KULT

Törőcsik Franciska: "Nem lehet a tisztelettudó kis színésznőt játszani"

Az egyik legtehetségesebb és legizgalmasabb fiatal magyar színésznő elárulta, milyen igazi legendákkal dolgozni, és beszélt legújabb szerepéről is a BÚÉK-ban.


Törőcsik Franciska még csak öt éve szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, de máris olyan filemeket tudhat maga mögött, mint a Swing, a Gondolj rám, vagy az Aurora Borealis - Északi fény, és olyan partnerekkel forgathatott, mint Törőcsik Mari, Csákányi Eszter, Kulka János vagy Kern András. Legújabb filmje, a BÚÉK bemutatója kapcsán beszélgettünk.

- Valahol azt olvastam, hogy csak akkor kezdted komolyan venni, hogy színész leszel, amikor felvettek a Színművészeti Egyetemre. Előtte viszont már jártál Földessy Margit iskolájába, tehát valamilyen szinten csak foglalkoztatott a színészet.

- A játék öröméért jártam oda. Margit főleg improvizatív feladatokat adott, énekeltünk, táncoltunk. Inkább a gyermeki lelkesedés hajtott. De persze, szerettem a színészetet. Azt viszont sosem gondoltam, hogy ez egyszer komolyra fordul.

- Földessy Margit színi iskolája lassan hasonló fogalom, mint annak idején mondjuk Rákosi Szidi iskolája. Nagyon sok híres, meghatározó színész került ki a kezéből. Mi Margit titka? Jól válogat a jelentkezők közül, vagy jó tanár?

- Margit nem válogat. Hozzá bárki járhat. Egyébként ő nem szakmát tanított nekünk. Volt persze beszédgyakorlat, ami utólag visszanézve nagyon hasznos volt, de ami a legfontosabb, hogy az improvizációk örömet okoznak.

A szakma örömét tanulja meg az ember.

– De azért biztos van ráhatása, hogy ki az, aki végül tovább lép, és jelentkezik az egyetemre.

- Annyi, hogy tart előkészítőt, amire megint csak bárki mehet. Tehát nincs olyan, hogy valakinek azt mondja: te nem jöhetsz, mert nincs esélyed. Nekem csupán egyetlen mondatot mondott, ami nagyon jól esett, bármennyire hihetetlenül is hangzott, azt, hogy szerinte engem fel fognak venni.

- A megnyilvánulásaid alapján fiatalkorodat meghazudtolóan öntudatos, határozott színésznőnek tűnsz. Például nagyon tudatosan választod ki a szerepeidet, ha valami nem igazán tetszik, visszautasítod. Nem luxus ez a mai világban, ahol olyan sok a mellőzött színész?

- De. Luxus. Persze arról nincs szó, hogy rendszeresen párhuzamosan futnának a filmek, és ezért megtehetném, hogy valamit elutasítsak.

Amire nemet mondtam, arról úgy éreztem, hogy nem tudnék jó lenni benne.

De az igazat megvallva most már egyre több erőt érzek magamban ahhoz, hogy kontrollálni tudjam a dolgokat magam körül, és akár egy kevésbé biztató szituációból is jól ki tudjak jönni. Bár való igaz, előfordult olyan is, amikor annyi munkám volt már, hogy nem kivagyiságból, hanem egész egyszerűen időhiány miatt nemet kellett mondanom. Fontos számomra, hogy amit csinálok, arra oda tudjak figyelni.

- Volt ebben azért esetleg minőségi megfontolás is? Van egy szint, amire azt mondod, hogy az alá nem?

- Nehéz egy forgatókönyv alapján belőni, hogy milyen lesz egy film. De igen, volt olyan, hogy azt éreztem, nem tudnám magam az adott filmben kiteljesíteni.

- Van egyébként B terved arra az esetre, ha valamiért a szerepek nem áramlanak ilyen tempóban?

- Hogyne. Sok minden érdekel. Már annak is örülnék, ha el tudnék olvasni egy könyvet. Vagy ha tudnék rendszeresen sportolni, mert azt nagyon fontosnak tartom, elsősorban lelki szempontból. Ha ezen felül is maradna még időm, akkor még mindig van nagyon sok minden, ami érdekel. Például az állatok, akár úgy, hogy hogyan tudnék segíteni nekik, akár úgy, hogy legyen háziállatom.

Nagyon szeretek színész lenni, de az ismertség nem a lételemem.

Persze a hírnevet fel lehet használni arra, hogy az ember jó ügyek mellé álljon. Ezek is érdekelnek. Érdekel a lakberendezés. Gondoltam rá, hogy esetleg elvégzek valami tanfolyamot, hogy legyen a kezemben egy másik szakma. A nyelveket is nagyon szeretem, örülnék, ha angolból eljutnék felsőfokú szintre, a következő pedig a német lenne. Szóval terv az van bőven, idő már kevesebb.

- A BÚÉK a Teljesen idegenek című olasz vígjáték feldolgozása. Azok kedvéért, akik nem ismerik az eredetit, mesélnél kicsit a történetről?

- Egy baráti társaságról szól. Az eredetihez képest változtatás, hogy a BÚÉK-ban szilveszterkor jönnek össze. Valamelyikük kitalál egy játékot: mindenki kiteszi a telefonját az asztalra, és attól kezdve minden sms-t, chat üzenetet közösen néznek meg, a telefonhívásokat kihangosítják. El lehet képzelni, hogy ebből milyen bonyodalmak származnak.

- Tulajdonképpen ez az egész kicsit hasonló, mint egy krimi, ahol persze nincs gyilkosság vagy ékszerrablás, de ugyanúgy apró mozaikokból épül fel a történet.

- Abszolút. Vannak eltitkolt dolgok, meglepetések, lelepleződések.

- Te mit gondolsz, az internet és az elektromos kütyük korában nehezebb vagy könnyebb becsapni egymást vagy épp önmagunkat?

- Mi számít becsapásnak? A film legfontosabb kérdése az, hogy ha őszintén akarok élni, akkor kötelességem mindent elmondani a szeretteimnek? Szerintem nem. Az embernek van magánszférája, vannak saját gondolatai, vannak magánügyei.

Egyáltalán nem tartozik hozzá egy kapcsolathoz, nem csak párkapcsolathoz, hanem baráti vagy szülői kapcsolathoz, hogy minderről beszámoljak.

Tudjuk jól, hogy egy interjúból is, ha kiveszünk egy mondatot, mennyire mást jelenthet. Itt is erről van szó, a film rávilágít, hogy egy-egy kiragadott mondat mennyire mást jelenthet valakinek, aki nem tudja, mi van mögötte, és ez mindenféle félreértéshez, igazságtalan ítélkezéshez vezet.

- Akkor mégis József Attilának volt igaza: a titkokat ne lesd meg.

- Igen, pontosan.

- A saját szerepedről mondanál pár szót?

- Igen. Ő egy pár évvel fiatalabb a többi vendégnél. A párja idősebb nála, aki korábban kicsapongó életet élt, de a lány nagyon szerelmes belé és hisz abban, hogy meg tudja változtatni. Biztos benne, hogy az ő kapcsolatuk másképp alakul, mint a korábbiak, és jó úton is haladnak efelé. Azt hiszem, spoiler nélkül ennyit lehet elmondani.

- Annyit még talán elmondhatunk, hogy a filmbeli párodat Lengyel Tamás alakítja.

- Igen.

- Amellett, hogy nagyszerű színész vagy, kitűnően énekelsz is. Idén év elején jelent meg az első lemezed. A zenében is rögtön a topon kezdted, hiszen nem kisebb névvel, mint Halper Lászlóval dolgoztál együtt. Ezt egyszeri kiruccanásnak tekinted, vagy gondolkozol énekesnői karrierben is?

- Igazából én csak sodródom az eseményekkel. Jött egy lehetőség, és megragadtam. De vannak ilyen elképzeléseim, abszolút szerepel egy együttes a terveim között. Csak ahhoz is idő kell.

- Akkor visszajutunk oda, ahonnan indultunk: mennyi mindent csinálnál, ha lenne időd.

- Igen, de nem panaszkodom. Hálás vagyok, hogy ilyen sokan gondolnak rám, ennyi feladatot kapok.

- Ha végignézzük a filmjeidet, a fél színészlexikonnal dolgoztál már együtt, és olyan rendezőkkel, mint Mészáros Márta vagy Goda Krisztina. Könnyű hozzászokni, hogy az embernek legendák a munkatársai?

- Az ember megadja a tiszteletet, és feldolgozza magában ezt a helyzetet, de amikor ott van, nem szeppenhet meg. Nem lehet a tisztelettudó kis színésznőt játszani. Voltam már ilyen helyzetben, nem sült ki belőle jó.

Ez most talán nagyképűen hangzik, de Mészáros Márta arra volt kíváncsi, hogy én mit gondolok erről a szerepről.

Igenis, ez a Cannes-i nagydíjas élő legenda kíváncsi arra, hogy te mit gondolsz, és ha nem tudod megmutatni, akkor az a film nem lesz jó. Partnernek kell tekintened őket, mert ha hebegsz-habogsz a nagy tisztelettől, akkor nem tudod elvégezni a feladatodat.

- Vannak-e újabb film szerepek kilátásban, esetleg készülsz valamire a színpadon?

- Meglátjuk. Most lesz majd egy pár casting illetve készülök egy monodrámára, azt nagyon várom, a többit majd meglátjuk. Még az sem kizárt, hogy végre lesz tényleg időm elolvasni egy könyvet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk