KULT

Megdöbbentőt húztak az új Star Wars alkotói – megnéztük Az utolsó Jediket

Méghozzá azt, hogy igyekeztek nem másolni az előzményfilmekből. Szigorúan spoilermentes kritika.
Hegedüs Márk - szmo.hu
2017. december 12.



Amikor a Disney 2015 decemberében bemutatta a Star Wars-széria VII. epizódját, Az ébredő erőt, óriási teher nehezedett a stúdió fejeseinek vállára. Ennek a filmnek a sikerén múlt ugyanis a 4 milliárd dollárért megvásárolt franchise jövője, ezzel a filmmel kellett bebizonyítani nézők millióinak, hogy a Star Wars George Lucas közreműködése nélkül, és a sokat szidott előzménytrilógia után is képes megmozgatni a nézőket. Nem csoda hát, hogy az alkotók biztonsági játékot játszottak, és gyakorlatilag remake-elték az 1977-es Egy új reményt.

A számítások természetesen bejöttek, Az ébredő erő elsöprő sikert aratott a kritikusok és a nézők körében is, olyannyira, hogy jelenleg ez minden idők harmadik legnagyobb bevételt hozó filmje. Amikor azonban elcsitult a kezdeti lelkesedés, egyre többen adtak hangot a csalódottságuknak. Vagyis egyre többen mondták ki, ami sokunkat bántott: nevezetesen azt, hogy Az ébredő erő készítői semmit nem tettek hozzá a Star Wars világához, csupán hibátlanul, de szenvtelenül elismételték azt, amivel George Lucas eredetije generációk életét meghatározó klasszikussá vált. Az embernek az az érzése támadt, mintha a Disney-nél patikamérlegen mérték volna ki, mi az, amitől a Star Wars-rajongóknak beindul a nyálelválasztása.

sw9sw18

Az azóta eltelt két évben a Disney öt rendezőt váltott le négy különböző Star Wars-projektben, többnyire „kreatív nézeteltérések” miatt. Elsőként Tony Gilroy ugrott be Gareth Edwards helyére, hogy levezényelje a Zsivány egyes pótforgatásait, Phil Lordot és Christopher Millert a Solo – Egy Star Wars-történet forgatása közben rúgták ki, Colin Trevorrow a IX. epizód rendezői székéből távozott „közös megegyezés” szerint, Josh Trank pedig egy különálló Star Wars-történetet hagyott ott, ami a pletykák szerint Boba Fettről fog szólni, ha találnak hozzá egy nekik is megfelelő rendezőt. Minden jel arra mutat, hogy a Disney fejesei nagyon pontosan tudják, mit akarnak a Star Wars-filmekkel, és nem tűrik meg azokat, akik ettől az elképzeléstől egy hajszálnyival is eltérnének.

Nem csoda, hogy a cinikusabb rajongók jó előre féltek már a VIII. epizódtól, mondván, hogy ha Az ébredő erő az Egy új reményt imitálta, akkor Az utolsó Jedik minden bizonnyal a Birodalom visszavág 2.0-s verzióját hozza majd el a nézőknek.

Szerencsére nem ez történt. A Rian Johnson által írt és rendezett VIII. epizód nem mentes ugyan az áthallásoktól, elismételt jelenetektől és fordulatoktól, de ezek sosem öltenek olyan mértéket, mint Az ébredő erő esetében. Kapunk egy kicsit A Birodalom visszavágból, és egy kicsivel többet A Jedi visszatérből, de látszik, hogy a forgatókönyv megírásakor már nem ragaszkodtak olyan görcsösen a bevált recepthez, a trilógia középső darabjának így jóval több teret adtak a kibontakozásra.

Az eredmény egy sokkal önállóbb karakterű film lett, mint amilyen Az ébredő erő volt, és ezért már önmagában hálásnak kell lennünk. Más kérdés, hogy amit látunk, mennyire állja meg a helyét ebben a nagymúltú franchise-ban.

sw1sw2sw3

Mivel a világpremierig még két teljes nap van hátra, és nem szeretnénk elspoilerezni a filmet, a történetről csak nagy vonalakban fogunk beszélni. Az előző rész azzal ért véget, hogy Rey (Daisy Ridley) legyőzte Kylo Rent (Adam Driver), majd végre valahára rátalált Luke Skywalkerre (Mark Hamill), aki önkéntes száműzetésében várja a halált. Az utolsó Jedik két szálon fut: az egyiken a vonakodó Luke-ot és a Jedi-képzésre váró Rey-t követi, a másikon pedig a Leia (Carrie Fisher) által vezetett lázadó flottát, akik az Első Rend hatalmas túlerőben lévő hajói elől menekülnek.

Azoknak, akik attól féltek, hogy a film sokat vitatott előzetese lelőtte a főbb fordulatokat, jó hírünk van: a trailert ugyanis szándékosan félrevezetőre vágták, a kulcsjelenetek és –mondatok nem úgy, és nem olyan kontextusban szerepelnek, ahogyan azt az ízelítő alapján sejthettük. Ráadásul az alkotók úgy is eljátszanak a nézői elvárásokkal, hogy több ismerősnek tűnő jelenet ezúttal más feloldást kap. Egyszóval lesznek meglepetések.

De Rian Johnson nem csak itt tér el a bejáratott sémáktól: Az utolsó Jedik hangvételével is teljesen mást hoz, mint amit Az ébredő erő után vártunk volna. És nem úgy, mint annak idején A Birodalom visszavág vagy A klónok támadása: míg az előző két trilógia középső darabjai komorabb hangvételükkel tértek el elődjeiktől, addig

Az utolsó Jedik éppen hogy könnyedebb kaland. Olyannyira, hogy ez az egyik leghumorosabb Star Wars-film.

sw5sw11sw15

Ezalatt pedig nem Jar Jar Binks-es hülyéskedésre kell gondolni, hanem egy a sorozattól eddig jobbára idegen, leginkább a Marvel-filmeket idéző önironikus hangulatoldásra. Szerencsére a poénok többé-kevésbé be is jönnek, elég csak az előző epizódot befejező cliffhanger feloldására, Luke és a fénykard találkozására gondolnunk. A poénkodás hátulütője, hogy a hangvétel kissé egyenetlenné válik, főleg, hogy a film így is bővelkedik a véresen komoly epizódokban, a legrosszabb pillanatokban pedig egy-egy patetikusnak szánt jelenet visszafelé sül el, és nevetségessé válik. Ezek közül az egyik legkínosabb talán a franchise mélypontja is lehetne, és éppen a tavaly elhunyt Carrie Fisherhez kötődik.

Ez azonban bocsánatos bűn. Nagyobb baj, hogy a film borzasztóan elnyújtottra, és kissé ritmustalanra sikeredett. A maga 152 percével Az utolsó Jedik a valaha készült leghosszabb Star Wars-film, az embernek mégis az az érzése, hogy mindezt egy jóval feszesebb, 110 perces filmben is el lehetett volna mesélni. Legfőképpen egy Rose nevű új szereplő (Kelly Marie Tran), és Finn (John Boyega) mellékszálait kurtíthatták volna meg a vágók, de egyébként is ráfért volna a könyve, hogy egy kicsit összerázzák a történéseket.

sw19sw4sw13

Mindent összevetve Az utolsó Jedik egészen más erőségekkel és hátrányokkal rendelkezik, mint két évvel ezelőtti elődje.

Az ébredő erő feszesebb, profibb, de végső soron ridegebb, minden eredetiséget nélkülöző film volt, míg Az utolsó Jedik egy túlnyújtott, csapongó filmóriás, ami ugyanakkor jóval inkább kísérletező kedvű, így rokonszenvesebb mozi lett. Tavaly ilyenkor a Zsivány egyes azzal lepte meg a nézőket, hogy háborús akciófilmet csinált a Star Wars-ból. Az utolsó Jedi megmarad az űropera műfajánál, hangvételével mégis mást hoz, és ennek köszönhetően kevésbé köti gúzsba a nagy elődök öröksége. Ez pedig biztató előjel, már ami a franchise jövőjét illeti.

A film előzetese:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk