KULT

Tolcsvay László: Én 32 éve minden előadáson játszom és énekelek. Ez most is így lesz.

Augusztus 20-án, a 32 évvel ezelőtt bemutatott Magyar Mise visszatér a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra, a nemzeti ünnepen pedig bemutatják az Új magyar rapszódiát is. A zeneszerzővel, Tolcsvay Lászlóval beszélgettünk.


Tolcsvay László és testvére, Tolcsvay Béla által jegyzett Magyar Mise ősbemutatója 1987. július 12-én volt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A különleges, nagyívű rockoratórium most, 32 évvel a bemutató után, augusztus 20-án tér vissza a Margitsziget fái közé, a nemzeti ünnep alkalmából pedig bemutatják az Új Magyar Rapszódiát is. A zeneszerzővel, Tolcsvay Lászlóval beszélgettünk a művekről.

- Ugyanúgy cseng Ön számára a Magyar Mise 32 évvel a bemutató után is?

- A mű változatlan formában hangzik el minden egyes koncerten. Most is csak az előadó gárda lesz új.

Ha arra gondol, hogy mit jelentett 1987-ben a Magyar Mise és mit üzenhet ma, akkor természetesen már értem, hogy mire gondol. De nem tudom megmondani, mert én a zeneszerző, még hozzá olyan, aki játszik is a saját művében, mindig a legodaadóbb előadásmódra inspirálom a többieket is. Így a figyelmemet az előadás és nem a hatás köti le. Természetesen az évek során megtapasztaltam azt a szeretetet a közönség részéről, ami egy-egy koncert közben kialakult. Remélem, hogy ez az ünnepi előadás megérinti majd az emberek lelkét. Hiszen, ez a szakrális üzenete. A zenében az a csodálatos, hogy minden muzsikus a saját lelkét, hangját, egyéniségét adja egy közösen létrehozott hangzásba, ami csak akkor és ott létezik.

- A Magyar Mise igazán rendhagyó módon ötvözte a műfajokat. Ugyanez a változatosság várható az Új Magyar Rapszódiától is?

- Az Új Magyar Rapszódia, egy szimfonikus zenekarra, egy nagy létszámú zenei apparátusra írt kompozíció. Azért választottam ezt a zenei formát, hogy szabadon mondhassam el mindazt, amit szerettem volna.

- Hogyan jött az ötlet az Új Magyar Rapszódiához? Mik inspirálták az életéből, az országból a megírását?

- Bán Teodóra a Szabadtér művészeti vezetője, igazgatója kért fel, hogy írjak erre az ünnepre egy új művet. Ő kérte fel az Operaház zenekarát, és így egy olyan feladat elé állított, aminek nem lehetett ellenállni. Ez ajándék egy zeneszerzőnek.

Sokféle érzés, gondolat szabadult fel bennem, ezért választottam a rapszódia műfaját. Kialakult egy zenei irány, egy program, amit később a komponálás közben követtem. A létrejött kb. 30 perces mű egyszerre egy időutazás, és egy lélek belső utazása - szándékaim szerint. Az időutazás: az Őshaza, az Ígéret földje, a Vándorlás, az Újhaza, a Letelepedés, a Küzdelem, a Veszteség, és a Remény káprázatát követi. A lélek pedig, az Eredet, a Vágy, a Cselekvés, a Boldogság, az Elbizonytalanodás, a Konfrontáció, és a Megvilágosodás állomásait.

Természetes, hogy gondoltam a történelmünkre, de gondoltam a saját életemre, és a jövőnkre is. Alapvetően az érzéseimet muzsikáltam el.

- Mennyire kapcsolódik össze a két mű?

- Más a kettő, hiszen a Misében énekelünk, a Rapszódia instrumentális. A Mise különböző zenei műfajok ötvözésével, a liturgia tételeit követve jut el egy összhang megteremtéséhez. A Rapszódia, pedig az ami, rapszódia.

- Egy fiatal zeneszerzővel, Ott Rezsővel dolgozik együtt az Új Magyar Rapszódia hangszerelésén. Milyen a közös munka?

- Én eleve összhangzásban gondolkozom, így is komponálok. Most is egy olyan anyagot adtam Rezsőnek, ami a teljes tematikán túl, már komplett zenekari hangzásokat tartalmazott. Ő igen érzékeny, nagyon empatikus és tehetséges kolléga, aki számtalan meglepő színnel gazdagította az egyes zenei részeket.

- Van olyan, hogy egy dal, zenei mű próba közben még változik, vagy már a kottán elnyerik végső verziójukat a dallamok?

- Ez mindig más. Például egy új színdarab az alkotás fázisában, sok változáson megy át. A próbák során is alakulhat, de egyszer csak elkészül. Kottában, csak a musical-eket, és a nagyobb lélegzetű darabokat írom le, így ezek általában nem változnak az évek alatt, bármelyik színházban is játsszák őket. Néha azért előfordul, hogy mégis itt-ott változtatok rajta, vagy egy új dal, aláfestő zene kerül bele egy-egy előadásba. A dalokat, főleg azokat, amiket én énekelek, vagy annak idején a Fonográf, illetve a Tolcsvay Trió játszott, nem kottáztam le. Csak esetleg utólag, ha kell.

Az én generációm fejből játszott, mindent. A mai napig.

Megjegyeztük az énekszólamokat, a játszani valót, de még azt is, amit a muzsikus társunk játszott ugyan abban a nótában. Ha évekig nem játsszuk együtt, akkor is néhány próba alatt előjön minden.

- Az Új Magyar Rapszódia komponálása hogyan zajlott, milyen hangszereket használ zeneszerzéskor?

- Zongorázom, és computerben rögzítem több sávon, így már az összhangzást is meg tudom idézni. Bennem mindig többszólamban indul el egy–egy zenei gondolat. Ez a legizgalmasabb fázis, amikor valami csak a képzeletemben van, de aztán hangokká formálódik.

- Elkezdődtek már a próbák az Operaház zenekarával? Milyen volt először élőben hallani? Ennyi bemutató után is még van Önben izgalom a premierekkor?

- Hogyne volna izgalom, anélkül nincs! Nem adják ezt „ingyen”. Nem, még nem kezdődtek el a próbák, de Kocsár Balázs főzeneigazgató úrral, aki vezényelni fogja a Rapszódiát, egy pár alkalommal már átnéztük a partitúrát. Ő igen konstruktív volt, és javasolt nagyon hasznos dolgokat. A kottázó software ugyan képes megszólaltatni a hangjegyeket, de hát az mégsem az, mint amikor majd igazi muzsikusok fogják ezt megtenni. Nagyon várom már.

- Az első kérdésre visszacsatolva: az új gárdában is nagyon tehetséges énekesek lépnek fel. Mit szólt hozzá, amikor először hallotta őket a Magyar Misében?

- Örülök nekik, sokat várok tőlük. Már volt próbánk, külön a kórussal és külön a szólistákkal, nagyon ígéretes. Ez az előadó gárda így még nem muzsikált együtt. Én 32 éve minden előadáson játszom és énekelek. Ez most is így lesz. Nekik újdonság volt, és pont ez a jó. Azt remélem, hogy átérzik majd a Magyar Misét és megtöltik a saját tehetségükkel. Biztos vagyok benne, hogy a szólisták, Miklósa Erika, Janicsák Veca, Sándor Péter, Szemenyei János, Gábor Géza, valamint a rockzenészek, népzenészek, és a szimfonikus muzsikusok, Werner Gábor karmester vezényletével a maximumot fogják nyújtani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk