Felsőkategóriás luxus Volvo-módra
Ritka az, amikor egy márka felülről építkezik, márpedig a Volvo-nál most pont ez történt: az XC90-essel érkezett meg az új dizájn irány a svéd márkánál, melyet később az S90 és a V90 követett. Hiába keressük ezeknek a kocsiknak a múltját, a Volvo ugyanis csak 2016-ban kezdte el ezeknek a márkajelzésű kocsiknak a gyártását, az S90-es limuzin előde az S80, a V90-es kombi felmenője a V70 volt. Persze ők nem közvetlen utódok, más a méret, más a piaci pozíció, de talán ők azok, akik a leginkább hasonlítanak az újdonságokra.

A különbség méretben nem óriási, mindössze hosszban növik túl a korábbi típusokat: 10 centiméter nagyjából az eltérés, formailag azonban jelentős a változás, a korábbi egyszerűbb megjelenést egy rendkívül dekoratív, luxus formavilág váltotta. Ennek az új arculatnak a leghangsúlyosabb eleme a front rész: benne Thor villámisten kalapácsa, a Mjölnirt formáló LED menetfénnyel, mely teljesen adaptív mód működik: gyönyörű fénnyel követi a kanyarokat, este pedig figyeli a forgalmat, s ahhoz mérten világítja be az utat és a környezetet. Karakteres továbbá a hűtőmaszk, aminek köszönhetően az orr olyan erőteljes, hogy akarva, akaratlanul is lehúzódnak előlünk, még a városi, kétsávos utakon is. A kocsi oldalról mutatja meg igazi méretét: rendkívül nagynak tűnik ebből a szögből. A farrész viszont megosztó, talán a kicsit furán szélesre húzott, ám mégis lapos hátsó lámpáknak köszönhetően.

Az utastérben persze ezt azonnal megbocsátja az ember, finom, ízléses belső fogad minket a skandináv csúcsmodellben. Óriási a helykínálat az S90-ben, hátul két, teljes értékű babaülés mellett egy felnőtt kényelmesen utazik. A csomagtartó kellemesen nagy: a számok alapján 500 litert tud, de jól pakolható, egy izmos babakocsi is könnyedén elfér a sok-sok holmi között. A helykínálat mellett az ergonómia is kiemelkedő: gyönyörű belsőt terveztek a mérnökök a svéd autónak. Nem hivalkodó, mégis elegáns - talán pont ebben áll a Volvo nagyszerűsége. S foltokban emellett még némi sportosságot is tartalmaz. Na jó, azért nem annyit, mint egy 5-ös BMW vagy egy Audi A6-os. A műszerfal dekoratív, a kapcsolók jó helyen vannak, a fedélzeti számítógép kezelését elsőre tanulni kell, úgy, mint a középkonzolon található 22,9 colos iPad szerű érintőképernyős egységet is. Itt állíthatjuk egyébként a kocsi fő funkcióit, a hűtést/fűtést, a hangrendszert, az üléseket, a rugózást, de még a tempomatot is.

Az S90 palettáján két benzines (254, 320 Le) és három dízelmotor (150, 190, 235 Le) található, a teszthét során a legnagyobb, azaz D5 jelzésű dízelt járattuk meg. Ez a motor 7 másodperc alatt repíti százra a majd két tonnás testet, az 1750-es fordulattól rendelkezésre álló 480 Nm-es nyomaték nagy erővel szorít minket az ülésbe. Azaz csak szorítana, ugyanis ez a kocsi valahogy nem késztet arra minket, hogy gyorsan hajtsuk. Legalábbis városban nem. Ott azt élvezzük, ahogy zajtalan haladunk, s a kellemes hangrendszer a stockholmi koncertterem akusztikáját idézve simogatja fülünket egy kellemes, lágy zenével.

Az autópálya azonban más tészta, ott már szívesen lépünk a gázra, a nagy kocsi kifejezetten kedveli ezt az üzemmódot, ami a fogyasztáson is meglátszik. Itt vesszük igazán hasznát egyébként a tömérdek vezetéstechnikai asszisztensnek, ami helyettünk kormányoz, sávot és távolságot tart. Persze a városban is hasznos a vészfékező funkció, de autópályán, hosszabb utazások során még nagyobb hasznát vesszük ezeknek. Településen belül inkább a gyalogos érzékelő növeli a biztonságos közlekedést, a parkoló asszisztens pedig minden eddiginél pontosabb a ki- és beállások során, ráadásul gombot sem kell nyomnunk e funkció aktiválásához, a radarok folyamatosan pásztázzák a terepet.

Az S90 persze nem adja olcsón magát, 15 millió forintról indul, ami egyébként a német konkurensek árszintjével megegyező. A magas felszereltség pedig további milliókkal növeli a kocsi árát, tesztautónk bőven 20 millió fölött állt meg, bár ezért az összegért már minden extra a rendelkezésünkre állt.
Videók az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 1969 cm3
Teljesítmény: 173 kW (235 LE)/4000
Nyomaték: 480 Nm/1750-2250
Széndioxid kibocsátás: 127 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,0 s
Végsebesség: 240 km/h
Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km
Modell alapára: 14.999.000 Ft
Tesztelt modell alapára: 23.034.000 Ft