Ez az a kocsi, amelyet mindenki megcsodál a városban – hódít az új Jaguar XE
Története során először az X-Type modellel lépett be a kompakt kategóriába a Jaguar, előtte csak ennél magasabb gépjárműosztályba tartozó autókat gyártott. Az X-Type a kétezres évek elején mutatkozott be, s kapott hideget-meleget azért, mert valójában az akkori Mondeo átcsomagolt változatát árulták a vadmacskás logóval. A Jaguar XE, ha nem is közvetlenül, de az X-Type utóda, abból a szempontból mindenképp, hogy ez a modell is a középkategóriát célozza. Azt a mezőnyt, ahol az Audi A4, a 3-as BMW és a C-Mercedes versenyez. Valljuk be, nem egy könnyű feladat, de az XE ennek ellenére népszerűnek számíthat majd, hiszen nála kedvezőbb áron egy Jaguar sem érhető el a kereskedésekben.
Az XE formája Ian Callumnak köszönhető, ő tervezte korábban a XF-et is, amely az új tulajdonos, a Tata égisze alatt született már. Az összecsengés tapintható: a Jaguar "kisautója" is legalább annyira sportos, mint a nagyobb testvér, a vékonyra húzott fényszórók, az óriási hűtőmaszk agresszív orrot kölcsönöznek a kocsinak, melyet szinte mindenki megcsodál a városban. Az XE 75 százalékban alumínium önhordó karosszériára épül, a könnyűsúlyú alumínium szerkezet masszív karosszériát biztosít.

Az átlagosnál alacsonyabbra kell ülnünk az XE-be, s belül kissé szűk utastér fogad minket, de négy felnőtt kényelmesen utazhat a kocsi fedélzetén. A csomagtér 455 literes, szóval az is inkább négy utas holmijára szabott, viszont a pakolhatósága dicsérendő. A vezetői pozíció könnyedén személyre szabható, az ülések kényelmesek és jól állíthatóak. A műszerfal ergonómiailag feddhetetlen, az anyaghasználattal nagyrészt nincs probléma, azonban a kidolgozottság hagy némi kívánnivalót maga után - a bőr felületek varrásai mentén több helyen nem sikerült eltalálni az egyenes vonalat.

Az XE vezénylőközpontja az InControl Touch elnevezést kapta. A hálózati kapcsolóeszköz segítségével az autó fő funkcióit vezérelhetjük, beleértve az audiorendszert, a klímaberendezést és a műholdas navigációt, ezen kívül biztosítja az összeköttetést a telefonnal. A középkonzolban elhelyezett 8 collos érintőképernyő teljesen új grafikus felhasználói felületet kapott, és ismeri a táblagépeken és okostelefonokon használt kézmozdulat-utasításokat is. Az ügyes megoldások mellett furcsaságokból is tartogat párat a kocsi: a csomagtartóban kell például az AdBlue-t utántölteni, és szintén innen dönthetjük a hátsó üléstámlákat, két sárga húzógomb segítségével.

A Jaguar XE két dízel és három benzinmotorral kapható, belépő modellnek teljesítmény szempontjából a 163 lóerős dízel változat számít, a kínálat csúcsát a 3.0 literes, V6-os, 340 LE kompresszoros benzinmotor jelenti. A teszthét során a 2.0 literes, 163 lóerős dízelt járattuk meg, amely 380 Nm-es nyomatékának köszönhetően eléggé pörgősen mozgatja a másfél tonnás testet, s mivel a nyomatékcsúcs már 1750-es fordulaton megérkezik, nem kell görcsölnünk, ha az egyébként kiválóan működő nyolcfokozatú váltó véletlenül nem kapcsol gázadásra vissza.

A dízel teljesítménye meggyőző tehát, a 6,5 liter körüli fogyasztás pedig kifejezetten jónak mondható, egyedül az erőforrás hangja volt kellemetlen, gyorsításkor vagy a start-stop újraindulásakor erőteljesen morgott a dízel. A menetdinamikát a Jaguar Drive Control szabályozza, választhatjuk a standard, az ECO, a dinamikus vagy a téli üzemmódot, melyek mindegyike finoman változtatja a kormányzást és a gázpedál reakcióját.

A ECO üzemmód elősegíti az üzemanyagtakarékos vezetést, visszajelzést nyújtva a sebességváltásról és az üzemanyag-takarékosságról; dinamikus üzemmódban a gázpedál gyorsabban reagál és közvetlenebb a kormányzás. Az automata váltós járművekben dinamikus üzemmódban a sebességváltás gyorsabban és nagyobb motor-fordulatszám mellett történik. A téli üzemmód kiválasztásakor a rendszer automatikusan korlátozza a gyorsulást és fokozatosan adja rá a vonóerőt csúszós útviszonyok esetén.

A Jaguar XE jelenleg öt felszereltségi szinten kapható, a kocsi ára az alapfelszereltség esetén 10,2 millióról indul, ennyiért a 200 lóerős benzinest vihetjük haza. A 163 lóerős dízelt 10,36 milliért vásárolhatjuk meg, a csúcsmodellért pedig majd' 16,5 milliót kell kifizetnünk alaphangon, plusz extrák nélkül. Összehasonlításképp az Audi A4 8 millióról, a C-Mercedes 8,6 millióról, a 3-as BMW 9 millióról indul.

Magyarországra is ellátogat a Jaguar nemzetközi road show-ja, a márka iránt érdeklődők Balatonfüreden, a Zákonyi Ferenc sétány parkolójában ismerkedhetnek meg testközelből a brit márka teljes modellpalettájával július 20-25. között. A cikkben szereplő XE mellett a vadonatúj SUV, az F-Pace, továbbá az F-Type, a felső kategóriás XF, valamint a márka zászlóshajója, az XJ luxuslimuzin is megtekinthető lesz, közülük az XF-et, az XE-t és az F-Pace-t vezethetik is a látogatók.

Hengerűrtartalom: 1999 cm3
Teljesítmény: 120 kW (163 LE)/3500
Nyomaték: 380 Nm/1750-2500
Széndioxid kibocsátás: 99 g/km
Gyorsulás: 0-100 km/h: 8,4 s
Végsebesség: 227 km/h
Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km
A modell alapára: 10.362.000 Ft