KULT

Megerőszakolt tinédzserből Hollywood legtöbbet kereső sztárja – Demi Moore 60 éves

Állítása szerint az eddigi 60 éve egy fárasztó és néha veszélyes utazás volt, tele magasságokkal és mélységekkel, de most boldogabb, mint valaha.


Demi Moore november 11-én töltötte be a 60. életévét. Ez a szám egyrészről rendben is van, hiszen már a nyolcvanas évek közepe óta szerepel a mozik vásznain és a tévék képernyőin, és három felnőtt gyermeke van. Másrészt azonban, ha gyorsan végigpásztázzuk az Instagram-oldalát, ez a szám már eléggé valószínűtlennek, abszurdnak tűnik… Nem sokan tudták olyan jól kicselezni az öregedési folyamatot, mint Moore. Állítólag gyakran mondogatják rá és a lányaira, ha együtt látják őket, hogy: „Ó, azt hittem, nővérek vagytok!”, és ez a képeit nézegetve nem is annyira meglepő.

„Hiszek abban, hogy ha magunkban tartjuk a feldúltságot, a haragot, a fájdalmat és a keserűséget, az öregít minket” – magyarázta a színésznő a W magazinnak adott interjújában. „Ez persze nem azt jelenti, hogy mindig boldognak érezzük magunkat, ha ezeket kiadjuk.”

Mivel Moore körülbelül 20 éves kora óta dolgozik a nyilvánosság előtt, természetesen ismeri a hírnév fájdalmasabb mellékhatásait. Egyfajta ikonná vált, és mivel különösen a 20. századból származó képei váltak világhírűvé, elég nagy nyomás nehezedik rá, hogy egy bizonyos módon nézzen ki.

Már akkor híres volt, amikor 1987-ben hozzáment Bruce Willishez, s ez a házasság, valamint az 1990-es Ghost című filmje juttatta őt a csúcsra.

A kilencvenes évek aztán Moore talán legikonikusabb fotójával kezdődtek: a Vanity Fair címlapján jelent meg meztelenül, miközben a lányával, Scouttal volt várandós, 1991-ben. „Nagyon jól emlékszem rá és arra, hogy milyen hatással volt az a kép a világra. Például a nőkre, arra, hogy megengedték nekünk, hogy terhes állapotban is vállaljuk magunkat. De ez egy olyan pillanat volt, amit arra használtam ki, hogy valóban önmagamban legyek, hogy kifejezzem magam, és ne próbáljak más lenni.”

Demi karrierje ezután gyorsan ívelt felfelé, és igazi sikerfilmekben szerepelt: mindegyikben ő játszotta a gyönyörű főszereplőt (pl. Egy becsületbeli ügy, Tisztességtelen ajánlat, Zaklatás stb.).

Ezért is döbbent meg a világ, amikor az 1997-es G.I. Jane című filmben játszott szerepéhez leborotválta legfőbb szexepiljét, sűrű, sötét haját.

Amikor ő, Willis és két gyermekük 1996-ban megérkeztek a Sztriptíz című filmjének premierjére, Moore-nak rövidre nyírt haja volt (mivel akkor forgatta éppen a G.I. Jane-t), a világ pedig el volt ragadtatva. Ridley Scott akciófilmjének 1997-es premierjére az akkor 34 éves színésznő haja valamelyest már megnőtt, pixie-frizura lett belőle, amelyet aztán öt évig megtartott, és ami így nemzetközi trenddé vált.

Brutális gyerekkor

Demi Moore 1962. november 11-én született az új-mexikói Roswellben, Demi Gene Guynes néven. Biológiai apja, Charles Harmon, a Légierő pilótája két hónapos házasság után elhagyta az akkor 18 éves édesanyját, Virginiát, még mielőtt Demi megszületett volna. Mindössze három hónapos volt, amikor anyja hozzáment Dan Guyneshez, egy hirdetési ügynökhöz, aki a nevére vette Demit, és gyakran váltogatta a munkahelyeit, ennek következtében pedig a család többször költözött. Moore 1991-ben azt nyilatkozta: „Az apám Dan Guynes. Ő nevelt fel engem. Van egy férfi, aki a biológiai apámnak tekinthető, de vele nincs kapcsolatom.”

Guynes egyébként kétszer is elvette Virginiát, és mindkétszer el is vált tőle, majd 1980. október 20-án, egy évvel a második válásuk után öngyilkos lett.

Aztán Demi 1989-ben megszakította az anyjával a kapcsolatot, amikor a Moore által finanszírozott elvonókúra felénél Virginia elhagyta a minnesotai létesítményt. 1993-ban aztán Virginia Guynes meztelenül pózolt a High Society magazinnak, a lánya terhes Vanity Fair-címlapját és a Ghost című film agyagozós szerelmi jelenetét parodizálta a fotókon. Moore és Guynes később egy rövid időre kibékültek, nem sokkal azelőtt, hogy az anya 1998. július 2-án agydaganatban elhunyt.

A gyerekkori megpróbáltatások azonban egyre súlyosabbak lettek. 2019-ben Demi azt állította, hogy 15 évesen megerőszakolta őt a főbérlőjük, az akkor 49 éves Basil Doumas, aki fizetett az édesanyjának, hogy rátehesse a kezét. Moore utóbbi vádra nem talált perdöntő bizonyítékot, vagyis nem tudja biztosan, hogy igaz volt-e a lefizetés. Nem is csoda, hogy egy évvel később, 16 évesen elköltözött a családjától, és a középiskolát is otthagyta, hogy szerencsét próbáljon a szórakoztatóiparban. Meglehetősen traumatikus gyermekkora volt tehát, ráadásul később rákapott az alkoholra és drogokra, ez pedig majdnem a halálát okozta, nem is beszélve három sikertelen házasságról Freddy Moore-ral (1981-1985), akinek megtartotta a vezetéknevét, Bruce Willisszel (1987-2000) és Ashton Kutcherrel (2005-2013). Azonban szerencsére sikerült talpra állnia, és ma már tiszta, józan, irigylésre méltóan fitt, és nem egyedülálló. Jelenleg a nála 14 évvel fiatalabb Michelin-csillagos séf, Daniel Humm a párja, idén szerettek egymásba.

Mélyből a csúcsra, majd újra a mélybe

Az 1990-es évek közepére Demi kiérdemelte a "Gimme"(„Addide”) becenevet, mivel Hollywood legjobban fizetett színésznője lett. A Ghostért 1990-ben még „csak” 750 ezer dollárt kapott, majd olyan, egyre jobban fizető filmek következtek, mint az Öldöklő vágyak (1 millió dollár), a Csere-bere páros (2,5 millió dollár), az Egy becsületbeli ügy (2 millió dollár), a Tisztességtelen ajánlat (3 millió dollár), a Zaklatás (5 millió dollár), A skarlát betű (5 millió dollár) vagy Az esküdt (7,5 millió dollár), mígnem 1996-ban már a hollywoodi rekordot jelentő 12,5 millió dollárt szavazott meg neki a Sztiptíz című filmjéért a Sony. Az persze más kérdés, hogy Demi egyben az Arany Málnát is kiérdemelte érte az év legrosszabb színésznőjeként...  Ráadásul a G.I. Jane-t sem sokkal kevesebbért vállalta, 11 milliót keresett vele.

Persze azt nem sejtette, hogy ez a két filmje óriásit hasal majd, s egyúttal kinyírja a karrierjét is.

2000-re, amikor szakított Bruce Willisszel, Demi karrierje is megtorpant, és megkérdőjelezhető döntéseket kezdett hozni.

Ma már sokkal inkább podcastekben és tévésorozatokban (pl. Empire, Állatok, Szép új világ, Viszály) lehet őt elcsípni, mintsem nagyszabású filmekben (legutóbb idén, a Nicolas Cage nevével fémjelzett A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya című akció-vígjátékban cameózott egy rövidet a mozikban, illetve pár éve lehetett őt látni a Csajok hajnaligban és a Hivatali eltávozásban). Jelenleg pedig a The Substance című drámát forgatja Coralie Fargeat rendezésében (ő készítette A bosszú című 2017-es véres és remek akciófilmet), a szereplőtársai pedig többek között Margaret Qualley, valamint Ray Liotta, aki idei halála miatt már nem tudta befejezni a felvételeket.

Mindenesetre Moore nem győzi hangoztatni, hogy jelenleg boldogabb, mint valaha, nagyon várja már a hetedik évtizedét, és nem fogadja el azt, hogy "egy szám határozza meg" őt. Ehelyett a tapasztalataira hagyatkozik. „Betöltöd az 59-et, és máris arra gondolsz: »Hát, 60 leszek.« Ez nagyon felszabadító érzés. Ha a nagymamámra gondolok, ő bizonyos értelemben 60 évesen már beletörődött az öregségbe. De én sok szempontból élőbbnek és jelenvalóbbnak érzem magam, mint valaha.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk