Suzuki Swift – ez már nem a mi autónk

Az utastérbe ülve a korábbinál nagyobb tér fogad minket, persze a kategória azért korlátokat szab a lehetőségeknek. Az üléspozíció süllyesztése elegendő fejteret biztosít – az első üléseken ugyanannyit, mint a korábbi Swiftben, a hátsó üléseken pedig felfelé és oldalra is 23 mm-rel többet. Az első ülések 10 mm-rel távolabb vannak az autó tengelyétől, így 20 mm-rel nőtt a középvonaluk közötti távolság. Összességében négy felnőtt, a hátsó szűkösebb lábtér ellenére is elfér a kocsiban, bár mindnyájuk, egyhetes holmijának már nem lenne elég hely a csomagtartóban, annak ellenére sem, hogy az 55 literrel nagyobb az elődhöz képest, összesen pedig 265 literes.

Szépre sikerült az új műszerfal és a kilométeróra, amely két analóg egységből és közöttük egy digitális kijelzőből áll. Megújult a középkonzol is, amely jóval modernebb a korábbiakhoz hasonlítva, bár a fűtésszabályozók környékén még mindig sok a műanyag. A 7 colos érintőképernyőn egyszerűen kezelhetők a zenehallgatás, a telefonálás és GLX felszereltség esetén a navigáció funkciói. Apple CarPlay, Android Auto és a MirrorLink technológiák segítségével csatlakoztathatjuk a telefonunkat a rendszerhez, így vezetés közben is biztonságosan kezelhetjük a készüléket.

A Suzuki Swift motorkínálatában az 1.0 literes, 110 lóerős, közvetlen üzemanyag befecskendezéses, turbótöltésű Boosterjet és az 1.2-es, 90 lóerős, hengerenkénti kettős befecskendezésű Dualjet található, s mindkét erőforráshoz rendelhetünk lágy hibrid (mild-hibrid) rendszert is, amely induláskor vagy gyorsításkor a regeneratív fékezéssel visszanyert energiából egy elektromos motorral segít rá a hajtásra. Emellett az elektromos fogyasztókat, például a motor elektromos alkatrészeit, a műszereket és az audiorendszert is ellátja energiával egy 12 voltos lítium-ion akkumulátor segítségével. A két motorhoz alapáron ötfokozatú kéziváltó jár, de az 1.0 literes Boosterjethez rendelhetünk hatfokozatú bolygóműves, az 1.2-es Dualjethez pedig CVT fokozatmentes automata váltót. Ez utóbbi erőforráshoz összkerékhajtást is kérhetünk, akár a hibrid változathoz is, mint az a tesztautónk esetében is rendelkezésre állt. Vezetés közben egyébként a hibrid rendszer alig érezhetően járul hozzá a menetdinamikához, de az feltűnő, hogy rendkívül jó a manőverezhetősége a kisautónak (fordulókörének sugara mindössze 4,8 méter). Az összkerékhajtás útfelülettől és vezetési dinamikától függően osztja el a hajtóerőt a tengelyek között, az 1.2-es motor 120 Nm-es maximális nyomatékával közepes erősségű. A váltó, pontosabban a kuplung kapcsán volt egyedül déja vu érzésem, annak kezelése szinte teljesen nagyapám pedáljára emlékeztetett, a fokozatok kapcsolása viszont sokat fejlődött azóta, pontosabb lett a tengelykapcsoló.
A mild-hibrid rendszer előnyei:
- Megállás után a motor automatikusan leáll, az elektromos berendezések pedig az akkumulátorokról működnek tovább, ami üzemanyag- megtakarítást jelent.
- Elinduláskor az integrált villanymotor (ISG) indítómotorként működve halkan és simán indítja újra a benzinmotort.
- Amikor az autó elindul vagy gyorsít, az ISG besegít a benzinmotornak, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. A rásegítés működése bizonyos feltételektől, például az akkumulátor állapotától függ.
- Lassításkor az ISG az autó mozgási energiáját elektromos árammá alakítja, amivel hatékonyan tölti az akkumulátort.
Az új Swiftben fejlett biztonsági technológia — köztük a Suzukiban most először megjelenő megoldások — szolgálja a vezető és az utasok nyugalmát. A jármű ütközés esetén hatékonyan védi utasainak testi épségét, ezen kívül fejlett ütközésmegelőző biztonsági berendezésekkel szolgálja a veszélyes közlekedési helyzetek elkerülését. A Swift GL, GL+ és GLX felszereltségen vásárolható meg, a belépő modell 3,9 millióért hozható el, a nálunk járt 1.2-es, mild-hibrid hajtású, összkerekes változat listaáron 5,4 millióba kerül.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1242 cm3
Teljesítmény: 90 Le (66 kw)/6000
Nyomaték: 120 Nm/4400
Széndioxid kibocsátás: 132 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,6 s
Végsebesség: 170 km/h
Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km