Békából királyfi – csodás átalakuláson ment keresztül a KIA Sportage
Ismerős az a történet, amikor a rusnya békából a királylány csókjának hatására daliás királyfi lesz? Nyilván mindenki hallott már ilyen meséket. Hogy volt-e csók, nem tudom, de valami ilyesmi történhetett a KIA-val is 2010 környékén, amikor a korábbi ázsiaias, konzervatív megjelenést az európaiak számára is befogadható formavilág váltotta. Persze ehhez a folyamathoz nagy szükség volt az Auditól átcsábított Peter Schreyer-re is, dizájncsapatával ugyanis a teljes palettát lecserélték.
A KIA megítélése - az autóik látványos fejlődésével párhuzamosan - az elmúlt öt év során jelentősen javult, így a KIA-Hyundai konszern a világ ötödik legnagyobb autógyártójává nőtte ki magát. Jelenleg évente 7,5 millió autót értékesít a cég, ami néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna.



A megújulási folyamat legvégén nyúlt a márkavezetés az 1993 óta gyártott Sportage-hez, amely az utóbbi idők egyik legkedveltebb KIA-ja volt. Az új családi autó két dimenzióban: tengelytávban és hosszúságában nagyobb az elődnél, a többi adottság nem különbözik méret szempontjából. A forma azonban teljese új lett: a korábbi éles vonalvezetést valamivel gömbölydedebb irány váltotta, ami lágyabb, ám bohókásabb külsőt biztosít az SUV-nak. Leginkább az autó orra teszi karakteressé a megjelenést: a méretes légbeömlő, a szűkre húzott fényszórók, a négy égős ködlámpa és a króm lécek meghatározó elemei a modellnek. Az oldalsó és a hátsó ívek már kevésbé jellegzetesek, bár a nálunk járt GT-Line változat esetében a dupla kipufogó és a fémhatású diffúzor látványossá varázsolta a járgány hátulját is.
Az utastérben igényes kialakítású belső fogad, sokat fejlődött a modell az elmúlt évek során. Annak ellenére, hogy a kocsi külső mérete alig nőtt az előző szériához képest, a válltér és a lábtér is gyarapodott. A csomagtartó 491 literes, amely 1480 literesre bővíthető a hátsó ülések lehajtásával. Az anyaghasználat minőségi, a kapcsolók elhelyezése egyértelmű, egyedül a középkonzolon található több gomb a kelleténél. Látványos és szép grafikájú a 7 colos, alapáras, érintőképernyős navi, amelynek a kezelhetősége is remek.




A KIA Sportage palettáján jelenleg két benzin és három dízelmotor található, a teljesítményskála 115-185 lóerő között mozog. A teszthét során a legújabb fejlesztésű, 177 lóerős, 1.6 literes benzines turbómotort hajtottuk meg. A 265 Nm-es csúcsnyomaték ellenére ez a változat nem aszfaltszaggató, de azért pozitívum, hogy ez az erő már 1500-as fordulatszámon rendelkezésünkre áll, így a hétsebességes automata váltónknak nem kell sűrűn visszakapcsolnia. Fogyasztásunk viszont nem volt alacsony az együtt töltött idő alatt, ebben a konfigurációban 10 liter körül evett a gép - mentségére szóljon, hogy ennél a katalógus sem ígér sokkal kevesebbet.
A Sportage 5,8 millió forintról indul, a csúcsfelszereltségű GT-Line tesztautó a tízmilliós határt is átlépte. Ezért persze kapunk sávelhagyásra figyelmeztetőt, sávtartó berendezést, holttérfigyelőt, amely a parkolóhelyről való kitolatásnál a keresztirányú forgalomra is figyelmeztet, továbbá önműködő vészfékező rendszert, fényszórósegédet és táblafelismerő rendszert is. Hogy ez megéri-e? Mindenki döntse el saját maga. A márka versenyképességét azonban kétség kívül erősíti a 7 éves garancia.


Hengerűrtartalom: 1591 cm3
Teljesítmény: 177 Le/5500
Nyomaték: 265 Nm/1500-4500
Szén-dioxid-kibocsátás: 175 g/km
Végsebesség: 201 km/h
Tesztfogyasztás: 10,2 l/100 km
A modell alapára: 5.799.000 Ft