KULT

Két frontember, öt fúvós, két orgona a színpadon – óriási örömzenélésre készül a PASO és a Kéknyúl

A két zenekar először lép fel közösen, ennek apropóján kérdeztük őket arról, mire számíthat a közönség a koncerten.
Láng Dávid - szmo.hu
2019. február 20.



Aki szereti a sok fúvóssal felturbózott lendületes bulizenéket, február 23-án a Barba Negra klubban a helye: két olyan együttes lép fel ugyanis, akik külön-külön is óriási hangulatot tudnak teremteni, együtt pedig ez valószínűleg hatványozottan igaz lesz.

KRSA, a PASO frontembere, valamint Premecz Mátyás, a Kéknyúl Hammond-orgonása és zenekarvezetője válaszolt a kérdésekre.

– Mind a két zenekar koncertjein szinte garantált, hogy a közönség táncra perdül. Milyen közös pontok vannak (akár hangszerelésben, felállásban) a két zenekarban, a stílusokban?

Premecz Mátyás: Közös pont annyi van, hogy a közönség lehet, hogy a különbözőségeken fog vitatkozni a koncert végén. A felállás nagyon hasonló, van Hammond, vannak fúvósok, gitárok, meg egy jó pörgős frontember is jutott minkét bandába! Stílusok mögött abszolút ott dolgozik a közös gyökér, a funk.

KRSA: Mindkét zenekar korábbi időszakok tánczenéit hívta alapul, azokra építkezik, azokat mutatja be a saját ízlése szerint, modernizálva, a saját képére formálva. Ezen az attitűdön kívül közös még a két bandában, hogy dögös, vastag hangzást keres, ami elég erőteljes ahhoz, hogy közvetítse a zenében rejlő energiát. Ehhez olyan hangszerelés dukál, amiben nagy szerepet kapnak a fúvósok és a hammond orgona is, nem véletlen, hogy emiatt gyakorlatilag megegyezik a két zenekar felállása.

– Annak fényében, hogy mindketten alapvetően tánczenét játszotok, mi a benyomásotok, a közönség mennyire figyel oda a dalszövegeitekre?

P.M.: Nálunk angol nyelvűek a dalok, mert angol anyanyelvű az énekes.

Andrew remek szövegeket ír, sokszor olyan angolsággal, ami bizony rutinos angolosoknak is feladja a leckét. Ennek ellenére érdemes elmélyedni a szövegekben, mert mindegyik nagyon személyes és szép, már-már költemény.

KRSA: A PASO esetében azt gondolom, hogy figyelik a szövegeket is, biztos vagyok benne például, hogy a Budapest, vagy a System Connection kritikusabb dalszövege átjön a hallgatóságnak. A Hungarian Dish, vagy az Elhagytam Magam dalszövege pedig szórakoztatja, mosolygásra készteti őket. Nyilván a magyar szöveg egyből hat, ott nincs is nagyon kérdés, de azt is gyakran tapasztaljuk, hogy az angol szövegeket is éneklik velünk és érti a mondanivalójukat.

Panorámakép a próbateremből

– Biztosan sokszor léptetek már föl közös helyszínen, fesztiválon. Miért csak most született meg a közös koncert ötlete?

P.M.: Az ötlet nem új, van vagy 3-4 éve, hogy kipattant a fejünkből.

Ennyi embert összeegyeztetni, és egy igazán méltó helyet találni viszont már egyáltalán nem triviális. Na erre kellett ez a sok idő.

Emellett van egy olyan szempont is, hogy talán mindkét banda olyan pillanatban van az életútján, amikor sokat profitálhat egymás közönségétől. Biztosan vannak olyan PASO rajongók, akik még nem voltak Kéknyúlon, és fordítva. Ezek az emberek talán most kaphatnak valami igazán izgalmas élményt.

– Hogyan zajlanak a közös próbák? Mit tanul egymástól a két zenekar?

KRSA: Bár egy-két hónapja közös lett még a próbatermünk is, egyszerre mindkét zenekar teljes tagsága mégsincs jelen. Egyszerűen nem férnénk el egy ekkora helyen ennyien egy időben. Inkább egymás próbáin vendégeskedünk és így alakítjuk ki a közös dalokat. A közös munka során betekintést nyerünk abba, hogy ki hogyan közelíti meg az adott stílusokat, mi a próba hatékony módszere, és ki hogyan főz a saját zenei konyhájában.

– A hammond és a fúvósok mind a két zenekar hangzását meghatározza. Erre építetek a közös munka során?

P.M.: Lesz némi mash-up a színpadon, igyekszünk lejátszani minden lehetőséget. Két frontember, öt fúvós, két orgona, mind-mind lesznek az este folyamán.

– A PASO dobosának kilépése tavaly tavasszal elég nagy hírverést kapott, nem feltétlenül pozitív értelemben. Rendeztétek azóta a soraitokat?

KRSA: Ha a gyakorlati részét nézzük, akkor egyből megoldottuk a dolgot, egyetlen egy PASO koncert sem maradt el. Minden lekötött koncertet megcsináltunk és az esethez igen közeli, külön nagy felkészülést igénylő 15 éves születésnapi koncertünk is nagy sikerrel lezajlott. Azóta folyamatos a munka, koncertezünk, készülnek az új dalok és színpadra állítottunk egy big band produkciót is, amit a Müpában mutattunk be tavaly október végén, aztán a remek fogadtatásra való tekintettel tartottunk egy ráadás koncertet a veszprémi Hangvillában is még, az év zárásaként.

Emberileg viszont már sokkal nehezebb volt a dolog, mert komoly árulásként éltük meg az egészet és nyilvánvalóan egyáltalán nem így képzeltük a 15 éves jubileumi évünket. Nekem személy szerint nagyon komoly csalódás volt, baráti, szakmai, minden szinten.

Ráadásul az egész egy olyan helyzetben ért, amikor épp nem is tartózkodtam az országban, így reagálni is alig tudtam, és a többiekkel is csak rendkívül korlátozottan tudtam kommunikálni. Lipi a kilépésével együtt megszakított a zenekarból mindenkivel minden kapcsolatot és én sem kerestem, mert egyszerűen magam sem tudtam, hogy hogy reagálnék. A baráti érzelmek nagyon erősek maradtak, aggódtam érte, de olyan dolgokat kaptunk tőle, amit egyáltalán nem érdemeltünk meg. Végül háromnegyed év után, egy hónappal ezelőtt, felhívott és bocsánatot kért.

– Riger János, aki több dalt is énekel a PASO-ban, elég más karakter KRSA-hoz képest. Hogy jött ez a kettősség, és mennyire működik jól szerintetek egymás mellett?

KRSA: A zenekar indulásánál már megvolt ez a koncepció és az akkori három énekes mind egy-egy más időszakát képviselte a ska/reggae műfajnak. Ezt akkor nagyon szerették az emberek és az a tapasztalat, hogy még most kiválóak a visszajelzések, sőt, a közös klipeket például rendszeresen díjazták a Magyar Klipszemlén (a "Részeg" megnyerte az I. Magyar Klipszemle fődíját, az "Utca végén" pedig a legutóbbi Klipszemlén a legjobb rendezés díját hozta el). Ezek alapján az a sejtésünk, hogy elég jól működik ez együtt. (mosolyog)

– "Karibi gyerekbuli" címen direkt kicsiknek is felléptek időnként. Miben mások ezek a koncertek?

KRSA: Ezek gyerekkoncertek, tehát kifejezetten a kicsiknek szólnak. A dalok többsége külön erre a produkcióra íródott, vagy olyan művek feldolgozásai, amik eleve gyerekdalok, esetleg klasszikus ska dalok, átírt szöveggel. Előbbiek táborát erősíti "A medve megfázott", az átdolgozásra példa a Kaláka "Nandu"-ja, a ska klasszikusok újraértelmezésére pedig a "Nyami, nyami".

Természetesen az egész koncert karibi köntösbe van helyezve, tehát minden a PASO megszokott táncos stílusában szólal meg, így aztán rengeteg pozitív visszajelzés érkezett a szülőktől is, hogy végre van egy olyan gyerekkoncert, amit ők is élveznek.

– Február 23-án két zenei stílus találkozik, így könnyen lehet, hogy a közönség egy része először találkozik majd a PASO-val vagy a Kéknyúllal. Hogyan "készítenétek fel őket" a saját produkciótokra?

P.M.: Csak nyugi, és adjátok át magatokat az élménynek!

KRSA: Különösebb felkészítő iránymutatást nem adnánk – abban bízunk, hogy a sodró zene és a hasonlóan dús hangszerelés egyből megteszi a hatását és mindenkit elkap a karibi lüktetés és a PASO élő ereje.

– Van-e olyan dal, ami kifejezetten erre a felállásra születik meg, és várható-e a későbbiekben is közös munka?

KRSA: Bizonyos dalok mindenképpen újraértelmezésre kerülnek. Hogy ezekből készül-e stúdiófelvétel, vagy későbbi produktum, az még a jövő zenéje – de egyáltalán nem lenne ellenünkre, sőt... ;)

P.M.: Új Kéknyúl dal most nem lesz, inkább a régebbieket próbáljuk meg új oldalukról megmutatni!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk