KULT

„Menet közben jöttem rá, hogy a művészet személyiségformálásként is működik” - Füsti Molnár Sándor és hajléktalanszínháza



- Vannak időnként nehéz pillanataitok, alkotói válságaitok?

- Életem egyik legnagyobb alkotói válsága akkor jött el, amikor ki kellett találni a második karácsonyi darabunkat. Áldom az újpesti Szabó Ervin Gyermekkönyvtár dolgozóit, mert amikor sokat dolgoztam, és nehezen tudtuk elhelyezni a gyerekeinket, akkor ott hagyhattam őket a könyvtárban, így jóban lettünk. Egyik ilyen alkalommal nekik meséltem a problémámról, és ők javasolták Dickens Karácsonyi énekét. Az első válaszom határozott nem volt, de aztán addig szenvedtem-kínlódtam, hogy végül belementem.

Aztán mikor elolvastam az első bekezdéseket (máig fejből tudja idézni – M. A.), egyszerre életre kelt bennem a darab, megjelent lelki szemeim előtt az összes játszóm. Végül elementárisan jól sikerült az előadás. Ezzel 2003-ban már országos bronz minősítést szereztünk. Bár furcsán hangzik, de mégis szerencse, hogy ebben a szakmában nincsen könyörület: az, hogy hajléktalanok játszanak, sem ekkor, sem később nem számított.

Ha kellett, építő kritikát kaptunk, ha kellett, összeszidtak bennünket, de mindig a helyére került, amit bármelyik zsűri mondott. Közben a játszókban kialakult egy komoly felelősségérzet is – és innentől ez már szakma is, nem csak játék és művészet.

Mert ha egy hajléktalan emberben kialakul egy érzés, hogy ez az enyém, ehhez nekem közöm van, akkor elkezdi védeni.

Egy csomó olyan dolog alakul ki, amit egy jó csoportdinamika hoz magával. Sosem gondoltam volna, hogy egy ilyet indítok el ezzel az egésszel. Mert az, hogy innen az utca végéig ki tudom rakni az okleveleinket, annyi van, az egy nagyon nagy dolog. De az hogy emberileg mit értünk el, az az igazán komoly. Volt olyan év, hogy 50% felett volt az aránya azoknak, akik emeltebb szintű ellátásba, vagy éppen lakásba vagy családhoz kerültek vissza tőlünk. És ha van, aki megbotlik vagy visszazuhan, az jó eséllyel ide, ebbe a fészekbe fog visszatalálni.

Ha őszinte akarok lenni, nem tudom megmondani, hogy akartam-e én ezt. A hajléktalanszállóra is véletlenül kerültem, eleinte úgy éreztem, nem is biztos, hogy végig bírni fogom, csak a kötelesség vitt be az első napokban. A színpad is tulajdonképpen egy véletlen lehetőségből született, és ez lett az életem, ebben is tanultam tovább.

- Valóban tovább tanultál, sőt, leírtál egy általad az évek alatt kifejlesztett módszert is…

- Nos, ez persze nem úgy történt, hogy Fecske bácsi komolyan, egy íróasztal mögött egyszer csak kidolgozta az indirekt színjátszó technikát… Nagyon sok mindenben azt kell használnom, ami elém kerül. Utólag már tudom, hogyan kell tervezni, minek milyen hozadéka van, de annak idején a játszókkal együtt éltünk meg egy csomó mindent, és velük együtt dolgozódott ki maga a technika. Azt vettem észre, hogy a játszók élete nem csak abban változott meg, hogy szeretnek itt lenni és dolgozni, hanem visszanézve a felvételeket, évről évre láttam a változást a személyiségükben. Másak lettek a megoldásaik, higgadtabbak lettek, jobb lett a konfliktuskezelésük. Szükségünk lett egymásra.

Arra is menet közben jöttem rá, hogy a művészet személyiségformálásként is működik.

Másképp érvényesítik az érdekeiket, segít az agresszió kezelésében, nevet és mosolyog ott, ahol máskor dühöngve ütött volna. Egy csomó olyan dolgot használ, amit egy szereplő jelleme tanított meg neki. És ez direkt dolog? Természetesen nem. Én nem vágyom a kiváló pszichológiai szakemberek munkáját elvenni, nem is ez a dolgom, én más oldalról közelítem meg a kérdést. A szociális munkát (annak minden válfajával) és a művészetet vegyítem, és ebből lett ez az indirekt színjátszó technika. Ez egy nagyon hosszú munka, igyekszem a szakmával is elfogadtatni a kifejezést vele kapcsolatban: folyamatsegítés. A pszichodrámát, szociodrámát ismerjük: irányítottan, fókuszáltan azonnali segítést jelent, a drámapedagógia is hasonló ehhez. De az indirekt színháztechnikai módszer egyelőre inkább csak külföldön jelenik meg.

- Tulajdonképpen hogyan írnád le a szereped a színpad életében?

- Nekem egyszerre kell rendezőnek és szociális szakembernek lennem. Olyannak, aki nem csak azt ismeri, hogy hogyan kell két kerek mondatot egyformán elmondani, hanem azt is, hogy kihez fordulhat a játszó a bajban. Itt elmosódnak a határok. A szociális szakma alapvetően azt mondja, hogy tartsunk meg határokat, kereteket, távolságot. Nekem azonban rá kellett jönnöm, hogy ebben az esetben ez nem működik. A művészet, amit tolmácsolunk, sokkal nagyobb szabadságot kíván meg. A határok és keretek itt azon a mintán dőlnek el, amit én mint rendező, mint szociális munkás, ad absurdum mint barát mintaként ajánlok fel nekik. A jó szociális munkás mindig minta.

Lőkös Ildikó, a Magyar Színház dramaturgja, aki nagyon sokat zsűrizett bennünket, azt mondta egyszer:

"Fecske, a te sikered egyben a te legnagyobb tragédiád is."

Ha végig gondolod, ez tényleg így van: ha valaki megtalálja a helyét a társadalomban, jó eséllyel már nem lesz a játszóm. (Ellenpélda azért akad.) Ez színpadilag tragédia, de emberileg mindenképp siker.

Az AHA Színpad által elnyert elismerések egy része

- Az Error Fesztivál kapcsán volt már szó a külföldi hajléktalan színpadokról. Lehet tudni valamit arról, hogy hol hogyan működik ez?

- Több olyan európai ország van, ahol a színészet, a szórakoztatás kedvéért játszik a hajléktalan. Ilyen például a Ratten 07 Berlinben, ami úgy alakult, hogy a hajléktalanok nagyon fáztak, behúzódtak egy színházépületbe, és ott egyszer csak elkezdtek játszani. Nagyon szuperül játszanak, de ott nem jelenik meg mögötte az a szociális munka, ami a mi esetünkben. A korábban említett Patrik Krebs a színpadával addig kilincselt és házalt, hogy kapott egy jó színvonalú próbahelyet. A szlovénok viszont példásul családsegítőn keresztül kapnak támogatást. Londonban pedig a Cardboard Citizens már komoly társulattá nőtte ki magát, rendszeresen játszanak kőszínházakban.

- Ha néhány mérföldkövet ki lehet emelni az elmúlt 18 évből, mik volnának azok?

- Ez egy baromi jó utazás, minden egyes pillanatában más és más, mindig újat tanulok. Az egyik nagy mérföldkő mindenképp a Karácsonyi ének. Aztán egy másik ilyen a gyerekek megjelenése: a rendezett körülmények között élőké és az állami gondoskodásban élőké is. Aztán persze Róma, 2006.

XVI. Benedek pápa őszentsége nyilvános audiencián adott áldást magyarul a csoportunkra.

Vagy például a Tankcsapda adományszáma, az Ez az a ház. Egykori rockzenészként földimmel, Lukács Lacival elintéztem, hogy nekünk adják a szám bevezetőjét adományba – ezt azóta is gyakran használjuk, rengeteg áthallása van. De ilyen mérföldkőnek számítanak az első külföldi előadások: amikor a társulat tagjai először látták életükben a tengert, amikor bejártuk Európát, és együtt dolgoztunk külföldi társulatokkal – csehekkel, szlovákokkal, portugálokkal, finnekkel. Az is fantasztikus volt, amikor az ügyünk mellé ismert emberek álltak: Bach Szilvia, Varga Ferenc József, Nádas György, Magyar Attila vagy épp Selmeczi Tibor, akivel rengeteg közös projektünk, fellépésünk volt.

- Amennyi munkát, teendőt eddig megismertünk, ez minimum napi 24 órás feladat - bár ismerve téged, nem tartom kizártnak, hogy neked valahonnan még van pár dugi órád… Viszont említetted már a családod. Ezt az életformát egy családdal hogyan lehet összeegyeztetni?

Mindkét lányom kisgyerek kora óta tagja a színpadnak: a kisebbik rendszeresen énekel fellépéseken, ha úgy adódik, a nagyobbik pedig egy szociálisan nagyon érzékeny pszichológus lett. Vele a mai napig megyünk hajléktalansági prevenciós előadásokat tartani állami gondoskodásban élő gyerekekhez. Nagyon fontos ebben a feleségem szerepe is: nem elég, hogy van egy idióta férje, aki kitalálta, hogy hajléktalanokból csinál egy színházat, hanem mellette közgazdasági, pályázatírási, elszámolástechnikai és szemlélet béli kérdésekben tud támogatni engem. Nélküle rövid úton tönkre mennénk.

- Hogy álltok most, a 18. születésnap után?

Minél szélesebb körben akarjuk terjeszteni a dolgunkat. Támogatást nem könnyű előteremteni. A szociális szakmának jó eséllyel túl művésziek vagyunk, a művészetnek viszont túl szakmaiak. A forrásteremtés a hajléktalan emberek irányába egyébként is igen nehéz és pokoli munkát kíván, nagyon sok minden prioritást élvez velünk szemben. De ha kicsit józan fejjel gondolkozunk, be kell látni, hogy a hajléktalanellátásban elsőbbséget kell, hogy élvezzen egy utcán fagyoskodó ember, mint az, hogy színházat gyártsunk. Függetlenül attól, hogy ez a színpad az én gyerekem, és elég nagy hatékonysággal dolgozunk.

De emellett látjuk azt, hogy más országokban máshogy mennek a dolgok, Portoban például megfér egymás mellett a szociális és a művészeti gondolkodás. Jelen pillanatban sajnos forráshiánnyal küszködünk, és iszonyú kínzó kérdés, hogy megérjük-e a 20. életévét a színpadnak. Hihetetlen, de korábban is volt már rá példa, hogy

maguk a hajléktalanok szálltak be valamicske pénzzel, csak hogy tovább tudjunk működni. Érted ennek az anomáliáját?

A pályázati rendszer és annak változása sem segíti épp a munkánkat, mert nálunk nagyon sok a változó, ami egy pályázat megírásakor nem feltétlenül előny. Valamint a végeredményt sem tudjuk számokkal garantálni.

Azt azért el kell mondjam, hogy bajban ismerszik meg a jóakaró. Szerencsére elég sokszor hívnak a médiába: szerepeltünk a Kossuth Rádióban, a Katolikus Rádióban, tulajdonképpen médiatámogatónknak mondhatom a Tilos Rádiót, ahol a színpad közvetett környezetével is gyakran foglalkozunk. És az én két közvetlen vezetőm és a Magyar Vöröskereszt mögénk állt, így talán nem érzi magát olyan rohadtul egyedül az ember. Jelenleg a P Műhely Egyesület a fenntartónk, aki most egy kicsit megtorpant, mert őket is elérte a kis egyesületekre jellemző forráshiány…

Pánikba nem esem, de kétségtelenül megnyugtató lenne, ha akár csak kisebb támogatók is megjelennének a horizonton.

Időközben megjártuk utunkat, Fecske még összeszedett ezt-azt, elintézett pár dolgot. Pörgött a keze és az agya, mint ahogy mindig szokott. Az interjúban egyedül arra nem szeretett volna vállalkozni, hogy egy-két embert vagy támogatót kiemeljen. Érthető módon, hiszen annyian tettek hozzá ehhez a történethez az elmúlt 18 évben, hogy nehéz senkit nem kihagyni. Sajnos ennyi idő alatt vannak már néhai tagok is, de szerencsére olyanok is, akik a hajléktalan létből való kikerülés okán nincsenek velük. A sorsok változatosak, ami állandó és töretlen az a szenvedély és az optimizmus, ami Fecskéből, és ennek köszönhetően a színpad tagjaiból árad. Az emlékek és az élmények viszik előre a színpadot – komoly igazságtalanság lenne az élettől, ha a nagykorúságból a felnőttkorba anyagiak hiányában nem tudnának átlépni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk