Véget ért az év legjobban várt sorozata, a Westworld
A harmadik és a kilencedik rész között rendesen szívtam a fogam, amikor új rész jött, inkább csináltam volna valami mást, csak hagyjuk ki a mostani epizódot! De valahol bíztam benne, hogy a tömérdek történetszál és rejtély egyszer csak találkozik egy pontban és nem hagynak minket válaszok nélkül.
Ugyanis a következő évadra majdnem két évet kell várni. Szóval pofátlan húzás lett volt túlságosan sok kérdést válasz nélkül hagyni.
A mázsás szpojlerekre viszont már nem kell többet várni, itt következnek!

Aki nem látta még a 10. részt, az inkább nézzen ijedős macskát ITT, vagy gyönyörködjön az ország karácsonyfájában ITT.

Beigazolódott, amit sokan sejtettek: a fekete ruhás férfi bizony William, csak éppen az a történetszál évtizedekkel a sorozat jelene előtt játszódott. Mesteri forgatókönyvírói húzás, ami ráadásul illeszkedik az androidok emlékérzékeléséhez: az emléket gyakorlatilag újraélik, mivel minden pillanatra emlékeznek belőle, memóriájuk nem olyan hézagos, mint az embereké. És pontosan így láttuk mi is a múltbeli történetszálat.
Ami pedig már a korábbi részekben is érzékelhető volt: a fekete ruhás férfi szándékai közel sem olyan sötétek, sőt. Kifejezetten pozitívak, és ami még döbbenetesebb:
közel azonosak a park alapító-vezetőjének, a Sir Anthony Hopkins által alakított Robert Ford szándékaival.

Vagyis szabadjára engedni az androidokat, ugyanis megvan bennük minden az emberré váláshoz, a saját öntudat és az ebből eredő szabad akarat kialakulásához.
És ehhez a kulcs Dolores volt, az első android, ami betalált a sokat emlegetett labirintus közepébe. Amit ráadásul nem egy tárgyként kell értelmezni, hanem Arnold-Bernard elméleteként az öntudat megtalálásához.


A vég pedig kifejezetten költőire sikeredett, és az ember-isten / android-ember párhuzam még keserűbb lett. Arnold nem akarta a parkot megnyitni, mivel az androidok már az elején öntudatra ébredtek, vagyis semmi okuk nem volt ezeknek a hús-vér esendő isteneknek, hogy egy véres cirkuszba zárva tartsák őket.
Aztán 35 évnek kellett eltelnie, hogy Ford is rájöjjön erre, és hogy ehhez meg kell hoznia a legsúlyosabb áldozatot, a halált, ezáltal jelképesen is elengedve az irányítást.
Az istennek el kell buknia, hogy a teremtménye szabad legyen.
Ráadásul ez volt az a pillanat, amire a fekete ruhás férfi, William várt. Hogy végre ne a lúzerségre legyenek programozva az androidok, hanem üssenek vissza, és bizony vissza is ütöttek.
A sorozat szépen végig van gondolva, eljut A-ból B-be, a látványra és az effektekre nincs panasz. Mozis, HBO-minőség. Csak hát az a szájbarágás nem kéne. Az itt leírt gondolatokra nem rávezetik a nézőt, hanem egyszer leül Arnold-Bernard és elmondja, egyszer meg elmondja Ford is. Szóval kétszer is, hogy biztosan megértse a hülye néző.
Ráadásul továbbra is ott van a fegyver kérdése: pontosan mit is lő ki? És akkor hogy is van, hogy egyszer meg tud embert sebezni, máskor nem? Ha ezek fölött elegánsan átsiklunk, akkor nincs semmi gond.
Az évadzáró epizód utolsó perceiben elszabadul a pokol: Ford nemcsak a saját halálát szervezte meg, hanem a parkot irányító és birtokló cég, a Delos vezetőségének a kiirtását, hogy senki és semmi ne irányíthassa többé az androidokat.
A mészárlást már nem látjuk, de a parkban töltött évtizedek alatt kissé megőrült William tekintete mindent elárul. Kezdődhet az igazi móka, végre van tét!

Hát így is fel lehet fogni, végül is ez egy élményparknak indult, nem az emberi evolúció új lépcsőfokának...
Szóval megkaptuk végre a gyilkos robotokat is. És persze Ford mestertervének része volt Maeve szökési kísérlete is, amely közben először kezdték el az androidok komolyabban csökkenteni a park emberi dolgozóinak létszámát. Na ekkor már látjuk a mészárlást.


Az utolsó résszel a sorozat visszahozta a reményeket: tényleg megérte várni rá, tényleg az év sorozata és nagyon nagy kár, hogy 2018-ban jön csak a folytatás.
De inkább legyen hasonló színvonalon megírva és kivitelezve, ne szaladjanak bele a True Detective (és hasonlóan elrontott jó sorozatok) hibájába, a rekordidőre összegányolt forgatókönyvírásba.