KULT

Prieger Fanni: "Bevonultam a szomszéd szobába, nehogy hallani lehessen, ahogy énekelek"

Az Anima Sound System énekesnője 8 év után, közös megegyezéssel befejezte az édesapjával való munkát. Döntéséről, arról, hogy mindezt hogy élte meg, és persze Bastic nevű új együtteséről is kérdeztük.


A 26 éves Prieger Fanni nyolc évig volt az Anima Sound System énekesnője: tulajdonképpen beleszületett az édesapja által alapított együttes közegébe. Ám kevesebb mint egy éve úgy döntött, továbbáll, és a szintén ex-Animás Gergácz Gábor - Geri - vezényletével elindítja a Bastic nevű formációt. Nagyon újszerű a zenei irányuk: vajon Fanninak milyen érzés ez a váltás?

IMG_1177k

Honnan jössz épp, és merre tartasz?

Otthonról jövök és dolgozni indulok.

Mármint énekelni, vagy most mást értesz munka alatt?

Édesanyámmal dolgozom egy cégnél, ahol a gasztronómiával foglalkozunk. Fűszereket meg speciális eceteket árulunk nagyon szuper luxuséttermeknek. Múlt év februárja óta itt sales-ezem, kiszállíttatom a termékeket, meg tartom a kapcsolatot a séfekkel.

Élvezed ezt a melót?

Igen, nagyon! Eléggé társas lény vagyok, imádok emberekkel találkozni.

Milyen érdekes: először apukáddal dolgozol együtt, aztán anyukáddal...

Igen! Apu most elengedte a kezem, anyu meg megfogta. (nevet)

És inkább az ő ötletük a közös munka, vagy azért te is hajlasz efelé?

Én is hajlok felé, meg hát amikor ezt a munkát megbeszéltük anyuval, akkor még igazából azt kerestük, mit csinálhatnék az Anima mellett.

IMG_1140k

Ősszel készítettem egy interjút édesapáddal, aki akkor azt mondta: örömmel és neked drukkolva enged el téged. Biztos vagyok benne, hogy ez igaz, de nem lepődnék meg akkor sem, ha egy apa nehezen élné meg, hogy a gyermeke búcsút int a vele való közös munkának. Sőt... valahol ezt gondolom normálisnak.

Biztosan nehéz neki. És nehéz ilyenkor őszintén drukkolni is, bár amikor meghallgatta az első lemezünket, odáig volt, hogy mennyire tetszik neki a zenénk. Aztán persze cukkol is néha, viccelődik, hogy "Jaaaj, ez az elektronikus zene!" Tegnap találkoztunk, és azt mondta, tulajdonképpen hálás, hogy elengedtük egymást, mert végre olyan zenét csinálhat, amilyet igazán akar. (nevet)

Van ebben valami igazság? Mennyire szóltál bele az Anima-dalok írásába?

Nem igazán akartam beleszólni, egyszerűen csak azt éreztem nyolc év után, hogy ennyi most elég volt. De szerintem sosem látszott rajtam, hogy ne élvezném az Animában való éneklést.

IMG_1171k

Ha édesapád megkeresne egy régi összeállású Anima koncertezés ötletével, igent mondanál?

Nem tudom, ez majd akkor fog kiderülni. De szerintem most egy jó darabig nem lesz ilyen.

Szerintem óriási dolog, hogy ilyen sok éven át munkálkodtál együtt az egyik szülőddel. Művészembereknél ez nem mindig egyszerű, pláne a harmónia és egyetértés fenntartása nem szokott az lenni.

Nálunk nem voltak olyan nagy parák zenei téren. Mondjuk apu mindig azon volt, hogy rávegyen, én is írjak zenét. De én azt még nem tudom a magaménak érezni. Én előadni szeretek.

Ráadásul úgy tudom, te tulajdonképpen nem is akartál énekesnő lenni.

Bizony! Mondogatták gyerekkoromban, hogy szépen énekelek, jól énekelek, de amikor például átjött hozzánk a nagymamám, én bevonultam a szomszéd szobába, nehogy hallani lehessen, ahogy énekelek. Ezek után gondolhatod, milyen érzésekkel töltött el az, hogy egy tömegnyi ember előtt dalolásszak...

Mondtam is apának, hogy én soha nem tudnék kiállni két ember elé sem. Nagyon sokszor remegve mentem fel a színpadra.

Viszont amikor már kint voltam, hirtelen teljesen más lett minden. Te jó ég, gondoltam magamban, hát ez vagyok én!

IMG_1122k

Geri ötleteiből szökkent szárba a Bastic, amiért ő az Alba Hyseni Projektet és a Beat Dist is otthagyta az Anima mellett. Nagyon biztos lehetett a dolgában, ha minden mást hátrahagyott.

Mindig is szeretett volna csinálni egy saját projektet, aztán úgy érezte: most eljött az idő. Minden hangszeren játszik, nagyon érti a dolgát. Szerintem neki erre van szüksége, és nem arra, hogy megmondják neki, mit csináljon.

Szóval előszedte a fiókban lapuló sok-sok ötletét, aztán karon fogott téged, hogy gyere énekelni az új bandájában?

Azt kérdezte meg, beugornék-e egy pár számra. Mivel ugye az Animában voltam, természetesen ezt apuval is megbeszéltük. De akkor még egyáltalán nem gondolkodtunk koncertekben, vagy ilyesmiben. Tényleg csak beugrottam egy pár dalra, próbálgattuk a dolgot.

Szó sincs róla egyébként, hogy a Bastic túrta volna ki az életemből az Animát,

simán csinálhatnám a kettőt egymás mellett a mai napig.

Ákos és Áron pedig habozás nélkül csatlakoztak?

Pontosan. Geri megkereste Ákost a Strokesból és a szintén Beat Dis-es Áront, akik mindketten tudtak már a tervről. Egy percet se bizonytalankodtak, jöttek zenélni.

bastic

Fotó: Facebook / Bastic

Milyen gyakran próbáltok?

Minden héten és minden koncert előtt. Nem akarunk bénázni, alaposan ki szeretnénk gyakorolni a dalokat.

Te vagy a frontember?

Nem mondanám. Mi így együtt, egy szinten vagyunk. A színpadon középen állok, hisz az az énekes helye, de nem jövök előrébb a többieknél.

Úgy érzem a mondataidból, hogy könnyedén dolgoztok együtt és megvan az összhang. Vagy vannak viták a stílusról, szövegről, hangszerelésről?

Nincsenek. Elektronikus technót játszunk, aminek az alapjai Gerinél már megvoltak. Amikor meghallottam őket, azt éreztem: Atyaúristen, hát ez a zene az én szívemből jön! Pontosan ilyen zenéket hallgatok, csak azokat DJ-k játsszák. Mi meg szintivel, dobbal, magyarul hangszerekkel adjuk elő őket.

IMG_1108k

Az első lemezeteket csak online tudjuk meghallgatni?

Igen. Vannak róla tervek, hogy majd kiadásban is megjelenik, de egyelőre az interneten lehet hozzájutni.

Mikor lesz videoklip?

Nagyon tervezzük, de még nem tudjuk eldönteni, melyik számhoz készüljön az első. Azért szerintem egy-két hónapon belül összehozunk egy klipet. Addig is csináltunk hangulatos próbatermi felvételeket, abból két szuper kis videó kerül majd ki a YouTube-ra.

Említetted, hogy lámpalázas típus vagy. Mennyire élvezel egy klipforgatást? Teszem azt, az Anima Crossroadsjának forgatását, ami Londonban volt, hogy élted meg?

Amikor megfeledkeztem róla, hogy kamerák vettek, akkor nagyon élveztem, de amikor visszazökkentem, akkor megint rettentően zavarba jöttem. Ez mindig így megy nálam.

Videó: Anima Sound System - Crossroads

Mennyire egyszerű a Basticot ismertté, népszerűvé tenni?

Nem szenvedünk. A Cloud9+-szal eleve meg volt beszélve, hogy előzenekarként kísérjük őket a turnéjukon, emellett megnyertük a Cseh Tamás program támogatását.

A rádiókban mennyire próbáljátok megvetni a lábatokat?

Egyelőre nem igazán foglalkozunk vele. Volt a Petőfin egy interjúnk, meg az a "Saját Zenéd" győzelmünk, de jelenleg sokkal inkább netes alapon igyekszünk népszerűvé válni, azt gondoljuk elsődlegesnek.

Rendhagyó zárókérdés: mi lennél most, ha nem indítottad volna be énekesi pályádat?

Azt hiszem, állatorvos. Nagyon szeretem az állatokat!

cica

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg a cikket!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk