Megnéztük a Sikoly 6-ot, és akarunk még!
Nem hiszem el, hogy ezt a filmet egy év alatt hozták össze! Aki kicsit otthon van a filmek világában, az tudhatja, hogy nagyobb címek esetében csak az utómunkák szoktak eltartani ennyi ideig. A hatodik rész pedig majdnem pontosan egy évvel az ötödik után itt van a mozikban, elképesztő! A Sikoly 5 kiváló requelként hódított tavaly, igazi meglepetés volt, hogy ennyire jó kis slasher horrort hozott össze a Matt Bettinelli-Olpin-Tyler Gillett kettős.
Természetesen akadtak vele problémák, de imádtam minden pillanatát. Nem is olyan régen megnéztem a Sikoly-sorozat összes részét, így viszonylag tiszta képpel futottam neki, a „requel sequel”-nek. Mi is ez a szószörny? A requelek az utóbbi időben lettek divatosak. Új alapokra helyeztek egy már elfogadott franchise-t, hogy a régit tiszteletben tartva tovább építkeznek és egy teljesen új, önálló lábán is megállni képes saját alkotás a vége. Ilyen volt példánknak okáért a 2018-as remek Halloween is. A Sikoly 6, pedig egy ilyen requelnek a közvetlen folytatása, tehát egy „requel sequel”. Mit újít a hatodik rész? Például a helyszín már nem Woodsboro csendes kis városa, hanem New York és
Teher alatt nő a pálma? Egy nagyon igaz mondás filmünkre, főleg, ha ilyen tehetséges csapat kezében van a projekt. Mind a rendezőpáros, mind az írópáros maradt ugyanaz, mint az előző részben, és érezni, hogy a teljes alkotógárda tiszteli és szereti a horror zsánerét.
Nem mondom, hogy nincs tele badarságokkal, mert van bőséggel, de szórakoztató, feszült és kellően véres. Miért kapott X-es besorolást? Nos erre a kérdésre egy kövér „nem tudom” a válasz. Semmivel nem véresebb vagy öncélúbb az erőszak, mint az ötödik etapban. Sőt, a korhatár miatt egy-egy jelenetben még vártam is a keményebb megoldásokat, de még egy Fűrész-film 18-as korhatárának szintjére se lépett fel a széria. Mint említettem a közelmúltban újra megnéztem az összes részt és
Talán pszichológiai okokból lehetne magyarázni a korhatárt, de ez spoileres lenne, illetve még azt is úgy érzem beleférne a 18-as karikába.

Tény, hogy komolyabban pörögnek a szúrások, és valahogy jobban sikerül átadnia Szellempofának a döfések kinetikus energiáit, de vérben nem sokkal gazdagabb, mint elődjei. A történet, mint írtam, kellően csavaros, a karakterek vannak olyan jók, mint eddigi Sikoly-filmekben, vagy még talán jobbak is.
A mellékszereplők ügyesek, viszontláthatjuk az előző epizód túlélőit, Jasmin Savoy Brownt és Mason Goodingot, hozzájuk csatlakoznak új arcok, Jack Champion, Devyn Nekoda, Liana Liberato és Josh Segarra képében. Mellettük régi ismerősként köszön vissza Hayden Panettiere, mint a negyedik epizód Kirby Reedje is. Ez az első Neve Campbell nélküli Sikoly film, és nem érezni a klasszikus „Final girl” hiányát.
A többiek pedig remek áldozatok maszkos gyilkosunknak.

Kicsit ugyanúgy próbálják meg eladni a legújabb eresztést, mintha most ebben a franchise-ban minden megtörténhet, akár a főszereplők is otthagyhatják a fogukat, azért biztosan állíthatom, hogy ilyen téren az eredeti 1997-es folytatása bátrabban nyúlt hozzá a szereplők zsigereléséhez. A film próbálja elhitetni velünk – mondjuk sikeresen – hogy
Senki sem vágja le a fejőstehenét. A végecsavar is alapvetően működik, bár badarság, mégse akkora blődség, mint mondjuk a harmadik, vagy a negyedik rész esetében volt. A feszültség pedig elképesztően jól működik. Volt egy-két jelenet, amikor lélegzet-visszafojtva néztem a vásznat, ilyen volt például a vegyesbolti mészárlás, a kreatív metrójelenet a fényekkel vagy a két ház közötti levegőben átívelő létrán zsonglőrködés. Vannak új számok is a zenék között, de visszaköszönnek klasszikus dallamok is, mint Nick Cave & The Bad Seeds Red Right Hand-je, amit így cím alapján valószínűleg senki nem ismer fel, de egy Sikoly rajongó az első másodpercből rögtön felismeri.

Szellempofa kaszkadőrei kellő mennyiséget esnek-kelnek, mint egy Tom & Jerry rajzfilmben, aztán pár másodperccel később pedig kíméletlenül megszúrnak, akit érnek. A világítás is elsőrangú, sokat hozzátesz a suspense-hez, a már említett metrós szcénának a takarását, fényhasználatát, vágását filmiskolában lehetne tanítani. Természetesen jó Sikoly filmhez híven rengeteg utalás van filmekre, pop-kulturális eseményekre, kemény társadalomkritikát is megfogalmaznak az internetes zaklatásról, és a népbutításról, aki keres értelmes gondolatokat, az megtalálja a zsigerek alatt is, de azért ne várjon senki szakdolgozat alapanyagot.

Nem tudom ennél jobban dicsérni a filmet. Sikerült folytatni a tavalyi év egyik legjobb slasher horrorját, hihetetlenül rövid idő alatt, igen magas minőségben, miközben tovább építették a mítoszt és friss lett az alapanyag.
Bízom benne, hogy az majd olyan korhatárt kap, ami miatt majd normális időben meg lehet tekinti a filmet. Mert aki nem tudná, az X-es korhatár egyik legfontosabb eleme, hogy a mozik csak este tíz óra után tűzhetik műsorra a filmet, ami például egy vidéki mozi esetében leszűkíti a vetítést péntek és szombat estére, mert hétköznapokon fél kilenc a legkésőbbi kezdés. Így gyaníthatóan idehaza nem lesz bombasiker, köszönhetően ennek az amúgy teljesen felesleges korlátozásnak, de úgy gondolom, hogy ha elterjed milyen jó a film, meg fogja találni a közönségét, ha máshol nem is, majd a streamingen.