Ők voltak a ’70-es évek szexszimbólumai
Manapság, amikor mindenhonnan alulöltözött hírességek mosolyognak ránk, el sem tudjuk képzelni, hogy a szocializmusban mekkora zsákmánynak számított egy erotikus poszter. Összegyűjtöttük az 1970-es és 1980-as évek legszexibb ikonjait, akiknek a fényképeire egy egész generáció sóhajtozott.
Pataki Ági
Az első magyar szupermodellnek dupla szerencsével indult be a karrierje. Az első lökést az adta az érettségi után spanyol-német tolmácsként dolgozó Pataki Áginak, hogy amikor egyszer a Rotschild Szalonba hívták egy csoporthoz, a tulajdonos, Rotschild Klára felfedezte a benne rejlő lehetőséget. Utána bizonyított a kifutókon és a fényképezőgépek lencséi előtt egyaránt, bár már volt tapasztalata a szereplésben: gimnazistaként színészkedett, például Sándor Pál Szeressétek Ódor Emíliát! című filmjében is.
A második sorsfordító esemény akkor történt, amikor
a róla készült portrésorozatot megtalálta a Kőbányai Gyógyszergyár alkalmazottja, és az egyik jól sikerült képet felhasználta az újonnan bevezetett kozmetikumuk, a Fabulon reklámozásához.
Mivel akkoriban még kissé máshogyan kezelték a szerzői jogokat, erről az egész kampányról meg sem kérdezték Pataki Ágit, ám az arcátlan kezdés után végül jól sült el a történet: az addigra híressé vált modell 20 éven keresztül képviselte a céget.

Fotó: Fortepan
Nem csak az egész ország, hanem a fél világ megismerte a nevét, miután olyan cégekhez is adta az arcát – és csinos testét –, mint a Pepsi, a Philip Morris vagy a L’Oréal. Később sem kellett őt félteni, hiszen mindenben sikeres lett, amibe csak belefogott. Butikláncot hozott létre, sikeres filmproducerré vált férjével együtt (kevesen tudják, hogy az Üvegtigris vagy a Fehér tenyér részben nekik köszönhető), illetve befolyásos magazinok választották meg több ízben Magyarország egyik legsikeresebb üzletasszonyának.
Bíró Ica
Néha elég egy jó szó ahhoz, hogy komoly változás történjen az életünkben: így járt Bíró Ica is, aki azért ment be az OKISZ Laborba, hogy varrónő legyen, mivel ruhaiparit végzett és tervezőnek tanult.
Erre az ott dolgozó hölgy kedvesen leteremtette, hogy akinek ilyen karosszériája van, az ráér nagymamakorban is varrni, most pedig irány a modelliskola.
Jóakarója be is protezsálta őt, majd Ica szédületes modellkarriert futott be a ’80-as és ’90-es években. Rendszeresen pózolt az Ez a Divat újság címlapjain, és a kártyanaptárak királynőjeként is emlegetik. Olyan cégek reklámjain sugározta az erotikát, mint a Wrangler és a Schweppes, de a Videoton és a Luxus Áruház is Bíró Icával biztosította a népszerűségét.

Az ő bájaival adta el magát a Mosonmagyaróvári Kötöttárugyár, a Röltex, a Békéscsabai Üdítőipari Vállalat, az Alföldi Cipőgyár, a Módi Kereskedelmi Vállalat, de még az Elektronikus Mérőkészülékek Gyára és az Orosházi Üveggyár is.
1990-ben indult a manöken szegecses-bőrszerkós rocker korszaka: ekkor adta ki a Pokolgéppel a Metal Lady lemezt – ezt a ragadványnevet évtizedekig megőrizte –, majd négy évvel később az Ossian zenekarral is dolgozott az Azé a nő, aki megműveli című albumon. Utána a fitneszvilág felé fordult, majd 2003-ban elvégezte a Testnevelési Egyetem testépítő-fitnesz szakát. Két könyve jelent meg a testszépítésről, illetve három darabban szerepelt a Ruttkai Éva Színház berkein belül.
Medveczky Ilona
Az apai ágon nemesi származású Medveczky Ilona családjának vagyon már nem jutott, úgyhogy Kőbányán éltek nagy szegénységben. A kislány kiváló mozgása korán megmutatkozott: kilenc évesen már az Állami Balettintézetben tanult, majd az Erkel Színházban statisztált, végül színművészeti diplomát szerzett.
Ötödmagával megalapította a Pécsi Balettot, amikor Aczél György miniszter megbízásából Pécsre került. Amikor összeférhetetlenség miatt onnan kivált, Budapestre költözött és az erzsébetvárosi Tarka Színpadon dolgozott tovább, többek között a legendás Klapka Györggyel.
Itt érzett rá arra, hogy a revü az ő világa, és hamarosan nem csupán az ország, de a világ is megismerte a nevét.
Táncos produkcióival sikert aratott Nyugat-Berlinben és több amerikai nagyvárosban egyaránt, itthon pedig sztárként ünnepelték.

Fotó: Fortepan
Az ország dívája 33 évesen férjhez ment egy dúsgazdag osztrák herceghez, de ez csupán üzleti fogás volt: a homoszexuális uralkodónak jól jött egy díszfeleség, Ilonának pedig az osztrák állampolgárság biztosította a szabad életet.
A herceg családja félt attól, hogy az álcafeleségé lesz az örökség, ezért a névházasságnak vége szakadt majdnem három évtized után. Ilona közben már régóta mással élt: dr. Nagy Richárddal, a Magyar Televízió egykori elnökével. A szexszimbólum még nyugdíjas korában is rendszeresen meglepi rajongóit extravagáns és sokat sejtető öltözékével.
Bordán Irén
Mára kevesen ismerik a visszafogott erotikával hódító Bordán Irént, aki a ’70-es években rengeteg férfiszívet megbolondított. A román határhoz közeli faluban, Kübekházán nevelkedett, és
már gyerekként előadásokat tartott a szomszédoknak, mégis titokban kellett a Színművészeti Főiskolára jelentkeznie, mert szülei ellenezték.
Olyannyira, hogy anyja kitagadta, amint értesült színésznői ambícióiról. Csak akkor bocsátott meg a lányának, amikor megnézte őt egy operettben, és meggyőződött róla, hogy nem csupán egy múló hóbortról van szó, hanem egy hivatásról. Másodszorra sikerült Irén felvételije, utána pedig egyre több filmbe hívták szerepelni (többek közt a Kísértet Lublón, Talpuk alatt fütyül a szél és A bunker című alkotásokban játszott).

Miután férjhez ment, Amerikába költözött, ahol a – spirituális energiákra érzékeny – színművész elvégzett egy természetgyógyász terapeuta kurzust. Úgy vallja, hogy meditálással jobban át lehet érezni a megformált karaktereket. Csak az ezredforduló után tért vissza hazájába, pár éve pedig a budapesti Új Színház társulatához tartozik. 2015-ben játszott – Kulka János és Gryllus Dorka társaságában – a Félvilág című kosztümös magyar filmben is.