KULT

10 elborult elmélet arra, mi történik majd a Trónok harca utolsó évadában

Vigyázat, csupa spoiler!


A Trónok harca minden idők egyik legsikeresebb sorozata lett, Emmy-díjat és más elismeréseket nyert, pedig a 2012-es és 2013-as Emmyn még nem nagyon vettek tudomást róla, 2013-ban például az HBO másik sorozata, a Gengszterkorzó egyik mellékszereplője, Bobby Cannavale kapott Emmyt, hiába jelölték újra a Tyrion Lannistert alakító Peter Dinklage-et.

Már a sorozat első évada alatt elindult a találgatás, hogy az ott bemutatott szereplők közül kié lesz a vastrón, ki lehet Westeros ura.

A nézők - különösen, hogy a Trónok harca alapjául szolgáló eddig elkészült regények nem adnak mindenben támpontot, sőt a sorozat sok részletben eltér a könyvektől – azt is próbálják megtippelni évadról évadra, hogy ki marad egyáltalán életben.

VIGYÁZAT, SPOILEREK!

HA NEM LÁTTAD AZ EDDIG BEMUTATOTT 7 ÉVADOT, NE FOLYTASD!

MI SZÓLTUNK!

A Trónok harca nyolcadik, befejező évada közeleg, és világszerte milliókat izgat a szereplők sorsa, és a történet lezárása. Ezért a legelborultabb vagy legérdekesebb rajongói teóriák közül válogattunk néhányat nektek.

1. Az Éjkirály feltámasztja a halott Starkokat

A rajongók egy csoportja szerint a 8. évad előzetesében nem véletlenül mutatják a kriptát Deresben. Korábban is kapott már szerepet a sorozatban, például az első évadban, amikor Ned Stark a húgáról, Lyannáról beszél a lány síremlékénél. Vagy amikor Osha és Brandon a kriptában találkozik Rickonnal és a farkasával, és Rickon azt állítja, hogy ott, lent látta az apjukat. És azt is, hogy a szüleik soha többé nem térnek vissza.

Az előzetesben azt láthatjuk, hogy Arya rémülten rohan a kriptában. A rajongók szerint az Éjkirály úgy használja az elhunyt Stark-ősöket, mint a trójaiak a mondában a falovat: valamilyen módon feltámasztja őket, és azok belülről támadnak ellenségként az élőkre. Így akár az is előfordulhat, hogy a végén minden élő meghal, és a Mások foglalják el Derest, majd egész Westerost.

2. Sansa és Tyrion marad életben a végére

„Lady Stark, túlélsz mindannyiunkat” – mondja Tyrion, a király segítőjeként a második évadban Sansának. Valóban, mindaz, amin keresztülment a Stark lány a hetedik évadig, akár meg is ölhette volna – de megerősítette. Először a megalkuvó alkalmazkodás miatt volt képes túlélni. Joffrey szívesen megölte volna, miután az apját lefejeztette, és a lányra, illetve a lány családjára már nem volt szüksége az uralkodáshoz.

Később, a nagynénje, Lysa Arryn kis híján végzett vele. És a Ramsey Boltonnal való házassága is életveszélyessé vált, és nem csupán az elmebeteg és szadista fiú kiszámíthatatlan őrültsége, hanem annak féltékeny szeretője miatt is veszélyben az élete. A pokoli leckék viszont ellenállóbbá és öntudatosabbá teszik.

Tyrion a diplomáciai érzékének, gyors helyzetfelismerő képességének, részegen is józan gondolkodásának és a kapcsolatainak köszönheti, hogy életben marad. A harmadik évadban van arról szó, a Ros-sal folytatott beszélgetés során, hogy milyen jó, ha sok embert ismer valaki, és akadnak szövetségesei. Később az egyik ismerőse, szövetségese, Lord Varys húzza ki a csávából és menekíti el Tyriont Essosra a családja haragja elől.

Tyrion képességeivel számtalanszor bebizonyította, hogy született uralkodó, talán az összes szereplőnél bölcsebb. Sansa pedig királynőnek született. Mivel egyes rajongók szerint Sansa és Tyrion házassága még érvényes, és a Ramsey Boltonnal kötött házassága eleve nem volt az, biztos, hogy lesz még közük egymáshoz, sőt, egymásba szeretnek, és csak ők élik túl a csatákat és azt az őrületet.

3. Mindenki meghal, vagy csak a férfiak halnak meg?

Valar morghulis, angolul All men must die. Mindenkinek meg kell halnia. Többször is elhangzik a sorozatban, minden évadban valaki más szájából.

Csakhogy a harmadik évadban, amikor Daenerys Targaryen beszélget Missandei-jel arról, hogy háborúba követi őt, akár éhezhet és meg is halhat, és a lány azt mondja: „Valar morghulis”, Daenerys így válaszol: Igen, minden férfinak meg kell halnia, de mi nem férfiak vagyunk”.

Ebből sokan azt a következtetést vonták le, hogy a férfi főszereplő mindegyike elvérzik a sorozat legvégére, és a női főszereplők, illetve mellékszereplők között lesznek a nagy túlélők.

4. Dany lesz az Éjkirálynő

Westeros elnyeréséhez Westeros támogatása kell – mondja Jorah Mormont Daenerysnek Quarth-ban. Csakhogy Daenerys nem olyan népszerű, mint Jon, és nem is bírja úgy az emberek támogatását.

Az egyik sárkányát már elveszítette a hetedik évad végén, és a sorozatban Tyrion is figyelmezteti, hogy valójában védtelen a sárkányain, Dany elég önfejű és makacs, a vesztébe fog rohanni. Az egyik Reddit felhasználó szerint az igazi jég és tűz násza valójában Daenerys és az Éjkirály egyesülésével jön létre.

5. Melisandre adja össze Jont és Danyt

Sokak szerint teljesen nyilvánvaló, hogy Havas Jon és Daenerys Targaryen egy pár lesz, az is, hogy Melisandre karaktere nem tűnhet el úgy végleg, hogy szimplán lelép, amikor Havas a Baratheon-kislány feláldozása miatt száműzi, és megígéri neki, hogy megölik, ha visszatér.

Muszáj lesz visszajönnie, egészen biztosan lesz még szerepe, és egészen biztosan olyan tettet hajt végre, ami miatt megkegyelmeznek neki. Az egyik rajongó szerint, mivel eléggé megfogyatkoztak a papok a sorozatban, végül ő lesz az, aki összeadja Havast és a Targaryen-lányt.

Az is biztos a rajongók szerint, hogy meghal, hiszen azt mondja Melisandre a hetedik évadban, hogy visszajön, hiszen az ő sorsa az, hogy Westeroson haljon meg.

6. Daenerys biztosan meghal

Az egyik legnépszerűbb elmélet szerint Jon a herceg, akit megígértek. Ha ő az Azor Ahai utódja, akinek a feleségét, Nissa Nissát kellett feláldoznia, és kardját a szívébe döfnie, akkor Jonnak a végső győzelemhez fel kell áldoznia Daeneryst.

A teóriát erősíti az is, amit a harmadik évad végén és a negyedik évad elején láthattunk/hallhattunk, amikor Daenerys felszabadítja a rabszolgákat, és azok azt kiabálják: "Mhysa, mhysa!" vagyis "Anya", ami niszának hallatszik.

7. MINDENKI meghal

A Sorozatjunkie.hu oldalon, ahol linkelték a Trónok harca utolsó, záró évadának állítólagos vázlatát (illetve a 8. évad állítólag legfontosabb eseményeit), az egyik magyar rajongó kommentben izgalmas és tényleg meghökkentő befejezést képzelt el a sorozatnak.

„Nem olvastam a “terveket” és nem is fogom. Számomra egy befejezés az elfogadható, még akkor is ha most körül röhögtök (magamon is mosolygok).

Én elpusztítanám ezt a világot, mert beteg és egyik fél sem tudna egy élhető világot létrehozni.

A pusztulás után maradnának az erdő gyermekei akik tovább vigyáznák a Földet. Ennek lenne üzenete, mert a jelenünk is lassan a pusztulás felé halad.”

8. Melisandre, a papnő visszahozza Viseriont az élők közé

A hetedik évad egyik legmegdöbbentőbb jelenete az, amikor az Éjkirály Mássá változtatja az egyik sárkányt, Viseriont, miután az meghalt. Egy teória szerint Melisandre nem csak hogy Jon tiltása ellenére visszatér, hanem újból megismétli a halott feltámasztását, akár a saját élete árán és a sárkány nem sokáig szolgálja majd a Mások seregét.

9. Bran valójában az Éjkirály

Mint azt már láthattuk, Bran képes látni a múltat, és ott lenni múltban történt eseményeknél. Bran képes megszállni állatok és emberek tudatát, és a céljaira használni őket, ilyen volt a harmadik évadban amikor a Stark farkasokat használta, vagy a hatodik évadban, amelyben Hodor sorsa kiderült és eldőlt. Azt is láthattuk, hogy amikor a múltban van, kapcsolata lehet az ott élőkkel, például felfigyelt a hangjára a fiatal Ned Stark az egyik látomásban.

Emlékezetes az a jelenet is, amikor az egyik látomásban az óvatlan Brant megérinti az Éjkirály. A hatodik évadban Bran az egyik látomásában ismét visszamegy az időben, oda, amikor az Erdő Gyermekei átváltoztatták az Elsők egyikét Mássá, Bran pedig az átváltoztatott férfiban lehetett, mert amikor a férfiba szúrják a sárkányüveget, Bran megvonaglik a fájdalomtól.

A Mások királya és Ben valamilyen módon egy, mert Ben énjének egy része benne maradhatott. A teóriát erősíti az is, hogy a hetedik évad végén a Mások menetelnek a fal felé, és a menet egy farkasfejet formáz a hóban…

10. Sam mindenkit túlél, és ő meséli el a történetet

Megvan, hogy amikor a hetedik évadban Samwell Tarly azt mondja Ebrose főmesternek, hogy ő valami sokkal költőibb címet adott volna a könyvének? Valószínűleg tényleg ő lesz, aki a kevés (vagy egyetlen) túlélőként leírja Westeros krónikáját.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk