Kívül családi, belül okosautó – kitaláljátok, mi az?
Akármennyire futurisztikusnak tűnt évekkel ezelőtt, ma már kézzelfogható közelségbe került mindaz, amit a szaklapok "okos autóként" emlegetnek. Biztosan ti is hallottatok már az okos lakásokról, ahol az irodából tudjátok irányítani az ingatlan fűtését, hűtését, ahol a mosógépen lévő gomb megnyomásával rendelhettek mosóport, vagy ahol mobiltelefonról húzhatjátok fel vagy engedhetitek le a redőnyöket.
Most Magyarországra is megérkezett az új Opel Zafira, ami egy átlagosnak mondható családi autóban hozta el az okos autó funkcióit.



A hazai bemutatón a kocsival kapcsolatos információk háttérbe szorultak, mert igazából kívülről minimális a változás, belül pedig annyi történt, hogy ebbe a modellbe is bekerült az Astrából már ismert, a korábbiaknál jóval letisztultabb műszerfal. Így a sajtótájékoztató ezúttal különleges formában zajlott: az autókhoz iPhone-okat kaptunk, rajta az Opel OnStar applikációjával.



Első feladatként ennek segítségével kerestük meg a székház körül elhelyezett tesztautót: mi választhattuk ki a funkciót, hogy a rendszer odanavigáljon minket a tesztjárgányhoz, de
az app segítségével a kocsi dudáját és reflektorát is működésbe hozhattuk, ami újabb segítség volt a felderítésben. (Gondoljatok csak bele, milyen hasznos lehet ez a funkció egy parkolóházban!)
A kulcsot az ajtónyitáshoz elő sem kellett vennünk, ugyanis az applikációval az ajtók nyithatók és zárhatók. Ez alapvetően haszontalan funkció, de olyan esetben, ha például egy ismerősötök betenne valamit a kocsiba, ti pedig a házban ültök, jól jöhet, ha nem kell kisétálni az autóhoz, hanem bentről nyithatjátok/zárhatjátok azt. Beszállás előtt a telefonról még ellenőriztük a guminyomást, az olaj- és az üzemanyag szintet.


Miután beültünk a Zafirába, egy kábellel csatlakoztattuk a kapott iPhone-t (fontos megjegyezni: a rendszer Androidos készülékekkel is kommunikál), az érintőképernyős kijelzőn pedig azonnal láthatóvá vált a telefon tartalma és készülékünk funkciói. Így például a telefonon lévő programmal tudtunk navigálni, aminek a hangja és a képe is a Zafira rendszerébe integrálódott.
De az "összekapcsolt" autó nyújtotta lehetőségek itt nem érnek véget. Az OnStar a már említett funkciókon túl komplex szolgáltatást nyújt, s egyben biztonságosabbá teszi a közlekedést azáltal, hogy az Opel call centere állandó online kapcsolatban van a gépjárművel.



Ez alapvetően vészhelyzet esetén hasznos funkció,
súlyos balesetkor, amikor például az autó szenzorai nagymértékű lassulást, légzsák nyitást, borulást jeleznek, az Opel OnStar automatikusan kapcsolatba lép a központ kiképzett asszisztensével – nem géphanggal, hanem egy magyarul beszélő operátorral –, aki megkérdezi, kell-e segítség, és milyen.
Ha a válasz elmarad, az angliai Luton városában ülő asszisztens azonnal riasztja a mentőket, továbbítva a kocsi pontos helyzetét. Ugyanezzel a rendszerrel lehet egyéb vészhelyzetben az SOS gomb megnyomásával segítséget kérni.
De nem csak bajban segít az OnStar. A konzolon lévő kék gombbal bárhol, bármikor teljesen hétköznapi segítséget is kérhetünk az OnStar munkatársaitól.
Ha például külföldön, ismeretlen helyen szeretne pihenőt tartani az opeles, csak megnyomja az OnStar gombot és máris jelentkezik a magyarul beszélő kolléga.


A központi adatbázisból pillanatok alatt megmondja, hol van a legközelebbi pihenő, benzinkút, étterem vagy szálloda és, ha az autósnak beépített navigációja van, akkor a kiválasztott célt távolból letölti a navira.
Ha pedig ellopják a kocsit, az Opel OnStar a tulajdonost és a rendőrséget is segíti az autó pillanatnyi helyének megállapításával és közlésével. Sőt, lehetőséget nyújt a bejelentett jármű újraindításának megakadályozására a távirányítású indításgátlóval. Ha valaki megkísérelné feltörni az autót és a riasztó jelez, a tulajdonost az OnStaron sms-en és e-mail-en is értesíti.
Mindemellett hamarosan arra is lehetőségetek lesz, hogy a fedélzetre internet előfizetést kössetek, mindössze pár jogi kérdés választja el a márkát attól, hogy elérhető legyen a Vodafone szolgáltatása a kocsikban.
Az utastérbe szerelt, nagy teljesítményű WLAN-Hotspothoz akár hét készülék is csatlakozhat egyszerre, így az autóban ülők cseveghetnek, játszhatnak ismerőseikkel, filmeket vagy tévét nézhetnek kedvenc alkalmazásukkal, és természetesen dolgozhatnak is menet közben.


Az OnStar szolgáltatás kapcsán sokakban felmerülhetnek az adatvédelemmel kapcsolatos kérdések, amit az Opel azzal válaszolt meg, hogy harmadik félnek semmilyen körülmények között nem szolgáltat információkat. A felhasználók teljes mértékben kontrollálhatják adataikat, és eldönthetik, mit, milyen mértékben akarnak igénybe venni, megosztani. A "Magánszféra-gomb" megnyomásával elrejthetik az aktuális tartózkodási helyet az Onstar központ "szemei” elől, de súlyos balesetkor vagy ha az autós az SOS gombot megnyomja, az autó automatikusan megadja a GPS koordinátákat, hogy a lehető leggyorsabban odaérhessen a segítség. Ilyenkor az életmentésé az elsőbbség!
A különböző Opel-típusok magasabb felszereltségi szintjein széria az Opel OnStar, ami belépőmodellekbe 150 000 forintért rendelhető opcióként. Az első tizenkét hónapban ingyenes a teljes szolgáltatási csomag használata. Az ingyenes periódus után az OnStar szolgáltatás éves díja 32.500 forint, a 3 GB-os internet csomag ára azonban csak később lesz publikus.
Ha tetszett a cikk, kattints a megosztásra!