KULT

Magyar szörnyhatározó a világ legjobb mesekönyvei között

A Bibedombi Szörnyhatározó bekerült a világ 170 legjobb mesekönyve közé. A szokatlan formában íródott könyv a gyerekek félelmeiről szól, mégis szórakoztató és aranyos.
Berei Dániel - szmo.hu
2016. szeptember 24.



Adamik Zsolt és Hanga Réka Bibedombi Szörnyhatározó című mesekönyve bekerült idén a világ legjobb mesekönyvei közé. Az International Board on Books of Young People (IBBY) összesen 173 könyvet díjazott, legfőbb céljuk, hogy kiálljanak a gyermekek jogaiért és hogy a mesekönyveken, vizuális tartalmakon keresztül a sokszínűséget és az elfogadást reklámozzák.

img_3879

Adamik Zsolt mesekönyvét Hanga Réka illusztrálta, a kötetet pedig például kínai, török, görög, kanadai könyvek mellett a 60 legszebb könyv közé választotta a nemzetközi zsűri. A Bibedombi Szörnyhatározó különlegessége, hogy enciklopédikus formában, A-Z-ig kalauzolja el a gyerekeket a kitalált szörnyek világában. Minden betű egy rövid történet a félelmekről, amikkel a gyerekeknek kell megküzdeni nap mint nap.

Arról is meséltek, hogy miért fontos, hogy a gyerekekhez mesék formájában hozzák közelebb a félelmeiket.

- Honnan kerültek elő ezek a szörnyek? Saját gyerekkori félelmek is vannak benne?

Adamik Zsolt: Biztos, hogy a saját gyerekkori félelmeim nyakig benne vannak. Én a Japakobluktól rettegtem régen. Az ő története egyébként érdekes: a keresztlányoméknál vigyáztam egy kutyára és ott is aludtam, amíg ők nyaraltak.

Egyszer csak elment az áram én pedig ott feküdtem a gyerekszobában, rettenetes tapéta alatt, amin állatok mosolyogtak.

És ott ült a polcon egy plüssbohóc, ami semmi mást nem csinált, csak vigyorgott. Egyszerűen rettenetes volt, ajánlom kipróbálásra. Szóval a Japakobluk a sötéttől és a fölöslegestől való félelem megtestesítője.

img_3130k

Fotók: Mervai Márk, SZM

Hanga Réka: Amúgy dettó, én is Japakoblukos vagyok. Se gyerekként, se most, felnőttként nem merek sötétben aludni, mert félek tőle.

AZS: Aztán ott van a Puszkapiszka Szurtörpe. Ez arról a tipikus gyerekkori dologról szól, hogy mindenkinek puszit kell adni. Én nem tudom, hogy ezzel ki, hogy volt gyerekkorában, de én ki nem állhattam. A nagymama barátnőinek, akiknek bajszuk van és konyhaszaguk. Ja, és a nagymama barátnőinek a barátnőinek is kellett puszit adnom, ami teljesen nonszensz, mert nem is ismertem őket. Tudod, ők azok, akik azt mondják, hogy mekkorát nőttél, pedig sosem láttak még. Kérdem én, miért?! Erről szól a Puszkapiszka Szurtörpe.

- Nem merész választás a szörnyekről (és főleg valós szörnyekről, mert a Japakoblukot mind ismerjük) írni gyerekeknek?

AZS: Attól még, mert nem írjuk le azokat a szörnyeket, amik a gyerekeket netalántán bántják, azok attól még ott vannak. Épp ezért mindenkit buzdítunk arra, hogy olvassanak, beszélgessenek azokról a szörnyekről, amik piszkálják őket. Ahogy a könyvben is benne van:

Tessék félni nyugodtan! Tessék mindenkinek megismerni a szörnyeit! Köszönni tessenek nekik, aztán haza lehet menni vacsizni!

img_3200k

- Honnan jött az enciklopédikus forma? Ez egy mesekönyvben számomra elég újszerű.

AZS: Emlékszem, hogy a Dohány utcában fröccsöztünk és azon agyaltunk, mit indítsunk az Aranyvackoron. Egy plusz “kanyaron” gondolkoztunk. Vannak enciklopédiák mindenféle dolgokról, sőt vannak bestiáriumok, de kitalált szörnyekről enciklopédiát még nem csinált senki.

Biztos csinált egyébként valaki a világban, szóval nem találtuk fel a spanyol viaszt… De úgy gondoltuk, ez egy jó svungot adna neki. Egy enciklopédia-paródia, ami egyszerre szórakoztató és egyszerre informál is. Jó érzés arra gondolni, hogy vannak srácok, akik megtanulnak kezelni egy enciklopédiát vagy megtanulják, mi az a szószedet.

HR: És ami még nagyon jó benne, hogy bővíthető!

- Mi lehet a titok, ami egy jó mesekönyv mögött van?

AZS: A lelkesedés. A gyerekek azok, akik egyből levágják, ha valamit muszájból írtál és nincs benne egy csipetnyi öröm sem. Biztos lehet - még nem tapasztaltam meg - a bankszámlának írni és nagyon jó az is. De szerintem a jó mesekönyv mögött a titok, hogy te is szívből és lelkesedésből írd.

HR: Illusztráció szempontjából szerintem nincs ilyen titok, vagy én nem ismerem. Az viszont biztos, hogy a vizuális kultúrát fejleszteni kell, mert a gyerekek a borzasztó minőségű grafikákon is vígan felnőnek, miközben gyönyörű mesekönyvek is vannak.

Az Aranyvackor díj szervezői a legtehetségesebb mesekönyv írókat és illusztrátorokat keresik, hogy kapcsolatba hozhassák kiadókkal. A Bibedombi Szörnyhatározó itt második díjat nyert 2013-ban. Hogy kezdődött a könyv története?

AZS: Én mindig is írtam, az önkifejezésnek ez volt az a formája, amit szerettem csinálni és be is tudtam legtöbbször fejezni. Azt, hogy mesekönyvet miért kezdtem írni, nem tudom, de Rékával régóta terveztük, hogy csinálunk valami közöset. Ez lett a Bibedomb.

img_3887

- Mennyi idő alatt lett kész? A kiadó már a kész könyvet látta, vagy a díjat csak részletekért kaptátok?

HR: Nagyjából két évig készült, persze nem egyfolytában ezzel foglalkoztunk.

AZS: Akkor még csak 3 betű volt kész az enciklopédiából, a Reszlimanó, Talicska bácsi és a Bibedomb. Ezekkel nyertük el a díjat és ezek mellé készült el később a többi mese.

- Te hogy kerültél képbe illusztrátorként?

HR: Mindig is a kreatív munkákban voltam otthon és az egy nagy vágyam volt, hogy gyerekkönyv illusztrátorként is kipróbáljam magam. Zsolttal pedig régóta terveztük egy közös projektet. Úgy néz ki, hogy nem volt hiábavaló.

- Mit szóltál ahhoz, hogy a legjobb illusztráció kategóriában ez bekerült a világ legjobb 60 könyve közé?

HR: El voltam képedve.

AZS: Én hívtam fel, amikor kiderült. Totál örömködve, meg kiakadt, hogy ez mekkora királyság. Réka pedig nem értette, hogy mi bajom van…

HR: Igen, én az a típus vagyok, aki nem hány cigánykereket, ha jó hírt hall. De azért borsózott a hátam.

img_3064k

- Más mesekönyvben is megtaláljuk a rajzaid?

HR: Kis Ottó Ati-trilógiájában és Kertész Erzsi Állat KávéZoojában is. Most épp nem dolgozom új könyvön, de remélem, lesz még!

- Mit hozhat nektek ez a díj? Nemzetközi hírnevet?

AZS: Ez egy óriási elismerés és valószínűleg fel sem fogtuk igazán. Jó érzés, hogy csináltunk valamit, aminek visszhangja van.

De a legfontosabb, hogy olyan dolog került ki a kezünk alól, amit élveznek a gyerekek.

Legalábbis a visszajelzések alapján ezt mondhatjuk. De igazából ez hozhat bármit és hozhat semmit is, ez majd kiderül.

- Esetleg folytatást?

AZS: Igen. Éppen ma beszéltünk a kiadóval, akik azt javasolták, hogy készüljön valamilyen spin-off. A lexikon-forma azért is nagyon szerencsés, mert bármikor továbbírható, fejleszthető, bővíthető.

HR: A végén, ahogy minden enciklopédiában, a Bibedombi Szörnyhatározóban is van “felhasznált irodalom”. Ez azért nagyon szerencsés, mert akár azok közül is elkészülhet egy-egy könyv.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk