Ne nézz fel! - Az év legfontosabb filmje, ami megnevettet, felbosszant és elgondolkodtat
Ha volt karrierbeli éles irányváltás rendezőnél, hát Adam McKay ékes példája ennek. Az író-direktor nevét főként Saturday Night Live-os humoros szkeccsek, majd 2004-től kezdve Will Ferrell-es komédiák kapcsán jegyezhettük meg. A híres Ron Burgundy legendájával és annak 2014-es folytatásával (Ron Burgundy – A legenda folytatódik), a Taplógázzal (2006), a Tesó-tusával (2008) és a Pancser Police-szal (2010) McKay az amerikai abszurd humor egyik legfőbb ászává lett, az elsőre nem túl kifinomultnak tűnő poénjai ugyanis már ekkor többről tanúskodtak: arról, hogy ez az ember éleslátó, intelligens, széles látókörű és rafinált.
Az alantasabb ösztöneinkre és agyunkra egyaránt ható vígjátékai, illetve ezen korszakának utolsó darabja, a Pancser Police után azonban merőben más, sokkal komolyabb vizekre evezett, bár a humort képtelen volt elengedni, az a lényének elengedhetetlen része. Szerencsére.
A 2015-ös A nagy dobással a pénzügyi szférába nyújtott kendőzetlen betekintést (ezirányú érdeklődését amúgy már a Pancser Police sztorijában és végefőcímében is egyértelművé tette), s lám, meg is kapta érte élete első Oscar-jelölését a legjobb rendező és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriákban, sőt, az utóbbiért az első díját is átvehette.
A 2018-as Alelnökkel ezután a politika világába ásta bele magát Dick Cheney élettörténetén keresztül. Az eredmény: újabb Oscar-jelölések rendezői, forgatókönyvírói és produceri fronton.
Persze korántsem biztos, hogy mindenki veszi a lapot (sőt!), de akinél kell, bizton célba találnak ezek a filmek, nem mellesleg pedig a szórakoztatófaktoruk is magas.
A Ne nézz fel!-lel pedig Adam McKay szintet lépett. Ezúttal már nem elégszik meg egyetlen kifigurázandó területtel, nagyjából mindenki megkapja a magáét, A nagy dobás és az Alelnök szatirikus hangvételét itt a maximumra csavarja, s így már közelebb áll talán Barry Levinson 1997-es Amikor a farok csóválja… vagy Mike Judge 2006-os Hülyék paradicsoma című filmjeihez.

Az alapsztori szerint két csillagász, Dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) és Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) felfedezik, hogy egy Mount Everest nagyságú üstökös közeledik a Föld felé, sőt, valamivel több mint hat hónappal később bele is csapódik a bolygóba, kiirtva ezzel minden életet. Rettentő felismerésüket azonban sokkal nehezebb az emberek értésére adniuk, mint gondolták volna. Roppant idegtépő küzdelmük már akkor kezdetét veszi, amikor először az Egyesült Államok elnökével (Meryl Streep) kellene megértetniük, hogy közeledik a világ vége. És csak ezután jönnek a tévés beszélgetős műsorok, vagyis a média és a közösségi média álságos világa, majd természetesen az egyértelmű tények széles körű elutasítása. A legfelső körökből is induló „üstökösellenes” nézetek kezdenek terjedni, noha csak fel kéne nézni az égre, és látni azt, ami ott van az orrunk előtt.
Ismerős, ugye? Igen, a Ne nézz fel!-ben a Dibiasky-üstökös egyértelmű Covid-allegóriának tűnik, bár, ha minden igaz, McKay még a világjárvány kirobbanása előtt megírta a forgatókönyvet, hiszen a Paramount eredetileg már 2019 végén bejelentette, hogy forgalmaznák a filmet, tőlük pedig 2020 februárjában vette át a projektet a Netflix. Szóval lehet, hogy a szkript a világszerte pusztító vírussal csak egy plusz jelentésréteget kapott, illetve az is előfordulhat, hogy a történtek tükrében McKay némileg átírta azt, s kissé ráigazította az életünket lassan két éve megkeserítő eseményekre.
Akárhogy is, a Ne nézz fel! az elevenünkbe vág. Mindy és Dibiasky a pokoljárásuk során ugyanis számos olyan dologgal találkoznak, amelyek sokunkat dühítenek: a politikai nyerészkedéstől és érdekektől kezdve, a techcégek és milliárdosok kapzsiságán és pöffeszkedésén át a média, a közösségi média és a sztárkultusz felszínességéig, nem beszélve a félrevezető összeesküvés-elméletekről (konteókról) és a szakértői vélemények kétségbe vonásáról, vagyis az emberi butaságról.

Ebben nagy segítségünkre van az a húsz raklapnyi sztár, akiket McKay sikeresen beszervezett nyolcadik rendezésébe.
Talán az utóbbi az, aki a beteg, az igazság elfogadására képtelen világunkra a leginkább rácsodálkozik, s ezáltal a nézők kalauzaként szolgál, időnként pedig DiCaprio karaktere veszi át tőle ezt a stafétát. Emlékezes páros. Ahogyan a mellékszereplők zöme is az, kezdve az Elon Musk/Jeff Bezos/Mark Zuckerberg/Steve Jobs-paródiát parádésan alakító Mark Rylence-től a csak a népszerűségével foglalkozó Orlean elnököt játszó Meryl Streepen át az utóbbi seggfej kabinetfőnöke (egyben fia) szerepében brillírozó Jonah Hillig. Talán csak Timothée Chalamet karaktere lóg ki egy kicsit a képletből, aki túl hirtelen válik a központi csapat tagjává, bár ő talán az események vallásos nézőpontját hivatott képviselni, ahhoz azonban kicsi a szerepe, hogy komolyabb tényezővé váljon.
Fontos film, mivel amellett, hogy nagyon vicces, egyben rendkívül dühítő is, és remélhetőleg sokunkat késztet majd egy kis önelemzésre, vagy legalább ezen a felettébb rossz irányba haladó világhoz, társadalomhoz és a fentiekben ecsetelt dolgokhoz való hozzáállásunk átgondolására.