KULT

Rühös Foxi: „A célunk egy mályvaszínű Moszkvics, és fejenként egy-egy államtitkári poszt”

Interjú és klippremier Magyarország legfeloszlóbb zenekarával, akikről a legújabb bandafotókat nem más, mint Nánási Pál készítette. Ezúttal ruhában.


Underground körökben alig két éves fennállásuk ellenére már-már legendaként emlegetik a Rühös Foxi zenekart, akiknek hiába volt egyelőre tucatnyinál is kevesebb koncertjük, ott több impulzus érte a közönséget, mint más bandák 100 buliján.

Legutóbb annak kapcsán lehetett hallani a nevüket, hogy az ő egyik dalukról nevezték el a Fishing on Orfű egyik nagyszínpadát, de idén kiadtak több új dalt, most pedig egy klipet is.

Főképp ebből az apropóból készült az alábbi interjú. A kérdésekre Fox Fox (Szűcs Krisztián), Skystep Fox (Baksa-Soós Attila) és Kaiser Fox (Vazul Császár) válaszoltak, Some Fox (Horváth Kristóf) épp nem ért rá.

– Mi számotokra a Rühös Foxi? Tét nélküli szórakozás, vagy komolyabb célokat is kitűztetek?

Fox Fox: A tét egy mályvaszínű Moszkvics, de ezen túl ott van komolyabb célként fejenként egy-egy államtitkári poszt. Azt hiszem jó úton járunk.

Skystep Fox: Kétely nélkül teszünk fel mindent a pirosra. Vagy a feketére.

Kaiser Fox: G.mód komoly! Én például mezítláb alszom. Ez komolytalan, de a hóember répaorrát mindig a salátába reszelem! Így azt hiszem egyértelmű, mi is nekem a Rühös Foxi. A céljaink nemesek: a teltházas stadionkoncertjeinken csak földönkívülieknek játszunk!

Skystep Fox: Apropó UFO-k. Amikor Mága Zoltán egyszer azt mondta: “Csak beszaladok a plázába és veszek egy vonót”, na, akkor értettük meg, mi is az a tuti Rühös Foxi stiló.

– Elég ritkán koncerteztek. Tudatos-e ez, és ha igen, miért?

Kaiser Fox: Ez nem igaz! Hetente 3 koncertünk van, csak nem áruljuk el hol, de ettől még van. És azt sem áruljuk el, hogy miért nem áruljuk el.

Fox Fox: Biztos, hogy nem tudatos, elég kevesen vállalják azt a kockázatot, hogy a klub vécéjében netalán pápát választanak, vagy egy delfin megigazítja a nyakkendőjüket.

Skystep Fox: Évente elég sok esztrádorkesztra-hangversenyünknek tesszük ki a rajongóinkat. Ez így jó, mert több fellépésnek biztos lenne halálos áldozata.

– Hogyan éltétek meg, hogy rólatok nevezték el idén a Fishing on Orfű nagyszínpadát?

Skystep Fox: Az unokáim is ezt fogják nekem mesélni.

Kaiser Fox: Még most is izzad a talpam, és innék a nagy riadalomra 8-9 sört!

Fox Fox: Emiatt én személy szerint majdnem elfelejtettem megnézni egy Barátok közt epizódot, Penelope Cruz pedig kis híján örökbe fogadott egy kiscicát, de aztán hálistennek minden megoldódott.

KLIPPREMIER: Beszálltak a dánok

Interjú az interjúban a klip készítőivel:

– Úgy hallottam, az SZFE-re jártok. Pontosan mit tanultok?

A Színház- és Filmművészeti Egyetem, Almási Tamás és Kékesi Attila által vezetett Dokumentumfilm rendező mester képzésén tanulunk csoda dolgokat, például dokumentumfilm rendezést.

– Honnan jött az ötlet, hogy a Rühös Foxi egyik dalához készítetek klipet?

Nagyon szeretjük a Rühös Foxit. Igazából azt gondoljuk, hogy ők a legjobb zenekar a világon! Azt hiszem ez a jó válasz. És akkor most eldicsekednénk pár eredményünkkel. A klip készítői közül ketten részt vehettek a Verzió Filmfesztivál DocLab fejlesztő forumán.

Bicsák Boglárka “Anyukám álmát” és Bognár Flóra “Az a Blanka” című rövid dokumentumfilmjeinek csodás trailerei és nyitó jelenetei születtek. Majd Bicsák Boglárka elnyerte Az V. MAGYAR SPECIÁLIS FÜGGETLEN FILMSZEMLE Nagygydíját “Anyukám álmát” címû rövid dokumentumfilmjével,* Független, professzionális film * kategóriában. És végül de nem utolsó sorban Mazzag Izabella FAFF című kísérleti rövidfilmje és Falkám című rövid dokumentumfilmje helyet kapott a LIFT - OFF filmfesztivál versenyprogramjában.

– Meséljetek a koncepcióról és a felvétel helyszínéről!

A novemberi terepmunkán történt meg a klip. (Terepmunka: Egy hétig tartózkodunk egy országban, városban, faluban, ami alatt témát kell találni és le kell forgatni egy anyagot, amiből aztán egy 16 perces filmet kell vágni.) Ebben az évben Ózdra mentünk, ahol a csodálatos Ádám Eszter, a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark igazgatója rendelkezésünkre bocsátotta az élményparkot, a maga végtelen greenboxával, jelmezekkel, lámpákkal, díszlettel.

Annyira szürreális volt ez az egész ott Ózd közepén, mint egy Rühös Foxi klip. És akkor Mazzag Izabella diktátor a klip rendezője kierőszakolta fáradt osztálytársaiból, hogy minden nap késő estéjén, amikor már mindenki túl volt minimum 12 órányi forgatáson, előszedjék jófej énjüket és belevágjanak a klipforgatásba.

Először lecsekkoltuk, hogy melyik számnak nincs klipje, aztán elkezdtük azt szeretni és aztán kihasználva az NFÉ adottságait, a zene energiáját és saját elképesztő humorunkat, megalkottuk ezt a mirákulumot. Amúgy mindenki volt operatőr és szereplő is.

Fotó: Nánási Pál

– Mi volt az eddigi legvadabb saját koncertélményetek? Ha jól tudom, több helyről is ki lettetek tiltva.

Fox Fox: Amikor Some Fox egy alkalommal egymás után kétszer fogott le egy disz hangot, de a másodikat nem fogta le.

Skystep Fox: Ha drága Some Fox is itt lenne most velünk, akkor azt mondaná, hogy történt már ez-az.

Kaiser Fox: Én pedig nem értem a kérdést! Biztos, hogy nekünk akartad ezt feltenni? Soha, sehonnan nem tiltottak ki kettőnél többször. Hú, most nagyon megsértődtem, azt hiszem kilépek!

– Január 2-án minden évben Vállalhatatlan Varázsdélutánt tartotok, jövőre viszont ez este lesz, ráadásul a Robotban. Miért változtattatok, és mire számíthat ott a közönség?

Skystep Fox: A Robot tulajai, Szuka Ezredes, Papp Szabi és Pucu barátaink már évek óta fűznek minket, hogy lépjünk fel náluk. Annyira kövér cateringet mondtak be, hogy ennek a meghívásnak egyszerűen nem tudtunk ellenállni, ráadásul imádjuk is a helyszínt. Ha nem lesz botrány, amire persze nem sok esélyt látok, akkor egy rezidens Rühös Foxi fél-playback klub is kialakulhat ebből a sztoriból.

Fox Fox: Mindent leleplezünk, majd megalkotjuk és felavatjuk a Ricky Martin-félszigetet a Felső-Tiszán. Janem, bocsánat, az tavaly volt.

– Milyen fix terveitek vannak még a 2020-as évre?

Fox Fox: Elmegyünk egy modernebb fankisabb, szikárabb latin irányba, sokkoló dropokkal, Arany János regényidézetekkel. Aztán majd meglátjuk. Az már biztos, hogy Jicsinben vesszük fel a következő lemezt, ami természetesen egy film lesz.

Kaiser Fox: Én veszek egy szigetet és nyugdíjba vonulok. A zenekarnak mindig is voltak és lesznek fix tervei, de mi tulajdonképpen már a 2023-24-es év naptárát írjuk tele. 2020 nekünk már a múlt.

Skystep Fox: Megfogadtuk, hogy nem beszélünk róla, ezért csak így négyszemközt osztom meg veletek: egy nagy vágyunk fog végre teljesülni jövő februárban. Részt veszünk a zenekarral egy Északi-tengeri gyöngyhalász búvártanfolyamon. Karácsonyra kértünk is hozzá bundafecskéket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk