KULT

Mező Misi: Mi zenészek is teljesen ámulunk ezeken az átiratokon

A Magna Cum Laude dalai idén is felcsendülnek a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Magyar Virtuózok közreműködésével, a különleges kollaborációról Mező Misit, a zenekar énekesét kérdeztük.


– Tavaly ünnepeltétek a zenekar nagykorúvá válását, azaz a 18. évet. Most ott tartotok, ahol a kezdetekkor lenni szerettetek volna?

– Ezen még soha nem gondolkoztam, gondolkoztunk el. Mindig az adott pillanatot szeretnénk megélni, és nem azzal foglalkozunk, hogy mi lett volna, ha így vagy úgy csinálunk valamit, ilyenen gondolkozni véleményem szerint balgaság. Minden döntést, amit meghoztunk, ott, abban a pillanatban így láttunk jónak, ha rosszul döntöttünk netalán, elfogadtuk a döntésünket. Azt gondolom, hogy szép ívet járt be a zenekar és gyönyörű utunk volt a felnőtté válásig, még akkor is ha nagyon sokszor keserűséggel, csalódottsággal volt kikövezve.

Ezek azt gondolom, hogy nem eltántorítottak bennünket, hanem annál inkább megedzette, felvértezte a zenekart. Minden úgy történt a 18 év alatt, ahogy történnie kellett.

– Több helyen említetted, hogy azért igen küzdelmes utatok volt a kezdeti ingázásokkal és a siker sem jött egyből. Ezek gyengítették vagy inkább összekovácsolták a csapatot?

Hazudnék ha azt mondanám, hogy nem fordult meg egyikünk fejében sem az, hogy abba hagyjuk az egészet, természetesen, mint minden zenekar életében vannak ilyen periódusok, a miénkben is voltak. De ezek az időszakok sok mindent megtanítottak nekünk, például azt, hogy az zenekar nem lehet folyamatosan a köztudat középpontjában. Van időszak, mikor háttérbe szorul egy-egy zenekar, jönnek újak, frissek, akik középpontba kerülnek, amivel a világon semmi probléma nincs. Azzal lenne probléma, ha ez a helyzet elhitetné velünk, hogy már nem fontos az, amit csinálunk és képviselünk. Mindannyian tudjuk, hogy mi az, amit elértünk, mit tettünk le az asztalra és mit szeretnénk még a jövőben elérni a muzsikánkkal. Talán ez ad mindig erőt ahhoz, hogy ne szegje kedvünket, és ugyan olyan lelkesedéssel, elánnal tudjuk csinálni, mint a kezdetekkor.

Fotó: Magna Cum Laude Facebook-oldala

– A Margitszigeti muzsikálás szinte már hagyomány nálatok. Mi az, ami miatt ennyire beleszerettetek ebbe a felállásba, hogy hagyománnyá vált?

– Nem tudatosan vált hagyománnyá a Margitszigeti Szimfonik koncert, valahogy így alakult. Természetesen bennünk nagyon komolyan generálta az az érzés, amit a színpadon megélünk, hogy újra és újra elővegyük a Margitszigeti koncert megvalósítását. Szeretjük ezeket a koncerteket, és ez a másik oldalon helyet foglaló publikum is hasonlóképpen gondolja, éli át minden ilyen jellegű koncerten.

Szeretünk úgy színpadra állni, hogy úgy adjunk magunkból valamit, hogy az később ösztönözze a közönséget arra, hogy újra és újra átélhessék velünk ezt az örömöt, a zene örömét, és ne csak egy koncert legyen a sok közül.

– Korábban katona zenekarral kiegészülve, de immáron második alkalommal a Magyar Virtuózok Kamarazenekarával álltok színpadra. Honnan indult az ismeretség, milyen a közös munka?

– Régi az ismeretség, nagyon-nagy élmény egy szimfonikus zenekarral a hátunk mögött muzsikálni. Teljesen más lelkülettel tudunk jelen lenni a színpadon ilyenkor, mintha egy kicsit elcsendesedne és lelassulna körülöttünk a világ, valószínű a nagy pörgés után ezért szeretünk ebbe a lelkiállapotba kerülni.

– Hogyan zajlanak ilyenkor a próbák a szimfonikus zenekarral? Hogyan hangszerelitek át a dalokat?

Werner Gábor karmester érdeme az áthangszerelése a daloknak, Ő volt az, aki átgondolta, megálmodta majd hangjegyekbe rendezte a dalokat. Mondanom sem kell, hogy lenyűgöző munkát végzett, nem csak a közönség, de mi is zenészek teljesen ámulunk ezeken az átiratokon.

Egytől-egyig minden próba humorral teli és nagyon hatékony szokott lenni. Nagyon inspiráló velük zenélni, jó azt látni, hogy mindketten teljesen más műfajból jövünk és mégis tökéletesen tudunk együttműködni az alázatnak köszönhetően.

Próbán és színpadon. Fotó: Tyukodi László / Magna Cum Laude Facebook-oldala

– Miben lesz más ez a koncert mint az előző közös?

Gerincét a műsornak a korábban is hallott dalok alkotják, természetesen az új dalainkat is belecsempésszük a repertoárba.

– A tavaly megjelent Volna-e kedved c. dalt a házasulandóknak szántátok. Ez annak a jele, hogy nemcsak a zenekar, de a közönség is veletek komolyodik, lesznek fesztiválozó fiatalokból családos emberek? Ti hogyan éltétek meg ezt a változást az életetekben?

– Ezek nem tudatos, előre jól megtervezett, ha úgy tetszik szándékos döntések, hogy most ezt meg azt a közeget célozzuk meg. Ez jön belőlünk ez foglalkoztat bennünket, Kara Misa szövegírót. Nem tudom, hogy az új generáció mennyire ismeri a zenénket, de azt biztosan tudom, hogy van egy réteg a fiatalok között, akik a szülőknek köszönhetően többgenerációs zenekarrá tesznek bennünket. Minden zenekarnak megvan a megszokott történetek, amiről szívesen énekelnek, mi ezt a kelléktárat kibővítettünk az utolsó pár dalunkkal azt gondolom. Abban látszódik meg az idő múlása rajtunk, hogy nehezebben tudunk kiszállni a turnébuszból, és több idő szükséges a regenerálódáshoz.

– A napokban jelent meg a Gyerünk tavasz c. dal és a hírek szerint a koncerten még több ízelítőt kaphatunk az új lemezből. Mikorra várható az új anyag?

– Az ősszel megjelenő új stúdió albumunk előfutára a Gyerünk tavasz dalunk. Tudatos volt részünkről, hogy ez a dal most tavasszal lásson napvilágot, kedvet adni az embereknek a változásra, az újrakezdésre, a friss, új gondolkodásra. A lemez címe stílusosan “HÚSSZAL EZELŐTT ÉRKEZTEM” lesz, mivel a 20 éves jubileumunkat szeretnénk megkoronázni ezzel a lemezzel. Ennek a lemeznek a bemutatója - bár nem teljes egészében - a 2019 április 26-i Aréna-beli 20 éves jubileumi koncertünkön lesz, amire már gőzerővel készülünk. Idén októbertől lesz egy leállása a zenekarnak, amikor nem vállalunk koncertfelkéréseket, szeretnénk teljes erőbedobással készülni az Aréna-koncertünkre, hogy kellő minőségben tudjuk a közönséggel együtt megünnepelni. Idén augusztus 26-án a Margitszigeti Szimfonikus koncertünk lesz az egyetlen budapesti nagykoncertünk, várunk mindenkit sok szeretettel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk