KULT

A pillanat, amikor rájössz, hogy egyetlen döntéssel megelőzhettél volna egy gyilkosságot

A Zanox alapsztorijából egy végtelenül gagyi sci-fit is ki lehetett volna hozni, ehelyett az utóbbi idők egyik legkellemesebb csalódása lett belőle a magyar filmek között.
Láng Dávid - szmo.hu
2022. június 02.



Misi átlagos gimnazista fiú, az ideálisnál kevesebb önbizalommal és jó adag szorongással, amire egy kísérleti gyógyszert szed. Amikor megismerjük, épp az érettségi reggelén tömi magába a nagymamája által készített bundáskenyeret, majd elindul az iskolába, ahol természetesen nem lesz szerencséje a húzott tétellel. Utána ráadásul még arra is nemet mond, amikor bulizni hívja a lány, aki titokban régóta tetszik neki.

Eddig tipikus és átélhető a sztori, valószínűleg mindenkinek voltak hasonló csetlés-botlásai tinédzserként. Hamarosan azonban kiderül, hogy egyes döntéseinknek sokkal nagyobb súlya is lehet annál, mint amit az adott pillanatban gondolunk róluk. De erről kicsit később, előtte beszéljünk arról, miért rendhagyó film több szempontból is a Zanox – Kockázatok és mellékhatások.

Egyrészt szinte kizárólag a nagyközönség előtt eddig ismeretlen színészek kaptak szerepet benne, közülük többen határon túli magyarok: a főszereplő Bálint Előd és a kezelőorvosát játszó Hatházi András erdélyiek, a kórházban megismert alkoholista férfi szerepében pedig a felvidéki Dráfi Mátyást láthatjuk.

Mindannyian emlékezetes alakítást nyújtanak, remek érzékkel választották ki őket, ráadásul – érdemeik elismerése mellett – külön felüdülés, hogy végre nem ugyanazt az 5-6 arcot látjuk, akiket a legtöbb populáris magyar filmben és sorozatban foglalkoztatnak. De mindenki más, még a kocsmai statiszták is hitelesen hozzák a saját figurájukat.

Nagy dicséret jár a formabontó zeneválasztásért: Ricsárdgírt nem sok nagyjátékfilmben hallhattunk eddig, és ide tökéletesen passzol is a fésületlenségük (a nyitójelenetben ráadásul egy interjúrészletet is bevágnak a frontemberüktől – aki látott vagy olvasott már ilyet, tudhatja, hogy Márton Dani minden megszólalása instant röhögőgörcsöt okoz).

Hasonlóan meglepő fordulat, amikor a végzősök bulijában a Tankcsapda hirtelen átcsap Groovehouse-ba, de a Belmondo Mikor című slágere is elég rég eltűnt már a mainstreamből, itt viszont az egyik kulcsjelenet aláfestéseként fontos szerep jut neki.

A helyszínek szintén újszerű benyomást keltenek, a filmet ugyanis Dunaújvárosban és Komlón forgatták. Ezzel egyrészt túlléptek az unalomig bejáratott Budapest-kliséken, másrészt az egykori szocialista iparvárosok komor képi világa is fokozza a hangulatot, amibe a Zanox berántja a nézőt.

Térjünk vissza a történethez, mert itt csúszhatott volna félre legkönnyebben az egész film. Eleve merész húzás volt bevállalni egy olyan koncepciót, amiről mindenkinek eszébe jut legalább egy világhírű előkép, mégpedig az Idétlen időkig, ahol a főhős szintén egy adott napot él újra folyamatosan. A Zanox emiatt kicsit olyan hendikeppel indult, mintha valaki varázslóiskolás filmet forgatna, majd elvárná, hogy senki ne asszociáljon róla a Harry Potterre.

Ebből az összevetésből viszont teljesen jól jön ki: az időben való visszautazás módja (házipálinkát inni a kísérleti gyógyszerre) pont eléggé meghökkentő ahhoz, hogy eszünkbe se jusson koppintásra gondolni. Az időugrás előtt önkéntelenül rángatózni kezdő szereplők ugyan kissé megmosolyogtatóak, de összességében ez is inkább vicces, mint gagyi.

Ráadásul a film nem tolja túl az időhurkos koncepciót: az érettségi napját Misi összesen kétszer éli újra, mire elkezdhetnénk megunni a dolgot, máris jön az első komolyabb fordulat. Kiderül ugyanis, hogy a házipálinka mindig az utolsó bevett Zanox tabletta időpontjába repít vissza.

És amikor a főhős azután is bevesz egyet, hogy a körülmények szerencsétlen összjátéka miatt már súlyos testi sértés vádjával körözik a rendőrök, búcsút mondhat annak a kényelmes elképzelésnek, hogy végtelen számú esélye van helyrehozni, ha valamit elrontott.

Ezen a ponton a film végleg elválik az Idétlen időkig alapsztorijától, és egyben innentől lesz igazán lebilincselő, mivel hirtelen eltűnik a tétnélkülisége. Ezt dramaturgiailag is szépen oldották meg: amikor Misi fejében összeáll a kép, mi történik pontosan, miért nem újra az érettségi reggelére tért vissza, hanem csak 10 perccel korábbra, ennek egy ízes „a picsába!” felkiáltással is hangot ad.

Itt kezdődik az igazi versenyfutás az idővel: a fiúnak ugyan sikerült megakadályoznia egy gyilkosságot, de most mindenki őt hiszi agresszív állatnak, akire jó eséllyel börtön vár, ha elkapják.

A kétségbeesés határán eszébe jut, hogy a kezelőorvosa korábban említette neki, hogy évekkel ezelőtt ő is szedte a gyógyszert. Ennek nyomán áll össze a mesterterv, aminek a kivitelezése a lehetetlennel határos. Misi mégis megpróbálja beleimádkozni az éppen rendelő dokiba a pálinkát, amit az pont annyira fogad lelkesen, mint bármelyik orvos tenné, akitől azt kérik, hogy munkaidőben igyon meg egy felest.

Itt egy újabb műfajt behozva konkrétan túszejtéses akciódrámába csap át a film, aminél valószínűtlenebb fordulatot nem igazán tudtam volna elképzelni, különösen azt nézve, honnan indult. Nyilván nem kell hollywoodi mélységekre gondolni, erősen látszik az alacsony költségvetés, abból viszont a lehető legtöbbet hozták ki.

A végén természetesen minden jóra fordul, ráadásul van még egy csattanó, amit nem árulunk el, de alighanem mindenkinek megfordult már a fejében, amikor arról gondolkodott, mihez kezdene, ha előre láthatná a jövőt.

A Zanox egyszerre nagyon szórakoztató, és villant meg olyan mélységeket, amit a rövid leírása és előzetese alapján valószínűleg senki nem gondolna róla. Ráadásul önkéntelenül is gondolkodásra késztet: biztos mindenki fel tud idézni olyan történéseket az életéből, amelyek gyökeresen máshogy alakulhattak volna, ha egy adott pillanatban máshogy dönt. A film pont ezeket hozza elő, és már csak emiatt az önismereti vetülete miatt is érdemes megnézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk