KULT

Sokáig tűrünk, de aztán eljön a pillanat… - Kelemen Kristóf, Závada Pál és a Mohácsi-fivérek a Kortárs Magyar Dráma-díj első győztesei

Egyik katonája családjánál tölti szabadságát egy idegösszeomlásos őrnagy, aki szép lassan átveszi az uralmat vendéglátói felett. Örkény István Tóték című tragikomédiája bemutatójának évfordulója immár a kortárs magyar dráma ünnepe.


Radnóti Zsuzsa dramaturg, Örkény István özvegye 2017-ben határozta el, hogy Kossuth-díjából egy alapítványt hoz létre abból a célból, hogy olyan kortárs drámákat, színpadi írásműveket jutalmazzanak, amelyek közéleti tartalmúak, kritikus hangvételűek, tehát vagy történelmi múltunk eddig kibeszéletlen eseményeiről, vagy pedig a jelenkori magyar valóságról, fontos társadalmi jelenségekről szólnak. A Kortárs Magyar Dráma-díj átadását a modern magyar színház fordulópontját jelentő Tóték premierjének – 1967.február 24 – napjára tervezte, ez azonban első alkalommal két nappal eltolódott a hétvége miatt.

A Rózsavölgyi Szalonban tartott díjátadón, amelyet Teszári Nóra vezetett, az alapító megerősítette: így próbálja megköszönni mindazoknak a munkáját, akikkel együtt dolgozhatott fél évszázadon keresztül és „valamit visszaadni a mai korban az íróknak, színházcsinálóknak, mert megérdemlik, és mert egyre szűkebb körökben szólalhatnak meg.

Minél erősebben politikusabb a mű, és minél erőteljesebben arról szól, hogy mi van ebben az országban, annál nehezebben tud teret kapni”

– mondta Radnóti Zsuzsa, felidézve a világhódító útjára 52 éve elindult Tótékat, amelyet a Thália Színházban mutattak be Latinovits Zoltán, Nagy Attila és Dayka Margit főszereplésével, Kazimír Károly rendezésében. „Nemcsak egy egyszerű családi drámáról van ebben a darabban szó, hanem a kiszolgáltatottságról. Egész életünkben kiszolgáltatottak vagyunk, és ha egy nagyobb hatalom előtt fejet hajtunk, nagyon sokáig tűrünk, de aztán jön egy pillanat, amikor felrobban minden.”

(Háromba vágtad, édes, jó Lajosom? Háromba? Nem. Négy egyforma darabba vágtam... Talán nem jól tettem? De jól tetted, édes, jó Lajosom. Te mindig tudod, mit hogyan kell csinálni... – hangzik a Tóték utolsó párbeszéde.)

Radnóti Zsuzsa nem véletlenül beszélt napjaink egyik új tendenciájáról, a „rendezői politikus színházról”, mivel mindkét díjazott előadásnál elválaszthatatlan egységet képez a dráma és a színpadra állító. Kelemen Kristóf Megfigyeltek című darabjának, amelyet a Trafóban mutattak be, nemcsak a szerzője, rendezője, hanem a történelmi háttér kutatója is. A mű középpontjában ugyanis egy, a magyar filmért rajongó angol fiatalember valóságos esete áll, aki Magyarországra jön tanulni, és itt „beszervezik”. A mindössze 29 éves szerző éppen ezt a témát választotta színháztörténeti doktori disszertációja témájául.

Závada Pál Egy piaci nap című regényét, amelynek történelmi háttere az 1946-os kunmadarasi pogrom, a kérdező, sokféle nézőpontot bemutató színházat művelő Mohácsi-fivérek, János és István rendezték a Radnóti Miklós Színházban.

A díjátadó maga is színházzá alakult, hiszen a két kitüntetett laudációját Mácsai Páltól és Grecsó Krisztiántól halhattuk. Az Örkény István Színház igazgatója stílszerűen Az élet értelme című egypercessel nyitott:

„Ha sok cseresznyepaprikát madzagra fűzünk, abból lesz a paprikakoszorú. Ha viszont nem fűzzük fel őket, nem lesz belőlük koszorú. Pedig a paprika ugyanannyi, éppoly piros, éppoly erős. De mégse koszorú. Csak a madzag tenné? Nem a madzag teszi. Az a madzag, mint tudjuk, mellékes, harmad¬rangú valami. Hát akkor mi? Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.” Innen jutott el oda, hogy

„múltunk hasonlít a jelenünkre, mert a jelenünk egyre inkább hasonlít a múltunkra. A Megfigyelők azért hat zsigerünkig, mert amiről szól, nem múlt el.

A „beírtak engem mindenféle könyvbe, és minden módon számon tartanak” közérzete és közállapota átível a 20. századon, de az ív nem zárult le. Itt húz a fejünk felett, bennünk” – mondta Mácsai, majd a jelenlévőkből (kesernyés) derültséget váltott ki, amikor arról beszélt, hogy az ezoterikusok „elengednék” a múltat, de szokás azt megkomponálni, értelmezni, átírni jobbról-balról, alulról-felülről.

„Mi, öreg laudálók ismerjük „a múltat végképp eltörölni”-t is, dallama van, énekelhető a capella, szimfonikus zenekarral, fúvós együttessel..Kelemen Kristóf mégis egy halk tanácsot követ: a Duna-parton ülő költőét, aki szerint „a múltat be kell vallani”. De ez még csak az első lépés. A nagy feladvány még nem jött szóba: feldolgozás..” És hogy jön ide a madzagra fűzés? Mácsai szerint Kelemen Kristóf a Színművészeti Egyetemen rájött, hogy a falak, amelyek között tanul, ugyanazok, amelyek között darabja története játszódik...”

Muszáj – ezt a címet adta Závada Pál és a Mohácsi-fivérek köszöntésének Grecsó Krisztián. „Az Egy piaci nap tükrébe gyötrelmes belenézni, mert azt látni ott, hogy a világnak ezen a felén, a reménytelen Kelet-Európában – azért sem Közép-, nincs olyan, hogy Közép – sosem lesz jó: itt nincs bűnbánat, engesztelődés vagy megbocsátás. És bár az előadás mást sem provokál, a néző másra sem vágyik, mint elengedni a gyűlöletet és kilépni a bosszúkörből. Az Egy piaci nap kijózanítóan lemondóan, és csontig hatoló őszinteséggel szembesít vele: megbékélés nem lesz soha.

Ez a darab analitikus, hidegvérű józansággal, mégis őszinte érzékenységgel beszél a bennünk lakó kegyetlen és vérszomjas ösztönökről, a gyilkos indulatokról, a kapzsiságról és arról, hogy milyen könnyű elveszteni ingatag emberségünket”

– mondta az író, aki szerint a darabban végül mégis a nehezen megismerhető ismeretlen maga a remény. „Ha a haza tényleg megváltozhatatlan lenne, nem lenne érdemes így, a végletekig lecsupaszítva, kegyetlen tisztasággal beszélni hozzá.” Grecsó Krisztián szerint a mű legcsípősebb fűszere az örök jelenidő. „Ezek az emberek mi vagyunk, ez velünk történt, nem szeparálhatjuk el magunkat a textustól eltartott kézzel, hogy akár velünk is történhetett volna.. Hazug pillanatainkban mégis azt hisszük, hogy megszabadulhatunk tőle.” Az író elmesélte, hogy szülőfalujában nyilas suhancok rángatták ki egykori tanárukat a házából, és „feleltették”, és ahogy „rossz választ” adott, annyi pofont kapott. A tanár nem volt hajlandó nekik tetsző adni, mert életét, elveit, pedagógiáját nem adhatta oda. Kishíján agyonverték. „Amikor hazautazom és elhajtok a háza előtt, látom, ahogy áll a tömeg előtt egyenes derékkal, és tudja, hogy neki muszáj jól felelnie. Ezt tudja ez dermesztő, kegyetlen, felrázó és gyönyörű darab: reménytelen, de muszáj.”

Kelemen Kristóf kutatásairól beszélt: „Olyan mikroközösséget akartam választani, amely nagyon sok megíratlan történetet rejt és amelyek egy egész ország sorsát érintik. Bár személyes élményem nincsen róluk, mivel 1990-ben születtem, mégis erősen meghatározzák a jelenemet.

Ha az én generációm elégedetlen a jelennel, és el akar képzelni egy másfajta jövőt, ezek függvényében értheti meg, hogy miért tart itt egy társadalom.”

Závada Pál Mohácsiék egyedülálló drámai hatáskeltését dicsérte: „Egészen egyedi, ahogyan színpadra teszik a legnehezebb, a legszélsőségesebb kérdéseket, úgy, hogy azok elviselhetők legyenek, ahogyan elemelik őket egy stilizálással, ahogyan áthatja a darabot a humor. Az a színpadi nyelv amelyben rugalmasan változnak a nézőpontok, az elbeszélői helyzetek, és ezek képesek áttűnni egymásba, utat talál a fiatal közönséghez.”

Végül a magyar kortárs dráma helyével kapcsolatban Mohácsi János kifejtette: békén kellene hagyni a színházakat, hogy a nézők döntsék el: befogadnak-e egy darabot vagy sem.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk