KULT

X – A rendszerből törölve: Ujj Mészáros Károly krimijében TÉNYLEG csak a végén jössz rá, ki a gyilkos

Végig izzadt a tenyerem, és sajnáltam, hogy ki kellett szaladnom egy percre pisilni, mert egy kockát is kár volt elvesztegetni. A 'rókatündéres' rendező az év egyik legjobban várt filmjében a sötét tónusú, skandináv vonalra hajazó thriller műfajához nyúlt. Kritika.


Amikor beültem a moziba, csak annyit tudtam, hogy Ujj Mészáros Károlytól ezúttal egy krimit fogok látni. A rendező előtte meg is kért minket, a sajtó munkatársait, hogy a kritikáinkban ne spoilerezzünk, mert lesznek benne csavarok. Ezért most szólok, hogy ha csak egy picit is spoiler-gyanús gondolatot akarnék billentyűzetre vetni, előtte jelzek, és azt a részt ugorjátok át.

Ez azért fontos, mert a Liza, a rókatündér hatalmas, hazai és nemzetközi sikere után Ujj Mészáros Károly egy teljesen más műfajt választott, és egy olyan sötét tónusú, a skandináv vonalra hajazó thrillert tett le az asztalra, amit muszáj megnézni.

És korántsem azért, mert hibátlan. Hogy rögtön a rosszal kezdjem – essünk túl rajta –, a forgatókönyvben itt-ott akadnak következetlenségek és a hollywoodi B-filmeket idéző közhelyek. Érdekes módon számomra a leggyengébb pont épp a főszereplő nyomozónő (Balsai Móni) pánikbetegsége. Ugye a sztori lényege az, hogy egy korábbi traumát, férje öngyilkosságát átélt rendőrnő, aki a pánikbetegsége mellett kezelhetetlen tinilányával és lakáshitelével is küzd, aktakukacként tengődve felfigyel arra, hogy a városban egyre szaporodó öngyilkossági ügyek közül néhány nagyon gyanús. Valójában álcázott gyilkosságok, sőt, összefüggést is talál az esetek között. Először persze senki sem hisz neki, de aztán egy vidékről felkerült új férfikollégája (Schmied Zoltán) mellé áll, és együtt erednek a rejtély nyomába.

Nem tudom, miért gondolják a rendezők, hogy a thrillerekbe sokszor valami szétcsúszott, vagy épp pszichopata detektívet kell beleszuszakolni (lásd A tetovált lány). Talán azt hiszik, anélkül unalmas lenne az egész. Pedig ebben a filmben számomra épp a pánikbetegség akasztja meg a legjobban az egyébként szépen előre görgő sztorit. Balsai Móni lenyűgözően széles eszköztárú színésznő, de az, hogy a film első felét gyakorlatilag végig kell zihálnia és kezeit tördelve, elgyötörten maga elé bámulnia, engem inkább zavart, mint nem.

Aki volt már életében pánikbeteg – régen, a húszas éveimben én egy rövid ideig igen – az tudja, hogy a pánikbetegséget gyakorlatilag lehetetlen “eljátszani”. Egy roham idején ugyanis épp a beteg által érzékelt, sarkaiból kifordult világ, és az irracionális rettegés a lényeg, az ural mindent, amit a fuldokló levegővétel meg a folyton kibuggyanó könnyek nem igazán tudnak visszaadni. Talán érzékletesebb lett volna, ha kicsit több, erősebb, szürreális képi- és hanghatás "segíti" a színészt, ahogy például a rohamoknál hirtelen lehalkuló külvilág, a felerősödő zihálás, vagy egy helyütt a fülsiketítő csörömpöléssel lezuhanó váza esetében ez kifejezetten be is jött. De az sem lett volna baj, ha kevesebb pánikos jelenet kerül be a sztoriba, Balsai Móni elég jó színész ahhoz, hogy kevesebből is kirajzolja a szorongó karaktert.

Naiv elgondolásnak éreztem azt is, hogy egy ennyire lelkibeteg nőt miért visznek el egy kommandós rajtaütésre, hogy végül a rosszfiú üldözésekor hirtelen mindegyik kőkemény rendőr elpárologjon mellőle, és a remegő, ziháló lány egyedül szálljon szembe a pszichopata bűnözővel, aki persze könnyedén kiveszi a kezéből a pisztolyt, és még jól szembe is röhögi.

Szóval akadnak benne hibák és aránytalanságok, de összességében az X – A rendszerből törölve szerintem egy kifejezetten szerethető – már ha lehet erre a műfajra ezt a jelzőt használni –, jó krimi. A szürke, nyomasztó atmoszféra, Szecsanov Martin operatőr bravúros kamerakezelése (nekem kicsit sok volt a fejjel lefelé fordított város-látkép, de amúgy csillagos ötös), a páratlan magabiztossággal mozgatott színészek, a zajok, a zenék és a gyomron rúgóan nagy hatású képek mesteri és arányos keverése ismét egy tehetséges rendezőt vetítenek elénk, aki a sztori második felére már a hibátlan dramaturgiát is megtalálja.

A történet közepétől kezdve ugyanis a film gyakorlatilag a tökéleteshez közelít. Schmied Zoltán (szerintem érdemtelenül) ugyan “kikopik” a főhősnő mellől, de a sötét, a múlt legmélyebb bugyraiba és a kegyetlen hatalmi játszmák legnagyobb magaslataiba nyúló rejtély jó ütemben, fordulatosan bomlik ki a szemünk előtt.

És itt jön egy nagyon enyhe spoiler (a bekezdés végéig fog tartani). Óriási ziccernek tartom, hogy a történet kulcsfiguráját és egyúttal a főgonoszt a hazai színjátszás egyik legtehetségesebb színésze, a magyar film által szerintem méltatlanul hanyagolt – leginkább a szinkronhangjáról ismert – művész játssza (nem árulom el a nevét). Kiváló választás, sokszor láttam őt színpadon, személyes kedvencem, és jó volt látni, hogy Ujj Mészáros Károly őt szemelte ki erre a meghatározó karakterre. Már csak azért is, mert ő mondja ki a film legkeményebb néhány mondatát, egyúttal a társadalmilag is fontos és fájóan aktuális mondanivalót, aminek épp azért van olyan súlya és ereje, mert egy ekkora színészre bízták. A moziteremben is érzékelhetően megállt a levegő néhány pillanatra, ahogy szembesültünk a sokak által sejtett, mégis ritkán felfedett valósággal:

hősök nincsenek, a jó szinte soha nem győz, és hiába hisszük, hogy befolyásolunk bármit is, a fejünk fölött zajló játszmákban ugyanúgy mákszemek vagyunk, mint a történelemben bármikor, bármilyen kisember. (spoiler vége).

A film nagy erénye, hogy a rendező kifejezetten erős színészgárdával dolgozott: Kulka János visszatérése a vászonra önmagában is öröm, elképesztő magasságokat hozott ki egy fontos, nehezen eljátszható szerepből. Básti Juli, Szirtes Ági, Schneider Zoltán, Molnár Áron, Szabó Győző is brillíroztak, nem beszélve Bede Fazekas Szabolcsról, aki szintén a rendező egyik legjobb választása (figyeljetek majd a “hamburgeres” jelenetre, hatalmas, látszólag alig történik valami, és mégis benne van minden, számomra bevonult a halhatatlanságba).

Megkönnyebbülés volt az is, hogy Ujj Mészáros Károly nem dőlt be a “fehér kalapos cowboy mindig győz” hollywoodi kliséjének. Bár a gonosz látszólag lelepleződik, valójában ez is csak félmegoldás.

A végén, a háztető-jelenetben a rendező tulajdonképpen ismét összekacsint a nézővel: gyerekek, a filmekben persze a jó nyer, de ugye ezt ti se gondoltátok komolyan?

Összességében tehát az X – A rendszerből törölve engem meggyőzött. Olykor szabálytalan, olykor döcög, de olyan film, amelyben van "lélek". Képes az elejétől a végéig fogni, sőt markolni a néző kezét, valós feszültséget teremt, elgondolkodtat, jó elmerülni benne, és jó meglepődni is, amikor végül mindenre – vagy legalábbis majdnem mindenre – fény derül. Nem árt tudni, hogy egy magyar krimitől ma ezt éppúgy meg lehet kapni, mint egy valószínűleg tízszeres költségvetésű amerikaitól vagy skandinávtól.

Bemutató dátuma: 2018. november 1. (Forgalmazó: InterCom)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk