SIKERSZTORIK
A Rovatból

Recirquel: Az egész világon ámuldoznak a magyar újcirkusz társulat előadásain

Bárhová mennek, álló tapssal fogadják őket és egymás után kapják az ötcsillagos kritikákat. Már az is megvan, mi lesz a következő nagy dobásuk.


A Recirquel az utóbbi évek egyik legnagyobb művészeti sikersztorija Magyarországon: előadásaikban teljesen újraértelmezték a cirkusz fogalmát, igazi katarzist okozva a nézőtéren. Ezzel pedig nemcsak belföldön, világszerte is magukra vonták a figyelmet. Ma már az év nagy részét turnézással töltik, a legnevesebb fesztiválokra hívják meg őket, rajongóik száma pedig viharos gyorsasággal nő.

A társulat talán legnépszerűbb produkcióját, a Párizs Éjjel-t idén a Művészetek Völgyében is bemutatják, két egymást követő estén a vigántpetendi „Cirque du Tókert” nevű helyszínen.

Ennek apropóján beszélgettünk alapítójukkal és vezető rendező-koreográfusukkal, Vági Bencével.

– Hogyan definiálnád egy laikusnak, mi az újcirkusz és miben különbözik a hagyományostól?

– Nem igazán hiszek abban, hogy létezik élesen elhatárolható módon „újcirkusz” és „hagyományos cirkusz”. Van olyan pillanat, amikor a cirkusz képes arra, hogy a saját berkein belül maradva színházként is működjön. Ez a kulcsa az egésznek: bár meg lehet fogalmazni más különbségeket is, például az újcirkuszban nincsenek állatok, de a lényeg mégis annyi, hogy ott az előadó képes átitatni a saját belső karakterével a műsorszámot, így a nézők sokkal könnyebben azonosulnak vele.

A tradicionális cirkuszban a trükkök miatt nevetünk vagy esünk ámulatba, mi viszont a történettel, illetve magukkal a szereplőkkel szeretnénk katarzist kiváltani. Szerintem a művészetnek nagyon fontos feladata, hogy a lelket is feltöltse.

Vági Bence – Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

– Mondhatjuk, hogy Magyarországon ebben úttörőek vagytok, vagy voltak előképeitek?

– Nem voltak, professzionális artistákból senki nem verbuvált még a miénkhez hasonló társulatot. Léteztek kisebb kezdeményezések, melyek amatőr cirkuszokkal léptek fel, de azokat nem végzett művészek hozták létre. Ezt nagyon fontos megkülönböztetni: más az, aki elvégzi a Balettintézetet, mint aki csak hobbiból tanul táncot. A kettő nem összemérhető.

– Te mindig is saját társulatra vágytál, aminek keretein belül szabadon megvalósíthatod az ötleteidet?

– Igen, nagyon régóta szerepelt az álmaim között. Amikor Angliában felvételiztem az egyetemre, ahol koreográfus-táncművészként, később pedig rendezőként végeztem, konkrétan le is írtam egy papírra, hogy szeretnék egy társulatot, amivel bejárhatom a világot.

Ezt az egy mondatot válaszoltam arra a kérdésre, mi az álmom, és pár évvel később meg is valósult.

– Ha jól tudom, ez az egész egy alkalmi együttműködésnek indult a 20. Sziget apropóján. Könnyen összecsiszolódtatok, amikor kiderült, hogy tartósabban is együtt fogtok dolgozni?

– Ez egy hosszú folyamat volt, hiszen akkor még nem voltunk társulat, csak egy produkciót hoztunk létre közösen. Azonban ebben olyan energiák voltak, hogy mindannyian biztosak voltunk benne, folytatni szeretnénk. A Művészetek Palotájának köszönhetően lehetőség is nyílt erre, létrehozhattuk az első közös előadásunkat, majd szépen lassan, lépésről lépésre nőttük ki magunkat – most már azt hiszem, nem túlzás, hogy egy nemzetközileg ismert nagy társulattá.

– Fenntartható ez piaci alapon?

– Év elején kiemelt nemzeti társulattá nyilvánítottak bennünket, olyanokkal kerültünk egy körbe, mint a Szegedi Kortárs Balett, vagy a Győri Balett. Ez a státusz nagy megtiszteltetés, és egyben fontos anyagi forrásokkal is jár, de összességében az éves költségeink alig egyharmadát fedezi. Tehát kizárólag piaci alapon tudunk működni, ezért is turnézunk rengeteget szerte a világban.

Fotó: Nagy Attila

Fotó: Nagy Attila

– Szinte folyamatosan úton vagytok, még azt is hetekbe telt leszervezni, hogy telefonon interjúzhassunk. Hogy bírjátok a tempót?

– Nehezen... (mosolyog) Ez tényleg egy életforma. Amikor itthon vagyunk, többnyire új projekteken dolgozunk, a turnén pedig arra kell nagyon koncentrálni, hogy az ember azt a világszínvonalat hozza, amit mondjuk egy Edinburgh Fringe, vagy egy Latitude fesztivál közönsége elvár.

– Melyik turnéhelyszín hagyta eddig a legmélyebb nyomot benned, akár a város, akár a közönség miatt?

– Nagyon nehéz ezeket különválasztani, mindegyik élmény teljesen más. A közönség is nagyon különbözik mondjuk Kolumbiában, ahol az igazi latin vér jelenik meg a reakciókban, vagy a tel-avivi operaházban, ahol az egész közönség könnyek között nézte végig a Meztelen bohóc című előadásunkat, teljesen átérezve azt a múlandóságot, amiről szól. Ezek mind ikonikus pillanatok, amiket sosem fogok elfelejteni.

Ahogy azt sem, amikor a Cirque du Soleil montreali kőszínházában mi nyitottuk az évadot, és a társulat teljes igazgatósága ott ült a közönségben.

Vagy az Edinburgh Fringe fesztiválon játszani 24 előadást, amikért egyedülálló módon kilenc ötcsillagos kritikát kaptunk. Ide ráadásul idén is visszatérünk az új produkciónkkal, ott lesz az ősbemutatója, az őszi, budapesti premierje előtt.

– Mi a fontosabb számodra, a kritikák, amiket utólag írnak rólatok, vagy a közönség helyszíni visszajelzése?

– Irigylem azt a művészt, aki teljesen ignorálni tudja a kritikákat, de szerintem nincs is ilyen: mindenki elolvassa és bosszankodik rajta, ha alaptalannak érzi. Engem legjobban az zavar, ha olyasvalaki ír cirkuszról, aki egyáltalán nem ért hozzá, és szakmailag megalapozatlan dolgokat halmoz egymásra. Persze rólunk is született már ilyen írás, ez elkerülhetetlen egy világszerte turnézó társulatnál. Edinburghban is volt a már említett kilenc ötcsillagos mellett háromcsillagos kritikánk is, ami lehúzta és szexistának minősítette a Párizs Éjjelt, holott a ’30-as évek Párizsában igenis ilyen volt a világ.

Attól, hogy manapság egészen más szemlélet uralkodik a témában – egyébként helyesen –, nem lehet letagadni, hogy ez régen nagyon másképp nézett ki.

Ha valaki emiatt ítél meg bennünket negatívan, az egyszerű tudatlanság. Persze nem állítom, hogy ne létezne építő jellegű kritika, amiből tanulni lehet. De mégis a közönség adja a legfontosabb visszajelzéseket: ha egy előadást mondjuk 80 százalékos telítettséggel mutatunk be, másnapra viszont már elkel minden jegy, a harmadik napon pedig már elővételben is esélytelen bejutni, annál nagyobb megerősítést nemigen kaphatunk.

– Te rendezted a tavalyi vizes vb záróünnepségét. Mit jelentett számodra ez a felkérés és mekkora feladat volt teljesíteni?

– Hatalmas előrelépés volt a karrieremben, azelőtt soha nem dolgozhattam ennyi emberrel, körülbelül 250 művészt és hasonló méretű technikai stábot kellett irányítanom. Nagyon féltem tőle, hogy tudom majd megoldani, ehhez képest meglepően könnyen ment.

Talán nyálasan hangzik, de én mindig szívenergiából működtetem ezeket a szálakat, akkor is, ha nagyon nagyok. És ez az energia valahogy mindig győz: az egyének képesek letenni az egójukat olyan mértékben, hogy a többieket is lássák.

Fantasztikus érzés volt, hogy mindenki odaadta magát a produkciónak. Előzetesen azt mondtam nekik, két út van: lehet az, hogy egyszerűen csak lezavarjuk a show-t, de úgy is felfoghatjuk, hogy történelmet írunk. Újcirkuszi körökben a mai napig világszerte beszélnek a produkcióról, szóval talán mondhatom, hogy sikerült. Nyilván egy egész nemzetet érintő legenda megfogalmazása nagyon érzékeny téma. Önmagában a csodaszarvas kidolgozása is rettentő nehéz volt, de szerintem végül sikerült olyanra megalkotni, ami egy kicsit mindannyiunk fantáziájában szerepel.

– Idén felléptek a Művészetek Völgye cirkuszi sátrában is. Mit vártok ettől a szerepléstől és vannak-e korábbi emlékeitek a fesztiválról?

– Mindig mámorító találkozás, amikor először megyünk olyan Budapesten kívüli helyszínre, ahol maga az újcirkusz fogalma is újdonságként hat. A közönség ilyenkor szívvel-lélekkel odaadja magát, ezért nagyon várjuk ezeket az alkalmakat. Nagy öröm volt ez a felkérés is, amit egyébként már tavaly megkaptunk, de akkor épp külföldön voltunk, most viszont boldogan mondtunk rá igent.

Ami a fesztivált illeti, nekem az tetszik a legjobban benne, hogy bár itt is megvannak a szokásos fellépők és megy a buli, a kultúra is erősen fókuszban van.

Szerintem nagyon fontos, hogy a kikapcsolódás ne csak arról szóljon, hogy rúgjunk be és tomboljunk egy koncerten, hanem arról is, hogy a művészet egy lélekbonbon, ami feltölt. Kapolcson erre minden lehetőség megvan.

– Lesz időd kicsit szétnézni és más programokon is részt venni a sajátotokon kívül?

– Mindenképp szeretnék. Bármilyen fesztiválon is vagyunk, amint akad egy szabad pillanatunk, azonnal rohanunk és próbálunk a lehető legtöbb előadásba belenézni. Ezt a szokást már a társulat többi tagja is átvette tőlem, szóval rendszerint együtt mozgunk.

Pillanatképek a My Land próbáiról – Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

– My Land címmel készül a legújabb produkciótok, mit kell erről tudni?

– Sok részletet még nem árulhatok el, de a My Land a Non Solus című előadásunk folytatása lesz, annak nyomdokain fog haladni. A kortárs tánc, a színház és az újcirkusz határai teljesen elmosódnak benne, emellett először dolgozunk külsősökkel a társulatban: hét ukrán artistát hívtunk meg, az ő gyökereiket kutatva, az én világnézetemmel keretbe foglalva hoztuk létre a produkciót.

Az ember és az anyaföld közti örök kapcsolat került fókuszba, de az egészet egy illúziókkal telített térben jelenítjük meg.

Edinburghban mutatjuk be augusztusban, Magyarországon pedig először az CAFÉ Budapest keretében lesz látható a Müpában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk