KULT

Pár éve interjút készített a példaképével, most közös koncerten lépnek fel

Balázs Konrád és Ligeti György között egy generációnyi korkülönbség van, mégis teljesen egy hullámhosszra kerültek emberileg és zeneileg is.


A Twentees az angolszász gyökerű gitárzenekarok nyomdokain alakult, de tavaly megjelent második albumukon már túlnyomórészt magyar nyelvű dalok kaptak helyet. Céljuk, hogy olyan popzenét csináljanak itthon, ami egyszerre dallamos és fülbemászó, de közben nemzetközi színvonalú.

Ebben segítségükre van a We Are Rockstars együttes frontembere, Ligeti György is, aki producerként segíti a Balázs Konrád által vezetett csapat munkáját. Április 20-án pedig vendégként is fellép velük koncertjükön, a Gozsdu Manó Klubban. Ennek apropóján beszélgettünk a két zenésszel.

– Hogyan ismerkedtetek meg egymással?

Gyuri: Én nem emlékszem, azt tudom, hogy volt egy műsorom az Open Air Rádióban és figyeltem a fiatal zenekarokat. Így találtam a Twenteesre is. A Never Get Enough című számukat már kb. egy éve játszottam, mert imádom, mikor egyszer csak valahogy találkoztunk. De majd Koni biztos megmondja!

Konrád: Legelőször akkor találkoztunk, amikor

"
interjút csináltam a SZIN-en a We Are Rockstarsszal. Életem első interjúi között volt, nagyon izgultam, és rendesen bénáztam is.

Akkor nem sokat beszéltünk Gyurival, ahogy ő is említette, az első „zenei” találkozás később volt, a rádióban.

– Mikor merült fel először a munkakapcsolat ötlete köztetek?

Gyuri: Úgy emlékszem, hogy a Koni első találkozáskor felvetette, de én azt mondtam, hogy a Never Getet én se tudnám jobbra csinálni, úgy jó, ahogy van.

Konrád: Eleinte küldözgettem néhány elkészült dalunkat Gyurinak véleményezésre, de a közös munka konkrétan a második nagylemezünk készítésekor indult el. Ekkor már a telefonnal felvett demóknál elkezdődött az együttműködés, és Gyuri segített véglegesre formálni a dalokat – rendbe tette az összhangzattani ügyeket, és segített kihozni a dalokból mindent, ami bennük volt, csak mi nem jöttünk rá, vagy nem hallottuk bele.

konradligeti

– Befolyásolja-e a köztetek lévő életkori különbség, ahogy a zenéléshez álltok?

Gyuri: Ha valaki igazi zenész, azt konzerválja a zene és élete végéig hülyegyerek marad. Szeretnék így maradni…

Konrád: Gyorsan bebizonyosodott, hogy tök mindegy, hogy Gyuri húsz évvel idősebb nálunk - vagyis csak Mikinél és nálam, mert a zenekar másik két tagja már harminc. (nevet) Barátként és haverként tudunk egymással beszélgetni és a legnagyobb hülyeségeken röhögni. Zeneileg pedig tökéletesen megértjük egymást, egy nyelvet beszélünk, mivel közös a cél: olyan indie dalokat csinálni, amelyek törekszenek arra, hogy poposak és rádióbarátok legyen. Nagyjából hasonló zenéket szeretünk, úgyhogy ez zökkenőmentesen ment mindig.

– Miben más szerintetek a mostani tizen-huszonéves zenészgeneráció, mint az eggyel/kettővel fölötte lévő? (Szemléletmód, technikai tudás stb.)

Gyuri: Technikai tudásban jobbak, mint mi voltunk. Mi egymástól tanultunk gitározni, énekelni. ellestünk dolgokat az idősebbektől. Ők szerintem már az internetről könnyebben tudtak tanulni. Ez pozitív. A szemléletmódban nekem kicsit negatív a tendencia, mert úgy látom, hogy

"
a belsőre figyelés helyett – ami alapja az őszinte önkifejezésnek – rámentek a zenészek az önpromócióra.

Amit egyébként a zeneipari helyzet indokol és értek is, csak ezzel az állandó külsőségekre, jelenlétre figyeléssel elveszik valami, ami alapja a zenének és a nem sekélyes, értékes művek születésének. Persze ez csak tendencia, vannak kivételek.

Konrád: Szerintem mi is beleesünk abba a pixisbe, amiről Gyuri beszél. Nekem régóta első számú szerelem a zene, de sikeresek is szeretnénk lenni, és a kettő néha nehezen egyeztethető össze. A jó zene a sikernek csak nagyon apró szelete, és a rajongók megszerzésében - sajnos, nem sajnos - más tényezők vannak túlsúlyban.

twentees

A Twentees legújabb klipje:

Gyuri, te több fiatal zenekarral is dolgozol producerként. Mennyire fogadják el magától értetődően, ha valami változtatást javasolsz? Van, hogy ragaszkodnak a saját koncepciójukhoz?

Gyuri: Én nem szeretem a bólogató Jánosokat. Legyen is véleményük: győzzenek meg, vitatkozzunk, próbáljuk ki, hogyan jobb. És ha igazuk van, igazat adok, nem ragaszkodom a saját hülyeségemhez.

"
Vagy ha nem is érzem jobbnak az ötletüket, de koncepciójában jó és imádják, hisznek benne, akkor támogatom. Végül is az ő daluk, ők tudják, mit akarnak kidomborítani. Én inkább csak javasolok, terelgetek.

Konrád: Nem akarok nyalni, de nálunk szerintem Gyuri minden ötlete bevált. Előfordult, hogy győzködnie kellett arról, hogy meg lehet csinálni egy témát jobban is, mint ahogy mi kitaláltuk. De végül pár könnycsepp elmorzsolásával mindig beláttam, hogy a jó dalt kell szolgálni, nem azt, hogy minden ötlet belekerüljön, ami eszünkbe jutott.

– Mindketten angol szövegekkel indultatok, majd fokozatosan tolódtatok el a magyar nyelv felé. Mi volt ennek a háttere?

Gyuri: Itthon lehetetlen kitörni a párszázas rajongói körből, ha angolul nyomjuk. A magyar közönség meg amúgy is szövegcentrikus, kb. bármilyen szar zenét el lehet adni “coelhói igazságokkal”.

Konrád: Abszolút „piaci” okai voltak. Zeneipari szereplők győztek meg bennünket arról, hogy érdemes magyarul énekelni, ha itthon akarunk érvényesülni. A közönség szövegcentrikussága nekünk okoz bőven fejfájást, mivel én totálisan zenecentrikus zenehallgató vagyok, és a saját dalainknál is arra törekszünk, hogy magukba a dalokba szeressen bele a közönség, ne a szövegbe.

ligeti2

– Magyarul, vagy angolul írtok könnyebben dalszöveget?

Gyuri: Ehhez a zenéhez az angol stimmel, mert szinte csak rövid szavakkal dolgozik a nyelv. Nálunk a szavak többsége több szótagú, ezért nehezebben tagolható, osztható. Ezen kívül már három Kispálon szocializálódott generáció felnőtt, tehát a minket hallgató nép igényli a furmányos szövegeket. A magyar nekünk mindig kihívás az angollal szemben.

Konrád: Angolul sokkal könnyebb, természetesen azért, mert ez a stílus ezen a nyelven született és él mindmáig. Magyarul viszont több tartalommal fel tudom tölteni a szövegeimet, mivel így nem zsákbamacskázhatok, a hallgató minden egyes szót megért, és oda is figyel rá. A másik érdekesség, hogy

"
észrevettem, hogy szomorúbbak, melankolikusabbak a magyar szövegeim – mintha az anyanyelv megkövetelne valami keserédességet.

– Szerintetek mi kell ahhoz, hogy egy ilyen műfajban utazó magyar zenekar külföldön is áttörjön? Elvégre nagyon telített a mezőny, nehéz bármivel is kitűnni.

Gyuri: Elsősorban iszonyú jónak lenni mind zeneileg, mind szövegileg, valamint időszerűnek is. Ehhez viszont kint kell élni, mert itthon 6-7 éves trendlemaradásban vagyunk. A másik út – amire történnek most próbálkozások –, megalapítani a mi kis halpiacunkat, maradni a seggünkön ebben a térségben, és hagyni a nyugati befutást.

Konrád: Ez nagyon érdekes és összetett téma, én pont el is kezdtem erről írni egy cikksorozatot egy egyetemi projekt keretein belül. Most nagyon virágzik a magyar zenei export, lelkesek a szereplők és egyre többen is vannak, mind a zenekarok, mind a háttéremberek. Az alapokat Gyuri elmondta.

konrad2

Fotó: Hegyi Júlia Lily

– Nektek személy szerint mennyire célotok a nemzetközi karrier?

Gyuri: Mi megpróbáltuk és ennek örülök. Rengeteget tanultam a dolgokról, a zeneipar működéséről. Nyilván jó dolog a nemzetközi befutás, de én már nem ebben gondolkodom, csak hagyom, hadd történjen minden úgy, ahogy kell. Viszont szívesen segítek bárkinek a tapasztalataimmal, aki rászánja magát egy ekkora döntésre.

Konrád: Nyilván minden zenész legnagyobb álma, hogy körbeturnézza a világot, de a realitás talaján ez nagyon nagy falat. Számomra egyelőre plátói dolog a nemzetközi karrier, nem tettem le róla, de jelenleg nem úgy néz ki, hogy a közeljövőben lesz olyan projektem, ami külföldre szánja magát. A Twenteesnek ez nem célja, és mindenki itthon biztosítja be magát munkával, lakással stb. Úgyhogy várhatóan nem is lesz olyan fordulat a zenekar életében, hogy kitaláljuk, hogy kizúzunk valahova.

– Milyen közös terveitek vannak még?

Konrád:

"
Olyan popzenét csinálni itthonra, ami nem a Wolf Kati és Vastag Csaba-mércékkel pop, hanem nemzetközi színvonalú, és mégis megmarad a gyökereinél – a jó gitártémáknál és izgalmas, de egyszerű harmóniáknál.

Folyamatosan fejlődünk és jönnek az új ötleteink, és Gyuri szerintem tökéletesen megfelelő ember arra, hogy a segítségével eljussunk a céljainkhoz. Meg azért személy szerint örülnék annak is, ha Gyuri fiókban lapuló szólóötleteihez is hozzájárulhatnék a gitározásommal vagy éneklésemmel.

Gyuri: Óóó, köszi!!! Szavadon foglak! Ami pedig a Twenteest illeti, én mindig hajlandó leszek producerként, hangmérnökként dolgozni a zenekarral, amíg ilyen minőségű, őszinte gitárpop jön belőlük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk