Kicsi autó ez a Mazda, de hatalmas élményt nyújt vele az utazás
Ezúttal egy igazi kultikus autó kormányánál foglalhattunk helyet, s tölthettünk el hosszabb időt, a Mazda MX5 a maga nemében különleges benyomást tett ránk. Az első MX5 1989-ben gördült le a futószalagról, Európában pedig 1990-ben indult el a kocsi értékesítése. Akkor még keménytetős változata is volt a kicsi kabriónak, a lámpák pedig gombnyomásra nyíltak a motorházból.
Nyolc évvel később jött a második generáció, amely nagyobb lett az elődjénél, a legnagyobb változást pedig az hozta, hogy a felnyíló lámpák helyett hagyományos első fényszórót kapott a kocsi annak köszönhetően, hogy a gyalogosvédelmi előírások nem engedték a korábbi megoldást. A harmadik sorozat 2005-ben érkezett, s az alapokat ugyan magával hozta az elődöktől, mégis jelentős változáson esett át a kocsi.

A negyedik MX5 szériagyártása tavaly év végén indult, s rövid idő után két komoly szakmai elismerést kapott a New York-i Nemzetközi Autókiállításon: 2016. márciusában a Világ Év Autója díjat nyerte el az Audi A4 és a Mercedes GLC előtt. A japán roadster elhozta a legjobb formatervnek járó elismerést is a Jaguar XE-t és a Mazda CX-3 -at megelőzve. A negyedik generációs Mazda MX-5 sokáig egyébként az európai ÉV Autója-címre is esélyes volt, de azon csak harmadikként végzett az Opel Astra és a Volvo XC90 mögött.

A negyedik generáció sikere egyébként nem véletlen: a kocsi történetének legharmonikusabb formáját alkotta meg a Mazda, ami a férfi és a női célközönségnek egyaránt vonzó lehet. Ehhez kellett egy minimális variálás a méretekkel is: rövidebb lett az autó, csökkent a tengelytáv, de ezzel szemben pár milliméterrel szélesedett az új modell, emellett pedig a súlya is csökkent, összesen 100 kilogrammal.
A kocsi orra egyébként sokat férfiasodott, ezzel szembe az autó fara valamivel nőiesebb vonalakat kapott, de ahogy jeleztük, talán ez nem is gond amiatt, hogy így legalább mindkét nem megtalálja maga számítását.
Az utastér a többi széria Mazdához képest nem hordoz újdonságot, három egységből áll a műszerfal, a navit a könyöktámasz előtti, központi vezérlőről irányíthatjuk, emellett a középkonzolon csak a fűtés/hűtés szabályozója kapott helyet. Az ergonómia egyébként kifogásolhatatlan, engem ízlésvilágában eltalálnak az analóg órák, de a középkonzol digitális kijelzője is tetszetős.

A beltér egyébként szűkös, és kevés a rakodóhely, a csomagtartót pedig nem arra találták ki, hogy ebben vigyük óriás bőröndünket, ugyanis alig több 130 liternél, szóval tényleg csak egy kis táska lehet az útitársunk. Ami nagyon tetszett, az a kézzel nyitható tető: ugyan egyszerű a megoldás, de ennél jobbat nem is tervezhettek volna az autóba, az elektronika teljes hiánya csökkenti a meghibásodási lehetőséget, kézzel pedig kényelmesen nyithatjuk és zárhatjuk a vászontetőt, eső esetén akár másodpercek alatt.

Jó időben tehát nincs más dolgunk, mint hátracsapni a tetőt, s máris indulhat a felszabadult autózás. Ehhez kiváló társnak bizonyulnak a benzinmotorok, s ugyan mi csak a kisebbik, 1.5-ös erőforrást tehettük próbára, panaszra nem volt okunk, az ebben rejlő 131 lóerő is meggyőző erővel mozgatta az MX5-öt.
A nagyobb egyébként 160 lóerőt tud, de alapvetően nem éreztük szükségét a 2.0 literes erőforrásnak. Gondolom, jó élmény az is, de a teszthét alapján bőven elég ez a kis szívómotor. Persze pörgetni kell a dinamikus autózáshoz, de miután kiismertük, remek társ, a 6 fokozatú kézi váltóval egyetemben, mely a Mazdás precizitást hozza. A futómű pedig kellően feszes ahhoz, hogy akár országúton vagy szerpentinen élvezzük a nyitott tetős autózást.

A teszthét során egyedül az okozott kellemetlenséget, hogy nem egyszer éreztem magam picinek az MX5 volánja mögött. A kocsi ugyanis alig látszik ki a forgalomból, még a kicsinek hitt kocsik mellett is eltörpülünk. Éppen ezért kapaszkodni kell minden egyes sávváltásnál. De ez az autó alapvetően nem a városra született, sokkal inkább a szabad erdei, hegyi tekergős utakra. Ott viszont zseniális az érzés. Persze nem egy Mustang, de a maga nemében egy igazi kultautó. A kocsi 6.4 millióról indul, a legjobban felszerelt modell 8.7-et kóstál.

Hengerűrtartalom: 1496 cm3
Teljesítmény: 96 kW (131 LE)/7000
Nyomaték: 150 Nm/4800
Széndioxid kibocsátás: 139/ g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,3 s
Végsebesség: 204 km/h
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
A modell alapára: 6.399.999 Ft