Feltűnő jelenség lett a gyárilag tuningolt Mazda
A japán autóőrület világhíres, nem túlzás állítani, nincs még egy olyan ország, ahol annyira elterjedt lenne a tuning, és ahol ennyire kedveltek lennének a modellek sportváltozatai. Ráadásul a keleti országban épp ezért az autógyártók is szívesen építenek izmosabb gépeket, ezért sűrűn belebotlik az ember Tokió utcáin az efféle járgányokba. A Mazda3 gyári tuning változata is feltűnő jelenség lett, bár azért a gyorsulási versenyeket nem ő nyeri majd meg.


Immáron két évvel ezelőtt mutatta be a Mazda a legújabb 3-ast, amely a harmadik generációját képviseli e modellsorozatnak. A Mazda talán egyik legfontosabb modellje tíz évvel ezelőtt lépett piacra, az első generációs 3-as 2003-ban gurult le a gyártószalagról Japánban, s az azt követő siker megkérdőjelezhetetlen: e sorozat a legnagyobb darabszámban eladott Mazdává nőtte ki magát. A második generáció 2009-ben érkezett, még jellegzetesebb megjelenéssel, könnyebb karosszériával és egy sor biztonsági felszereléssel.

Egy évvel később azonban jelentős változás következett be a márka életében, ami a teljes modellpalettára is hatással volt. Ekkor "szakított" egymással ugyanis - harminc év partnerség után - a Ford és a Mazda. A váltás azért volt meghatározó a japán márka számára, mert 2010-ig a britek műszaki alapjaira épültek autóik. Ekkor azonban új irányt vett a keleti autógyártó, s a megszokott, átlagos megoldások helyett egyedi módszereket kerestek a tervezés során a külső és belső értékek terén egyaránt.


A harmadik Mazda3 a CX5-höz és a 6-oshoz hasonlóan a "KODO - A mozgás lelke" dizájn jegyében készült, így számos vonásában megegyezik a nagyobb testvéreivel. A formai adottságokból kifolyólag a 6-os kapcsán érezhető leginkább az egyezés. Sportos a formavilág, a "KODO" az autó minden látható részletében dinamikát sugall, az új Mazda3 gondosan megformált alakja erőteljes, előre haladó mozgás érzetét kelti. Ezt az érzést pedig csak erősíti a már említett gyári szett, amely még sportosabbá varázsolja az alapmodellt. Ültetett futómű, látványos küszöb, méretes felnik, tető színre fújt hátsó szárny és a dupla kipufogóvég. A recept egyszerű, az eredmény pedig meggyőző.

Az utastér a külső vadító megjelenésével szemben egyáltalán nem formabontó, sőt, kifejezetten visszafogott. Az alapváltozathoz képest a tuning modell - a fémes hatású pedálokat leszámítva - sok újdonságot nem tartogat. Mivel a minőség azonban itt is mindenhol kézzel tapintható, hamar túllépünk e benyomáson. Az anyaghasználat remek, a kapcsolók elrendezése szintén felhasználó barát, bár a navigáció kezelőgombja kiesik a látótérből, mivel a kézifék mellett kapott helyett. Nehéz azonban bármi máson fogást találni, a helykínálat megfelelő, a vezetői pozíció könnyen magunkra szabható, s a kényelmi szempontoknak is minden tekintetben megfelel a kocsi.

Tesztautónkban a benzines paletta csúcsa, a 165 lóerős változat dolgozott, amely 210 Nm-es nyomatékával nem keltett rossz benyomást, azonban az egy hét során az is világossá vált, hogy érdemes pörgetni az erőforrást, ha lendületesen szeretnénk autózni. E motorhoz hatfokozatú kézi váltó kapcsolódott, s a korábbiakhoz hasonlóan most sem okozott csalódást.

A gyárilag tuningolt Mazda3 különleges megjelenésű modell, azonban a külalakhoz én a mérnökök helyében egy erősebb motort párosítanék. A japán márkánál nem divat a turbómotor, de azért megnézném ezt a járgányt egy turbós erőforrással. Aki erősebbre vágyik, annak a konkurensekhez kell átnéznie, egyébként viszont remek választás az autó, s kilóghatunk a sorból a gyári látványelemekkel. A teljesen felvértezett Mazda3-as majd 9 millió forintba kerül, amiért azért már magasabb kategóriájú autót is vásárolhatunk. Bár ott, ennyiért nem jár ilyen stílus.

Hengerűrtartalom: 1998 cm3
Teljesítmény: 121 kW (165 LE)/4000
Nyomaték: 210 Nm/4000
Széndioxid kibocsátás: 135 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Végsebesség: 210 km/h
Tesztfogyasztás: 8,6 l/100 km
A tesztelt modell alapára: 8.600.000 Ft