Sekélyen gázolunk a vérben: Az – Második fejezet kritika
Csakhogy az a bizonyos otthon maradt egyikük, Mike gyanút fog, hogy Pennywise ismét a városban tevékenykedik, így telefont ragad, hogy 27 évvel a drámai események után összetrombitálja barátait, a Veszteseket.
LO? ERS for life. #LosersStickTogether Witness the final chapter of IT September 6. Get tickets at the link in bio.
173.6k Likes, 1,733 Comments - IT Chapter Two (@itmovieofficial) on Instagram: "LO? ERS for life. #LosersStickTogether Witness the final chapter of IT September 6. Get tickets at..."
A csapat érzelmileg legvédtelenebbike már a telefonhívást követően feladja, de a többiek vállalják, hogy visszajönnek a városba és egyszer és mindenkorra legyőzzék a démonaikat (szembeszálljanak a konkrét, vörös hajú démonnal). Mindannyian, külön-külön is találkoznak Pennywise materializálódott szörnyalakjaival, majd esélyt kapnak arra, hogy együtt likvidálják a gonoszt. A történet szimbolikája ugyanúgy pofonegyszerű és arcbavágó, mint az első részben, ami nem baj, csak valami mégis félresiklott.
He's missed you. #ITEnds September 6 - get tickets at the link in bio.
123.8k Likes, 1,318 Comments - IT Chapter Two (@itmovieofficial) on Instagram: "He's missed you. #ITEnds September 6 - get tickets at the link in bio."
Az Az - Második fejezetben sztoriszinten ott van a lényeg, ahogy azt King megírta, de míg az első rész forgatókönyvírója óvatosan szelektált a horror, a lélektani horror és a dráma között, vigyázva megtartva a finom egyensúlyt, addig a folytatást mintha egy dühös bohóc vetette volna papírra (ami ebben az esetben mondjuk első hallásra nem lenne baj, de mégis az). Míg a 2017-es film intelligensen adagolta a suspense-t, a második rész olyan, mint Pennywise, a vagdalkozó bohóc, ha rossz kedve van (vagyis mindig): összevissza ijesztget, sokszor dramaturgiai előkészítés és megalapozottság nélkül, jump scare-jelenetekre építkezve. A történet ennek ellenére működik, de mivel ez egy epikus mű második része, azt várnánk, hogy formailag is egységet alkot az elsővel.
#LosersStickTogether. Bring back your Losers Club and get tickets to see #ITChapterTwo, in theaters September 6 at the link in bio.
58.6k Likes, 443 Comments - IT Chapter Two (@itmovieofficial) on Instagram: "#LosersStickTogether. Bring back your Losers Club and get tickets to see #ITChapterTwo, in theaters..."
A film hullámzó színvonala tehát elsősorban forgatókönyvi oldalról közelíthető meg - Gary Dauberman író mellől kikerült a remek Cary Fukunaga -, a rendezői oldalról pedig látszik a hatalmas igyekezet: amikor Andy Muschietti - akire még mindig rácsodálkozhatunk, hogy a 2017-es Az csak a második nagyjátékfilmje volt - olyan jelenethez érkezik, amiben van humor, illetve eredetiség- például
az anya elleni lucskos támadás Juice Newton "Angel Of The Morning" című dalára, ami a film egyik legviccesebb, legironikusabb pillanata,
vagy akár a gyógyszertári jelenet - , akkor megtáltosodik, és a színvonal első filmet idézi. A 2017-es mozi operatőre is más volt: nosztalgikus-álomszerű világát nem idézte a második, amit immár nem Chung-hoon Chung (Vonzások, Oldboy) fényképezett, hanem Checco Varese, a Tűzgyűrű operatőre.
A filmben fel-feltűnnek popkulturális utalások és ikonok (Peter Bogdanovich mint rendező, Xavier Dolan vagy maga Stephen King), hiányérzetet generáló flashbackek, sok vér , illetve Jessica Chastain, James McAvoy és a társaik is megpróbálnak kárpótolni minket az első rész eredetisége és szellemessége után. A szerencsesütis jelenetnél esett le nekem először, milyen nehéz is lehet egy Stephen King-könyvet jól adaptálni, a mester ugyanis nagyon sokszor elszáll B-irányba (bár sokszor a nagyszerűsége is egyszerűségében áll, néha elveti a sulykot és tök feleslegesen lebombáz minket jó pár tök felesleges, cseppfolyós szemgolyójú oszló hullával).
A forgatókönyv feladata ilyenkor az, hogy állítson valamit, majd koherens dramaturgia köré építse az állítását. Ezt a mélységet hiányolhatja a néző, amikor a tizenixedik naturális üldözés-jelenetben félti a hősök életét. Persze az igazságérzetünk kielégülhet, de az nem mindig elég.