KULT

Oscar-díjak 2024: megtippeltük, kik lesznek ott az idei jelöltek között

Január 23-án hirdetik ki az Oscar-jelöltek listáját, mi azonban már most megtippeljük, mely filmek és színészek játszanak majd jelentősebb szerepet az idei díjátadón.


Legjobb női színész

Túl vagyunk már a Golden Globe-on, illetve kihirdeték a BAFTA-jelöléseket és Színészi Szakszervezet (SAG-AFTRA) is közzétette már idei lisátát, így erősen kezd kikristályosodni, mely színészek számíthatnak arra, hogy bekerülnek a legjobb öt közé. Persze gyakran előfordulnak meglepetések (pl. tavaly Andrea Riseborough jelölése a To Leslie-ért). A fentieket figyelembe véve ettől függetlenül a jelenlegi legnagyobb esélyesek közt ott van a két Golden Globe-nyertes alakítás, vagyis Emma Stone a Szegény párákért (január 25-től a hazai mozikban is) és Lily Gladstone a Megfojtott virágokért. Mellettük minden bizonnyal számíthat a harmadik jelölésére Carey Mulligan (Maestro), szintén a harmadikra Margot Robbie (Barbie) és az elsőre a német Sandra Hüller (Egy zuhanás anatómiája), aki egy francia filmért érdemelhetné ki a nominációt. Mondjuk teljes joggal. Meglepetésre pedig becsúszhat közéjük Greta Lee (Előző életek), Annette Bening (Nyad), Fantasia Barrino (Bíborszín), Natalie Portman (May December), esetleg Cailee Spaeny (Priscilla).

Legjobb férfi színész

Ebben a kategóriában sincs túl sok meglepő aspiráns, itt körülbelül hét színészről beszélhetünk, akik végignyerték (vagy legalább jelölést kaptak) az idei díjszezonban. Ők pedig a következők: van itt is két idei Golden Globe-nyertesünk, nevezetesen Cillian Murphy (Oppenheimer), valamint Paul Giamatti (Téli szünet), de nem szabad megfeledkeznünk Leonardo DiCaprióról (Megfojtott virágok), akit mindig jelölnek, illetve Bradley Cooperről (Maestro) és Jeffrey Wrightról (American Fiction) sem. Ugyanakkor az sem lenne meglepő, ha bekerülne a legjobb öt közé Colman Domingo a Rustinért (a Netflixen megtekinthető), valamint Andrew Scott az All of Us Strangersért. Ha pedig netán jelölnék Nicolas Cage-et az Álmaid hőséért, egy álmunk válna valóra!

Legjobb női mellékszereplő

Itt, akinek szinte biztosra lehet venni a jelölését, az Da’Vine Joy Randolph (Téli szünet), aki eddig szinte minden létező prominens díjat elhappolt az alakításával, illetve Emily Blunt az Oppenheimerért és Danielle Brooks a Bíborszínért (Spielberg 1985-ös filmjének új, musicalváltozatáról van szó, hazai premier még nem ismert). Majdnem 30 év után ismét felkerülhetne ugyanakkor a jelöltlistára Jodie Foster, akit utoljára az 1995-ös Nell, a remetelányért nominált az Akadémia, idén a Nyad című Netflix-filmért érdemelhetné ki az elismerést. Illetve nagy az esélye, hogy Julianne Moore (May December) is megkaphatja a hatodik jelölését, ő 2016-ban nyert Oscart a Megmaradt Alice-nekért. A meglepifaktort pedig Penélope Cruz (Ferrari), America Ferrera (Barbie) és megint csak Sandra Hüller (Érdekvédelmi terület) jelenthetik.

Legjobb férfi mellékszereplő

E kategóriában is hat nagy esélyesünk van, ha figyelembe vesszük az eddigi díjátadókat, s köztük is kiemelkedik Robert Downey Jr., aki sok mindent nyert már az Oppenheimerért. Ott van azonban még néhány kihívó, például Robert De Niro, aki a Megfojtott virágokért megkaphatja a kilencedik (színészként a nyolcadik) Oscar-jelölését, vagy a Szegény párák két férfi sztárja, Mark Ruffalo és Willem Dafoe (könnyen lehet, hogy egymással versenghetnek majd). S akad egy ifjú titánunk is, Charles Melton, akit a May Decemberért emelt vállára a szakma.

Legjobb rendező

Mivel már ismert a Rendezők Szakszervezetének (DGA) idei jelöltlistája is, nagy eséllyel megtippelhető, ki kerülnek majd be ebbe a kategóriába. Persze olyan is előfordult már (csak nagyon ritkán), hogy a DGA győztesét nem is jelölték Oscarra (pl. Ben Afflecket Az Argo-akcióért), de azért a többségében megbízható iránytűnek számít. Mindezek tükrében pedig talán most van Christopher Nolannek a legnagyobb esélye a karrierje során, hogy ő legyen a legjobb rendező (a jelölése 100%) az Oppenheimerért, a legfőbb kihívói pedig Martin Scorsese (Megfojtott virágok), Yorgos Lanthimos (Szegény párák), Greta Gerwig (Barbie), Alexander Payne (Téli szünet), Jonathan Glazer (Érdekvédelmi terület), Justine Triet (Egy zuhanás anatómiája) és Celine Song (Előző életek) lehetnek, nagyjából ebben a sorrendben.

Legjobb nemzetközi film

A fenti listákban már többször felbukkant egy cím, az Érdekvédelmi területé, ami egy brit film, ám főképp németül beszélnek benne, így részt vehet ebben a kategóriában. Sőt, kifejezetten nagy esélyese is, mivel Franciaország nem az Egy zuhanás anatómiáját indította (hiszen abban elég sok az angol beszéd), hanem a szintén kitűnő A szenvedély ízét, ami szintén esélyes a jelölésre. E kettő mellett pedig Spanyolország (A hó társadalma – már nézhető a Netflixen), Németország (A tanári szoba), Finnország (Hulló levelek), Japán (a Tökéletes napok Wim Wenderstől) és Ukrajna (a 20 Days in Mariupol című dokumentumfilmmel) küldöttjei érhetnek majd célba.

Legjobb film

A fődíjra jelenleg 11 legesélyesebb film közt találunk nyári blockbustereket és fesztiválkedvenceket is, sőt, még európai, nem angol nyelvű alkotás is akad. Az egyik legbiztosabb esélyes itt is természetesen az Oppenheimer, amely témája és megvalósítása okán órási Oscar-favoritnak ígérkezik.

Martin Scorsese is állandó vendége az Oscarnak, az utóbbi 20 évben a Viharsziget és a Némaság kivételével minden egész estés rendezését jelölték a legjobb film kategóriájában, így a kritikusok által magasra emelt Megfojtott virágok is bizonyosan ott lesz a gála főszereplői közt.

Ahogyan a Szegény párák is, amely megnyerte a Velencei Filmfesztivált tavaly, s ez szinte egyet jelent egy legjobb filmes nominációval az Oscaron, hiszen így járt az utóbbi években többek között A nomádok földje, a Joker, a Roma vagy A víz érintése is.

Nagy meglepetésre 2023 eddigi legnagyobb kasszasikere, a Barbie sem zárkózhat el a jelölésektől, ráadásul az Akadémiának nagyon jól jön majd, ha kiemelik, mivel talán akkor a hatalmas nézőközönsége rákattan a díjátadóra is élőben, márpedig a nézettségre nagy szükség van.

Amiképp a kisebb, független jelöltekre is, és úgy tűnik, a csalódást keltő Kicsinyítés, na meg a #MeToo-botrány ellenére Alexander Payne összekapta magát, és újra egy remek filmet készített Téli szünet címmel, amire szintén számíthatunk itt.

Bradley Cooper a Csillag születik után ismét Oscar-közelbe kerülhet második rendezésével, a Maestróval, amely viszont az eddig kijött recenziók alapján egy tipikusan Oscarra készített életrajzi mű a zeneszerző Leonard Bernsteinről. A biopicek pedig előnyből indulnak.

Még egy független darab kerülhet fel a fő listára, az idei Sundance-en nagyot ment (és a miskolci CineFesten is bemutatott) Előző életek, amely koreai témája okán képviselheti az ázsiai kisebbséget az Oscaron, ahogy 2020-ban tette a Minari: A családom története. Ráadásul nem is érdemtelenül.

Jól sikerülnek a Spielberg-remake-ek? Úgy tűnik. A West Side Storyt maga a mester forgatta újra, és kapott nem kevés jelölést 2022-ben, most azonban az ő 1985-ös (a legjobb film díjára is jelölt) művét, a Bíborszínt képzelte el újra, ezúttal musicalként Blitz Bazawule rendező. Kétségtelenül sokszínűsítené a listát.

Helyet kaphat ugyanakkor még itt Cord Jefferson első rendezése, az American Fiction, amit már számos filmfesztiválon a vállukra emeltek az ítészek, és amelyben Jeffrey Wright élete legjobb alakítását nyújtja az író Thelonious „Monk” Ellison szerepében.

Könnyen lehet továbbá, hogy olyan filmekhez hasonlóan, mint a Szerelem, a Roma, az Élősködők, a Vezess helyettem vagy a Nyugaton a helyzet változatlan, egy (vagy két) idegen nyelvű film is bekerül a legjobbak közé, nevezetesen az idei Cannes-i Arany Pálma-díjas Egy zuhanás anatómiája Franciaországból vagy a Legjobb nemzetközi film kategória legfőbb esélyese, az Érdekvédelmi terület Nagy-Britanniából. Ott a helyük!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk