„Éhes vagyok” – elég ennyit mondani az okos Audi Q8-nak, és éttermeket ajánl a közelben
De itt még nem ér véget a kijelzők sora, a menetinformációk (aktuális sebesség és fordulatszám) ugyanis az Audi virtual cockpiten olvashatók le, amely egy 12,3 col átmérőjű teljesen digitális műszeregység. A kijelző felületét a multifunkciós kormánykerékről kétféle nézetben állíthatjuk. Extra felszerelésként a plusz változat egy harmadik, különösen sportos megjelenítést is kínál. Mindezt a Head-up kijelző egészítheti ki, amely a fontos információkat – köztük az útkereszteződések részletes térképével a navigáció számára – a szélvédőre kivetítve jeleníti meg.



De nemcsak ezek a megoldások, hanem az anyaghasználat, a kifinomult ötletek és az óriási helykínálat is lenyűgöző. A közel háromméteres tengelytávnak köszönhetően a Q8 olyan térkínálattal szolgál, amely legtöbb releváns méretében – például utastere hosszúságában és fejterében – egyaránt felülmúlja közvetlen vetélytársait. Hátsó hármas ülése kívánságra hosszirányban állítható, az alapesetben 605 literes csomagtartó az ülések támláit lehajtva akár 1755 literig is bővíthető.
A Q8 orrában a tesztautónk esetében egy 3.0 literes, V6-os dízelmotor dolgozott, a 286 lóerős erőforrás 600 Nm-es nyomatéka igencsak beszédes, játszi könnyedséggel mozgatja a 2,2 tonnás testet. A luxus SUV mindegyik változatában megkapja a mild-hibrid technológiát, amelynek köszönhetően 55 és 160 kilométerórás sebességtartományban gázelvételkor a kocsi leállított motorral gurul, és szükség esetén az indítógenerátor hangtalanul kelti újra életre azt. A 48 voltos fedélzeti elektromos hálózat két fontos műszaki komponenst foglal magában: az egyik a lítiumion-akkumulátor, a másik a szíjhajtású indítógenerátor. A lassítások során utóbbi akár 12 kilowatt teljesítménnyel táplálhat vissza energiát, amit az akkumulátor tárol, ez pedig a start-stop rendszer működését is segíti. Ennek köszönhetően, ha betartjuk például az ECO-tanácsokat 8 liter környékére is levihető a fogyasztás, de a realitás inkább 10 liter körüli. A vezetési élményt egyedül a kilátás hátráltatja, az A-oszlop miatt az autó jobb elejét óriási holttér fedi, illetve a hátsó ablakok is szűkös kilátást biztosítanak.


A Q8 mindegyik változata quattro összkerékhajtású, a rendszer alapesetben 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, szükség esetén azonban túlnyomó részét az éppen hatékonyabb vonóerőátadási képességekkel rendelkező tengelyre irányíthatja. 254 milliméteres szabadmagassága, rövid karosszéria-túlnyúlásai és lejtő-asszisztense révén az Audi Q8 az országútról letérve, terepen is használható, de nem hiszem, hogy ezzel a funkcióval – a bemutatókon túl – bárki szívesen élne. Az ugyancsak az alapkivitelhez tartozó progresszív kormányzás mellett, amelynek áttétele a bekormányzási szög növekedésével egyre közvetlenebbé válik, az Audi extra felszerelésként összkerékkormányzást is kínál. E technika akár ötfokos tartományon kormányozza be a hátsó kerekeket, kis sebességeknél az agilitás növelése érdekében az első kerekekkel ellentétes, míg a magasabb sebességtartományokban a fokozott stabilitás szolgálatában velük megegyező irányban.
Legyen éppen szó parkolásról, városi közlekedésről vagy hosszú túrákról, az Audi Q8 számos menethelyzetben támogatja vezetőjét, összesen 39 segédrendszer található a széria vagy extra tartozékok listáján. Ahogy korábban említettük, erre nagy szükség is van, főleg szűk helyeken, mert korlátozott a kilátás a modellből. A vezetéssegítő rendszerek technikái közé tartozik egyebek mellett az adaptív menetasszisztens, a gazdaságossági asszisztens, az útkereszteződés-asszisztens, a sávváltást segítő rendszer, az útpadka-figyelmeztetés és a környezetmegfigyelő kamerák rendszere. De a kocsi akár önálló parkolásra, kiállásra is képes, amit a vezető az okostelefonjáról irányíthat. Mindezen megoldások mögött a vezetői segédrendszerek központi szabályzóegysége áll, amely folyamatosan sokrétű képet alkot az autó környezetéről, ennek alapján irányítva az egyes vezetői segédrendszereket. A szükséges adatokat felszereltségtől függően akár öt radarszenzor, hat kamera, tizenkét ultrahangos érzékelő és a lézerszkenner szolgáltatja.


Az Audi Q8 dízelmotorral 22,1, benzines erőforrással 23,8 millióról indul, de két mozdulattal 30 millió közelébe kattintgathatjuk az extrákat: a nálunk járt S-Line felszereltségű változat például 37,5 milliót kóstált. Ezzel egyébként a konkurensekkel megegyező ársávban mozog, bár ebben a kategóriában nem az ár lesz a meghatározó.