KULT

Szerelemről, szabadságról road-movie-ban és Varsóban – találkozás Tompos Kátyával

Most van most címmel a napokban fejeződött be Szajki Péter új filmjének forgatása, amely egy lány életének nagy fordulatait sűríti egyetlen napba.


E lány alakítója Tompos Kátya, akinek ugyancsak sűrű napjai vannak, hiszen ugyancsak ebben a hónapban volt egy szép színházi bemutatója is.

A művésznővel a balatonfüredi Margaréta Hotel éttermében beszélgettünk.

- A film címe egy több ezer éves spirituális gondolatra utal, mely szerint két nap van, amikor nem tehetünk semmit, ez a tegnap és a holnap.

- A film filozófiája egyértelműen ez: most kell meglépni mindent, amit eddig nem mertünk. Éppen erről szól ennek a lánynak a napja. Mintha csak egy géppuskából lőtték volna ki, mintha megvilágosodna és mindent el akar követni, hogy megváltoztassa azokat a dolgokat az életében, amiket soha nem mert. Valahol a sors küldi neki a taxisfiút, aki segítségére lesz a tervei megvalósításában és közben fokozatosan megszünteti a lelkében kialakult káoszt.

-Úgy hírlik, hogy a szerzők eleve Önre írták a főszerepet.

- Szajki Péter - a rendező - úgy hívott fel, hogy lenne egy szerep, amit nekem szánt. Ez nagy megtiszteltetés, mert ilyesmi ritkán fordul elő. De a taxisfigura is nagyon illik Tamáshoz, őt valósággal pofon üti a szerep a szó jó értelmében. Végül könnyű dolgunk volt egymással és a reméljük, Péternek is velünk.

-Világszerte sokat beszélnek manapság arról, hogy a mai 20-30 évesek sokkal nehezebben találják meg az útjukat, mint az előző nemzedékek és ugyanilyen nehezen szakadnak el eredeti családjuktól, szüleiktől.

- Szerintem ennek ez az oka, hogy nagyon sok lett a lehetőségünk, kinyíltak a határok, kinyílt a világ a számítógépek, az internet segítségével, lehet otthonról dolgozni, van, aki a virtuális valóságban él. Nagyon sok az irány, rengeteg mindent ajánlanak nekünk: élj így, élj úgy, élj a mának, ne gondolkodj a múlton, légy önmagad. Sok ilyen szlogen van, és az ember ebben annyira el tud veszni, hogy felteszi a kérdést: akkor most hogyan kell élni? Mert lehet, hogy szabadok vagyunk, de meddig vagyunk azok, nem korlátozzuk-e mások szabadságát? Mit jelent az, hogy én hozok egy szabad döntést? Ez a lány lelép az esküvőjéről, vagyis megbánt vele valakit. Ő felszabadul, azt mondja: most már azt teszem, ami nekem jó. De ez nem biztos, hogy jó a családjának, a szerelmének, akit faképnél hagyott. És ez a döntése elindítja a dominók dőlését. Régebben kevesebb volt a lehetőség, és ez talán megkönnyítette a döntéseket. Amikor sok minden közül választhatunk, néha elveszünk a választékban és inkább meghátrálunk.

-A szabadság bizonyos fokig együtt jár a bizonytalansággal is.

- Talán inkább arról van szó, hogy az ember próbál ahhoz kötődni, amit ismer, ahol várják, ahová visszamehet. De vannak, akik teljesen hazátlannak tűnnek, járják a világot, egyre újabb és újabb utakat keresnek, de soha nem járnak végig egyetlen ösvényt sem. Lehet, hogy mi irigyeljük őket, miközben lehet, hogy ők pont attól szenvednek, hogy nem kötődnek sehová és szeretnének valahová tartozni. Ezért mennek jobbra-balra, mert állandóan keresik ezt a közeget, amit soha nem találnak meg.

-A road-movie műfaj gyökerei a reneszánsz irodalom pikareszk-regényeire nyúlnak vissza. Ezek hősei nemcsak fizikai értelemben tesznek meg egy utat, hanem lelkileg is: mire a végére érnek, teljesen más emberek lesznek, mint amikor elindultak.

- Így van ebben a filmben is, amelyben ez az út egy nap leforgása alatt játszódik le. De ehhez a lánynak kell egy lökés, ami elindítja a folyamatot. Ha nem ismerné meg a taxist, ez az út nem tisztulna ki előtte. Lehet, hogy utoléri a vőlegény és oltár elé vonszolja.

-Ez a műfaj számtalan stílust bír el: lehet drámai, romantikus, de akár vígjáték is.

- Ebben a filmben mindegyik jelen van. Az már önmagában romantikus helyzet, hogy egy menyasszony elszökik. Minden helyzetben későn érkezett, csakhogy ő éppen most ért meg erre. Az pedig, hogy egy nő menyasszonyi ruhában járja végig ezeket az egyáltalán nem esküvői helyzeteket – eljut a Balatonra, egy temetésre, egy melegbárba – önmagában is abszurd, és talán ezekből a helyzetekből származik a film humora. A dráma pedig ott van, hogy az idő elszaladt, bizonyos dolgokat már nem lehet visszahozni. A lány most döbben rá arra, hogy mi mindent követett el, amit akkor nem gondolt végig.

- Rohamtempóban, alig négy hét alatt forgatták le a filmet. Történt-e a munka során valami izgalmas eset, jó sztori, amire szívesen emlékszik?

- Nagyon szívesen emlékszem az egész forgatásra, bár azt hiszem, akkor fog ez nálam igazán leülepedni, amikor kijövök a munkák sűrűjéből. Nagy hajtás volt, bele kellett sűríteni mindent ebbe a 20 munkanapba, amire normális esetben legalább 30 nap kellene, de mindenki próbált maximálisan ott lenni, koncentrálni. Szövegünket egyik napról a másikra kellett megtanulnunk, végig mi visszük ketten a történet fő szálát. Szűk volt a stáb, így hamar összebarátkoztunk. Arra emlékszem leginkább, hogy milyen szép tájakon forgattunk, a balatoni dombokon, ahonnan a szőlők között le lehet látni a tóra, vagy Veresegyházán. Végig kint voltunk a természetben, fák, lombok között haladtunk a taxiban. Mindez kárpótolt minket a feszített tempóért.

- A napokban színházi premierje is volt: a Hatszín Teátrumban mutatták be Leonyid Zorin Varsói melódia című darabját, több nemzedék alapélményét, amelyben egy szerelmespár életébe beleszól a történelem, a politika. Mit üzen ez a darab a mai generációknak?

- Ha a régebbi, meg nem élt korhoz nem is, de a szerelmi történethez könnyű kapcsolódni. Mindenkinek van olyan első, vagy régi szerelme, akihez már nem lehet visszanyúlni, vagy már el kellett volna felejteni, de mégis eszünkbe jut: mi lett volna, ha beteljesül? Az idősebb nemzedékek nyilván a történelmi részt is fel tudják idézni, amikor sokkal nehezebb volt az élet, a diákok szegények voltak, és nem volt kérdés a pénz – csak egymásba tudtak kapaszkodni. Nem is gondoltam, hogy ez a téma ennyi embert érdekel. Sokat beszélgettünk, nagyon jól összehangolódtunk Kocsis Gergely rendezővel, és partneremmel, Adorjáni Bálinttal, értékes műhelymunka folyt közöttünk. És úgy tűnik, nem idejétmúlt a darab, még akkor sem, ha ma a végtelen szabadság korát éljük.

- Azért ebben a nagy szabadságban nem árt, ha vigyázunk egymásra.

- Ez a legnehezebb. Én is próbálom megérteni az elődeimet, a nagyszüleimet, hogy mit hoztak magukkal. Nagyon nehéz lehet nekik lépést tartani az évről évre gyorsabban fejlődő világgal, ők pedig olyanok, mintha otthagyták volna őket az út szélén, holott valamilyen értelemben ők vívták ki a szabadságunkat. Ezeket a dolgokat is próbálom megérteni a darab által.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk