KULT

Nem finomabb lelkeknek való sorozat ez: Visszatért a Sárkányok háza! - Harapósabbak, mint eddig valaha

Az HBO, vagyis elnézést, Max… műsorára visszatértek a Targaryenek és a valeriai uralkodóház legnagyobb polgárháborúja. Elkezdődik A sárkányok tánca!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. június 20.



Először is tisztáznom kell valamit. Hatalmas Trónok harca-rajongó voltam. Amint kijött az első évad 2011-ben, már mentem is fel az internetre, és megrendeltem az összes elérhető kötetet a regényfolyamból.

Egy nyár alatt át is rágtam magam az első négy regényen. Kívülről kentem-vágtam a Hét királyság minden nagy családjának viszonyait.

Mint kiderült, ezt tökéletes időben tettem, mert még 2011-ben megjelent a Sárkányok tánca (az ötödik kötet) angolul, nem bírtam magammal, még eredeti nyelven elolvastam azt is. Majd jött folyamatosan a sorozat újabb évadokkal, és ahogy haladt előre, újra elővettem a regényeket, immáron angolul az egészet. Egy dolog világossá vált számomra: George RR. Martin egy életművész.

Írt egy nagyon megkapó ponyva fantasyt, amit teletömött erőszakkal, szexszel és remek karakterekkel, hihetetlenül jó marketingérzékkel eladta az akkor még HBO-nak nevezett Warner gépezetnek, és hülyére kereste magát vele. Ne legyen igazam, de szerintem sose fogjuk olvasni a hatodik és hetedik köteteket. Ami nem is baj, mert amit az HBO csinált a franchise-al, az példa nélküli.

Két évaddal sikerült az egész Trónok harca sorozatnak a nívóját a földbe tiporni.

Annyira elszúrták a sorozat utolsó két szezonját, hogy a Trónok harca márkanév teljesen kikerült a köztudatból 2019-ben. Nem nagyon láttam még ekkorát zuhanni, ilyen rövid idő alatt egy szerzői tulajdont.

A már HBO Max néven működő streamingszolgáltató viszont nem hagyta nyugodni a rajongókat, és elkészítették 2022-ben a Sárkányok házát, ami hatalmasat robbantott. Mivel nem szigorúan egy könyvet kellett követniük, így nem volt megkötve a kezük.

Egy jól körbeírt történelmi hátterük volt egy 3 éves polgárháborúról, aminek megkapóan annyi volt a neve, hogy a Sárkányok tánca.

Azért kapta ezt a nevet, mert ekkor pusztult el Westeros szinte összes sárkánya a hatalmas és véres háborúban. A történet sok évvel Daenerys Targaryen előtt játszódott, így még az is be tudott kapcsolódni, aki nem ismerte az eredeti alapanyagot. Már ha tudott.

A Sárkányok tánca története nem éppen egyszerű, így a polgárháborúról készített sorozat is elég bonyolultnak hathat, és szerintem ez így jó. Pont, mint a Trónok harca, rengeteg karaktert mozgat elképesztő mennyiségű színész segítségével. Mivel itt még időben is sokat ugráltunk, ezért több korszakban más-más színészek játszották ugyanazokat a karaktereket – tényleg képben kellett lenni a nevekkel.

Sokakat ez elriaszthatott, pedig az eredeti sorozat sava-borsát adó ármány és cselszövés itt is 100%-on pörög.

Már az első évad is erős volt ebben, de a második szezon nyitánya is rögtön belecsap a lecsóba. Nem akarok spoilerezni, de ide kell majd gyomor. Főleg, ha tényleg megcsinálják, amit Martinék anno összeírtak erről a korszakról. Nem regény dolgozza fel ezt az időszakot, hanem írtak egy „történelemkönyv” szerű atlaszt, amiben ez az uralkodói éra egy kiemelt pozíciót kapott. George RR. Martin így mulat, amíg nem írja a hatodik és a hetedik könyvét az eredeti regényfolyamnak.

A történet ott folytatódik, ahol az előző évad abbamaradt. Lucerys Valeryon (Elliot Grihault) herceget megölte Aemond Targaryen (Ewan Mitchell) sárkányával együtt. Ez volt a végső lökés a hatalmas és kegyetlen polgárháborúhoz. Egyik oldalon Rhaenyra Targaryen (Emma D'Arcy) vezette „A fektete sárkányok” Sárkánykő-várában, aminek oszlopos tagja nagybátyja és egy személyben férje, Daemon Targaryen (Matt Smith), másik oldalon a Királyvárban a „Zöldek” Alicent Hightower (Olivia Cooke) és a frissen megkoronázott fia II. Aegon Targaryen (Tom Glynn-Carney).

Mindkét oldal próbálja a nemeseket a saját céljaira felhasználni, és Mordorhoz méltó hadsereget felállítani… elnézést elkalandoztam a sok névben.

Nem csodálkozom rajta, hogy sokaknak túl tömény a sorozat. Mert még nekem is, aki eléggé képben van a nevekkel, meggyűlik a bajom egy hét kihagyás után, ha új rész érkezik. Pedig amit a rengeteg karaktertől kapunk, az egyértelműen a Trónok harca legjobb évadjaiban lévő cselszövéseknek a szintjén van. Két erős női karakter feszül egymásnak, érthető motivációkkal, erős támogató színészekkel és remek párbeszédekkel. Csak arra kell figyelni, hogy ne szinkronosan nézze az ember, mert az kiábrándító.

Reméljük a megvalósítás jobb lesz, mint az előző évadban. Anno a hetedik epizódot 2022-ben szinte alig láthattuk, annyira rossz volt a megvilágítása, de volt ilyen a Trónok harca esetében is – gondolok itt rád Hosszú éjszaka… Egy biztos, drága sorozat ez a Max-nak: nagyon sok CGI a sok sárkány miatt, rengeteg statiszta hihető kosztümökben, tényleges helyszíneken megépített szettekben. Teljesen hihető a részenként 20 millió dolláros büdzsé.

Az első rész engem meggyőzött, jó indítás volt, egy jó adag „kellemetlen sokk” faktorral színezve. Volt egy-két keményebb pillanata, végtére is nem finomabb lelkeknek való sorozat ez.

Akik az első Sárkányok házát szerették, azok továbbra is kedvelni fogják. Én, mivel már tudom, mi lesz a vége, merem remélni, hogy a polgárháborút teljes pompájában csodálhatjuk majd. Éljen sokáig Rhaenyra Targaryen királynő, első ezen a néven, az Andalok, Rhoyne és az Elsők Királynője, a Hét Királyság Úrnője és a Birodalom védelmezője!

A Sárkányok házának legújabb szezonjának első része megtekinthető magyar szinkronnal a Max streaming szolgáltató katalógusában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk