KULT

Máris megvan a jövő évi Arany Málna-győztes? Cate Blanchett még sosem lőtt ennyire mellé, mint a Borderlandsben

Nem véletlenül jegelték éveken át: a népszerű videójáték élőszereplős filmfeldolgozása a ’80-as évek B-kategóriás sci-fi-hülyeségeit juttatják eszünkbe, és még ez a legjobb, amit elmondhatunk róla.


Hosszú, viszontagságos és sajnos eléggé szomorú történet a Borderlands-film létrejötte. Pedig egy óriási sikersztorival indult, hiszen 2009-ben jelent meg a Gearbox Software fejlesztésében és a 2K kiadásában a Borderlands nevű szerepjátékos FPS (first person shooter) videójáték, amelyből két év alatt több mint 4 és fél millió példányt adtak el. Így persze nem sokkal később, 2011-ben már meg is érkezett a boltok polcaira a folytatás, a Borderlands 2, ami pedig konkrétan letarolta a világot:

28 millió darabot értékesítettek belőle, s ezzel jelenleg a 32. helyen áll minden idők legtöbb példányban eladott videójátékainak listáján.

Kezdjük a hosszú résszel: ahogy az lenni szokott, Hollywood is lecsapott a népszerű játékra. A Gearbox fejesei még 2011-ben tárgyaltak először egy lehetséges filmadaptációról Avi és Ari Arad producerekkel. 2015 májusában Leigh Whannell író-rendezővel (Fűrész-filmek, Insidious-filmek, Upgrade: Javított verzió, A láthatatlan ember) folytatott tárgyalásokat a Lionsgate stúdió a Borderlands-film kapcsán, augusztusban pedig be is jelentették azt a nagyérdeműnek. Whannell azonban végül kiesett a projektből, így a következő években számos forgatókönyv készült hozzá (többek között Aaron Bergtől és Oren Uzieltől, valamint a Csernobil és a The Last of Us írójától, Craig Mazintől) ám egyik sem bizonyult megfelelőnek.

2020 februárjában aztán felkérték direktornak a főként szintén horrorokat szállító Eli Roth-t (Kabinláz, Motel, Kopp-kopp, Bosszúvágy, A végzet órája), aki szintén belenyúlt a szkriptbe. A forgatás 2021 áprilisában kezdődött Budapesten, a Covid-járvány idején, és június 22-én be is fejezték. Akkor jelentek meg az első hivatalos képek is a szereplőkről, amelyeken csak a sziluettjeiket lehetett látni.

Na de akkor miért csak több mint három évvel később mutatták be a filmet a mozikban? Nos, itt jön a viszontagságos rész: 2023 januárjában bejelentették, hogy két hét pótforgatást rendeltek el, Eli Roth azonban nem tudott visszatérni, mivel már nyakig benne volt a Hullaadás című filmjének munkálataiban, így Tim Miller (Deadpool, Terminátor: Sötét végzet) ugrott be helyette. 2023 júniusában Mazin kivetette a nevét a projektből, a helyére pedig Joe Crombie lépett, akiről nem sokat tudni. Néhányan úgy vélték, ez csupán Mazin álneve, ám ő maga tagadta ezt a híresztelést.

Majd ismét több mint egy évvel korábban sor került végre a mozibemutatóra is, amiről már tudni, hogy szép nagy lebőgés lett, tekintve, hogy a kb. 110-120 millió dollárt kóstáló film csupán 8,8 milliót hozott az első hétvégéjén az USA-ban, ráadásul a kritikák is a porba tiporták.

Azonban még mielőtt belekezdenék a szomorú részbe, kukkantsunk bele a sztoriba is!

A Pandora nevű bolygón (a Borderlands játék egy évben jelent meg az Avatarral…) Roland (Kevin Hart), a zsoldos elitkatona elrabolja a tinédzser Tinát (Ariana Greenberg) egy Krieg nevű izompacsirta (Florian Munteanu) segítségével, akit ugyanabban a börtönben tartottak fogva. Eközben egy másik bolygón a fejvadász Lilith-et (Cate Blanchett) felkeresi Atlas (Edgar Ramírez), a nagyhatalmú iparmágnás, és meggyőzi őt, hogy keresse meg és hozza vissza a lányát, Tinát. Lilith gyermekkora óta először tér vissza a szülőbolygójára, Pandorára. A Claptrap nevű nagydumás robot (eredetiben Jack Black hangján) segítségével, akit rejtélyes módon arra programoztak, hogy várjon rá a Pandorán, meg is találja Tinát. Miután rájön, hogy a lány nem akar visszatérni Atlashoz, Lilith összefog Rolanddal, Krieggel és egy Tannis nevű bogaras tudóssal (Jamie Lee Curtis), hogy megmentsék Tinát Atlas magánhadseregétől.

Lilith megtudja, hogy a lányt genetikailag módosították az eridiánok, a Pandorát egykoron benépesítő ősi faj DNS-vel, és hogy Atlas úgy véli, csak Tina tudja kinyitni azt a páncéltermet, amelyben az elveszett civilizáció fejlett technológiájának titkait őrzik.

Megindul hát a vadászat Tináért és széfért.

Huhh, még leírni is kimerítő egy kicsit, és bizony mindez a filmben sem tűnik kevésbé katyvasznak. A Borderlandsről sajnos messziről lerí, hogy a stúdió megpróbálta menteni a menthetőt, és mivel Eli Roth első verziójára minden bizonnyal igen rosszul reagált a tesztközönség (vagy ők maguk), az utóforgatásokkal és nem kevés nyirbálással szerették volna bemutatható gatyába rázni a filmet.

Emiatt azonban komplett szálak és karaktermotivációk kerülhettek ki a sztoriból, egyes jeleneteket idejekorán elvágnak, másokba pedig minden előzmény nélkül kerülünk bele, s így vajmi nehezen tudunk azonosulni a látottakkal, vagy akár csak érdeklődéssel követni a történeseket.

Valami olyasmit kell elképzelni, mint a 2015-ös Fantasztikus négyesnél, vagy a 2017-es Hóembernél. Azok sem valami szépemlékűek…

Az egyébként kiváló színészek (köztük két Oscar-díjas: Blanchett, Curtis) is látványosan kínlódnak, és bár Cate Blanchettet valahol azért perverz módon üdítő látni egy ilyen szerepben, a továbbra is kiváló fizikalitása ellenére is túlságosan idős ehhez a karakterhez (aki az eredeti játékban is jóval fiatalabb). Kevin Hart Rolandjáról fogalmunk sincs, miért csinálja az egész filmben azt, amit, mivel nem kapunk rá magyarázatot, Jamie Lee Curtis szinte végig ugyanazt a tágra meredt szemű, rácsodálkozós arcát mutatja, Tina és Claptrap karakterei pedig eléggé idegesítőek a folyamatos pörgésükkel és pofázásukkal.

Kétségtelen, hogy unalmasnak nem mondható a Borderlands, hiszen a feszes 102 perces játékidő nagy részében folyamatosan sorjáznak a lövöldözések, az üldözések és a bunyók. Szóval azért van némi bűnös élvezet benne. Látjuk és tudjuk, hogy bugyuta és rossz az, amit a vásznon nézünk, de azért felidézhet egyesekben némi kellemes nosztalgiát a nyolcvanak-kilencvenes évek trash-sci-fijei kapcsán, így aki gyerekként vagy fiatalon falta ezeket, a Borderlands könnyedén visszahozhatja az egykori érzéseket. Sajnos nagyjából ennyit tud, és persze ezt sem szándékosan: egy laza, akciódús és vicces sci-fi-fantasy-mókának indult, de ezek közül épp a legfontosabb hiányzik belőle: a móka.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk