KULT

Percről percre: mozilegendák 90. Oscar-gálán

Ezúttal nincs újabb magyar Oscar-díjas film, A víz érintése négyet nyert a tizenhárom jelölésből. Minden, amit tudni akarsz a 90. Oscar-gáláról!


Kövesd velünk a díjátadót percről percre!

5:48 A legjobb film: A víz érintése

Guillermo del Toro a legjobb rendezés után a legjobb film Oscarját begyűjtötte A víz érintésével. A kétéltű ember meséje 13 jelölésből végül négyet váltott valóra. A rendező, akit másodjára egy hajdani álompár, Faye Dunaway és Warren Beatty, a Bonnie és Clyde főszereplői köszöntöttek, lerótta tiszteletét a mozi hagyományai előtt, majd arra szólította fel fiatal pályatársait, hogy ne féljenek a fantázia eszközéhez nyúlni.

5:33 A legjobb női főszereplő: Frances McDormand

Bár a mankókon bebicegő Jodie Foster Meryl Streepet méltatta bevezetőjében, a díjat végül Frances McDormand kapta meg a Három óriásplakát Ebbing határában című filmben nyújtott alakításért. McDormand letette Oscarját a színpadra, és felállásra szólította fel női alkotótársait, hogy emlékeztessen mindannyiuk elmondott és el nem mondott történetére.

5:23 A legjobb férfi főszereplő: Gary Oldman

A díjátadó Jane Fonda és Helen Mirren emlékeztettek arra, hogy mindketten sokat küzdöttek a nők jogaiért és a világ sokat változott azóta. "Ami egykor újdonság volt, egy idő után megszokottá válik" - mondták. A két nagy színésznő kezéből Gary Oldman vette át az Oscart A legsötétebb órában nyújtott Churchill-alakításért. Oldman megköszönte Amerikának, hogy befogadta őt, a dél-londoni színészt és külön méltatta a néhai brit miniszterelnököt, aki "nagyszerű társa volt egy csodálatos úton".

5:15 A legjobb rendező: Guillermo del Toro

Guillermo del Toro beváltotta esélyességét: megkapta a legjobb rendezés díját A víz érintéséért. "Bevándorló vagyok - a legjobb dolog, amit az emberek csinálnak, az a határok eltörlése" - mondta köszönőbeszéde elején.

5:03 A legjobb dal: Remember Me

Robert Lopez és Kristen Anderson-Lopez betétdala a Cocóból, a Remember Me nyert, pedig sokan a Legnagyobb showman-ból nem sokkal korábban óriási sikerrel előadott dalára, a This Is Me-re tippeltek. Majd megemlékeztek az elmúlt évben elhunyt filmes nagyságokról Jeanne Moreautól Jerry Lewisig, a szintén a közelmúltban eltávozott Tom Petty dalával.

5:00 A legjobb filmzene:Alexander Desplat

Christopher Walken, a Szarvasvadász legjobb mellékszereplő Oscar-díjasa vezette fel az újabb aranyszobrot, amelyet Alexander Desplat, A víz érintése zenéjéért nyert el. Ezúttal nem gyarapíthatta Oscarjait két igazi nagyágyú, John Williams és Hans Zimmer, akik a Csillagok háborúja: az utolsó Jedik, illetve a Dunkirk zenéjével voltak versenyben.

4:47: A legjobb operatőr: Roger Deakins

Miután a gála tisztelgett a filmtörténet katona hősei előtt, Roger Deakins vette át Sandra Bullocktól első Oscarját, 13 eredménytelen jelölés után a Szárnyas fejvadász 2049-ért.

4:37: A legjobb eredeti forgatókönyv: Jordan Peele

A Tűnj el című film írója, Jordan Peele kapta meg némi meglepetésre a legjobb eredeti forgatókönyv díját. Köszönetében az afroamerikai író külön hálát adott édesanyjának, aki "a gyűlölet közepette tanította meg szeretni".

4:32: A legjobb adaptált forgatókönyv: James Ivory

Ismét egy nagy alkotó lépett a színpadra: James Ivory kapta az Oscart legjobb forgatókönyv-adaptációért a Szólíts a neveden című filmért. A 89 esztendős Ivory ezzel a legidősebb Oscar-díjas lett. Korábban rendezőként jelölték a Napok romjaiért és a Szoba kilátással című filmért, de nem kapta meg.

4:17: A legjobb rövidjátékfilm: A néma gyerek

Chris Overton és Rachel Shenton egy hatéves siket kislány beilleszkedéséről készített megható filmet. A várakozások ellenére nem nyert a Dikale Elementary, amely egy iskolai lövöldözésről szól. Úgy látszik, az akadémikusok féltek egy ennyire aktuális témától.

4:11 A legjobb rövid dokumentumfilm: Mennyország a dugóban

Frank Stiefel Mennyország a dugóban című filmje egy Los Angeles-i művész sorsát mutatja be.

Itt a film, nézd meg!

3:56: A legjobb vágás: Lee Smith

Lee Smith a Dunkirkért kapta meg a legjobb vágás díját. A második világháborús filmnek ez a harmadik díja a legjobb hangkeverés és hangvágás után.

3:52: A legjobb vizuális effektek: Szárnyas fejvadász 2049

A Szárnyas fejvadász 2049 vizuális effektjeinek a Majmok bolygója 3-at és a Csillagok háborúja: az utolsó Jedik látványát kellett legyőzniük.

3:41: A legjobb animációs film: Coco

A Coco Oscarja megkoronázta azt a díjesőt, amivel a mexikói témájú filmet már eddig is elhalmozták. A nagy várakozást előzte meg, hogy fél órával korábban a film zenéjéből hallhattunk egy rövid összeállítást.

3:34: A legjobb rövid animációs film: Kedves kosárlabda

Glene Keane és Kobe Bryant kapta meg a díjat annak versnek a filmes megjelenítésért, amelyet az NBA történetének egyik legnagyobb alakja, a Los Angeles Lakers közelmúltban visszavonult olimpiai bajnok sztárja írt pályafutása befejezésére. Ez az első eset, hogy egy híres kosaras kap Oscart.

3:34: A legjobb női mellékszereplő: Allison Janney

Nem meglepő módon Allison Janney-nek jutott a legjobb női mellékszereplő díja az Én, Tonyaért.

3:24: A legjobb idegen nyelvű film: A fantasztikus nő

Sajnos nem sikerült újabb Oscart szereznie Magyarországnak. A legjobb idegen nyelvű film díját A fantasztikus nő című chilei alkotás kapta, megelőzve Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotását. A díjat egy újabb legenda, Rita Moreno, a West Side Story hősnője adta át. Moreno a nagy amerikai rendezőt, Frank Caprát idézte, aki azt mondta: nem az a lényeg, hogy milyen nyelvű egy film, hanem az, hogy emberi nyelven szóljon. Ez volt a dél-amerikai ország történetének első Oscarja.

2:56: A legjobb dokumentumfilm: Icarus

Aktuális téma Bryan Fogel és Dan Cogan Icarus című dokumentumfilmje, amely az állami szintre emelt orosz doppingügyekbe vezet be. Igy lemaradt erről Oscarról a veterán francia filmes, Agnés Varda, aki a 60-as évek újhullámának egyik kiemelkedő alakja, az 1968-as mozgalmak szellemi ikonja volt. A rendezőnőnek meg kellett elégednie egy életmű-díjjal.

2:26: Maryl Streep tűzpiros ruhában

Jimmy Kimmel, aki az idén másodszor vezette az Oscar-gálát, feltehetően, hogy élét vegye a feszültségnek, bevezetőjében igyekezett a Harvey Weinstein-ügyet, a hollywoodi zaklatásokat elviccelni. A jelölt nagyságok közül külön tisztelettel köszöntötte az elegáns tűzpiros ruhában pompázó, 21. Oscar-jelölésére érkező Maryl Streepet, és a legidősebb várományost, Christopher Plummert.

2:17: Három óriásplakát

A legjobb férfi mellékszereplő díját azonban mégsem ő, hanem Sam Rockwell kapta, aki a Három óriásplakát Ebbing határában című filmben játszott. Rockwell azzal köszönte meg a díjat, hogy fő riválisát, Woody Harrielsont fiatalkora hősének nevezte.

Nem volt meglepetés, hogy az első aranyszobrot ez az alkotás kapta meg, miként az sem, hogy - Kazuhiro Tsujié lett a legjobb maszk a a Legsötétebb óráért, amellyel Winston Churchillé alakították át Gary Oldmant.

Eva Marie Saint személyében igazi legenda jelent meg a színen, aki büszkén vallotta, hogy néhány idősebb, mint maga a díj. Olyan híres filmek női szerepét játszotta, mint a Rakparton vagy az Észak-északnyugatra, Marlon Brando, illetve Cary Grant.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk