KULT

Sárik Péter: Az a legjobb, ha a közönség a lélegzetünket is hallja koncert közben

Adja magát, hogy egy magyar jazz-zenekar Bartókot játsszon – mondja a jazz-zongorista, akit a magyar zenéről és a kortárs jazzről is kérdeztünk.
Hézer Luca interjúja - szmo.hu
2018. szeptember 01.



Sárik Péter kisgyermekkorában szüleinek köszönhetően nagy Hungária rajongó volt, de később diszkót és heavy metalt is hallgatott. A Beatrice, Edda és Első Emelet mellett az iskolában találkozott a klasszikus és a népzenével. A jazz-zongorista azóta is a műfajok ötvözésében látja a legtöbb lehetőséget.

Hogyan írnád le azt a zenei stílust, ami közel áll hozzád?

A zenében szerintem nem lehet kategorizálni. A közhiedelem szerint egy klasszikus zenész mindig kimért és fegyelmezett, a jazz-zenészek ennek pont az ellentétei, furcsa alakok, akik sötét, füstös helyeken játszanak. A pop- és rockzenészek meg persze bohémek. Nem szeretem ezeket a közhelyeket, mint ahogyan a stílusbeli kötöttségeket sem. Nem létezik „rossz” vagy „jó” zene, csak olyan, ami nekem tetszik, és olyan, ami nem. Innen pedig millió lehetőség nyílik, szeretem összekeverni a dolgokat.

Mitől lesz egy zene jobb vagy éppen más, mint a többi?

Szerintem minden attól függ, hogy valaki milyen ember éppen. Aki a vadabb korszakában van, a vadabb zenéket szereti. Ha változik a személyisége, akkor a zenei ízlése is. Vannak, akik a családi indíttatás miatt először a népzenével és a klasszikusokkal ismerkednek meg, és onnan indulnak tovább a személyiségtípusuk szerint.

Most milyen zenét hallgatsz szívesen?

Az érzelmes zenéket szeretem, a klasszikusokból például Rachmanyinovot és Csajkovszkijt. Ennek némileg ellentmond, hogy most Bartókot fogunk játszani. Sötét, depressziós zenéket nem hallgatok, inkább azokat kedvelem, amik feltöltenek, felemelnek. Színházi vagy művészi alkotásoknál sem vagyok annak a híve, hogy megmutassuk, mennyire rossz nekünk.

A Sárik Péter Trió 2012-ben Fonay Tiborral és Gálfi Attilával alakult újjá. Hat önálló lemezük jelent meg eddig, amelyekből a Jazzkívánságműsor aranylemez lett, valamint Fonogram-díjat is kapott.

Te is ezt a pozitív érzést közvetíted a közönségnek?

Az ember egy idő után elgondolkodik azon, miért is csinálja ezt az egészet. A zenekarban mindhárman pozitív személyiségek vagyunk, a közönségünk pedig egyértelműen arra vágyik, hogy kiemeljük őket a hétköznapjaikból. Erre a legegyszerűbb megoldás a gyorsfogyasztású zene vagy popzene, aminek pontosan ez a célja. De azt látom, hogy mi ugyanezt jazzben is meg tudjuk valósítani. Azt szeretném, ha az embereknek erőt és reményt adnánk a zenénkkel.

Hogyan kell belekezdeni egy klasszikus zenei feldolgozásba?

A tiszteletet meg kell adni minden zenének. A klasszikus esetében különösen fontos, hogy ha hozzányúlunk, óvatosan csináljuk. Lényegében ennyi a korlátozó tényező. Bartók a miénk, a magyar és környező népek zenéiből táplálkozik, ezért adja magát, hogy egy magyar jazz-zenekar Bartókot játsszon. Ő egy olyan szerző, akinek a harmóniáiból, a mélységéből rengeteget merített a jazz. Talán ez a világ áll a legközelebb ahhoz, amit ma jazznek hívunk. Nagy kihívás számunkra Bartók zenéje, de azáltal, hogy a miénk, sokkal könnyebb is feldolgozni, mint például Beethovent.

Rengeteget koncerteztek a Trióval, most pedig itt vannak a Bartók-stúdiófelvételek is. Kell ez a nagy hajtás az alkotáshoz, vagy inkább a pihenés az, amitől jön az ihlet?

Mostanában nagyon sokat próbálunk és koncertezünk a zenekarral. Az egyik nap összeadtuk: hárman összesen négy és fél órát aludtunk előző éjjel. De ha nincs munka, szeretem bevetni magam egy erdőbe, vagy elmenni Erdélybe, ahol nagyon sok időt töltünk. Ez a fajta nyugodtabb hangulat, másfajta rezgés jó kiindulópont ahhoz, hogy visszanyerjem az egyensúlyt, ami a pörgésben elvész. Viszont ha nem lenne meg ez a pörgés, nagyon hiányozna.

Mondhatjuk tehát, hogy kétlaki életet élsz?

Az időm legtöbb részét Budapesten töltöm, de minden hónapban megyünk Csíkszeredába, ami Cegléd és Budapest után a harmadik otthonom lett. Erdély olyan nekem, mint a töltő a telefonhoz, szükségem van rá. Koncertezni, komponálni, vagy csak úgy semmit tenni is tökéletes nekem.

Milyen típusú koncerthelyszínek állnak közel hozzád?

Beethovent játszani a Zeneakadémián 850 embernek, vagy éppen a Bukarest Jazz Fesztiválon több ezer embernek elképesztően nagy élmény. A jazz-zenének jobban áll a kisebb koncertterem, ez a természetes közege. Nagyon szeretem, ha akár csak fél méterre ülnek tőlem, hallják a lélegzetünket, ahogy egymáshoz szólunk – mindent, ami a jazzhez kell.

Szerinted milyen irányba tart most a kortárs magyar jazz?

Nagyon nagy szerencsénk van, hogy Magyarországon, egy ilyen kicsi helyen ennyi tehetséges zenész van. A környező országokban nem állnak ilyen jól, ott sokkal később indult a jazzoktatás, és nincs ennyi jó roma zenész sem, akik nagy hatással vannak a többiekre. Ez jót tesz a zenének, hisz nem lehet elkényelmesedni, folyamatosan fejlődnünk kell, hogy felszínen maradhassunk, és ez jó irány.

Kik a példaképeid?

Inkább azt mondanám, kiket tartok nagyra. A magyar jazz-zongoristák közül számomra egyértelműen Szakcsi Lakatos Béla a legfontosabb. Csak pár hétig tanulhattam tőle nyári jazz-táborokban, de ezek évekre szóló gyakorolnivalót adtak nekem. A jazzben rengeteg olyan konkrét dolog van, amit meg kell tanulni ahhoz, hogy jól játssz, és nekem Szakcsi volt az első olyan jazz tanárom, aki nem rébuszokban beszélt, hanem konkrétan elmondta és meg is mutatta ezeket. A klasszikus zenészeket is nagyon szeretem hallgatni, Cziffra Györgyöt, Kocsis Zoltánt, akik számomra már-már misztikus magasságokban járnak.

Mitől lesz valaki ilyen nagy hatással rád?

Számomra azok a legnagyobb muzsikusok, akik ösztönből, zsigerből, szívből és lélekből játszanak. Lehet valaki bármilyen képzett, tökéletes technikájú zenész, ha csak az agyát használja, engem nem tud megragadni.

Emellett fontos szerintem az egyéniség, az egyediség, az eredetiség. Egy vérbeli muzsikus olyan érzelmeket és energiákat közvetít, amitől sírnak vagy kacagnak az emberek. Talán egyik művészeti ág sem tudja úgy felkavarni a lelket, mint a zene.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk