Tiltás nélkül is tömegével maradtak el koncertek ősszel, jövőre viszont igazi dömping jöhet
A lassan két éve tartó világjárvány a turizmus-vendéglátás és a rendezvényszektor mellett a zeneipart érintette leghátrányosabban. Magyarországon a tavalyi év nagy részében vagy egyáltalán nem, vagy csak 500 fős létszámkorláttal lehetett koncerteket tartani, idén az első 5 hónap szintén teljesen kiesett.
Mindez azzal járt, hogy hiába nem volt hivatalos korlátozás, az elmúlt hónapokban mégis rengeteg koncertet le kellett mondani. A jelenség hátteréről és a jövőbeni kilátásokról beszélgettünk szakmabeliekkel.
„Az egész őszi klubszezonra jellemző volt, hogy csak azok a zenekarok tudták a járvány előtti nézőszámokat produkálni és jegyeket eladni elővételben, akik kifejezetten fiatal közönséghez szólnak” – mondja Kovács Ákos Dadan menedzser, koncertszervező, a Gold Record munkatársa.
Ebbe a körbe tartozik az általuk képviselt előadók közül ByeAlex és a Carson Coma, a más menedzsmenthez tartozók közül pedig Dzsúdló, Krúbi, Azahriah, vagy az alternatív színtérről az Elefánt. Azok viszont, akiknek idősebb a közönségük, a saját korábbi nézőszámaiknak legfeljebb a 60 százalékát tudták hozni.
Arra is sok példa volt, hogy egy elővételben közel telt házas koncertre végül jóval kevesebben mentek el, mint ahányan jegyet vettek rá. Ez bevétel szempontjából még mindig a jobbik eset, de attól még aggasztó fejlemény. Az eggyel nagyobb, sportcsarnokos szinten a turnék nagy részét vagy elhalasztották, vagy átszervezték az adott városok kisebb klubjaiba.
Sok klubnak kellett megkongatnia a vészharangot, mert ilyen körülmények mellett még a költségeiket sem tudták kigazdálkodnt, nemhogy profitot termelni. Van olyan vidéki klub például, amely az összes őszi koncertjét átütemezte tavaszra, annyira kicsi volt az elővételes érdeklődés. Ezért inkább sima bárként tartanak nyitva, így védettségi igazolvány nélkül is be lehet ülni hozzájuk.
A kötelező védettségi igazolvány Kovács szerint is egyértelműen hozzájárult a nézőszámok visszaeséséhez: a nyárra is jellemző volt már, hogy sok regionális kisfesztivált meg sem tartottak, mivel a szervezők felmérték, hogy a közönségük akkora arányban maradna távol emiatt, amiből csak veszteségük lehet.
A másik tényezőnek pedig a félelmet tartja, ami miatt elsődlegesen a médiát hibáztatja: „Az online portálok naponta akár 10-15 cikkben riogatnak, emiatt olyan pszichózis van az emberekben, hogy egyszerűen nem mernek ilyen rendezvényekre járni. Bennünket is egyre többször keresnek meg jegyvásárlók, hogy váltsuk vissza a belépőjüket. Ráadásul azt látjuk, hogy sokszor azok félnek legjobban, akik amúgy háromszor is be vannak oltva.”
Újabb járványhullámokra szerinte ezután is számíthatunk, a fő kérdés az, mennyire fogják ezek leterhelni az egészségügyi rendszert. Ha a magas átoltottság vagy a vírus legyengülése miatt kevesebben kerülnek majd kórházba, akkor jó esetben mindez semmilyen hatással nem lesz a mindennapi életünkre, így a szórakoztatóiparra sem.
– teszi hozzá. A zeneipar várakozásai mindenesetre a jövő évre sokkal optimistábbak, mint tavaly ilyenkor voltak. A hagyományosan novemberben megrendezett Music Hungary konferencia hangulata is jóval pozitívabb volt most az egy évvel ezelőttihez képest, amikor épp a lezárások bejelentése előtt került rá sor.
„Folyamatosan szervezzük a saját bulikat a tavaszi szezonra, emellett az önkormányzati rendezvények piaca is beindult, már augusztus 20-ra is kötöttünk le koncertet. Töretlen az optimizmusom, szerintem 2022-ben mindennél nagyobb esély van arra, hogy visszatérjünk a normális kerékvágásba” – összegez Kovács Ákos Dadan.

Deák Bill Gyula koncertje az idei Szent István-napi rendezvénysorozaton a Tabánban. Fotó: MTI/Kovács Attila
A klubszíntér mellett a piac másik nagy szeletét az aréna- és stadionkoncertek adják, ahol a legjelentősebb szereplő a Live Nation. A szervezők többségétől eltérően nekik nemcsak a hazai helyzethez kell alkalmazkodnunk, hanem a nemzetközihez is, mivel kizárólag külföldi előadókkal dolgoznak – nyilatkozta megkeresésünkre Márkus Éva marketing- és PR-vezető.
A cégnek a járvány kezdete, tehát tavaly március óta egyetlen koncertje sem valósult meg, gyakorlatilag folyamatos újratervezésből állt a munkájuk. Emellett 2022-re már számos új koncertet is lekötöttek, aminek nem volt korábbról elhalasztott időpontja.
A Live Nation összesen 9 koncertet halasztott el 2020-ról (előbb 2021-re, majd 2022-re), nagyjából ugyanennyit mondtak le végleg, új időpont nélkül. Új koncertből jelenleg 14 van tervben, ehhez jön hozzá a fentebb említett 9, valamint készülnek további bejelentésekkel is, ami azt jelenti, hogy akár két tucatnál is több eseményük lehet jövőre.
Ez abszolút rekord, soha nem volt még példa hasonlóra. Márkus Éva szerint elég komoly leterheltséget jelent a csapatnak, minden bizonnyal a megvalósítás is komoly próbatétel lesz. A jövő nyári szezonban teljes kapacitással fog pörögni a zenei szakma, bíznak benne, hogy nem lesznek komolyabb fennakadások a sok párhuzamos vagy egymáshoz közeli esemény miatt.
Egyelőre úgy néz ki, a közönség részéről is megvan az érdeklődés: minden olyan előadó esetén, aki már korábban is járt itt, jobban fogynak a jegyek az előző alkalmakkal összevetve. Az elhalasztott koncertekről sem mondtak le a nézők, 80-85 százalékuk megtartotta a jegyét az időpont-csúsztatások ellenére is.
Január 27-én az izlandi Kaleo koncertjével indítják az évet, ez az átlagosnál kisebb méretű produkció, ráadásul EU-állampolgárok, ezért könnyebben tudnak országról országra utazni az unión belül, mint egy amerikai zenekar. De remélik, hogy nyárra már a kontinensek közötti mozgás is gördülékenyen működhet.
Újabb rendezvénykorlátozásra a Live Nation sem számít, a kötelező védettségi igazolványnál drasztikusabb szabályokat szerintük nem fog bevezetni a kormány. Az elmúlt bő másfél év miatt voltak ugyan belső megszorítások a cégnél, de ezeket át tudták vészelni, és most már gőzerővel készülnek a 2022-es évre.