KULT

Sztriptíztáncosnőből kíméletlen üzletasszony – A fájdalom ügynökei lerántja a leplet a pofátlan gyógyszercégekről

Rengeteg ember halála szárad a lelkükön, ők azonban továbbra is rendesen megszedik magukat a függőséget okozó fájdalomcsillapítókon. A Harry Potter-filmek rendezője most bemutatja, egyesek milyen alávaló módszerekkel gazdagodnak meg a halálos betegek fájdalmából.


Manapság igen népszerű a filmesek körében az opioidkrízis témája. 2022-ben a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt ítélték oda a Mennyi szépség és kín című dokumentumfilmnek, amely pellengérre állítja a Sackler családot, akik a Purdue Pharma nevű cégük által forgalmazott fájdalomcsillapítójukkal, az OxyContinnal beindították az opiátjárványt. A népszerű és engedélyezett gyógyszer természetesen súlyos függőséget okoz, amely már több ezer életet követelt.

A nemrég a Netflix kínálatába felkerült horror-dráma, Az Usher-ház bukása pedig épp a Sackler család által ihletett Usher famíliát tette a középpontjába, amelyben a Purdue Pharmát Fortunatónak, az OxyContint pedig Ligodone-nak hívták. Vagyis a karakterek, a cég és minden más fiktív, de egyértelműen Sacklerék inspirálták őket.

Nemrég pedig szintén a Netflix mutatta be A fájdalom ügynökeit, amelyben hasonló tematikát találunk. A történet szerint az epilepsziás tinilányát, Phoebe-t (Chloe Coleman) egyedül nevelő Liza Drake (Emily Blunt) egzotikus táncosőként próbál valami pénzt keresni. Egy este a klubban megismerkedik a Zanna nevű kisebb gyógyszercégnél dolgozó Pete Brennerrel (Chris Evans), aki munkát ajánl neki: Lizának orvoslátogatóként kellene házalnia a vállalat Lonafin nevű fentanilalapú fájdalomcsillapítójával.

Kezdetben természetesen folyamatos kudarc kíséri kísérleteit, majd, amikor végre sikerül rábeszélni egy orvost, hogy írja fel rákos betegének az egyébként valóban működő Lonafint, beindul a szekér, a Zanna szárnyalni kezd, és mindenki rendesen meggazdagszik. Majd persze beüt a krach, amikor kiderülnek a gyógyszer népszerűsítésének illegális módszerei (+ maga a szer természetesen szintén függőséget okoz).

A sztori magja Evan Hughes 2018-as, a The New York Times Magazine számára írt oknyomozó cikkéből indult ki, amely az Insysről, a milliárdos John Kapoor által alapított cégről szólt.

Kapoor a Subsys nevű opioidkészítményt népszerűsítette, egy nagyon erős fájdalomcsillapítót, amelyet eredetileg a rákos fájdalom kezelésére használtak. Kapoor egy úgynevezett "bónuszprogram” révén talált sikerre, amelyben az orvosok népszerűsítették a terméket, természetesen jutalékért cserébe. Vagyis rávették az orvosokat, hogy szükségtelen és erősen addiktív gyógyszereket írjanak fel a kiszolgáltatott betegeknek. 2020-ban Kapoort az orvosok megvesztegetése és "zsarolási összeesküvés" miatt 66 hónap letöltendő szabadságvesztésre ítélték.

Hughes a cikkből könyvet írt The Hard Sell: Crime and Punishment at an Opioid Start-Up címmel, amely felkeltette David Yates rendező figyelmét, aki egy fiktív elbeszéléssé fejlesztette azt. Megváltoztatták a neveket, új karaktereket találtak ki. Pl. Liza Drake sem létezett a valóságban (csupán azon alapul, hogy Hughes cikkében említésre kerül, hogy az Insys egy volt egzotikus táncosnőt vett fel), John Kapoort viszont az Andy Garcia által alakított baktériumfóbiás és különc milliárdos Jack Neel figurájában adaptálták a sztoriba, Chris Evans karaktere pedig leginkább Hughes egyik főszereplőjére, Alec Burlakoffra hasonlít.

Vagyis A fájdalom ügynökei szereplői kitaláltak, s ahogy a film elején kiírják, a filmben látottakat a valós események csupán inspirálták.

Ezt David Yates is elismerte, akinek a neve amúgy négy Harry Potter- (A Főnix Rendje, A Félvér Herceg, A Halál Ereklyéi 1. és 2. rész), valamint a három eddigi Legendás állatok-filmből (Legendás állatok és megfigyelésük, Grindelwald bűntettei, Dumbledore titkai) lehet ismerős, tekintve, hogy mindent ő rendezte (+ a 2016-os Tarzan legendáját is, de azt fedje jótékony homály).

A fájdalom ügynökei érezhetően egy „kisebb”, személyesebb projekt volt Yates számára a sok nagy költségvetésű Varázsvilág-kaland után, és bár kudarcot nem vallott vele, azért azzal sem vádolhatjuk, hogy igazán emlékezeteset alkotott volna. Egy sokszor látott felemelkedés és bukás-sztoriról van szó, amelynek elején főhősünk a létminimumon tengődik, majd kitartásának és leleményességének köszönhetően hirtelen a legnagyobbak között találja magát, a siker, a pénz és a hatalom végül korrumplálják őt, a kapzsiság miatt pedig a rendszer összeomlása elkerülhetetlen, így a számára két út marad: vagy együtt bukik vele, vagy időben kiugrik belőle, és próbálja helyrehozni a bűneit (ilyen volt az utóbbi időben példáiul a WeCrashed vagy az Isten hozott a Chippendalesben sorozatok is).

Emily Blunt továbbra is hiteles minden általa játszott szerepben (lehet akciósztár, romantikus hősnő, hideg üzletasszony vagy dögös sztripper is), Chris Evans viszont, akármennyire is próbál érezhetően kitörni Amerika Kapitány szerepköréből, s előnyben részesíteni az utóbbi időben a negatív karaktereket (Tőrbe ejtve, A szürke ember, A fájdalom ügynökei), más típusú karakterek eljátszására hivatott.

A törtető, lelkiismeretlen vállalatvezetőt legalábbis kevésbé hisszük el neki, mint a világ bátor szívű megmentőjét.

Azért érdemes utánajárni, hogy Blunt és Evans mit alkottak ezúttal, mert ha nem is telítődhetünk életre szóló élményekkel, azért egy mindvégig pörgős és érdekes, ugyanakkor megbotránakoztató történet a jussunk (még ha sablonos is), amely talán sokak szemét felnyitja a gyógyszercégek mohósága és kapzsisága kapcsán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk