MÚLT
A Rovatból

A rock utolsó ártatlan szeretet-nyara – 50 éve rendezték meg a woodstock-i fesztivált



A film- és a modern kultúrtörténet egyik legmegrázóbb pillanata, amikor még halljuk Hendrix zenéjét, de csak egy szeméttel borított pusztaságot látunk, ahonnan fáradtan, szomorúan vonszolják magukat haza az utolsó túlélők, társaikat, holmijukat összeszedve. (A filmesek persze ügyesen vágták meg a zenét, mert Jimi nem azzal a mélabús, meditatív darabbal fejezte be koncertjét, hanem a Hey Joe-val, de az nem illett volna ehhez a hangulathoz…)

Kramernek erről is megvan a maga története:

„Jimi ötórás késéssel kezdett. Hogy ébren tudjak maradni, beadtam magamnak két adag B-vitamin injekciót, amitől hatalmas véraláfutások lettek a seggemen. Akkor már leülni sem tudtam. Amikor Jimi leütötte az utolsó hangot, egy korszak ért véget. Woodstock olyan volt, mint egy kapu, amely mögött ott maradtak eltemetve a 60-as évek utópiái, ideáljai.”

Azért ne feledjük, micsoda énekesek és előadók hagyták ott nyomukat Woodstock-on. Joan Baez és Country Joe McDonald a maguk egy szál gitáros módján kiálltak a rendőri önkény ellen küzdő berkeley-i diákok mellett és a vietnami háború ellen, a várandós Baez, miközben párja éppen börtönben volt meggyőződése miatt, egekig hatoló a capella énekével követelt szabadságot.

Az esetlen mozgású, reszelős hangú benzinkutast, Joe Cockert választották a fesztivál „legjobb gitárosának” csápolásai révén (akkor még nem hívták „léggitározásnak”), miközben Alvin Lee, a Ten Years After frontembere valóban ízekre szedte piros gitárját, amelynek élete végéig képes volt külön repülőjegyet venni, hogy addig se kelljen megválnia tőle. Minden szer nélkül is másfajta tudatállapotot kínált a közönségnek a San Franciscó-i hippi közösség két legnagyobb együttese, a Grateful Dead és a Jefferson Airplane. Janis Joplin szinte szó szerint meghalt a színpadon, Sly és a Family Stone funky-extázist varázsoltak az éjszakába.

Világpremiert tartott a Crosby, Stills, Nash and Young szuperkvartett, itt próbálta átvenni a Cream blues-rock örökségét a Mountain, és itt vált széles körben ismertté a texasi albinó blues-gitáros, Johnny Winter, aki addigra már B.B.Kinggel és Willie Dixonnal is játszott, és robbant be három ütősével, a rock, a blues és a latin zene máig utánozhatatlan vegyületével Santana. (Velük kapcsolatban az egy évvel később megjelent tripla válogatás-lemez csalt egy nagyot: úgy keverték az egyik nagy kavalkádjukat, a Soul Sacrifice-t, mintha az esőt elűzni akarók kántálásának ritmusába kapcsolódtak volna be). És ott volt Pandit Ravi Shankar, a nagy indiai szitárművész, aki zenéjével nagyon sokat tett azért, hogy több nemzedék a keleti spiritualitásban keressen magának lelki iránytűt.

Az évfordulóra jelent meg az ötletgazda Michael Lang könyve, Woodstock: 3 Days of Peace And Music című könyve.

„A fesztivál minden érdeklődőnek azonnali hozzáférést biztosított az ellenkultúrához: egyszerűen csak ott kellett lenni. Így a résztvevők – akiknek többsége véget akart vetni egy igazságtalan háborúnak – három napot töltöttek el a természetben: zenét hallgattak, egy közösség tagjainak érezték magukat, közel kerültek másokhoz, szélesebb értelemben az egész emberiséghez, a szerelem és az együttérzés nevében.

Összességében valóban a békéről és a szerelemről szólt az a három nap.

A közönség hihetetlenül heterogén volt: a bronxi középiskolások a San Franciscóból autostoppal érkező hippikkel keveredtek, akik a vietnami háború veteránjaival találkoztak. Ott voltak a motorosok, az egyetemisták, a yippiek (fiatal radikális politikai aktivisták), filozófusok és mind normálisak voltak. Woodstock-ban, egy olyan időszakban, amikor a faji elkülönítést még eltűrték az ország egyes részeiben, a bőrszínnek nem volt semmi jelentősége” – idézte a La Repubblica.

Pályám során összehozott a sors több woodstock-i hőssel is. Többször is beszélgethettem Alvin Lee-vel, aki 1994-ben azért jött inkább Budapestre, a Diáksziget-Eurowoodstock fesztiválra, mint az amerikai 25. évfordulós bulira, mert úgy gondolta: a mi rendezvényünknek több köze van a „Woodstock-fílinghez”. Alvin ekképp idézte fel eseményeket:

„Olyan helikopterrel szállítottak bennünket a színpadhoz, amelynek mindkét oldala nyitott volt, bármikor lepottyanhattunk volna. Úgy megrémültünk, hogy még a halálfélelmet is elfelejtettük. Már odalent majdnem elsodort bennünket a szél, aztán amikor nagy nehezen besunnyogtunk a színpad mögé és hangolni kezdtem, a vihar simán elmosott minket. Először kissé eltévedve bóklásztunk, senki sem kezelt engem sztárként – miért is tették volna – de legalább megkínáltak egy pofa itallal. Külön mázli, hogy a buli hatalmasra sikerült. Ma már sokan elfelejtik, hogy Woodstock igazi sztárja a közönség volt. Erre akkor jöttem rá, amikor elmerültem magam is tömegben. Persze a filmen elég hatásosak voltunk, különösen, amikor sokszorosítva jelentem meg a vásznon. Abban a légkörben nem lepődtem volna meg azon sem, ha valóban többfelé osztódom és mégis egy maradok.”

Ugyancsak az Eurowoodstock hozta el a Hajógyári-szigetre Paul Kantnert, a Jefferson Airplane alapítóját.

„A hippi szónak nem volt semmilyen előre megfontolt, mély értelme. A sajtó találta ki azokra a fiatalokra, akik nem voltak hajlandók elfogadni mindazt, amit a társadalom előírt nekik. Szerettek kockáztatni, mindent kipróbálni, kalandozni, veszélyesen élni. Ugyanolyan veszélyesen, mint amilyen maga a rock and roll volt. És mindenütt dicsőítették a szabad szerelmet.”

Kantner egy kicsit „nehezményezte”, hogy a budapesti rendezők nem engedték meg neki, hogy úszva közelítse meg a szigetet. „Pedig a fulladásos halálhoz Woodstock-ban közelebb álltunk. A színpadon a Santana játszott, miközben ömlött az eső. Akkor még az volt a szokás, hogy a szervezők mellett egy sor zenész ott tolongott a pódium szélén. Egyszer csak az egész tákolmány süllyedni kezdett, bele a sárba. Úgy éreztük magunkat, mintha a Titanicon lettünk volna. Túléltük és nagyszerű volt ennek az őskáosznak a látványa, amelynek részesei lehettünk.”

Carlos Santana sokszor járt Magyarországon zenekarával. Az 1987-es koncertje az MTK-stadionban különösen emlékezetes maradt: iszonyatos felhőszakadás zúdult Budapestre, de az együttes egy percig sem hagyta abba a játékot és a ronggyá ázott közönség végigtombolta a háromórás előadást. Amikor Carlosszal a koncert előtti délutánon beszélgettünk, még nem sejtettük, hogy igazi „Woodstock déjá vu” vár ránk. A mexikói gitáros így beszélt a hajdani fesztivállal kapcsolatos érzéseiről:

„A zene olyan, amely egyszerre kelt fizikai vágyat muzsikusban és hallgatóban. Néha magunk is úgy érezzük, hogy hangszerekké válunk. A zene olyan egyetemes nyelv, amelyen gyógyító szavakat mondhatunk el, amellyel az emberek vágyait kifejezhetjük. Alapja a szabadság, valamint az erőszak elutasítása. Olyan hatalom, amely segít abban, hogy az emberek rendszerektől függetlenül megérthessék egymást.

A világ kormányainak jobban kellene bízniuk az emberekben, hogyha összejönnek a világ minden tájáról – mint például Woodstock-ban – akkor ezt nem azért teszik, hogy mindent elsöpörjön az erőszak, hanem azért, hogy jól érezzék magukat és tanuljanak egymástól.”

Joan Baez 1989. júniusában járt nálunk először és természetesen nem kerülhettük ki Woodstockot, már csak azért sem, mert amikor 1985-ben fellépett a Live Aid-en, így szólt a közönséghez: „Íme, a Ti Woodstock-otok.”

„Ez azért volt fontos, mert egy nemzedéknek először volt lehetősége arra, hogy egy nagy közösséget alkosson. Akik részt vettek a Live Aid-en, olyanok voltak, mint egy tárgyalás közönsége, amely hangot adott saját véleményének. Néhány évvel ezelőtt beszélgettem egy 16 éves sráccal, aki azt mondta nekem: „Nektek a 60-as években volt zenétek, mozgalmatok, harcotok, lelkesedésetek, és volt köztetek összetartó erő. Nekünk nincsen semmi, ami összetartana bennünket.

A mai nemzedék ezt az erőt keresi, ám valójában mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mit tart a legfontosabbnak az emberi jogok közül. Meggyőződésem, hogy visszatér majd egy olyan kor, amikor a fiatalok újra azt érzik, hogy minden, ami a világban történik, közvetlenül érinti őket” – mondta Joan.

1988-ban Budapesten forgatta Menahem Golan a Koldusopera legújabb filmváltozatát és ennek egyik főszerepét Roger Daltrey, a Who énekese alakította. „Gyönyörű korszak volt, rengeteg szép emlékkel. Szerintem minden kor ifjúsága akkor egészséges, ha kihívást intéz a világ megcsontosodott dolgai ellen. Ezért volt klassz a punk is, a maga anarchiájával” - mondta Roger, és a következő generációhoz szóló szavai 30 év után is megszívlelendőek: „Érezzék meg azt az energiát, amely a 60-as évek zenéjében volt. Ne fogadják el maguk körül az „előre gyártott világot”, ne hagyják, hogy egy óriáskerék bekapja őket. Próbáljanak egyéniségek lenni. A mai fiatal ne egy legyen a milliók közül, hanem emelkedjen ki a tömegekből.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Kétezer letérdeltetett magyar foglyot kaszaboltak le a törökök Mohácsnál – régészek derítettek fényt a mészárlásra
A sebekből ítélve a törökök éles szablyával a fejre, nyakra mért vágásokkal végeztek a magyar katonákkal. Igazi mészárlásról árulkodnak a leletek.


A mohácsi csata IV. tömegsírjánál idén nyáron megkezdett feltárás is igazolni látszik azt a feltevést, hogy az eddig megtalált öt tömegsírban a törökök által kivégzett magyar és közép-európai hadifoglyok nyugszanak. A régészeti-antropológiai feltárás tapasztalatai arra mutatnak, hogy

a mintegy 2000 letérdeltetett foglyot szablyával kaszabolták le, majd rendezetlen tömegsírokban hantolták el őket

írja közleményében a Szegedi Tudományegyetem.

A IV. tömegsír ásatási helyszínén az antropológiai feltárás munkáját Dr. Pálfi György, a Szegedi Tudományegyetem TTIK Biológiai Intézet Embertani Tanszékének vezetője végzi munkatársaival és PhD-hallgatóival. Az SZTE „Mohács 500” kutatócsoportja a 2020 és 2022 között feltárt III. tömegsír csontmaradványainak anatómiai illesztését és antropológiai vizsgálatát az egyetem Lövölde utcai helyszínén folytatja. A tömegsír régészeti feltárását a pécsi Janus Pannonius Múzeum Régészeti Osztályának vezetője, Neményi Réka vezeti.

A 2024 júniusában megbontott IV. tömegsírban szemmel láthatóan kaotikusan, egymásra roskadva fekszenek az emberi maradványok. A feltárás jelenleg is zajlik, sokfelé egy-egy koponyán, csontvázon már számozott címke látható, valamint speciális kódok segítenek a maradványok későbbi összeillesztésben. A levágott fejekkel a legnehezebb a munka; a III. tömegsírhoz hasonlóan itt is sok különálló koponya van. Pálfi György a régészekkel egybehangzóan azt valószínűsíti, hogy

a csata után itt végezték ki azt a mintegy 2000 hadifoglyot, akiket a csatatéren és a magyar tábor lerohanásakor ejtettek.

A történet drámája, hogy a kivégzetteket meglepetésként érhette a kivégzési parancs.

„Valószínű, hogy a törökök tanácskozása előtt még úgy gondolták, hadifogolyként elviszik őket a birodalom területére. A török források szerint Szulejmán szultán váratlanul döntött a kivégzésről. Ez sokkoló meglepetés lehetett a szerencsétlen embereknek, különösen, amikor látták, hogy egy-két sorral arrébb már buknak föl a társaik” – mondta az SZTE antropológusa.

A sebekből ítélve a török kivégzők éles szablyával a fejre, nyakra mért vágásokkal, hátulról-oldalról, akár egyszerre több foglyot is kaszabolva ölték meg az egymás mellé térdeltetett, lehajtott fejű keresztény katonákat. A vágások Pálfi György szerint nem kifejezetten a lefejezésre, hanem az egyén gyors elpusztítására irányultak. Általában kettőt-négyet csaptak a nyakra, koponyaalapra.

A tömegsírok állapotából, elhelyezkedéséből ítélve Pálfi György és régész munkatársai, Bertók Gábor igazgató és Neményi Réka ásatásvezető (JPM) szerint is elképzelhető, hogy a látvány kegyetlen pompája megrészegítette a török kivégzőket. Mivel a vágások nagy részét nyaktájra mérték, Pálfi György szerint a kivégzettek legalább felénél megsértették a nyaki ütőeret.

Kétezer emberből többezer liter vér ömölhetett ki, valószínűleg mozdulni sem lehetett a halottaktól és ez a kegyetlen rendetlenség akár a tömegsírok létesítését is meghatározhatta.

Pálfi György szerint az első halmokat különösen rendezetlenül hordhatták a négy tömegsírba, és csak később, a távolabb eső, jóval nagyobb V. tömegsírban fejezték be a temetést, ott már sokkal rendezettebben. Az antropológus hozzátette, hogy ezt igazolni nem lehet, csak elképzelni. Van kutató, aki éppen fordítva látja maga előtt: a legrendezetlenebb III-IV. tömegsírok lehettek az utolsók, talán ezt a munkát már nem nézte a szultán, és itt sietősebben vetették gödörbe a testeket.

A tömegsírokból a többségükben fiatal férfiak csontvázai mellett néhány 10-12 éves gyerek és néhány nő maradványa is előkerült. A gyerekek apródként vagy lovászfiúként szolgálhattak, a nők talán a táborban láthattak el feladatot. Az elhunytak születési régióinak megállapítására az SZTE Embertani Tanszék munkatársai a III. és a IV. tömegsír maradványain a stronciumizotóp-arányok vizsgálatát tervezik. Ezzel az eljárással a fogakból a születéskori földrajzi környezetet, a csontokból pedig a halál előtti időszak földrajzi környezetét lehet megállapítani.

Pálfi György azt is elmondta,

az 500 éves évfordulóra tervezett kiállításra legalább egy tucatnyi személy esetében arcrekonstrukcióval mutatják be, hogyan is néztek ki a mohácsi csatában részt vevő katonák.

A feltárás után a csontokat a Mohácsi Nemzeti Emlékhelyen megépülő kápolna kriptájában helyezik majd méltó nyugalomra az évfordulón.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Azt szimulálták, hogyan nézett ki az egyik legkeményebb kivégzés az ókori Görögországban
A Brazen Bull-t nem megrendelésre készítették el, hanem egy athéni férfi saját önszántából tett kísérletet a kínzóeszköz létrehozására, amit később egy zsarnoknak ajándékozott oda.
Karkó Ádám - szmo.hu
2024. augusztus 09.



A Brazen Bull egy hírhedt kínzóeszköz volt, amelyet a Kr.e. 6. században talált fel egy athéni férfi, Perilaus – írja a LadBible.

Ez az eszköz egy nagy, bronzból készült üreges bika alakú szobor volt, aminek lényege abban állt, hogy az áldozatokat élve megsüssék, kegyetlen és fájdalmas halált okozva nekik.

Az áldozatot a bika belsejébe zárták egy csapóajtón keresztül, majd tüzet gyújtottak a szobor alatt. A bika alakú szobor felmelegedett, és az áldozat lassan megfőtt benne.

A találmány különös kegyetlensége abban rejlett, hogy Perilaus csöveket épített be a szoborba, amelyek az áldozat sikolyait állathangokká torzították, így a kívülállók számára az áldozat fájdalmának hangjai egy bika bömbölésére hasonlítottak. Perilaus nem kapott megbízást erre a kegyetlen eszközre, hanem saját kezdeményezésből készítette el, majd elvitte Phalarisnak, Akragas szicíliai zsarnokának, remélve, hogy az érdeklődni fog iránta.

Phalaris, aki híres volt kegyetlenségéről, és akiről egyes történelmi feljegyzések szerint azt állították, hogy kannibál volt, valóban érdeklődést mutatott a Brazen Bull iránt.

A zsarnok úgy döntött, hogy teszteli a szerkezetet, és Perilaust, a feltalálót helyezte el elsőként a bika belsejében. Tüzet gyújtottak a szobor alatt, és Perilaus hamarosan megtapasztalta saját találmányának borzalmait.

Phalaris azonban mielőtt Perilaus meghalt volna, kivette őt a bikából, hogy megkímélje az életét, de csak azért, hogy később más módon végezzék ki: Perilaust végül ledobták egy dombról.

Phalaris élvezettel használta új kínzóeszközét, és a Brazen Bullban történő kivégzések szórakoztatták őt. Azt mondják, hogy különösen élvezte, ahogy a bika szobra ringott, miközben az áldozat élve sült meg benne.

Phalaris uralma azonban nem tartott örökké. Amikor 554-ben megbuktatták, az új uralkodók úgy döntöttek, hogy Phalarisnak is meg kell tapasztalnia saját kegyetlenségének eszközét. A zsarnokot a Brazen Bullba zárták, és ő is ugyanazt a borzalmas sorsot szenvedte el, mint korábbi áldozatai.

A szimulációról készült rövid videót ITT lehet megtekinteni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
„Videokazettáktól kezdve a műizéig mindent lehet kapni. Méghozzá legálisan!” - Hazai szex-mérföldkövek a rendszerváltás után
Felelevenítjük az első magyar szexshopot, pornófilmet, swinger klubot, erotikus újságot és expót, valamint a szexuális oktatási reformokat.


Az első magyar szexshop

A rendszerváltás egyik legizgalmasabb hozománya az volt, amikor megnyílt az első magyar szexshop 1989-ben Budapesten, a Múzeum körúton. Az üzlet hamar népszerűvé vált azok körében, akik mindaddig csak külföldön találkozhattak efféle üzlettel. A Dunántúli Napló így számolt be a hasábjain erről a tabudöngető mérföldkőről: „…Videokazettáktól kezdve a műizéig mindent lehet kapni. Méghozzá legálisan! Illetve eddig ezt hihettük, hiszen a központi napilapok nagy ovációval számoltak be a bolt megnyitásáról. Most azonban, az Esti Hírlap információja szerint kiderült, hogy szó sincs engedélyekről. Az újság egyik munkatársa felhívta a Művelődési Minisztériumot, s azt az információt kapta, hogy a boltnak nincs joga olyan malacságok árusítására, amelyek a polcokon megtalálhatók. Az ügyet kivizsgálják, de a boltot egyelőre nem zárják be.

Azonban olyannyira nem sikerült bezáratni a helyet, hogy az ország egyik legnagyobb forgalmú szexshopjaként a mai napig működik.

Az első magyar pornófilm

Az első magyar profi felnőttfilm a Kovi-féle Pornósztár volt őnagysága volt, amit 1989-ben forgattak Leiter Laura főszereplésével. Ő volt a sztárja az 1994-es Hótehénke című filmnek is, szintén Kovi rendezésében, de utána a lány eltűnt a szakmából.

A Pornósztár volt őnagysága inkább volt erotikus film, mint pornó, hiszen az akkoriban világhírű, érzéki Emmanuelle-filmek mintájára készült. Olyan tipikus kliséket vonultatott fel az alkotás, mint a főnök-titkárnő, rendező-színész és fotós-modell szituációk.

Az első magyar swingerklub

A swinger életforma az ezredforduló környékén vált ismertté Magyarországon: az első magyar swingerklub 2002-ben nyitotta meg kapuit Budapest XVI. kerületében. Ennek jelenleg egy kőbányai swingerklub a fő konkurense, de még jópár hasonló hely nyílt időközben az országban. A swinger-műfaj hazai előfutára és egyben bevezetője Elizabeth King (született Király Tünde) pornószínésznő volt, aki nem csupán ezzel írt történelmet, hanem hogy elsőként teljesítette rajongói kívánságait az interneten, webkamerán keresztül.

A rendszerváltás pornográf újságjai

A már akkoriban is széles lapkínálatban csak kettő folyóirat bővelkedett a fotók mellett irodalmi élményekkel is. Az egyik az 1988-as alapítású Erato volt – az első hivatalosan engedélyezett erotikus magazinok egyike volt Magyarországon –, a másik pedig az egy évvel később indult Apolló, de mindkettő 1991-ig húzta. A Szexepír 1990-től hat szám erejéig borzolta a kedélyeket, méghozzá a szokatlan férfiaktjaival. Létezett egy irodalmi lap is, a Kamaszságok, de azt két szám után elkaszálták. Különféle szexlapok (pl. a Rajzszegx, Playsir, Play Eros) is közöltek folytatásos regényeket, elbeszéléseket. Az Aréna magazin 1989-ben egy független dunántúli képes hetilap nyári különkiadásának indult pikáns rejtvényújságként, fotókkal és novellákkal bővítve, és körülbelül 3 év alatt 19 számot élt meg.

Az erotika expók világa

Az 1997-ben szervezett, budapesti Erotika Kiállítás volt az első ilyen jellegű rendezvény hazánkban. A szervező Strausz Ildikó nevéhez többek között kertészeti és szerszámkészítési szakvásárok is kötődnek, és Bécsben ihletődött meg, hogy itthon is lenne igény erotikus szakkiállításra. Az első években még alig voltak látogatók, aztán úgy beindult a biznisz, hogy 2000-re már a plafonon is lógtak, ezért az Építők Sportcsarnokából a több tízezres látógatószámra dagadó rendezvényt áttették a nagyobb Lurdy Házba. 2005-től pedig elindult az Erotika Parádé és az Erotika Expo is Tomor András szervezésében, aki a rendszerváltás után pornófilmeket is gyártott Tom-Média nevű cégével.

A magyar szexuális oktatás reformja

A WHO 2010-ben kiadott „Az európai szexuális nevelés irányelvei” című ajánlása részletesen, korosztályokra lebontva taglalja a megfelelő ismereteket. Ezt az oktatási programot a magyar iskolákban is bevezették, megcélozva a fiatalok szexuális egészségének javítását és a felelős szexuális viselkedés népszerűsítését. A modernizált irányelvek a holisztikus szexuális nevelésre buzdítanak az olyan negatív megközelítéssel szemben, mint a nem kívánt terhességek és a nemi úton terjedő betegségek. A holisztikus megközelítés elősegíti, hogy a fiatalok képesebbé váljanak nemiségük és partnerkapcsolataik kielégítőbb és felelősebb alakítására, amely készségek a lehetséges veszélyek megelőzésében is lényegesek.

Források: 1,2,3,4,5,6,7


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Az első orgazmus a vásznon és a bluetooth feltalálása – a magyar származású színésznő tudósként is brillírozott
Méghogy nem lehet egy nő egyszerre gyönyörű és okos: Hedy Lamarr dívaként és matematikusként is elismerésre méltó újításokat vezetett be.


Bármelyik lány lehet elbűvölő. Csak annyi kell, hogy nyugodtan állj, és nézz bután” – mondta ezt Hedy Lamarr (1914-2000), korának egyik legszebb nője, aki imádta palira venni a férfiakat, miközben jóval többet tudott náluk. Annyi találmánya volt, és olyannyira hozzájárult a haditechnológia fejlődéséhez, hogy születésnapját nyilvánították az Európai Feltalálók Napjának. Bécs városa 2018 óta adja át a Hedy Lamarr-díjat, amely kizárólag olyan nőket illet, akik digitális területen alkottak maradandót.

Egy különös karrier

Na de ki volt ez a csodaszép lány, és hogyan érte el ekkora sikereket?

Hedy, azaz eredeti nevén Hedwig Kiesler egy bécsi bankár és egy magyar zongorista jómódú lányaként már kiskorában négy nyelven beszélt, illetve tánc- és zongoraleckéket vett, majd 16 évesen Bécs leghíresebb színiiskolájának lett a növendéke.

19 évesen beleugrott első házasságába egy fegyvergyárossal, és az ifjú ara annyira érdeklődött a fegyverek iránt, hogy férje örömmel megmutatta neki a tervezési folyamatokat. A lány komoly ismereteket szerzett a fegyverekről, a torpedókról és irányítástechnikáról. Házassága féltékenység miatt ért véget, úgyhogy Hedy inkább Hollywoodig menekült, ahol rögtön befutott. Mivel korábban Bécsben szerepet kapott az Extase című hangosfilmben (1933), ahol áramvonalasan nőies teste kétszer is látható volt meztelenül – a világon először –, nem váratta sokáig az első filmszerep a Metro-Goldwyn-Mayernél. Az ottani stúdiófőnök javasolta neki a névváltoztatást.

Az igéző szépségű nő megjelenésével egycsapásra átformálta a frizuradivatot az 1938-as Algier című filmben: ezt követően váltottak a színésznők a középen elválasztott, barna hajra az addigi szőke helyett. Hedy hozta divatba továbbá a különféle fejfedőket, például sálakat és turbánokat is. A termékeny színésznő összesen 31 filmben játszott 1930 és 1958 között, és ő demonstrálta először a filmvásznon a női orgazmust is. Ám nem tudott kitörni sohasem a szépasszonyi klisékből, szerepeit nem színészi tehetségéért dicsérték.

Egy zongorista és egy színésznő forradalmasítják a technológiát

A második világháború idején Hedy az első férjétől elcsent katonai tervrajzokkal állított be egy amerikai katonai fejlesztő laboratóriumba, felajánlva szakmai szolgálatait. A nő ugyanis hallotta a hírekből, hogy a pontatlan célzás miatt a szövetségesek túl sok torpedót pazarolnak el a tengereken. Fantasztikus találmányát – amely a bluetooth őseként ezt a problémát is megoldotta – nem csak az addigi ismereteinek, hanem a véletlennek is köszönhette. Ugyanis szomszédjával, George Antheil avantgárd zongorista-zeneszerzővel torpedó rádió-távvezérlésére szolgáló adóberendezést hoztak létre, azaz a frekvenciaugrásos adásmódot, miközben csupán egy mechanikus (lyukszalagos) zongorára írt művet akartak szinkronizálni.

Mivel a zongorán 88 billentyű van, a torpedóvezérlő találmány megvalósításában is 88 frekvenciát használtak.

Ők akkor még nem tudták, hogy a wifi, a mobil és bluetooth technológiák feltalálói lettek – ráadásul kettejük közt úgy indult az ominózus beszélgetés, hogy Hedy arról faggatta a zongoristát, nem kéne-e nagyobbra csináltatnia a melleit, és ebből kanyarodtak a szövetségesek háborús erőfeszítéseinek támogatásáig. Éles váltás, az biztos.

A találmány részletei és szabadalmaztatása

A kidolgozott találmányt titkos kommunikációs eszközként (Secret Communication System) nyújtották be az Országos Feltalálói Tanácshoz 1940-ben, ahol a szervezet elnöke, a General Motors kutatási igazgatója vetette fel a szabadalmaztatás ötletét. Két évvel később be is jegyezték a rendszert, amelynek lényege, hogy a torpedókat irányító rádiócsatornát védi a felderítés és a zavarás ellen, ezzel megnövelve a tengeri célpontok ellen indított torpedók találati valószínűségét. A találmányt felajánlották a haditengerészetnek, de az eljárást csak 1957-ben, a szabadalmi oltalom lejárta után két évvel vette elő egy cég, és 1962-ben, a Kuba elleni tengeri blokád idején alkalmazták először a blokádban résztvevő hajókon. A haditengerészet csak 1985-ben tette hozzáférhetővé a civilek számára az egyidejű frekvenciaváltást.

Antheil már 1959-ben meghalt, de Hedy 2000-ig élt, folytatva a fejlesztéseket hollywoodi laboratóriumában, folyamatosan ingázva a tudomány, a film és a szépségipar között. Találmányáért 1997-ben megkapta az Electronic Frontier Foundation, a technika úttörőjének járó kitüntetést, és még ebben az évben első női kitüntetettje lett a „feltalálói Oscar-díjnak” is. A bluetooth technológiája végül az 1990-es években forrt ki, lehetővé téve a különböző eszközök közötti adatátvitelt rövid távolságon belül.

Magánéleti kudarcok

Igaz, hogy Hedy szeretett technikai problémákon elmélkedni, de férjhez menni is imádott, hatszor sikerült is neki. Ezzel kapcsolatosan is akadt egy híres idézete:

„Talán az volt a problémám a házasságban - és ez sok nő problémája -, hogy egyszerre akartam intimitást és függetlenséget. Nehéz ezek közt egyensúlyozni… Abba kell hagynom, hogy olyan férfiakhoz menjek feleségül, akik alacsonyabb rendűnek érzik magukat nálam.”

Lamarr időskorát ráadásul olyan botrányok övezték, mint egy áruházi lopás, amely közben lebukott, valamint egy hosszú pereskedés egy számítástechnikai céggel, miután ők a megkérdezése nélkül felhasználták Lamarr egyik retusált fényképét egy szoftver csomagolásán.

Bár szülővárosát, Bécset tekintette igazi otthonának, Floridában halt meg dúsgazdagon. Végakarata szerint hamvai egy részét a bécsi erdőben szórták szét, és a bécsi központi temetőben díszsírhelyet kapott.

Hat házasság, 31 filmszerep és számtalan találmány: Hedy Lamarr, a fiatal tudósnők meseszép példaképének izgalmas életútja szerintem szintén filmre kívánkozik.

Források: 1,2,3,4


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk