Mindenekelőtt fontos megemlíteni, hogy a Pixar animációs stúdió fennállása óta először fordult elő, hogy Domee Shi személyében egyedüli női rendezője legyen egy egész estés filmjüknek, és mivel első darabjuk, a Toy Story – Játékháború 1995-ben készült, így „csupán” 27 évet kellett várni erre.
Női társdirektor már volt: Brenda Chapman ugyanis Mark Andrews mellett vezényelte le – Oscar-díjat érdemlően - a 2012-es Merida, a bátort. S lám, épp a Merida az, amivel a Pirula panda több fronton is rokonságot mutat. A sztori középpontjában ugyanis egy pubertáskorban lévő, függetlenedni óhajtó tinédzser leány, egy anya-lánya kapcsolat, vörös hajak és különféle medvék állnak: a Meridában barnamacik, ezúttal pedig vörös pandák (oké, ez utóbbiak a macskamedvefélék családjába tartoznak). A helyszín és korszak legalább más.
Bár az igaz, hogy a Pirula panda sem napjaink sztorija, ugyanis húsz évvel ezelőtt, 2002-ben játszódik, így erős nosztalgiafaktorral bír, a mai harmincasokat pedig visszarepíti áldott vagy áldatlan tinikorukba. Az Oscar-díjas rövid animáció, a Bao rendezője, Domee Shi és társszerzője, Julia Cho szkriptje ezt az érát (és egy torontói terepet) választott ahhoz, hogy elmesélje a tipikus, 13 éves tinilány, Meilin sztoriját, amelyben a reális és a természetfeletti világ egyaránt helyet követelt. Meilin ugyanis elérte azt a kort, amikor már nem csupán szülői (jelen esetben főként anyai) útmutatás mentén élné az életét: saját döntéseket hozna, saját stílust alakítana ki, őt magát is meglepő érdeklődést és az ezzel járó, új érzéseket kezd táplálni a fiúk iránt, a szülei helyett immár a barátnői (Abby, Miriam és Priya) a legfontosabb emberek az életében, és hihetetlenül odáig van a 4*Town nevű fiúbandáért. Egy reggel pedig megdöbbenten veszi tudomásul, hogy nem csupán az érzelmei és a vágyai újak, hanem a megjelenése is.
Meilin ugyanis egy óriási vörös pandává változott, s hamar felfedezi, hogy metamorfózisának kiváltó okai a heves érzései: az izgatottsága, a kétségbeesése, a dühe – mindaz, ami egy tinilány számára nemhogy napi program, akár óránként bekövetkezhet.
Három méter magas, pufi, szőrös cukiságként pedig nem egyszerű létezni. De Meilin számára nem ez a legdurvább, hanem hogy édesanyja, Ming meg sem lepődik ezen…
Talán a fentiekből is tisztán érezhető, hogy a Pixar milyen témába nyúlt bele ezúttal: egy felettébb kényesbe, ha azt vesszük, hogy alapvetően fiataloknak készülő, nagyköltségvetésű animációs filmet készítettek. Az eredeti cím, a Turning Red (Vörössé válni) és a vöröspanda-metafora is egyértelműen a leánygyermek nővé válásának első állomására, a menzeszre utalhat, ezt a magas labdát pedig azonnal le is csapja a film, amikor az először hatalmas szőrgolyóvá alakult lány szégyenében a fürdőszobában bujkál édesanyja elől, aki azt hiszi, megjött az első havi vérzése, és már szalad is az intim betétért.
S bármennyire is tűnik ez a legkevésbé gyerekmatériának, a Pixar ezúttal is hozza a formáját, és rendkívül okosan, érzékenyen és finom utalásokkal mesél erről a szülő és gyermek számára is nehéz időszakról.
A szokásos magas színvonalú szórakoztatás mellett tehát a szinte észrevétlen életre nevelés és elgondolkodtatás ezúttal is működik, talán némiképp előnybe hozva e téren a fiatal lányokat és a szülőket, ők többet okulhatnak a látottakból.
De szót érdemel most már az a bizonyos szórakoztatás is, hiszen a Pirula panda e szempontból sem mond csődöt. Egyrészt ott van gyönyörű animáció, másrészt a működő humor, valamint a már említett, és bizony, már retrónak számító, ezredforduló utáni korszak, benne például Meilin táskájára akasztott Tamagocsijával vagy a 2000-ben alakult O-Town nevű amerikai fiúbanda által ihletett 4*Townnal (vonatkozó poén: „Miért 4 város, ha 5-en vannak?”), amelynek közelgő koncertje hősünk leghőbb álma. Emellett ebben az érában az anime is kiemelkedően népszerű volt (Dragon Ball, Sailor Moon, Pokémon stb.), így ez a japán animációs stílus is többször visszaköszön például a szereplők óriásira táguló, csillogó szemében. Csupa olyan múltidéző fricska, amely a harmincas-negyvenes korosztály számára is nézőcsalogató lehet.
A legfőbb topik mégis az a bizonyos kölcsönös meg nem értés anya és tinilánya között, amely elemi erővel határozza meg ezt a néhány évet, és amelynek során az anya hajlamos elfelejteni, hogy hasonló dolgokon ment ő is keresztül anno, avagy épp nagyon is emlékszik rá, s ettől próbálja foggal-körömmel óvni a szeme fényét… akinek egyre kevesebb szüksége van a szülői féltésre és jelenlétre.
A Pirula panda, noha tematikájában kifejezetten merész és (már megint) úttörő, összességében azért nem említhető egy napon a Pixar olyan örökbecsű darabjaival, mint pl. a Némó nyomában, a WALL-E, a Fel!, a Toy Story 3, a Coco, az Agymanók vagy a Lelki ismeretek, mivel hiányzik belőle az a plusz, ami miatt igazán emlékezetessé válhat, az azonban vitathatatlan, hogy fontos és pofátlanul szórakoztató film, ami tovább öregbíti az asztali lámpás cég szinte kifogástalan hírnevét.
Mindenekelőtt fontos megemlíteni, hogy a Pixar animációs stúdió fennállása óta először fordult elő, hogy Domee Shi személyében egyedüli női rendezője legyen egy egész estés filmjüknek, és mivel első darabjuk, a Toy Story – Játékháború 1995-ben készült, így „csupán” 27 évet kellett várni erre.
Női társdirektor már volt: Brenda Chapman ugyanis Mark Andrews mellett vezényelte le – Oscar-díjat érdemlően - a 2012-es Merida, a bátort. S lám, épp a Merida az, amivel a Pirula panda több fronton is rokonságot mutat. A sztori középpontjában ugyanis egy pubertáskorban lévő, függetlenedni óhajtó tinédzser leány, egy anya-lánya kapcsolat, vörös hajak és különféle medvék állnak: a Meridában barnamacik, ezúttal pedig vörös pandák (oké, ez utóbbiak a macskamedvefélék családjába tartoznak). A helyszín és korszak legalább más.
Bár az igaz, hogy a Pirula panda sem napjaink sztorija, ugyanis húsz évvel ezelőtt, 2002-ben játszódik, így erős nosztalgiafaktorral bír, a mai harmincasokat pedig visszarepíti áldott vagy áldatlan tinikorukba. Az Oscar-díjas rövid animáció, a Bao rendezője, Domee Shi és társszerzője, Julia Cho szkriptje ezt az érát (és egy torontói terepet) választott ahhoz, hogy elmesélje a tipikus, 13 éves tinilány, Meilin sztoriját, amelyben a reális és a természetfeletti világ egyaránt helyet követelt. Meilin ugyanis elérte azt a kort, amikor már nem csupán szülői (jelen esetben főként anyai) útmutatás mentén élné az életét: saját döntéseket hozna, saját stílust alakítana ki, őt magát is meglepő érdeklődést és az ezzel járó, új érzéseket kezd táplálni a fiúk iránt, a szülei helyett immár a barátnői (Abby, Miriam és Priya) a legfontosabb emberek az életében, és hihetetlenül odáig van a 4*Town nevű fiúbandáért. Egy reggel pedig megdöbbenten veszi tudomásul, hogy nem csupán az érzelmei és a vágyai újak, hanem a megjelenése is.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.
2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.
A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.
Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.
Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.
1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.
Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.
Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.
2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.
Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.
A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.
Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.
A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.
A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.
Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd
végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.
A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.
Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.
Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.
A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.
Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.
„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”
Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.
Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.
Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.
Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.
Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.
A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.
Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.
Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.
Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.
Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…
Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.
Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.
Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.
A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.
Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.
Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.
Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.
Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.
Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!