KULT

„Az sem érdekelt, ha soha többé nem játszhatok” – Az 59 éves Robert Downey Juniort apja szoktatta rá a drogra

Magyar vér is csörgedezik az ereiben, Sean Penn és Dennis Quaid egyszer rátörték az ajtót, de tehetséges és pályafutása megkérdőjelezhetetlen.


Amikor elvállaltam, hogy cikket írok a ma 59 éves Robert Downey Juniorról, azzal a fellengzős felütéssel akartam kezdeni, hogy ő talán az első nagy színész, akinek az első perctől követem a pályafutását. A kor persze nem erény, de ettől még tény: én még moziban láttam az 1990-ben bemutatott Air Americát, és azóta töretlen a rajongásom az ifjabb RD művészete iránt.

Persze, nagyot tévedtem, hiszen 5 évesen debütált a filmvásznon, az Air America előtt már vagy 20 filmben játszott kisebb-nagyobb szerepet, és 1985-86 között feltűnt a Saturday Night Live című műsorban is, ahol a legtöbb valamire való amerikai komikus megfordult a karrierje során.

Bizonyos szempontból könnyű dolga volt, hiszen bele született a filmiparba: apja, Robert Downey Sr filmrendező volt – Jr neki köszönhette első szerepét a Pound című filmben –, édesanyja pedig Elsie Ann színésznő. De hát épp elég példát láttunk arra, hogy a tehetséges szülő nem garancia semmire, sőt, még hátrány is lehet, ha folyton hozzá hasonlítanak. Az ifjabb Robert azonban számtalanszor bizonyította már, hogy saját jogán került Hollywood legfényesebb csillagai közé, és még botrányai sem tudták letaszítani onnan.

Robert Downey Junior 1965. április 4-én született Manhattanben. Apja révén némi magyar vér is csörgedezik az ereiben. A család sokat költözött az idősebb Robert filmes projektjei miatt. Éltek Woodstockban, Londonban, Új-Mexikóban, Kaliforniában és Greenwich Village-ben.

A művész szülők sajnos nem csak a film világába vezették be fiukat. Az apa drogfüggő volt, az anya alkoholista.

Az idősebb Robert egy interjúban maga vallotta be, hogy fia mindössze hatéves volt, amikor a rendező marihuánát adott neki, de azt sem tartja kizártnak, hogy egy kis kokaint is kapott.

A színész ötéves korától rendszeresen feltűnt apja filmjeiben kisebb szerepekben. 12 éves korában szülei elváltak. A fiú 17 évesen kimaradt az iskolából, dolgozni kezdett, hogy fenntartsa magát, és közben meghallgatásokra járt. Saját jogon először az 1983-as Szeress belém (Baby It’s You) című filmben kapott szerepet, de utóbb a jeleneteit kivágták.

Az 1984-es Firstbornnal már több szerencséje volt, ráadásul a forgatáson megismerkedett Sarah Jessica Parkerrel, akivel jártak is egy ideg. A 80-as évek második felében aztán Hollywoodba költözött, ahol három szintén pályakezdő kollégával és baráttal lakott együtt: Billy Zane, Sarah Jessica Parker és Kiefer Sutherland.

Az 1987-es Fagypont alattban (Less Than Zero) egy gazdag, drogfüggő fiút játszott, akinek szétesik az élete. Alakítására felfigyeltek a kritikusok, sok dicséretet kapott. Maga a színész úgy beszélt erről a szerepéről, mintha a meglátogatta volna a jövő karácsonyának szelleme, mert drogproblémái miatt a magánéletében olyan lett, mint a filmbeli karaktere eltúlzott mása. A forgatás után nem sokkal el is vonult élete első elvonójára.

A Fagypont alatt sikere után a fajsúlyosabb produkciók is érdeklődni kezdtek Robert Downey Jr. után. Az ég is tévedhetben Cybill Shepherd és Ryan O’Neil volt a partnere, a már emlegetett Air Americában Mel Gibson, az öreg Robert Downey által rendezett Marha nagy kalamajkában Eric Idle, a Folytatásos forgatásban Sally Fields és Kevin Kline.

Richard Attenborough 1992-es életrajzi filmjével, a Chaplinnel végleg bekerült a legnagyobbak közé. Onnantól már nem az ifjú tehetség volt, aki a nagy sztárokkal játszhat, hanem ő maga lett a sztár. A szerep meghozta az első Oscar-jelölését is.

Élete pechje, hogy Al Pacinóval kellett versenyeznie.

Sorra jöttek a szerepek, meg sem kísérlem mindent felsorolni. A listából kiemelkedik Oliver Stone 1994-es opusza, a Született gyilkosok, vagy az 1994-es Only You – Csak veled. Jó, itt kicsit csaltam. Utóbbi számomra fontos. Egyfelől óriási csalódás volt, hiszen a Jézus Krisztus Szupersztárt és Az igazság mindenkiét jegyző Norman Jewisontól sokkal többet vártam. Emlékezetes viszont azért, mert Robert Downey Jr. még egy ilyen tinglitangli semmiben is emlékezetes alakítást tudott nyújtani, megerősítve rajongói státuszomat.

1996-tól kezdve a sztár többször bajba került a hatóságoknál drogproblémái miatt. Sean Penn és Dennis Quaid állítólag egy ízben rátörték az ajtót, és erővel elcipelték egy rehabközpontba, Downey azonban pár nappal később megszökött.

Az év júniusában letartóztatták, mert mindenféle drogokkal és egy pisztollyal az autójában kocsikázott a Sunset Boulevardon.

Egy hónappal később, miközben feltételes szabadlábon volt, módosított tudatállapotban besétált az egyik szomszéd házába és befeküdt az egyik ágyba. Amellett, hogy bírói utasításra rehabilitációra kellett mennie, csaknem egy évre börtönbe is került.

Mindez nem törte félbe karrierjét. 2000-ben, a szabadulása után egy héttel már csatlakozott is az Ally McBeal csapatához. Az a jelenet, ahol Sting társaságában énekel, azóta is az egyik leggyakrabban megosztott videója a közösségi oldalakon.

Maga a színész így nyilatkozott erről az időszakról:

„Életem mélypontja volt, ami a függőséget illeti. Az sem érdekelt, ha soha többé nem játszhatok.”

A drogfüggősége és a folyamatos botrányai miatt több filmszereptől is elesett, ráadásul az Ally McBeal producerei is úgy döntöttek, kiírják a sorozatból, hiába volt népszerű a karaktere. Woody Allen nagyon szerette volna leszerződtetni a Melinda és Melinda című filmjéhez, de nem tudta, mert egy biztosítótársaság sem volt hajlandó biztosítást kötni a színészre.

Újabb elvonók után 2001-ben Elton John I Want Love című videoklipjében tért vissza. Azt pedig, hogy ismét filmvászonra kerülhetett, közeli barátjának, Mel Gibsonnak köszönhette, aki hajlandó volt kifizetni érte a nagyon magas biztosítási díjat, így szerepelhetett Az éneklő detektívben.

A 2000-es évek fontos hozadéka volt, hogy a színész kiadta első lemezét The Furturist címen, ami vegyes fogadtatásra talált.

Jelentős állomás a színész életében a 2003-as Gothika. A thrillerben Halle Berry volt a partnere, de nem is ezért fontos, hanem mert itt ismere meg későbbi feleségét, Susan Downeyt (akkor még Susan Levin), aki a film egyik producere volt. Bár Susan színészként nagyra tartotta Robertet, eleinte inkább fura alaknak látta.

Eleinte nem is fogadta a férfi udvarlását, mert félt, hogy a forgatás befejezése a románcnak is véget vet. Nem így történt, 2005 óta házasok.

Bár a sztár számos sikeres filmben szerepelt karrierje során, igazi „blockbusterben” nem szerepelt egészen 2008-ig. Ekkor azonban két nagy bevételt hozó filmben is feltűnt. Az egyik a rajongókat megosztó Vasember, a másik pedig a Trópusi vihar. Utóbbi meghozta második Oscar-jelölését, ezúttal legjobb mellékszerepló kategóriában (ezúttal a tragikus sorsú Heath Ledgerrel szemben maradt alul).

Bár a 2010-es évek egyértelműen a Marvel Univerzumról szóltak a sztár pályafutásában, az emblematikus szerepek között mindenképp említeni kell még Guy Ritchie Sherlock Holmes filmjeit, amikben Downey Jude Law Dr. Watsonja társaságában meglehetősen újraértelmezte a világ leghíresebb detektívjének figuráját. Hosszas várakozás után hamarosan érkezik a sorozat harmadik darabja is a mozikba.

2020-ban ismét olyan filmben láthattuk, amihez személy szerint nagy reményeket fűztem, de a végeredmény csalódást okozott. A Dr. Dolittle a kritikusok szerint „túl hosszú és élettelen”, és anyagilag sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Ezután nagyobb szünet következett, Downey a 2023-as Oppenheimerben tért vissza a vászonra Lewis Strauss szerepében. Nyomott gázsiért vállalta el a munkát, a szokásos 10-20 millió dollár helyett beérte „csupán” néggyel, annyira szerette volna ezt a szerepet. Számítása bejött, hiszen a film meghozta a harmadik Oscar-jelölését, és ezúttal ő emelhette magasba a sokak által áhított szobrocskát. A köszönő beszédében köszönetet mondott feleségének, aki "visszaszerette az életbe".

És hogy mit hoz a jövő? Minden korábbi fogadkozás dacára úgy tűnik, Robert nem szabadul Tony Starktól, hiszen hamarosan érkezik a Vasember 4, amibe a vasgúnyában röpködő különc milliomos feltámad halottaiból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk