KULT

Ötvös András: a színház nem a felhajtásról szól

Hogy érezte magát a műszalámik közt, miért kétagysejtes idiótákat mutatnak a tévében - erről is faggattuk az Isteni műszak főszereplőjét.


Ötvös András 2007-ben végzett a Színház-és Filmművészeti Egyetemen, Máté Gábor osztályában. Ezt követően a Krétakörrel dolgozott, részt vett a KoMa társulat alapításában, majd az egri Gárdonyi Géza Színházhoz szerződött. Vendégként szerepelt az Örkény István Színházban. 2011-től a Katona József Színház társulatának a tagja.

Legutóbb Bodzsár Márkkal filmezett, a 2012-es Isteni műszak egyik főszereplőjét, Milánt alakította.

- Vászon vagy deszka?

- Tessék?

- Ha választanod kellene, a vásznat vagy a deszkát választanád?

A deszkát.

- Miért?

Nem tudom. Elképzeltem egy vásznat is magamnak, de valahogy a deszkát fogtam meg, ahogy így megjelent előttem. Te melyiket választanád?

- Én?

- Igen, a vásznat vagy a deszkát?

- Jó, akkor egyértelműbben: hol érzed magad jobban, forgatáson vagy színpadon?

- Ja, hogy úgy! Nyilván a színházban.

- Na, ezek szerint működött az intuíciód az előbb.

- Egyébként lehet. Hirtelen elképzeltem egy deszkát, meg láttam magam előtt egy elég nagy vászonanyagot. Elkezdtem asszociálni, mire lehetne használni a vásznat, de rájöttem, hogy inkább egy fadarabot vinnék magammal, ami nem tudom, miért kell, de kell. Szóval, újraértelmezve a kérdést, az Isteni műszak forgatása például remek volt, nagyon jól éreztem magam, de a színház… Ez az életformám, mióta főiskolára jártam, az a négy év, meg utána még a nyolc, és most már úgy néz ki, így is marad. A film szerintem sokkal nagyobb csalás. Annyira technikai sportág, annyira nem tőled függ egy csomó minden, annyira ki vagy szolgáltatva és annyira mesterséges - de igazán szuper dolgokat lehet vele létrehozni. Olyan helyzet pedig, hogy az ember válasszon, mit csinálna szívesebben, talán nincs is. De ha lenne is, a színházat nem hagynám ott soha.

VIDEÓ: Isteni műszak, előzetes

- Te kipróbáltad magad a színházcsinálásban is, például a KoMa társulatnál. Mi az, ami miatt inkább játszani szeretsz?

- Az egy nagyon speciális helyzet volt. Néztük kívülről a jeleneteket, hogy milyennek kellene lenniük, de ez azért többnyire egy színházban sincs máshogy. Nem mindegyik színdarab készül úgy, hogy ül a rendező és mindent lediktál. A színészi munkának éppen az az egyik gyönyöre, hogy együtt, közösen dolgoztok. Szerintem ebben az értelemben a színész is színházcsináló, akkor is, ha kis szerepet csinál, akkor is, ha nagyobbat. Legalábbis én ezt éltem meg idáig, talán szerencsésen.

VIDEÓ: KoMa Társulat - Plazma

- Hogy viseled magad körül a felhajtást? Az Isteni műszak kapcsán rendesen volt benne részed.

- Nagyon rosszul. Ami volt vagy kezdett lenni, azt nagyon rosszul. De hála Istennek, végül se körülöttem, se a film körül nem lett.

- Miért lett volna baj, ha van?

- De mégis, milyen felhajtásról beszélünk? Sztárokról, mintha Amerikában lennénk? Most ez mi, de tényleg? Boldog-boldogtalan nyilatkozik mindenféle műsornak az időjárásról meg a hűségről. A színésznek az a dolga, hogy elvégezze a munkáját. Nincs ebben semmi misztérium. Ha bemegyek a boltba, az eladó beüti az összeget, az apám meg a gyárban dolgozik. Nekem éppen ez a munkám. A színházi színészekről a kutya sem tudja, hogy kicsodák, azt a közeget leszámítva, akik oda járnak. Kétagysejtes idiótákat nézünk a tévében. Ők a sztárok, körülöttük zajlik a felhajtás. Nem hogy azonosulni nem akarok velük, de azt kívánom, közöm se legyen hozzájuk soha. Hogy fotózzanak engem, mint az állatkertben, ahol ki van írva, hogy ne vakuzzál a gorilla szemébe? Az ország fele lassan ott tart, hogy nincs mit enni, és akkor azt kell nézni főműsoridőben, hogy egy-két agyatlan hülye vacsoracsatázik iszonyatosan drága ételeket zabálva. Évtizedek múlva semmit nem fognak tudni levetíteni ebből a korból, semmit. Az nincs, nem létezik, amit most a tévében lehet látni. Meg olyan, hogy magyar filmek… á.

otvosandras6

- Van tévétek otthon? Bekapcsolod néha?

- Van. A természetfilmek még annyira nincsenek szétcseszve. Szóval, ez a felhajtás, ami van, egy vicc. Ráadásul akik körül megy, azoknak se annyira jó, hiszen folyton mindenki meghal túladagolásban meg alkoholproblémákban, nem?

- Szerinted ez csak a felhajtás miatt van?

- Elég erősen. Az ember azért nem olyan lény, aki úgy van kitalálva, hogy ne tudjon elmenni sehova, mert mindenki azt figyeli, mit csinál.

- Jó, de ez azért függ a lelki alkattól is. Van, aki nem belehal, hanem kifejezetten lubickol abban, hogy rajonganak érte.

- Hát egészségére. Figyelj, ugyanabban a korban élünk, nagyjából egyidőben fogunk meghalni. Miért rajongjak, mint egy hülye, a másik emberért? Ugyanolyan halandó lény, mint én, többnyire ugyanaz a nyomora, mint nekem. Csak lehet, hogy egy nagyobb lakásba megy haza. Egyébként a gyerekszereplős műsorokat is rendkívül károsnak tartom, mert elhitetik már most a tizenéves gyerekkel, hogy akkor szeretik őt, ha a tévében ráküldik az sms-t. Holott az egész a pénz miatt van. És utána tizenhét évesen öngyilkos lesz, mert azt gondolja, mégsem szeretik, ha nem róla szólnak a hírek. Az egész egy kiforgatott, szar világ. De persze, mivel el kell adni egy csomó újságot, hát előhúznak egy-két szeretethiányos szerencsétlent, aki felül nekik és komolyan elhiszi, hogy most akkor minden érte van. Egyszer hallottam egy olyan magyarázatot a pletykalapok legitimitásáról, hogy régen, ugye, a mitológiák is úgy keletkeztek, hogy az emberek beszélgettek arról, mi történhet az istenekkel. Ennél nagyobb baromságot… A mitológia egy furcsa magyarázata annak, hogy a természeti világnak létezik egy isteni leképeződése. Ellenben a pletykalapokkal, amikben csak azt lehet olvasni, hogy megölte, felgyújtotta, megvette, megdugta. Elnézést.

otvosandras3

- Nem vagy te egy kicsit kiábrándulva?

- Nem. Borzasztóan szeretem, amit csinálok, a színdarabokat, amikben játszom, a kollégáimat. Én iszonyatosan lelkes tudok lenni. Boldog vagyok, megyek haza mindjárt a gyerekemhez. Csak az zavar, hogy összekötik a szakmámat azzal, ami körül a felhajtás megy. Ebben az országban lassan mindenki színész. Ez egy kicsit idegesít. A színészekkel kapcsolatban valami olyasféle képzet társult az emberek agyában, hogy őket feltétlenül ismernie kell mindenkinek, nagyon gazdagok és a nőügyeiktől harsognak a szennylapok. Nem erről szól. A színész az, akinek kötelessége, hogy színdarabokon keresztül formát adjon a többiek szorongásainak, félelmeinek. Hogy, ha eljönnek a színházba, azt lássák: na, más is bajban van, nem csak én, mást is megcsaltak, másnak is meghalt az anyja.

- Ezért lettél színész?

- Nem. Nem értek semmihez. Valahogy így alakult. Igazából engem nagyon sok minden érdekel, itt meg nagyon sok mindent el lehet játszani. De gyerekkoromban nem igazán jártam színházba, nem is terveztem soha, hogy színész leszek. Világéletemben pilóta akartam lenni, csak megbuktam a reáltantárgyakból. Szóval, éppen amilyen szerepem van, az a foglalkozásom. Szerintem így sokkal élhetőbb az élet.

Ötvös Andrásnak nagy sikere van Márczy Lajosként a Gerlóczy Márton által írt és Göttinger Pál által színpadra alkalmazott Csemegepultos naplójában, amely nyáron debütált a Balatonföldvári Szabadtéri Színházban, és amely ősztől Budapesten is látható lesz.

A történet szerint a fiatal pesti író egy szép napon két dolgot határoz el: hogy egyedülálló lesz és hogy csemegepultos lesz. Hogy színt vigyen az életébe. Így hát beleveti magát Budapest – és a Vásárcsarnok – sűrűjébe.

VIDEÓ: Csemegepultos naplója - werk klip

- Hogyan lett belőled csemegepultos?

- Göttinger Pál, a rendező felhívott és mondta, hogy csináljuk meg. Régóta, a főiskola óta ismerjük már egymást, dolgoztunk is együtt és tetszett a történet, persze, hogy vállaltam.

- Miért lett ez az adaptáció monodráma? És hogy jött a képbe a bábjáték?

- Pali álláspontja az volt, hogy Gerlóczy szövege úgy lesz értékes a színpadon, ha a könyvben leírtak szerint hangzik el, nem kellene dramatizálni meg felosztani szereplőkre. Egy monoműfajt vagy tárgyanimációs műfajt képzelt el hozzá, aminek a megvalósításában rengeteget segített Schneider Jankó, az ország egyik legjobb bábszínésze-bábrendezője. Az alapkoncepció szerint van egy Márczy Lajos, a főhős, aki csemegepultban dolgozik. Rengeteg az ideje, amit kevesebb emberszeretettel, ám annál nagyobb tárgyszeretettel olyan módon üt agyon, hogy az őt ért impulzusokat, kalandokat elbábozza azzal, ami rendelkezésére állhat egy csemegepultban. Ez lett a kiindulópont. Persze a saját hülyeségein kívül néha történik vele más is, amit nem kalkulált bele a napjába, például megjelenik egy lány, egy nyugdíjas vagy egy szomszéd néni.

otvosandras5

- Mi volt az, amivel sokat kellett melózni? Volt kínlódás is?

- Ahol csak alkalom nyílik rá, tehát most is, el akarom mondani, hogy a bábszínészek iránti tiszteletem még nagyobbra nőtt. A tavalyi évad után ez pokoli nehéz munka volt nekem. A negyvenkét oldal miatt is, persze, és hát leginkább azért, mert én nem vagyok bábszínész. Az egy külön szakma. Amellett, hogy sokat szórakoztunk, azt éreztem, ez egy nagyon rizikós feladat.

- Mennyire kaptál szabad kezet a karakter megformálásában? A rendező vagy esetleg az író – aki lényegében önmagát, a saját életének egy részletét írta meg a regényében – mennyire irányította, hogyan játszd?

- Gerlóczy semennyire, azt hiszem, nem is érdekli őt ez az egész, az ősbemutatón is elmondta. Sőt, a könyvet se szereti megfogni, se újraolvasni. Megcsinálta, mert ez volt a munkája. Elment, megírta, kinyomtatta, leadta és neki ezzel többé nincs dolga. Úgy láttam, a színházi előadással sem. Számára két út volt, mondta, vagy ott lenni minden próbán vagy egyen sem, és ő az utóbbit választotta. Nem akart beleszólni, ami végtelenül hízelgő vagy legalábbis korrekt. Palival meg végigolvastuk a könyvet is, a kivonatot is, azt a negyvenpár oldalt, ami lett belőle, és egyetértettünk abban, milyen lesz az az ember, aki ott áll bent a csemegepultban.

otvosandras4

- Akkor alapvetően nem lett nagyon rendezői előadás?

- De, azért igen. Palinak és Jankónak sok mindent ki kellett találnia, például hogy melyik tárgyból melyik szereplő lesz. Ahogy összeraktuk a darabot, azt érzem, hogy a végeredmény nagyon is Palié meg az enyém is. De hogy kinek mi volt az ötlete, ki találta ki ezt vagy azt, meg nem tudnám mondani, mert a speciális próbafolyamat révén eléggé összekeveredett minden. Összességében tehát szabad kezet kaptam Márczy megjelenítésében – aki persze egyáltalán nem olyan, mint a könyvben –, viszont voltak erősen lefektetett szabályok is.

- Miben különbözik Gerlóczy csemegepultosa és a tiéd?

- Maga a műfaj, a színház is hozzáteszi a játékosságot, ezt a formát kerestük. A figura így más lett, mint aki csak hazamegy és leírja, hogy végigmegy a nőkön meg eladja a kolbászokat.

VIDEÓ: Így készült a Csemegepultos naplója

- Milyen volt a premier Földváron?

- Esős. Ennek dacára hősies, különféle színárnyalatú kapucnis emberek gyalogoltak be a kopogó ernyő alá, megtekintették, amit elkészítettünk és az első pillanattól fogva ki akarták bontani az ajándékot. Úgyhogy nekik köszönhetően nagyon jó hangulatú volt az egész.

- Mit gondolsz, más lesz pár hét múlva a pesti közönség előtt játszani?

- Minden közönség előtt más játszani. Más volt Szegeden, más volt Kisharsányban. A mostani azért is lesz jó szerintem, mert ugyanabban a teremben adjuk elő, ahol bepróbáltuk. Persze, szerdán biztosan más lesz, mint csütörtökön, de különleges elővárakozások vagy félelmek nincsenek bennem. Találkoztam kíváncsi emberekkel, akik ugyanúgy ki akarják bontani az ajándékcsomagot, szerintem biztosan jönnek. (Egészen biztosan, ugyanis az összes előadásra elkelt minden jegy… - D. N.)

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk