KULT

„Rendes emberek úgy vágták oda a libát a földhöz, mint egy rongyot” – Tükröt tart és gyomrost ad Sár József Történetek az állatparadicsomból című könyve

Fotó: Pixabay - szmo.hu
2020. szeptember 06.



- Tizenöt szomorú állattörténetet olvashatunk a könyvben. Tartok tőle, hogy több esettel is találkoztál...

- Persze, sajnos. Én 12 éve kezdtem el írni ezeket a sztorikat. Eleinte nem azzal a szándékkal, hogy egy könyv szülessen belőle. Akkor költöztem a Dráva-síkra, egy faluba – ott lett egyébként az első rovarházam is. Az első hét fejezet ott született meg, az ottani élményeimet mutatja be. Akkoriban lényegében azért írogattam le, hogy ne felejtsem el ezeket a retteneteket. Aztán visszaköltöztem a városba, és észrevettem, hogy a médiában egyre több hír szól az állatkínzásokról: felgyújtotta, megverte, autó után kötötte... Láttam, hogy érdemes továbbra is feljegyezgetnem, amit látok magam körül. 13-14-nél vált biztossá, hogy könyv lesz belőle – végül a kerek volta miatt lett 15.

- Te valamiért több ilyen történettel találkozol, több eset történik körülötted, vagy mindannyian (vidéken legalábbis) látunk ilyet, csak nem vesszük észre, nem vagyunk elég érzékenyek rá?

- Ez utóbbi. A bevezetőben is írom, hogy könnyű azoknak, akik ezt nem veszik észre. Lehet, hogy az állattani hivatásom miatt, de én élesebb szemmel veszem észre az állati szenvedést.

- Nem minden állattörténet szól a médiából is ismert sztorikról, amiket te is emlegettél – verés, autó után vonszolás. Van néhány olyan, amiről elsőre nem is gondolnánk, hogy valójában állatkínzás. Például a rettenetes körülmények közül árusított tyúkok a teherautóban.

- Így van, és ebben tudod, mi a rettenetes? Hogy ilyet a mai napig szinte minden nap látok. Ugyan a konkrét sztori óta eltelt valamennyi idő, és biztos, hogy az EU valamelyest szigorított. Elvileg. De menj le egy faluba, és ott meglátod, hogy három disznó két négyzetméteren van összezsúfolva. És nincs minden ilyen eset mellett ott az EU, hogy szankcionáljon.

Vagy ott van például a libamáj. Az valami iszonyat, hogy hogyan készül. Fontos elmondanom, hogy én is eszem a húst, csak egyáltalán nem mindegy a humánum, ahogy akár a haszonállatokkal bánunk. A könyvben szereplő libát tartók sztorija azért is érdekes, mert alapvetően rendes, kedves és értelmes emberek, úgy vágták oda a libát a földhöz, mint egy rongyot. Ráadásul – ahogy a könyvben is írom – egy ilyen tömés olyan, mintha téged minden nap 15 kiló étellel etetnének – ráadásul beléd kényszerítve a falatokat. Itt is közbeszólt az Unió: a nagyüzemi libatömést már betiltotta, de ne gondoljuk, hogy háztájiban ez nem megy ugyanúgy tovább.

Sár József entomológus, azaz rovarszakértő. Az ízeltlábúakkal gyerekkora óta van jó barátságban, tinédzserkori csibészsége miatt – amikor az iskolából eltanácsolva a Janus Pannonius Múzeum természettudományi osztályában kapott állást – 17 éves kora óta hivatalosan is rovarokkal, azon belül is elsősorban bogarakkal foglalkozik. Karrierje során több mint egy tucat cikke jelent meg szakmai kiadványokban, 2013-ban pedig megkapta a Magyarországon ezért a munkáért adható legmagasabb elismerést, a Frivaldszky Imre-emlékplakett ezüstfokozatát. Hivatása révén többször járt Brazíliában, az ottani esőerdőkben tanulmányozhatta a kontinensnyi ország esőerdőinek rovarvilágát. Ebből született olvasmányos könyve a Bogaram, Brazília. Mindeközben dzsesszdobos iskolát is végzett, és hivatalos zenészként is keresi a kenyerét - amikor a járvány éppen nem hátráltatja benne. Háromféle zenei stílusban is játszik három zenekarban, a Kárikittyom Anticeleb Orchestrában, a Stoni Blues Bandben és a Tryóban.

- Vajon hogyan lehetne megtanítani az embereknek, hogy nem csak az állatkínzás, ha konkrétan bántalmazzuk ezeket a lényeket? És hogy a haszonállat nem azt jelenti, hogy neki ne lennének érzései, a rossz tartástól ne szenvedhetnének?

- Biztosat nem tudok erről mondani, de azt erősen valószínűsítem, hogy gyerekkorban kell ezt kezdeni. Nekem nagyon szerencsém volt, hogy olyan kertben nőttem fel, ahol nagyon sok állat volt. Az állatok szeretete nekem teljesen alapvető dolog volt. Oké, persze mi is levágtuk a disznót vagy a csirkét. Igaz, a disznóvágás sivításaikor nekem mindig be kellett csuknom az ablakot vagy befognom a fülemet. De amíg él, amíg nálad van az az állat, és te gondoskodsz róla, addig nem olyan nagy erőfeszítés a megfelelő körülményeket biztosítani neki.

Azt nem tudom megmondani, hogy az jó-e, normális-e, amekkora empátia van bennem az állatok iránt. Például néhány hete az úton egy elütött sün mellett megálltam. Még élt, így levettem az útról, és bevittem a bokrok közé. Jó, hogy ezt tettem? Nem tudom. De biztos, hogy nem tudtam nem megtenni.

- Mint említetted, 12 év történetét írtad le ebben a könyvben. De egész életed során jobban odafigyeltél az állatokra és a velük való bánásmódra. Mit tapasztalsz, az évek során javult valamit az emberek hozzáállása? Kevesebb hasonló történettel találkozol?

- Talán annak, hogy a médiában bemutatják ezeket a történeteket, ha lassan is, de van visszatartó ereje. Az állatkínzás elleni törtvények is egyre szigorúbbak – igaz, még egyetlen esetben sem született letöltendő börtönbüntetés. Viszont a tendenciát látva én hiszek benne, hogy előbb-utóbb leültetnek valakit ezért, és az talán vízválasztó lehet az állati bántalmazások történetében.

Elmesélek egy történetet. Én vezettem falun természetismereti szakkört gyerekeknek. Ott jórészt alacsony sorból, nehéz helyzetből származó fiatalok voltak. Mindig az erdőbe mentünk, ott mutogattam meg nekik a növényeket és az állatokat. Felfigyeltem rá, hogy az eső után az útra kimászó éti csigákat a gyerekek két lábbal, nagy élvezettel taposták szét. Azt mondtam nekik, hogy ha értelmesen el tudják magyarázni, hogy miért ugrottak rá, miért ölték meg őket, akkor elfogadom, és békén hagyom őket. Ilyesmi választ kaptam, hogy jó nagyot csattan. Én pedig higgadtan elmagyaráztam, hogy ennek az állatnak nem ugyanannyi, de sokkal több joga van itt élni, mint neked. Ő több millió éve itt él már, ha mást nem, legalább ezt becsüld benne. Legalább egy évnek el kellett telnie, hogy úgy mentünk el a csigák mellett, hogy nem bántották már őket. Nehéz tehát kiirtani az emberekből ezt a hozzáállást, de hosszú és türelmes munkával lehet eredményt elérni.

- Minden történethez tartozik egy-egy szép rajz is. Ráadásul sokszor a történettel ellentétben kifejezetten kedves, aranyos állatábrázolásokkal. Erről megtudhatunk valami bővebbet?

- A rajzok direkt aranyosabbak kissé, ezt így kértem a grafikustól, Pál Ritától. Persze nem akartam túlzottan negédes vagy giccses illusztrációt, de fontos volt, hogy egyrészt oldja a történetek szomorú voltát, másrészt érzékeltesse, hogy a főszereplő állatok ezek, akikkel itt találkozunk. És nem csak ők. Hanem akiket a mesekönyvekben, játékokban, ismeretterjesztő kiadványokban látunk. Ezekkel a kedves, szeretetreméltó lényekkel tudunk adott esetben úgy bánni, ahogy a történetekben is szerepel.

- Van olyan, akinek speciálisan ajánlod a könyvet?

- Mindenkinek. A történetek szomorúsága ellenére akár gyerekeknek is. Állatbarátoknak, állattartóknak. Olyanoknak különösen hasznos lesz, akik szeretnek elgondolkodni az olvasott dolgokon, és adott esetben akár egy könyv hatására jobban odafigyelni, urambocsá változtatni bizonyos dolgokon.

Azt hiszem, ha rejlik valamiben különlegessége, talán abban, hogy ilyen még nem agyon született, én magam legalábbis nem találkoztam hasonlóval. Vagyis olyannal, ami az állatokkal való rossz bánásmód ennyi aspektusát bemutatta volna, és mindezt azért valamennyire irodalmi formában igyekeztem megtenni. De annak idején nem az vezérelt, hogy ilyet mindenképp írnom kell, mert ilyen még nincs, hanem épp fordítva: mikor kész lettem, akkor szembesültem vele, hogy egy kicsit talán egyedit alkottam. Néhány történet ráadásul direkt kicsit lezáratlan, hogy ne legyen mindig egyenesen kimondva a tanulság, hanem minimálisan gondolkozzon rajta a befogadó is.

A szerző ajánlója

A haszon- és hobbiállattartás az emberiség múltjának homályába vész... Ezen állatok nagy szerepet játszottak a társadalmak kialakulásában, felváltva a gyűjtögető, vadászó életmódot. Később történelemformáló hatásuk volt a kereskedelem, a felfedezések és a harcok kimenetelében is. Gondoljunk csak Közép- és Dél-Amerika spanyol és portugál meghódítóira, akik maréknyi lovas seregekkel igáztak le több száz, akár több ezres gyalogos inka vagy maja hadseregeket, eltörölve királyságokat, ősi kultúrákat.

Napjainkban a haszonállatok többsége látja el élelemmel a Föld több mint 7 milliárd lakosának nagy részét, illetve közel ennyi hobbiállat gondoskodik a természethez fűződő vágyaink, bennük lelt örömeink kielégítéséről.

Azonban a haszonból és kedvtelésből tartott állatok mikéntje egyáltalán nem mindegy. A felelős állattartás és az emberség megnyilvánulása fontos tényezők.

E könyv olvasóját 12 év alatt tapasztalt 15 rövid történet során igyekszem beavatni a felelőtlen állattartás, az üzleti haszon és az inhumán viselkedés kirívó eseteibe, melyek nagy felkiáltójelként késztettek ezek közlésére.

Teréz anya idézete egészében ad útmutatást ezen írások mottójaként:

Ebben az életben nem tehetünk nagy dolgokat.

Ebben az életben csak kis dolgokat tehetünk, nagy szeretettel...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk