KULT

Szív- és pánikroham, alligátorok és egy kellemes kis mészárlás – A Bad Boys: Mindent vagy többet imádnivaló

Mike és Marcus ötvenen felül is elkalapálják a gazfickókat, ám a múlt kísértetei, a koruk és a családtagjaik sem könnyítik meg a dolgukat.


Will Smith, ha bajban van, visszakanyarodik ahhoz a franchise-hoz, ami világszerte ismertté tette, aminek az első sikerét köszönhette. Hiszen nem az 1995-ös Bad Boys: Mire jók a rosszfiúk? volt az első filmje, sőt még csak az első sikere sem. A korábban Fresh Prince néven fényes rapkarriert befutott zenész ugyanis az 1990-ben indult Kaliforniába jöttem (The Fresh Prince of Bel-Air) című szitkomban már bizonyított az amerikai közönségnek mozgóképen is, az USA-n kívül azonban még nem igazán volt ismert. És egyébként nem is a Bad Boystól várták a tengerentúli népszerűséget. A „haverzsarukfilmek” (buddy cop movies) kétségtelenül népszerűek voltak abban az időben, és ezt Smith is felismerte, arra azonban nem igazán volt nagy sikerű precedens, hogy mindkét főszereplő kopó fekete. Maximum az egyik, mint Eddie Murphy a 48 órában, Philip Michael Thomas (és később Jamie Foxx) a Miami Vice-ban vagy Danny Glover a Halálos fegyverben.

A Bad Boysban azonban mindkét zsaru, Mike Lowrey (Will Smith) és Marcus Burnett (Martin Lawrence) is fekete, ennek a felállásnak pedig nem jósoltak nagy jövőt a kilencvenes években. Nos, a kétkedők számítása nem jött be, ugyanis nemcsak a fekete közönség kattant rá a nagydumás duó féktelenkedéseire.

A rendkívül alacsonynak számító 19 millió dolláros költségvetéséből világszerte 141,4 milliót faragott Michael Bay első egész estés őrülete.

Smith aztán A függetlenség napjával és a Men in Black: Sötét zsarukkal nagy sztár lett, és Lawrence is folytatta sikereit a Nekem 8-cal, az Állj vagy jövökkel és a Gyagyi mami-filmekkel. A karrierjük első fontos állomását azonban egyikük sem felejtette el, s mivel Bay később nagy kasszasikeret rendezett, a 2003-as Bad Boys II: Már megint a rosszfiúkra kiemelt költségvetést kapott, nagyjából bármit megtehetett. Meg is tett bármit, a második rész máig a leggrandiózusabb a franchise-ban. Ezután pedig egy szép nagy, 17 éves szünet következett, mivel ekkorra kezdett Will Smith karrierje egy kissé elfáradni (Lawrence-é már régen kimúlt kábé). De a közönség ennyi idő után sem felejtette el kedvence zsarupárosát, a Bad Boys: Mindörökké rosszfiúk a legsikeresebb lett a franchise-ban, ráadásul egyben 2020 legtöbbet hozó amerikai filmjévé is vált, bár ezt egyértelműen a nem sokkal a Covid-járvány kirobbanása előtti premierjének köszönhette. A Bad Boys még épp kaszálni tudott, majd bezárták Hollywoodot.

Smith tehát újra sínen volt, ráadásul a következő projektjével szakmailag is megkorozonázta a karrierjét: a 2021-es Richard királyért kiérdemelte élete első Oscar-díját. Kár, hogy épp az átvétele előtt keverte le azt a méretes sallert Chris Rocknak az ízléstelen poénjáért.

Ezzel pedig Smith nemcsak az akadémiai díjátadóról száműzette magát minimum 10 évre, hanem az éppen fejlesztés alatt álló projektjeit is törölték vagy jegelték. Többek között a Bad Boys negyedik részét is. Egy évig vártak, hogy lecsillapodjanak a kedélyek, majd végül mégis elindult a forgatás, Smith-nek pedig kiemelt projekt lett a Bad Boys: Mindent vagy többet, sőt, egyben egyfajta teszt is, hogy vajon a közönség elfordult-e tőle a pofon miatt. Az első hétvége bevételi adatai alapján pedig úgy tűnik, hogy nem. 56,5 millió dollárral startolt a film az USA-ban, ez pedig a második legjobb eredmény a franchise-on belül. Elindulhat egy újabb sikerszéria?

S hogy mi újat tudtak mondani-mutatni a Bad Boys-univerzumban negyedjére? Igazából semmit. De ez nem feltétlenül baj. A harmadik rész rendezői, Adil El Arbi és Bilall Fallah vezényelték le ezt a produkciót is, és ezúttal láthatóan jobban kiélték magukat. De előbb lássuk a sztorit, amelynek megértéséhez, befogadásához egyébként nem árt ismerni/újra felidézni az előző három rész történetét, mert nagyon sok helyen utalnak vissza rájuk. A harmadikra éppúgy, mint a másodikra.

Mike épp házasodik, egy eddig általunk nem ismert Christine-t (Melanie Liburd) veszi el, vagyis a forgatókönyvírók úgy döntöttek, nem a Mindörökké rosszfiúk Ritájával (Paola Núñez) hozzák össze újra, pedig nagyon kerülgették egymást. Mike esküvőjén Marcus szívrohamot kap, a halálközeli élmény hatására pedig kicserélődik, újra elemében van, sőt, sebezhetetlennek gondolja magát, így belemegy bármilyen öngyilkos akcióba. Erre pedig szükség is lesz, mivel a bosszúszomjas exkatona, McGrath (Eric Dane) a néhai Howard kapitányt (Joe Pantoliano) próbálja besározni maffiakapcsolatokkal, nemsokára pedig az egykori parancsnokukat tisztázni akaró Mike és Marcus is gyanúsítottak lesznek, így kénytelenek menekülni a hatóságok elől Mike bűnöző fiával, Armandóval (Jacob Scipio) együtt.

A Mindent vagy többet tehát eléggé az előző részre épül, sok minden visszaköszön belőle. Armando ezúttal is fontos eleme a történetnek, csak ezúttal nem Mike-ék ellen, hanem velük együtt akciózik, amolyan Halálos iramban-stílusban (az előző részek rosszfiúi a következőben már a jó oldalon küzdenek).

S ha belegondolunk, igazából itt ténylegesen csak Armando a rosszfiú (aki persze jó útra próbál térni), szóval abszolút passzol a címhez.

Na de mi a helyzet az ötvenes Mike-kal és Marcusszal? Már a harmadik etap is erősen ráment arra, hogy ők már nem azok a fiatal, mindent legyűrő kopók, mint egykor: Mike-ot súlyosan meglőtték, Marcus pedig a nyugdíjazáson gondolkodott. S ez most sincs másképp, hiszen azóta újabb négy év telt el. Marcus szívrohama például egy fontos mozzanat, Mike-ot pedig a megállapodás és az először rátörő pánikrohamai gondolkodtatják el egy pillanatra, hogy érdemes-e még tovább csinálni ezt a sok üldözést és lövöldözést.

Merthogy ilyesmiből most is akad bőven. Adil és Bilall ütősebb akciószekvenciákkal pakolták meg a negyedik részt, a harmadiknak ugyanis ez volt az egyik gyengéje, nem kényeztettek el minket emlékezetes zúzásokkal. Ezúttal viszont a szokásos autósüldözések és tölténycunamik mellett – amiket egyébként szintén kreatívabb koreográfiákkal és operatőri munkával (például láthatunk egy first person shooter-jelenetet is) tettek látványosabbá – kapunk egy jó kis helikopteres zuhanást, az alligátorparkos finálé is megmarad majd,

személyes kedvencem azonban mindenképp a második rész „harmincnak néztelek, cula”, Reggie (Dennis McDonald), akinek egy kellemes kis mészárlással kedveskedtek az alkotók, amit már nagyon megérdemelt. Csodás pillanatok.

A szereplők közül egyébként visszatérőkkel (Smith, Lawrence, Scipio, Pantoliano, Núñez, Alexander Ludwig, Vanessa Hudgens, DJ Khaled, sőt még az első két rész Fletcherje, John Salley is megjelenik) és újoncokkal (Eric Dane, Melanie Liburd, Ioan Gruffudd, Tiffany Hadish, Rhea Seehorn) is el vagyunk látva rendesen, cameókra is számíthatunk, sőt egy színészcsere is történt: az első három részben Marcus feleségét alakító Theresa Randle eléggé visszavonult a színészettől (a harmadik részért is 10 éve tartó nyugdíját szakította meg), így őt most Tasha Smith helyettesítette.

Összességében egyébként egyáltalán nem lóg ki a Mindent vagy többet a franchise-ból, hozza a Bad Boys-szellemiséget annak minden erényével és hibájával. Az előbbiekhez a jó dumák, a főszereplők közti immár 29 éve tartó kifogástalan kémia és a bombasztikus akciók, utóbbihoz pedig a kissé gyermeteg poénok és idétlenkedések (főként persze Martin Lawrence-től) tartoznak. De mi így szeretjük ezeket a vén rókákat, akik még mindig nem túl öregek ehhez a sz*rhoz!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk