A hét autója: Volkswagen Eco-up!
A Volkswagen-csoport első városi kisautójaként mutatkozott be az up! még 2011-ben, ezt követően bővült a paletta: további két modell, a Škoda Citigo és a SEAT Mii is bekerült a kínálatba. A három autó alapjai szinte mindenben megegyezett, csak a formát szabták az adott márkára. A legnagyobb sikert hármójuk közül az up! érte el, egy évvel bemutatkozása után, 2012-ben ő kapta meg a "World Car of the Year" díjat.
Mivel egy négyéves modell már nem számít igazán izgalmasnak, ezúttal a tesztautó különlegességét nem egy facelift vagy egy új széria jelentette, hanem a meghajtás tekintetében tehettünk próbára egy piaci érdekességet.
A nálunk járt Eco-up! modell ugyanis földgázzal hajtott, amely kiváló alternatívát nyújt a mindennapokban,
sok szempontból.
Az up! adottságai nem számítanak újdonságnak tehát, kicsi mérete alapján egyértelmű, hogy alapvetően városi közlekedésre szánták a modellt, mindössze 3,5 méteres hosszával igazán könnyű vele a manőverezés, ráadásul parkolóhelyet sem kell órákon át keresnünk, mert szinte bárhová beférünk vele. Az up! markáns formavilágának köszönhetően jellegzetes megjelenésű, s kis mérete ellenére nem csak a nőknek lehet ideális partner.
A belső tér meglepően nagy helyet kínál, akár négy felnőtt ember is kényelmesen utazhat az up! fedélzetén. Egyedül a csomagtér szűkössége szabhat gátat, ugyanis az mindössze egy-két kisebb táska elnyelésére alkalmas. Az utastér kialakítása volkswagenesen precíz, a műszeregységek elrendezése, a kezelőszervek elhelyezése tökéletes. A belsőt egyébként igény szerint egyénire is szabhatjuk, öt különböző műszerfalbetét közül választhatjuk ki a számunkra megfelelőt, amit a hat különböző üléshuzattal és a két választható belső burkolattal kombinálhatunk.
No, de térjünk vissza az alternatív hajtásra, hiszen az autó igazi különlegességét a földgázas üzemmód adja. Az eco up! koncepciójához hasonló földgázhajtású kisautót ebben a formában még senki sem kínált korábban, pedig e tüzelőanyag számos komoly előnnyel rendelkezik: a földgázüzemű motorok igen tiszta üzeműek, s például Németországban adókedvezményt is élveznek. Kisautóbeli alkalmazására pedig feltétlen érvényes, hogy a földgáz-hajtásrendszerek még károsanyag-kibocsátásuk ellenére is előnyösebbek lehetnek az e szegmens számára egyelőre túl költséges hibridtechnikáknál, hiszen a start-stop illetve a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszerei révén 79 g/km értékkel új rekordot képvisel a széndioxid-kibocsátás terén.
Az Eco-up! modellben egy 1.0 literes, 69 lóerős motor dolgozott, mely alapesetben igencsak lomhának tűnt. Ha követtük a váltássegítő utasításait, akkor úgy érezhettük, semmi szufla nincs az autóban. A nyomatékgörbe csúcsa papíron 3000-es fordulaton érkezik, s a valóság is ezt támasztotta alá: amint elkezdtük pörgetni a fordulatszámot, rögtön fürgévé vált. S igazából minden lelkiismeret-furdalás nélkül tehettük ezt, hiszen a fogyasztásunk így sem ugrott az egekbe. Az up! városi, hajtós üzemmódban nagyjából 4 kiló földgázt égetett el 100 kilométeren, így a 11 literes tank nagyjából 250 kilométer után ürült ki. Ezt a hatótávolságot egyébként megközelítőleg 3500 forintból tehetjük meg, ugyanis 350 forint körül mozog a földgáz kilója. A gáztank mellett egy 10 literes benzintank is a rendelkezésünkre áll, így ha kiürülne a földgáz, benzinnel is el tudunk autózni 2-300 kilométert.
Elérkeztünk viszont a kritikus ponthoz. A földgáz használatnak ugyanis egy jelentős akadálya van, hogy az alternatív üzemanyagot jelenleg összesen öt helyen lehet tankolni hazánkban: Budapesten két, Szigetszentmiklóson, Győrben, valamint Szegeden egy-egy kúton.
A földgáz ennek ellenére egy kiváló alternatíva, hiszen kevésbé környezetszennyező, ráadásul kedvezőbb a fenntartása is az átlagosnál. A Volkswagen up! jelenleg 3 millió forint körül hozható el, a földgáz üzemű változat ennél nagyjából 700 ezer forinttal kerül többe. Gyakori használat mellett, garantáltan megérni e változat mellett voksolnunk.
Hengerűrtartalom: 999 cm3
Teljesítmény: 50 kW (68 LE)/6200
Nyomaték: 90 Nm/3000
Széndioxid kibocsátás: 118 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 16,3s
Végsebesség: 164 km/h
Tesztfogyasztás: 4,3 kg/100 km
A modell alapára: 3.012.240 Ft
Tesztautó ára: 4.046.000 Ft
Ha te is kipróbálnád ezt az autót, nyomj egy lájkot!