MÚLT
A Rovatból

Temető és bűntanya is volt az Erzsébet téren

Alkalmi vásártér, német színház, kioszk, tejcsarnok, Nemzeti Szalon - tartsatok velünk egy képes időutazásra!
háztáji dizájn blog - szmo.hu
2014. szeptember 01.



Temető, alkalmi vásártér, bűntanya, német színház (kettő is), kioszk, tejcsarnok, Nemzeti Szalon... Bár minderre ma már a világon semmi nem utal, ez mind volt valaha az Erzsébet téren, amit egykor a mai Deák tér és Bajcsy-Zsilinszky út felé is házak szegélyeztek. A mára a felismerhetetlenségig átalakított, otromba tér történetét Buza Péter Sajdik Ferenc rajzaival illusztrált, "Kószálunk a régi Pesten" című, bűbájos és könnyen fogyasztható várostörténeti könyvének szavaival meséltem el a poszt 2011-es megjelenésekor. Azóta kipofoztam az összeállítást, monstre poszt lett belőle. Tonnányi képpel.

1

Az Erzsébet tér a Deák tér felől nézve, kb. 1910 (xfree.hu)

Elöljáróban annyit, hogy ha egy bizonyos Galler János 1789-ben nem vásárolja meg 290 forintért a Váci kaput és az egykori temető kőkerítését lebontásra, magáért az anyagért, akkor az az évi árverésen Kemnitzer János tímár nem vehetett volna 18.000 pengőforintért két telket is a helyükön, nem építtethette volna fel Brein Ignác tervei alapján az 1821-re elkészült Kemnitzer-, más néven Két török- (1855-től Wodianer-) házat, melynek "L" alakú épülettömbje világosan elválasztotta egymástól a mai Deák és Erzsébet teret, és a környék talán egész másképp alakul.

2

A Kemnitzer-ház (varoskepp.blog.hu)

3

Index fórum / Bp. anno

1785. „Pest új piacteret keres – a Helytartó tanács nem nézi jó szemmel, hogy az évi 4 nagy országos vásár napjaiban lépni se lehet a belvárosban a portékák és az azokra alkudozók miatt. A város vezetői szerették volna mégiscsak a falakon belül tartani a vásárokat, jó jövedelmet jelentett a helypénz, a tarka sokadalom. Ám a hatalom ezúttal nem engedett, komoly volt a szándék, hogy kiseprűzik a fényes paloták világából a kufárokat. Valahová a Váci kapun túlra.

A választás végül a régi temető telkére esett, a korabeli egészségügyi szabályok szerint az elhagyott sírkertek földjén amúgy sem lehetett 30 éven belül házat emelni. Megszületett az Új tér, vagy másként Új vásártér, amely aztán több, mint fél évszázadon át helyet kínált a piacozók deszkabódéinak. (…) Schiller János kamarai igazgató vetette papírra a terveket, s 1789-ben megkezdték a terepegyengetés munkálatait. A vadkacsafészkes, zsombékos, mocsaras mezőség planírozásán 50-100 napszámos dolgozott hosszú hónapokon át. Befelé, a város irányába lejtett a terep, egyik feléről 5 lábnyit el kellett hordani, a másikon 2 lábnyival feltölteni. A végén 14 hüvelyknyi durva sóderrel is beborították."

4

"1790-ben nyílt meg az Új vásártér. Ettől fogva évente négyszer változott itt a díszlet, újra és újra felépítették a deszkabódékat az országos vásárok napjaiban, hogy aztán lebontsák, elszállítsák azokat, átengedve a terepet más mulatságoknak. (…) Van olyan év is, amikor egyáltalán nem bontják le a deszkavárost, az ezernyi szellős tákolmány ilyenkor a csavargók birodalma: behúzódnak ide az ősz esői, a tél hidege elől. Aki ilyenkor erre téved, különösen estefelé, nem lehet biztos abban, hogy élve jut át a rongyosok alkalmi szálláshelyének veszedelmes stációin, még ha el is kíséri egy-egy alabárdos éjjeli őr a busás borravaló fejében. Az a rozsdamarta alabárd nem sokat ér, ha az embernek hátulról ketten-hárman a nyakába ugranak…

Hogy ilyenkor valaki az Országútról (a mai Károly krt.) vagy a környező utcákból – meglátván más veszedelmét – idesietne, arra nincs sok remény: egyiptomi sötétségbe burkolódzik a környék, az egy szem olajlámpás, amely a tér közepén lévő rozoga kút tetején árválkodik, mindegyre kialszik, s ha ég is, vastag füstöt ereget. Bár ez az olajlámpás már a haladás szimbóluma – minden hónapban 2 teljes hétig. A másik 2 héten a hold világít. Érvényben van ugyanis a tanács takarékossági rendelete. Az előírás szerint telihold előtt és után 5-5 napig tilos meggyújtani a lángot.”

Az Új tér megszületése két jelentős eseményt vont maga után: az elkészülte után 5 évvel, 1795-ben vezették be a közvilágítást (üvegszekrényben pislákoló, repceolajjal működő kanócos mécsesekre tessenek gondolni), valamint ebben az évben tiltották be végleg a juhok legeltetését a mai belvárosban. Másfél évszázaddal később aztán újabb fordulat következett be a tér életében. 1847. februárjában ugyanis leégett a hatalmas, 3500 néző befogadására képes Vörösmarty téri német színház. Ez:

5

egykor.hu

Szavazás döntött a pótszínház új helyszínről, a három lehetséges színhely közül pedig - a várospolitikára jellemző módon - a legkevesebb szavazatot kapott Új vásártér nyert. A Not-Theatert mindössze pár hónap alatt húzták fel az Új vásártéren, sétateret varázsolva a bódék, sátrak helyére. Az áltimpanonos épület nagyjából a tér közepén, vagy inkább a Bálvány (ma Október 6.) utcai sarokhoz közelebb eső frontján magasodott, bejárata a Danubius kút magasságában lehetett. Ez az első Not-Theater volt, mert kevesen tudják, hogy kettő létezett. (Az egyetlen fennmaradt fénykép már a másodikatt ábrázolja.) 1848. áprilisában, amikor Hentzi ágyúzni kezdi Pestet, az egyik gránát telibe találta az amúgy is roskatag teátrumot, amitől addigra elfordultak a magyar nyelvű előadásokat követelő nézők.

6

A másodikat 1853-ban ugyanitt építik fel, immáron kőből, de nem sokkal jobb minőségben. ”A 2. Not-Theater jó 16 évet szolgál, de ennyi idő elég ahhoz, hogy repedések jelenjenek meg a falakon, lehulljon a vakolat, s a használhatatlanságig megkopjon az egész instrumentáció – de a fiatalon elaggult épület mégis bevárja, míg lebontják. S ez igazán szép teljesítmény, ha meggondoljuk, hogy nemcsak az előző kettő, de az utolsó pesti német színház, a Gyapjú (azaz Báthory) utcai is tűzben pusztul el.” Utolsó előadását 1870. április 9-én tartotta.

7

A 2. Not-Theater

A tér parkosítása, különösen a fásítás egyébként nem ment egyszerűen, sokan képviselték azt az álláspontot, miszerint "az erdő helye az erdőben van. Eggenberger Ferdinánd könyvkereskedő vezette azt a különleges küldöttséget, amely e tárgyban magánál Albrecht főhercegnél instanciázott. Két vadgesztenyefát is hoztak ide egy lebontott ház mellől: a Rákóczi (akkor még Kerepesi) úti első nemzeti színház sudár őrtállóit." A fákban tanyázó nemtörődöm verebekkel egyébként volt elég baj később. Hiába rendeltek ki vitézeket rendet rakni, a sörétek meg se kottyantak a madaraknak. A problémát végül a Károly kaszárnya valamelyik tornyában fészkelő, városszerte elhíresült héja oldotta meg.

Kedélyes kioszk is épült itt, 1855-ben. Bihr József uzsonnázó pavilonja egészen 1873-ig szolgált, Buda, Pest és Óbuda egyesítésének évében adta át helyét a Halitzky-Hauszmann duó pompás emeletes kioszkjának, melynek alsó szintjén étterem, emeletén táncterem üzemelt. A neoreneszánsz stílusú új kioszk (a tér nyugati oldalának közepén) volt az első középület, melynek homlokzatára felkerült az egyesített főváros új címere.

8

A Hauszmann kioszk (szigetiandrás.atw)

9

(zoldkalauz.hu)

10

(bridzs.hu)

11

(egykor.hu)

Három évtizedig tartott a boldog békeidőkre jellemző idillikus állapot a téren, amit Appiano polgármester ötlete ellenére, miszerint a Haynaut felváltó Albrecht kormányzóról kellene elnevezni a teret, 1858-ban mégis inkább az uralkodó hitvese után kereszteltek Erzsébet térre. „Aranyos rács, aszfaltos út szegélyezi immár az üde levegőt lehelő teret, a festői zugokban megbúvó székeken három krajcárért le is lehet ülni, hogy gyönyörködjön az emberfia az Erzsébet tér híres cseh olajfáinak édes illatában, s a katonabanda szívbolondító muzsikájában.”

Hevesi Lajos 1873-ban így írt az Erzsébet térről: „E tér közepén azelőtt az ideiglenes német színház éktelenkedett, melynek helyét most a gyapjúutczai német részvény-színház pótolja. A sétány keleti oldalán az 1872-ben megkezdett s már 1873-ban bevégzett szép új kioszk áll, melyet Hauszmann és Halitzky építettek. A mellette levő régibb kioszkot el fogják mozdítani. Az új kioszk elé még 1873 folytán két szép szökőkutat szándékoznak állítani, ércz-öntetű alakokkal. A sétány növényzete igen csinos és legújabban a virág-tenyésztésre is több gond van fordítva. Megemlítendő itt azon szerfölött erős illat, mely májusban és júniusban az egész Lipótváros utczáit betölti s az idegen orrát különösen megkapja; ezen illatot egy pár cseh olajfa (Elaeagnus angustifolia) szórja, mely ez időtájt a sétányon teljes virágában áll.” („Budapest és környéke”, innen.)

12

kb. 1910, balra a kioszk, háttérben a mai József A. u. (zoldkalauz.hu)

13

A tér egy 1884-es térképen

A kioszkot 1907-ben a Vágó testvérek alakították át a képzőművészeteket támogató Nemzeti Szalon számára, meglehetősen szokatlan módon: az épület új főbejáratát az ellenkező oldalra, a tér közepéről a Bécsi utca felé néző új, szecessziós homlokzatú épületrészre helyezték, és bár az eredeti homlokzat neoreneszánsz jellegét megőrizték, ablakait befalazták és kör alakú pavilonokkal egészítették ki. Oda települt később a Központi Általános Tejcsarnok kioszkja. A II. világháború után vendéglátóipari egységként és moziként működött, 1960-ban bontották le a Nemzeti Szalonnal együtt. i

14

A Bécsi utcára néző új, szecessziós homlokzat (Wikipédia)

15

(epa.oszk.hu)

16

Az eredeti, befalazott ablakú homlokzat a tejcsarnok új pavilonjaival, 1910

17

1910-es évek vége (egykor.hu)

18

(egykor.hu)

19

Jobbra, 1950 körül, az 1918-ban elkészült, háborúban megsérült Adria palotából kialakított Budapesti Rendőr Főkapitányság (2000 óta Lé Meridien) árnyékában (fortepan)

A tér környéke a századfordulón:

20

1907-ben a Deák téri templom felől, jobbra a Kemnitzer-ház (fortepan)

És a mai József Attila utca felé néző nyugati oldala:

21

1906 (egykor.hu)

22

1910 körül (egykor.hu)

23

1928, a mai József Attila u. (egykor.hu)

24

(urbface.hu)

25

1932, időjelző házikó a téren és 1935, háttérben a József Attila utcai sarok (fortepan)

26

1956, az Október 6. u.-József A. utcai sarok felől (fortepan)

A teret a keleti oldalon, a Váci körút (mai Bajcsy-Zsilinszky út) felé egykor házak szegélyezték. Ez a két kép a mai Károly körút felől készült, a sarkon a Kemnitzer-ház (a háttérben a Bazilika, jobbra az eredeti Anker-ház). Netán lebombázták őket?

A válaszért és az Erzsébet tér történetének folytatásáért, valamint további korabeli fotóért katt a háztáji dizájn blogra!

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Kétezer letérdeltetett magyar foglyot kaszaboltak le a törökök Mohácsnál – régészek derítettek fényt a mészárlásra
A sebekből ítélve a törökök éles szablyával a fejre, nyakra mért vágásokkal végeztek a magyar katonákkal. Igazi mészárlásról árulkodnak a leletek.


A mohácsi csata IV. tömegsírjánál idén nyáron megkezdett feltárás is igazolni látszik azt a feltevést, hogy az eddig megtalált öt tömegsírban a törökök által kivégzett magyar és közép-európai hadifoglyok nyugszanak. A régészeti-antropológiai feltárás tapasztalatai arra mutatnak, hogy

a mintegy 2000 letérdeltetett foglyot szablyával kaszabolták le, majd rendezetlen tömegsírokban hantolták el őket

írja közleményében a Szegedi Tudományegyetem.

A IV. tömegsír ásatási helyszínén az antropológiai feltárás munkáját Dr. Pálfi György, a Szegedi Tudományegyetem TTIK Biológiai Intézet Embertani Tanszékének vezetője végzi munkatársaival és PhD-hallgatóival. Az SZTE „Mohács 500” kutatócsoportja a 2020 és 2022 között feltárt III. tömegsír csontmaradványainak anatómiai illesztését és antropológiai vizsgálatát az egyetem Lövölde utcai helyszínén folytatja. A tömegsír régészeti feltárását a pécsi Janus Pannonius Múzeum Régészeti Osztályának vezetője, Neményi Réka vezeti.

A 2024 júniusában megbontott IV. tömegsírban szemmel láthatóan kaotikusan, egymásra roskadva fekszenek az emberi maradványok. A feltárás jelenleg is zajlik, sokfelé egy-egy koponyán, csontvázon már számozott címke látható, valamint speciális kódok segítenek a maradványok későbbi összeillesztésben. A levágott fejekkel a legnehezebb a munka; a III. tömegsírhoz hasonlóan itt is sok különálló koponya van. Pálfi György a régészekkel egybehangzóan azt valószínűsíti, hogy

a csata után itt végezték ki azt a mintegy 2000 hadifoglyot, akiket a csatatéren és a magyar tábor lerohanásakor ejtettek.

A történet drámája, hogy a kivégzetteket meglepetésként érhette a kivégzési parancs.

„Valószínű, hogy a törökök tanácskozása előtt még úgy gondolták, hadifogolyként elviszik őket a birodalom területére. A török források szerint Szulejmán szultán váratlanul döntött a kivégzésről. Ez sokkoló meglepetés lehetett a szerencsétlen embereknek, különösen, amikor látták, hogy egy-két sorral arrébb már buknak föl a társaik” – mondta az SZTE antropológusa.

A sebekből ítélve a török kivégzők éles szablyával a fejre, nyakra mért vágásokkal, hátulról-oldalról, akár egyszerre több foglyot is kaszabolva ölték meg az egymás mellé térdeltetett, lehajtott fejű keresztény katonákat. A vágások Pálfi György szerint nem kifejezetten a lefejezésre, hanem az egyén gyors elpusztítására irányultak. Általában kettőt-négyet csaptak a nyakra, koponyaalapra.

A tömegsírok állapotából, elhelyezkedéséből ítélve Pálfi György és régész munkatársai, Bertók Gábor igazgató és Neményi Réka ásatásvezető (JPM) szerint is elképzelhető, hogy a látvány kegyetlen pompája megrészegítette a török kivégzőket. Mivel a vágások nagy részét nyaktájra mérték, Pálfi György szerint a kivégzettek legalább felénél megsértették a nyaki ütőeret.

Kétezer emberből többezer liter vér ömölhetett ki, valószínűleg mozdulni sem lehetett a halottaktól és ez a kegyetlen rendetlenség akár a tömegsírok létesítését is meghatározhatta.

Pálfi György szerint az első halmokat különösen rendezetlenül hordhatták a négy tömegsírba, és csak később, a távolabb eső, jóval nagyobb V. tömegsírban fejezték be a temetést, ott már sokkal rendezettebben. Az antropológus hozzátette, hogy ezt igazolni nem lehet, csak elképzelni. Van kutató, aki éppen fordítva látja maga előtt: a legrendezetlenebb III-IV. tömegsírok lehettek az utolsók, talán ezt a munkát már nem nézte a szultán, és itt sietősebben vetették gödörbe a testeket.

A tömegsírokból a többségükben fiatal férfiak csontvázai mellett néhány 10-12 éves gyerek és néhány nő maradványa is előkerült. A gyerekek apródként vagy lovászfiúként szolgálhattak, a nők talán a táborban láthattak el feladatot. Az elhunytak születési régióinak megállapítására az SZTE Embertani Tanszék munkatársai a III. és a IV. tömegsír maradványain a stronciumizotóp-arányok vizsgálatát tervezik. Ezzel az eljárással a fogakból a születéskori földrajzi környezetet, a csontokból pedig a halál előtti időszak földrajzi környezetét lehet megállapítani.

Pálfi György azt is elmondta,

az 500 éves évfordulóra tervezett kiállításra legalább egy tucatnyi személy esetében arcrekonstrukcióval mutatják be, hogyan is néztek ki a mohácsi csatában részt vevő katonák.

A feltárás után a csontokat a Mohácsi Nemzeti Emlékhelyen megépülő kápolna kriptájában helyezik majd méltó nyugalomra az évfordulón.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Azt szimulálták, hogyan nézett ki az egyik legkeményebb kivégzés az ókori Görögországban
A Brazen Bull-t nem megrendelésre készítették el, hanem egy athéni férfi saját önszántából tett kísérletet a kínzóeszköz létrehozására, amit később egy zsarnoknak ajándékozott oda.
Karkó Ádám - szmo.hu
2024. augusztus 09.



A Brazen Bull egy hírhedt kínzóeszköz volt, amelyet a Kr.e. 6. században talált fel egy athéni férfi, Perilaus – írja a LadBible.

Ez az eszköz egy nagy, bronzból készült üreges bika alakú szobor volt, aminek lényege abban állt, hogy az áldozatokat élve megsüssék, kegyetlen és fájdalmas halált okozva nekik.

Az áldozatot a bika belsejébe zárták egy csapóajtón keresztül, majd tüzet gyújtottak a szobor alatt. A bika alakú szobor felmelegedett, és az áldozat lassan megfőtt benne.

A találmány különös kegyetlensége abban rejlett, hogy Perilaus csöveket épített be a szoborba, amelyek az áldozat sikolyait állathangokká torzították, így a kívülállók számára az áldozat fájdalmának hangjai egy bika bömbölésére hasonlítottak. Perilaus nem kapott megbízást erre a kegyetlen eszközre, hanem saját kezdeményezésből készítette el, majd elvitte Phalarisnak, Akragas szicíliai zsarnokának, remélve, hogy az érdeklődni fog iránta.

Phalaris, aki híres volt kegyetlenségéről, és akiről egyes történelmi feljegyzések szerint azt állították, hogy kannibál volt, valóban érdeklődést mutatott a Brazen Bull iránt.

A zsarnok úgy döntött, hogy teszteli a szerkezetet, és Perilaust, a feltalálót helyezte el elsőként a bika belsejében. Tüzet gyújtottak a szobor alatt, és Perilaus hamarosan megtapasztalta saját találmányának borzalmait.

Phalaris azonban mielőtt Perilaus meghalt volna, kivette őt a bikából, hogy megkímélje az életét, de csak azért, hogy később más módon végezzék ki: Perilaust végül ledobták egy dombról.

Phalaris élvezettel használta új kínzóeszközét, és a Brazen Bullban történő kivégzések szórakoztatták őt. Azt mondják, hogy különösen élvezte, ahogy a bika szobra ringott, miközben az áldozat élve sült meg benne.

Phalaris uralma azonban nem tartott örökké. Amikor 554-ben megbuktatták, az új uralkodók úgy döntöttek, hogy Phalarisnak is meg kell tapasztalnia saját kegyetlenségének eszközét. A zsarnokot a Brazen Bullba zárták, és ő is ugyanazt a borzalmas sorsot szenvedte el, mint korábbi áldozatai.

A szimulációról készült rövid videót ITT lehet megtekinteni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
„Videokazettáktól kezdve a műizéig mindent lehet kapni. Méghozzá legálisan!” - Hazai szex-mérföldkövek a rendszerváltás után
Felelevenítjük az első magyar szexshopot, pornófilmet, swinger klubot, erotikus újságot és expót, valamint a szexuális oktatási reformokat.


Az első magyar szexshop

A rendszerváltás egyik legizgalmasabb hozománya az volt, amikor megnyílt az első magyar szexshop 1989-ben Budapesten, a Múzeum körúton. Az üzlet hamar népszerűvé vált azok körében, akik mindaddig csak külföldön találkozhattak efféle üzlettel. A Dunántúli Napló így számolt be a hasábjain erről a tabudöngető mérföldkőről: „…Videokazettáktól kezdve a műizéig mindent lehet kapni. Méghozzá legálisan! Illetve eddig ezt hihettük, hiszen a központi napilapok nagy ovációval számoltak be a bolt megnyitásáról. Most azonban, az Esti Hírlap információja szerint kiderült, hogy szó sincs engedélyekről. Az újság egyik munkatársa felhívta a Művelődési Minisztériumot, s azt az információt kapta, hogy a boltnak nincs joga olyan malacságok árusítására, amelyek a polcokon megtalálhatók. Az ügyet kivizsgálják, de a boltot egyelőre nem zárják be.

Azonban olyannyira nem sikerült bezáratni a helyet, hogy az ország egyik legnagyobb forgalmú szexshopjaként a mai napig működik.

Az első magyar pornófilm

Az első magyar profi felnőttfilm a Kovi-féle Pornósztár volt őnagysága volt, amit 1989-ben forgattak Leiter Laura főszereplésével. Ő volt a sztárja az 1994-es Hótehénke című filmnek is, szintén Kovi rendezésében, de utána a lány eltűnt a szakmából.

A Pornósztár volt őnagysága inkább volt erotikus film, mint pornó, hiszen az akkoriban világhírű, érzéki Emmanuelle-filmek mintájára készült. Olyan tipikus kliséket vonultatott fel az alkotás, mint a főnök-titkárnő, rendező-színész és fotós-modell szituációk.

Az első magyar swingerklub

A swinger életforma az ezredforduló környékén vált ismertté Magyarországon: az első magyar swingerklub 2002-ben nyitotta meg kapuit Budapest XVI. kerületében. Ennek jelenleg egy kőbányai swingerklub a fő konkurense, de még jópár hasonló hely nyílt időközben az országban. A swinger-műfaj hazai előfutára és egyben bevezetője Elizabeth King (született Király Tünde) pornószínésznő volt, aki nem csupán ezzel írt történelmet, hanem hogy elsőként teljesítette rajongói kívánságait az interneten, webkamerán keresztül.

A rendszerváltás pornográf újságjai

A már akkoriban is széles lapkínálatban csak kettő folyóirat bővelkedett a fotók mellett irodalmi élményekkel is. Az egyik az 1988-as alapítású Erato volt – az első hivatalosan engedélyezett erotikus magazinok egyike volt Magyarországon –, a másik pedig az egy évvel később indult Apolló, de mindkettő 1991-ig húzta. A Szexepír 1990-től hat szám erejéig borzolta a kedélyeket, méghozzá a szokatlan férfiaktjaival. Létezett egy irodalmi lap is, a Kamaszságok, de azt két szám után elkaszálták. Különféle szexlapok (pl. a Rajzszegx, Playsir, Play Eros) is közöltek folytatásos regényeket, elbeszéléseket. Az Aréna magazin 1989-ben egy független dunántúli képes hetilap nyári különkiadásának indult pikáns rejtvényújságként, fotókkal és novellákkal bővítve, és körülbelül 3 év alatt 19 számot élt meg.

Az erotika expók világa

Az 1997-ben szervezett, budapesti Erotika Kiállítás volt az első ilyen jellegű rendezvény hazánkban. A szervező Strausz Ildikó nevéhez többek között kertészeti és szerszámkészítési szakvásárok is kötődnek, és Bécsben ihletődött meg, hogy itthon is lenne igény erotikus szakkiállításra. Az első években még alig voltak látogatók, aztán úgy beindult a biznisz, hogy 2000-re már a plafonon is lógtak, ezért az Építők Sportcsarnokából a több tízezres látógatószámra dagadó rendezvényt áttették a nagyobb Lurdy Házba. 2005-től pedig elindult az Erotika Parádé és az Erotika Expo is Tomor András szervezésében, aki a rendszerváltás után pornófilmeket is gyártott Tom-Média nevű cégével.

A magyar szexuális oktatás reformja

A WHO 2010-ben kiadott „Az európai szexuális nevelés irányelvei” című ajánlása részletesen, korosztályokra lebontva taglalja a megfelelő ismereteket. Ezt az oktatási programot a magyar iskolákban is bevezették, megcélozva a fiatalok szexuális egészségének javítását és a felelős szexuális viselkedés népszerűsítését. A modernizált irányelvek a holisztikus szexuális nevelésre buzdítanak az olyan negatív megközelítéssel szemben, mint a nem kívánt terhességek és a nemi úton terjedő betegségek. A holisztikus megközelítés elősegíti, hogy a fiatalok képesebbé váljanak nemiségük és partnerkapcsolataik kielégítőbb és felelősebb alakítására, amely készségek a lehetséges veszélyek megelőzésében is lényegesek.

Források: 1,2,3,4,5,6,7


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Az első orgazmus a vásznon és a bluetooth feltalálása – a magyar származású színésznő tudósként is brillírozott
Méghogy nem lehet egy nő egyszerre gyönyörű és okos: Hedy Lamarr dívaként és matematikusként is elismerésre méltó újításokat vezetett be.


Bármelyik lány lehet elbűvölő. Csak annyi kell, hogy nyugodtan állj, és nézz bután” – mondta ezt Hedy Lamarr (1914-2000), korának egyik legszebb nője, aki imádta palira venni a férfiakat, miközben jóval többet tudott náluk. Annyi találmánya volt, és olyannyira hozzájárult a haditechnológia fejlődéséhez, hogy születésnapját nyilvánították az Európai Feltalálók Napjának. Bécs városa 2018 óta adja át a Hedy Lamarr-díjat, amely kizárólag olyan nőket illet, akik digitális területen alkottak maradandót.

Egy különös karrier

Na de ki volt ez a csodaszép lány, és hogyan érte el ekkora sikereket?

Hedy, azaz eredeti nevén Hedwig Kiesler egy bécsi bankár és egy magyar zongorista jómódú lányaként már kiskorában négy nyelven beszélt, illetve tánc- és zongoraleckéket vett, majd 16 évesen Bécs leghíresebb színiiskolájának lett a növendéke.

19 évesen beleugrott első házasságába egy fegyvergyárossal, és az ifjú ara annyira érdeklődött a fegyverek iránt, hogy férje örömmel megmutatta neki a tervezési folyamatokat. A lány komoly ismereteket szerzett a fegyverekről, a torpedókról és irányítástechnikáról. Házassága féltékenység miatt ért véget, úgyhogy Hedy inkább Hollywoodig menekült, ahol rögtön befutott. Mivel korábban Bécsben szerepet kapott az Extase című hangosfilmben (1933), ahol áramvonalasan nőies teste kétszer is látható volt meztelenül – a világon először –, nem váratta sokáig az első filmszerep a Metro-Goldwyn-Mayernél. Az ottani stúdiófőnök javasolta neki a névváltoztatást.

Az igéző szépségű nő megjelenésével egycsapásra átformálta a frizuradivatot az 1938-as Algier című filmben: ezt követően váltottak a színésznők a középen elválasztott, barna hajra az addigi szőke helyett. Hedy hozta divatba továbbá a különféle fejfedőket, például sálakat és turbánokat is. A termékeny színésznő összesen 31 filmben játszott 1930 és 1958 között, és ő demonstrálta először a filmvásznon a női orgazmust is. Ám nem tudott kitörni sohasem a szépasszonyi klisékből, szerepeit nem színészi tehetségéért dicsérték.

Egy zongorista és egy színésznő forradalmasítják a technológiát

A második világháború idején Hedy az első férjétől elcsent katonai tervrajzokkal állított be egy amerikai katonai fejlesztő laboratóriumba, felajánlva szakmai szolgálatait. A nő ugyanis hallotta a hírekből, hogy a pontatlan célzás miatt a szövetségesek túl sok torpedót pazarolnak el a tengereken. Fantasztikus találmányát – amely a bluetooth őseként ezt a problémát is megoldotta – nem csak az addigi ismereteinek, hanem a véletlennek is köszönhette. Ugyanis szomszédjával, George Antheil avantgárd zongorista-zeneszerzővel torpedó rádió-távvezérlésére szolgáló adóberendezést hoztak létre, azaz a frekvenciaugrásos adásmódot, miközben csupán egy mechanikus (lyukszalagos) zongorára írt művet akartak szinkronizálni.

Mivel a zongorán 88 billentyű van, a torpedóvezérlő találmány megvalósításában is 88 frekvenciát használtak.

Ők akkor még nem tudták, hogy a wifi, a mobil és bluetooth technológiák feltalálói lettek – ráadásul kettejük közt úgy indult az ominózus beszélgetés, hogy Hedy arról faggatta a zongoristát, nem kéne-e nagyobbra csináltatnia a melleit, és ebből kanyarodtak a szövetségesek háborús erőfeszítéseinek támogatásáig. Éles váltás, az biztos.

A találmány részletei és szabadalmaztatása

A kidolgozott találmányt titkos kommunikációs eszközként (Secret Communication System) nyújtották be az Országos Feltalálói Tanácshoz 1940-ben, ahol a szervezet elnöke, a General Motors kutatási igazgatója vetette fel a szabadalmaztatás ötletét. Két évvel később be is jegyezték a rendszert, amelynek lényege, hogy a torpedókat irányító rádiócsatornát védi a felderítés és a zavarás ellen, ezzel megnövelve a tengeri célpontok ellen indított torpedók találati valószínűségét. A találmányt felajánlották a haditengerészetnek, de az eljárást csak 1957-ben, a szabadalmi oltalom lejárta után két évvel vette elő egy cég, és 1962-ben, a Kuba elleni tengeri blokád idején alkalmazták először a blokádban résztvevő hajókon. A haditengerészet csak 1985-ben tette hozzáférhetővé a civilek számára az egyidejű frekvenciaváltást.

Antheil már 1959-ben meghalt, de Hedy 2000-ig élt, folytatva a fejlesztéseket hollywoodi laboratóriumában, folyamatosan ingázva a tudomány, a film és a szépségipar között. Találmányáért 1997-ben megkapta az Electronic Frontier Foundation, a technika úttörőjének járó kitüntetést, és még ebben az évben első női kitüntetettje lett a „feltalálói Oscar-díjnak” is. A bluetooth technológiája végül az 1990-es években forrt ki, lehetővé téve a különböző eszközök közötti adatátvitelt rövid távolságon belül.

Magánéleti kudarcok

Igaz, hogy Hedy szeretett technikai problémákon elmélkedni, de férjhez menni is imádott, hatszor sikerült is neki. Ezzel kapcsolatosan is akadt egy híres idézete:

„Talán az volt a problémám a házasságban - és ez sok nő problémája -, hogy egyszerre akartam intimitást és függetlenséget. Nehéz ezek közt egyensúlyozni… Abba kell hagynom, hogy olyan férfiakhoz menjek feleségül, akik alacsonyabb rendűnek érzik magukat nálam.”

Lamarr időskorát ráadásul olyan botrányok övezték, mint egy áruházi lopás, amely közben lebukott, valamint egy hosszú pereskedés egy számítástechnikai céggel, miután ők a megkérdezése nélkül felhasználták Lamarr egyik retusált fényképét egy szoftver csomagolásán.

Bár szülővárosát, Bécset tekintette igazi otthonának, Floridában halt meg dúsgazdagon. Végakarata szerint hamvai egy részét a bécsi erdőben szórták szét, és a bécsi központi temetőben díszsírhelyet kapott.

Hat házasság, 31 filmszerep és számtalan találmány: Hedy Lamarr, a fiatal tudósnők meseszép példaképének izgalmas életútja szerintem szintén filmre kívánkozik.

Források: 1,2,3,4


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk