KULT

Ugorj fejest a képzőművészetbe!

A Budapest Art Week idén 72 helyszínnel, 90 programmal, köztük vezetett sétákkal, galériatúrákkal, performanszokkal és rengeteg kiállítással vár április 17. és 22. között.


Tavaly a Budapest Art Week apropóján körbejártuk a képzőművészek útjait: jártunk alkotóteremben, ahol megnéztük hogyan is születnek a művek, majd azt miként is segítheti egy galéria a művész karrierjét, milyen is az ő közös együttműködésük. Most, az idei Art Week 96 kiállítása közül hármat jártunk be.

30221375_1835219533194786_482913174734354757_n

Az első állomás a Budapest Projekt Galéria volt, ahol ottjártamkor éppen az Art Week saját kiállításának az installálása zajlott. Idén ugyanis a fesztivál két saját kiállítással is jelentkezik. A Budapest Projekt Galéria – nevéhez hűen – egy, Budapestről szóló fotókiállításnak ad otthont. A még épülő tárlat képein Ferenczy Bálint, a kiállítás kurátora vezetett végig. Az Angliából hazatért kurátor arra volt kíváncsi, milyen Budapest az itt élő művészek szemében, milyen itt az élet.

A cél az volt, hogy ne a képeslapokon unalomig ismert Budapest köszönjön vissza a falakon, hanem a mindennapi élet mozzanatai. Éppen ezért kapta a kiállítás végül Cseh Tamás Budapest c. dalából kölcsönözve a címét: Itt van a város vagyunk lakói.

A fotók egy része az itt élőket mutatja be, míg mások a budapesti helyeket. Megnézheted például milyen a Nagybani piac hajnalban, még nyitás előtt, amikor az árusok az óriási krumplis zsákok között ücsörögve várakoznak a nyitásra, láthatod a városi nyüzsgést egy majálison, Szatmári Gergely presszó sorozatában a ’80-as évek jellegzetes helyszíneit, de a mai éjszakai életbe is betekintést nyerhetsz. Egy kis csavarral: Martin Vanda bulikban elkapott pillanatait nézegetve ugyanis apukája megjegyezte, hogy fiatalként ő is sokat járt fotózni és a budapesti éjszakából ugyanilyen fotói vannak neki is. Így ha megnézed ezt a sorozatot, csak találgathatod, melyik készült 30 évvel ezelőtt, a képek tanulsága szerint ugyanis pontosan ugyanolyan volt az éjszakai élet már akkor is. A közösségről szóló szinten találhatóak Kállai Márton fotói is, aki a fővárosi közösségi kerteket örökítette meg, azt, hogy itt is van egyfajta vágyódás a természet felé és hogy maguk termeszthessék meg az emberek az ételüket. Itt található kvázi kontrasztként Szabó Ottó műve is, ami egy futurista növényi inkubátor, megjeleníti az elképzelt jövőt. Az emeleten pedig Biró Dávid fotósorozatából kaphattam ízelítőt, aki olyan felújított üzleteket és tereket mutat be, amik még nem találták meg a funkciójukat, még nem sikerült beolvadniuk a város szövetébe.

Az Art Week másik kiállítása a Tesla tágas tereiben kap helyet, ahol éppen abból van kevés, ami egy kiállítás alapjaihoz kell: falból. A Szuszpenziók c. kiállításon így azt is meg lehet nézni, miként is oldották meg ezt az érdekes feladatot, ahol különféle médiumok találkoznak majd.

A következő megállónk az Astoria és a Ferenciek tere közti Budapest Projekt Galériától rövid sétára lévő Deák17 Művészeti Galériába vezetett. Az út alatt túravezetőmtől, Bérczi Lindától, a Budapest Art Week igazgatójától megtudom, hogy mennyi munkát is igényel maga a fesztivál, aminek a szervezése tulajdonképpen minden évben az előző végével kezdődik. Idén azonban nemcsak a saját kiállítások jelentik az egyetlen újítást. Ezúttal ugyanis a visszajelzések alapján több belvárosi galéria és múzeum is hosszított nyitva tartással várja majd a közönséget és az előző évektől eltérően mostantól napi jegy is váltható lesz. Emellett elkészítettek egy új weboldalt és megjelent a fesztivál saját magazinja is, melyek remélhetőleg a fesztivál után is egyfajta iránytűként szolgálnak majd a művészet kedvelőknek a budapesti képzőművészeti helyszíneket lefedő adatbázisukkal.

A Budapest Art Week nemcsak azoknak szól, akiknek kisujjában vannak a művészetek, hanem azoknak is, akik csak szeretik a szépet, nyitottak a világ dolgaira. És mint kiderült, nagyon sok embert izgatnak az olyan kérdések, mint hogy miként is áll össze egy kiállítás vagy éppen hogyan szállítják múzeumról-múzeumra az akár milliárdokat érő műalkotásokat.

Ezt az igényt többféle séta is igyekszik kielégíteni – ezekre itt lehet feliratkozni -, de a magazinban is több kulissza interjú boncolgatja ezt a témát.

30227098_1835221163194623_1524013151569905584_n

Eddigre meg is érkeztünk a Deák17-be, a világmárkák kirakatai fölött megbújó tágas kiállítótérbe. A Deák17 Művészeti Galéria elsősorban a gyerekekre koncentrál, nekik, de leginkább róluk szóló tárlatokkal, múzeumpedagógiai programokkal. Talpunk alatt a nyüzsgő bevásárló utca, míg a hatalmas ablakokon beszűrődő nap fényében jól esik képről-képre megismerni az éppen aktuális kiállítást, az Ata meséit. Ata Kandó magyar fotográfusnő élete során rendkívül sokféle témában fotózott, itt a gyermek fotóira került a hangsúly. A Hollandiában letelepedett Ata volt az, aki az 1956-os forradalomkor az osztrák-magyar határon fényképezte a menekült magyar családokat és gyermekeiket, az így lőtt fotókból pedig fotókönyvet készített, hogy annak árából őket segíthesse. De nemcsak a dokumentarista fényképeiből kaphatunk ízelítőt: az Álom az erdőben c. fotókönyve például egy, a gyermekeivel közös játék szüleménye. Ezeket a felvételeket egy nyaralás során készítette a svájci és az osztrák Alpokban, erdei tündérekként tetszelgő gyermekekről. Ehhez kisfia írta a mesét, de nem ez volt az egyetlen ilyen kreatív játékuk: a Kalypso és Nausika egyszerre bájos és misztikus képeit a görög szigeteken készítették.

A fotográfusnő rengeteget volt úton és természetesen fotóshoz illően meg is örökítette egzotikus kalandjait: őslakos indiánokról, perui bálnavadászokról, vagy éppen az ott élő gyermekekről, akikre nagyon más hétköznapok vártak, mint ránk gyerekként.

A tárlaton nemcsak fotókat találunk, de az édesanyja róla írt könyveibe is beleolvashatunk és a tavaly elhunyt művésznővel készült interjút is megnézhetjük.

atakandó

Túránk utolsó helyszíne a Magyar Nemzeti Múzeum volt. Manapság, amikor már mindenki virtuálisan él, ahol mindent mozgóképeken mondanak el nekünk és ha nem érnek bennünket folyamatosan új ingerek gyorsan elunjuk magunkat, bizony nagy kihívás elé néz egy múzeum, hiszen sokan nem töltenek már időt hosszú szövegek bogarászásával. Emiatt egyre több kiállító és múzeum igyekszik a kiállításait minél interaktívabbá tenni, hogy érdekesen, de a lényeget nem csorbítva juthasson el az emberekhez egy-egy kiállítás üzenete. Erre nagyon jó példa az Anna / Változatok székely asszonysorsa. Belépéskor le kell tölteni egy applikációt – ebben a múzeum munkatársai és az MNM wifije is segítségünkre volt – és innen már csak követni kell a padlóra felírt számokat és a hozzájuk kapcsolódó hanganyagot. Anna története Bocskor Bíborka hangján szólal meg, a népies beszéd és a korhű zenék pedig nagyban segítik a történet átélését.

Milyen lehetőségei voltak a 20. század elején egy megesett lánynak Székelyföldön? Merre megy az élete egy kényszerű házassággal vagy éppen gyermektelenül?

Anna életét ezen a két úton járhatjuk végig, ahol az akkori kort bemutató tárgyak, berendezett lakások szolgáltatnak színfalat a történethez. Mert a történelem nem a tárgyakat jelentik, hanem a hozzájuk kötődő életeket. Itt is csak eszközök arra, hogy bemutassák a kisemberek életét, hogyan éltek cselédként vagy gyári munkásként, vidéken vagy nagyvárosban. Itt kivételesen megnézhetjük „mi lett volna ha?” és a másik életút, más szeletét tárja fel az akár nagyszüleink által is elmesélt életnek. A kiállítás menthetetlenül arra készteti a látogatót, hogy maga is végig gondolja milyen lenne Anna bőrében, de még a két életút végig járása sem jelenti azt, hogy legközelebb könnyebb szívvel térünk rá bármelyik útra.

30264269_1835217903194949_3386135950780975817_n

És talán éppen ettől jó egy kiállítás, mert a bőröd alá is bekúszik, képes arra, hogy hosszan veled maradjon. Képes megmosolyogtatni, ha számodra is ismerős várost, élethelyzeteket jelenít meg, meglepnek a hihetetlennek tűnő ötletek, vagy csak szívesen gondolsz vissza arra, ami jól esett a szemednek. Most a Budapest Art Week hat napja épp az ilyen felfedezések terepe lehet, a hetven helyszín közül pedig biztos, hogy mindenki talál fogára való programot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk