KULT

Püspöki Péter: Azon vettem észre magam, hogy a kedvenc zenekaromban állok a mikrofon előtt

A Kubalibre frontembere 40 éves lett, ennek örömére Kispál Andrással és Bräutigam Gáborral, a Kispál és a Borz két alapítótagjával készített lemezt. Elárulta, milyen volt a közös munka, és fellépnek-e még élőben is.
Láng Dávid - szmo.hu
2021. december 22.



Az idei Fishing on Orfű egyik legjobb pillanata volt annak az alkalmi formációnak a koncertje, amelyben a pécsi Kubalibre zenekar frontembere zenélt együtt Kispál Andrással és Bräutigam Gáborral, valamint egy fiatal és tehetséges basszusgitárossal, Serfel Boglárkával.

Már ott elhangzott, hogy tervezik egy 5-6 dalt tartalmazó lemez felvételét is, amelyet Püspöki 40. születésnapjára időzítenének. A Dalok amiket felvettem (hogy meglegyenek) című album végül némi késéssel a napokban jelent meg, ebben a cikkben végig lehet hallgatni, az ötletgazda pedig részletesen mesél is róla.

– Mit jelent számodra, hogy 40 éves lettél?

– Nagyon örülök neki, mert végre kezdek annyi idős lenni, amilyennek gyerekkorom óta érzem magam. Ha végre hatvan leszek, lehet meg is nyugszom. Szuper!

– A dalok nagy részében Kispál András is közreműködik. Mit adott hozzá az összképhez, milyen volt a közös munka?

– Andrással egyszer arról beszélgettünk, ha én szólólemezt szeretnék készíteni és felkérném őt, hogy közreműködjön, azt csak úgy tenném, ha együtt írnánk a dalokat, de legalábbis együtt hangszerelnénk. Sok különböző típusú zenész van, sokan sok típusnak egyszerre is megfelelnek, de ő egy biztosan nem: session zenész. Ha már felmerült, akkor úgy döntöttünk vágjunk is bele, vegyünk fel pár dalt, mutassuk meg az ismerőseinknek, és ha úgy gondoljuk, tegyük ki valahova.

Ez a produkció igazából egy kötetlen baráti zenélés, ennél több célunk nem is volt vele, viszont András munkássága miatt a nyilvánosság kíváncsi mindenre, amihez a nevét adja. Ebből lett aztán a Fishing On Orfűs koncertfelkérés, majd András javaslatára Bräutigam Gáborral folytattuk a felkészülést. Ekkor hirtelen azon vettem észre magam, hogy a kedvenc zenekaromban állok a mikrofon előtt.

Nagyon udvarias és előzékeny volt a munkafolyamat, András sokszor meg is említette, hogy nagyon furán érzi magát és néha igazán elküldhetnénk egymást például a francba, mert bedugul a karburátora, ha még egyszer elnézést kérek. Basszusgitáron Serfel Boglárka csatlakozott hozzánk, akinél jobb társat nem is találhattunk volna, Ricsivel nagyon jól megértették egymást, Bogi még a próbán is táncolva zenél, Ricsi pedig elárulta jellegzetes dobolásának az a titka, hogy teljesen átadja magát a zenének és táncol dobolás közben, amennyire ülve az csak lehetséges. Szóval oldott, jó hangulatú próbák voltak még Kispi is bevetette néha robottáncát. Sajnos én csak viszonylag részegen, lakodalmakban és kizárólag a feleségemmel tudok táncolni.

A teljes album itt meghallgatható:

– Miért pont ezeket a dalokat választottad? Több is van köztük, amit korábban a Kubalibrével is kiadtál már.

– Andrással közösen választottuk ezeket a szövegeket.

Az I love Bátaszék szövegéhez hasonló világot javasolt, így a tájleírás a közös a szövegekben, minden dalban fontos és megemlítődik, hogy hol vagyunk.

A közös zenélésünk szempontjából is fontos a helyszín, hiszen elsősorban a stabil pécsiségnek köszönhető a megismerkedésünk és a barátságunk. A közös munkának az lett az apropója, hogy a 40. születésnapom alkalmából készüljön pár felvétel régi és új dalaimból. Első sorban magamnak akartam ezt, ezért is lett a címe: Dalok amiket felvettem (hogy meglegyenek). Soha nem éltem vissza András ismertségével, de eltitkolni sem szeretném ezt az anyagot.

– Nagy sikere volt az orfűi koncerteteknek. Bár akkor azt mondtátok, ez egyszeri alkalom, várható valamikor folytatás, akár ennek a lemeznek a bemutatására?

– Valóban egyszeri alkalomnak szántuk, ahogy nem volt cél a lemezkészítés és a zenekaralapítás sem. Nekem 13 éve a Kubalibre a zenekarom, ő pedig több mint 30 éve a Kispál és a Borz, illetve Lovasi András produkcióinak tagja, és mindkettőnk elégedett ezekkel a formációkkal.

Ennek ellenére a Fishing on Orfű 2022-ben is meghívott minket a Tűzhöz közel színpadra. Végül is nekik köszönhető, hogy összeállt a zenekaros felállás és nekünk ez a kedvenc fesztiválunk.

Mondjuk, én már régóta nem is járok más ilyen jellegű rendezvényre, csak ide. Nevezhetjük ezt a koncertet lemezbemutatónak is, csak minek.

A dalokról:

Normális turista: "Erdő munkacímmel új dalként szántam a műsorba, de csak a szövegét vittem próbára. Kispi szerezte a fő témáját, végül is egy nyugtalan ordítozós valami lett belőle, ami arról szól, hogy álmomban egy erdőben sétálgatok és találkozok a szüleimmel, akik nem igazán értenek meg, majd amikor kiérek az erdőből, akkor unatkozok és jöhet egy űr gitárszóló. Aztán rájöttünk, hogy a tisztáson üldögélve nem szoktak szólózgatni az emberek.

Csak a táj: a Juanitos nevű zenekar Strange italian song című dalából loptam ki a gitár témát, 2018-ban a Kubalibre zenekarommal Vadmotoros címmel meg is jelent ez a dal. Kispiékkel kicsit megvariáltuk, új refrénje lett plusz a végére került egy vadiúj rész, amikor is a vad motoros találkozik az Intercityvel, aminek a büfékocsijában részegek állnak és a sorompóra csikket pöccintenek.

I love Bátaszék: Ez volt az első dalom, amit Kispi megjegyzett még 2010-ben amikor találkoztunk. Később felvettük a harmadik Kubalibre lemezre, és azóta is játsszuk. Itt kapott egy új szerkezetet plusz egy új lezárást új szövegel. Konkrétan nem szól semmiről, viszont nagyon szépen nem szól semmiről. Igazából erről szól.

100094 Cápa: Ez egy amolyan „Dal bármihez” struktúrájú szám, amiből több is előfordult Kispál és a Borz lemezein, Kispál gitározik valamit, Lovasi meg rámondja valamelyik versét. A koncertre időkitöltésnek szántam, de ha már elkészült, miért ne vettük volna fel. Időszámításunk szerint 100094-van, a Föld életre alkalmatlan, viszont az emberek mielőtt kihaltak a Holdat terraformálták és most ott cápák úszkálnak vígan. Talán ez volt az egyedüli célja a teremtésnek az emberrel, hogy cápásítsa a Holdat?

Rossz jó: Ez a Kubalibre második lemezén szerepelt, de ide csak a szöveget hoztam és Jonathan Richman and the Modern Lovers Roadrunner című dalának témáját nyúltam le hozzá, amit végül a basszus játszik. Kispi szerezte a középrészt, a refrénje pedig az én trash gitárszólóim. A lírai én kettős személyisége önmagával online snapszerozik a vécén és aki veszít, az törli ki. Közben a teremtő lehet, hogy nincs is. Nem derül ki.

Kinti WC: Ebben Kispi nem játszik, mert annyira nagyszerűnek tartotta a kész dalötletet. Ricsi becsempészte a Tejjel kifli alapjait és szépen elvoltunk vele. A költő itt is ül, és unatkozik, miközben arról ábrándozik, hogy ha mindent tudna, jobban is hinne. Vagy ha hinne, többet tudna?

Ezeken kívül még felvettem pár egy szál gitáros számot, de azok csak a CD-n lesznek rajta, azokkal nem fárasztanám itt a nagyérdemű olvasókat."

Püspöki Péterrel készült három évvel ezelőtti interjúnk, aminek a Kubalibre 10. születésnapja volt az apropója, itt olvasható:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk