KULT

Magyar bluesbanda, amely ismertebb külföldön, mint itthon

A Jack Cannont a cseh és lengyel közönség is imádja. Mi a sikerük titka, és mi más Magyarországon?


Lengyelországban és Csehországban a legnépszerűbb blueszenekarok közét tartoznak: állandó fellépői a bluesfesztiváloknak, hívják őket turnézni, de egy-egy fellépésre is visszatérnek az ismertebb kocsmákba, klubokba. Magyarországon havi 3-4 fellépésük van, ezt jobbára maguk szervezik. Bíró Ádámmal, a zenekar több tehetségkutatót és gitárversenyt megnyert gitárosával beszélgettünk.

– Duóként alakultatok, hogy lett ebből négytagú zenekar?

– 2006-ban Zoltai Gyurival (Zozó) álltunk össze, ő énekelt és szájharmonikázott, én gitároztam, és így léptünk fel eleinte, majd egy fél év múlva kiegészültünk egy bőgőssel, Gyergyádesz Péterrel. Egészen a közelmúltig ebben a felállásban játszottunk, és ez különlegesnek bizonyult, mert dobos nélkül ritkán működik egy zenekar. Általában azt emelték ki a versenyeken, amelyeket megnyertünk, hogy mennyire együtt vagyunk annak ellenére, hogy nincs mögöttünk dobos. De mostanra már csatlakozott hozzánk Lakatos Attila (Lakat), aki jól beilleszkedett a zenekarba.

– Hogy kerültetek ki külföldre?

– Semmilyen különleges dolog nem volt ebben, küldözgettünk demókat meg linkeket a zenéinkkel, és aztán elkezdtek válaszolgatni. Amikor a cseh bluesversenyre neveztünk, ott először a legjobb tízbe választottak be, aztán győztünk a végén is. A Blues Alive tehetségkutatója volt ez lényegében, amelynek a fődíjaként felléphettünk két egymást követő évben is a fesztiválon.

_DSC0219

A South Bohemia Jazz Festen

– És onnan jött a többi felkérés?

– Onnan is. Volt, hogy meglátott minket egy szervező, Martin, akiről kiderült, hogy az ottani bluesélet központi alakja, megtetszett neki a zenénk, onnantól ő lett a cseh menedzserünk. Máig kapcsolatban vagyunk vele, noha most már kevesebbet foglalkozik szervezéssel.

– Mennyit tudott segíteni?

– Éveken keresztül évi két alkalommal kisebb-nagyobb turnékat szervezett nekünk, ezek 5-12 fellépést is jelentettek. De mások is hívtak minket bulikra klubokba, fesztiválokra, most augusztusban is volt Prágában és Olomoucban pár bulink. Októberben pedig készülünk újra Csehországba és a lengyelekhez is, ahol szintén rendszeresen fellépünk. Idén Torunban gitár workshopot is fogok tartani a buli előtt, kíváncsi vagyok, ilyet még nem csináltam eddig.

B2 20.10.2014 koncertj

– Mi az oka ennek, hogy jobban ismernek külföldön benneteket, mint itthon?

– Talán a mentalitás.

Nagyon más a cseh és a lengyel hozzáállás, ott azt nézik, hogy segíthetnek, ha megtetszik nekik a zenénk. Ha nyersz egy versenyen, akkor az jelent valamit, nívót, tudást, és megéri téged elhívni a klubba, fesztiválra, mert emeled a színvonalat.

Azt nézik, hogy szedhetnek össze minél több jó zenészt, zenekart a fesztiváljaikra, rendezvényeikre. És aki jó, azt visszahívják évről-évre.

_DSC0263

Harmonica Bridge Fesztivál, Torun (Lengyelország)

– Magyarországon nem így van?

– Nem, itt alapvetően az irigység, a saját, bebetonozott pozíciók védelme jellemző. És nincs akkora bluesélet sem, sokkal kevesebb a fellépési lehetőség, Budapesten még csak-csak, de vidéken alig tudunk itt-ott leszervezni egy bulit. De van jó példa is, bár nem itthonról: a prágai magyar kulturális központ évek óta nagyon rendes velünk, mindig segítenek, ha ott lépünk fel, szállást adnak, volt, hogy még a benzinköltségbe is beszálltak. Ha időben szólunk, akkor mindig számíthatunk rájuk.

– Van menedzseretek?

– Á, nincs, én magam próbálok mindent szervezgetni, sok időt, energiát elvesz. Annak vagyok egyébként a híve, hogy

"
nem kell mindenhova elmenni játszani, ez nem egy haknizenekar. Inkább legyen kevesebb, de minőségi fellépésünk,

az sokkal jobban motivál minket is.

JC BW

– Meg lehet élni a zenélésből?

– Nem. Én például programozó informatikus vagyok, van rendes, polgári munkahelyem, ahol hál’ istennek elnézik nekem azt, hogy zenélek, és ezért időnként el kell mennem turnéra vagy koncertekre. Mindenki zenekedvelő a cégnél, sokan maguk is zenélnek, úgyhogy nagy szerencsém van, és a munkám is olyan, hogy be tudom osztani időben, hogy elkészüljek vele egy hosszabb turné előtt.

A Hangfoglaláson

– Van másik zenekarod is?

– Igen, az Acoustic by Heart, amellyel egy éve játszunk pop-rock klasszikusokat, Michael Jacksont, Norah Jonest vagy George Michaelt például, de nem idegen tőlünk a soulos-funkys vonal sem.

Az Acoustic by Heart

– Hogy lesz valakiből bluesmuzsikus? Te hogy indultál neki?

– Hódmezővásárhelyi vagyok, ott kezdtem el zenélni tízévesen. 1992 óta zenélek színpadon. 26 éve van a kezemben gitár, bár amikor anyukám elvitt a helyi zeneiskolába, akkor

"
először zongorához akartak ültetni, de azt én nem szerettem. Már gyerekfejjel sokat álmodtam arról, hogy gitározom.

– Volt példaképed?

– Több is, de az első élmény a meghatározó, még kisgyerekként láttam egy Jimi Hendrix-koncertet, és az nagyon megmaradt bennem. 14 éves voltam, amikor az első zenekarba beléptem, a klasszikus gitár nagyon jó volt előképzettségnek, de én már rég másra vágytam. Saját számokat írtunk, az első koncertekre még kölcsöngitárral mentem, nem voltunk valami jól eleresztve anyagilag. 1994 körül lett saját gitárom.

– Zenekarok?

Volt egy barátom, egy vásárhelyi srác, akinek már az apja is neves gitáros volt ott, és vele jártunk össze naponta gitározni. Nagyon sokat játszottunk, sokat köszönhetek ezeknek az éveknek – ekkor lett belőlem igazi gitáros. 18-19 évesen gyakoroltam a legtöbbet. 1999-ben az akkori zenekarommal nyertünk egy tehetségkutatón, aztán egy másikon harmadikok lettünk. Mindkét versenyen én nyertem a legjobb szólógitáros címet. Azt hiszem, akkor dőlt el végleg, hogy én ezzel akarok foglalkozni. Azóta nem érzem jól magam, ha egy nap eltelik anélkül, hogy a kezemben lenne a gitár.

_DSC0248

– A Jack Cannont mely zenekarok inspirálták?

– Jimi Hendrix mellett főként Robben Ford, Kenny Wayne Shepherd és a The Spencer Davis Group.

– Mit terveztek a zenekarral?

– A csehek legnagyobb blues fesztiválja a Blues Alive, ahol minden évben van egy amerikai sztár előadó is. Idén Warren Haynes, de járt már itt Kenny Wayne Shepherd is. Idén 3 zenekart hívtak meg az elmúlt 20 évben megrendezett Blues Aperitiv győztesei közül, minket is. November 14-én fogunk muzsikálni a fesztiválon. Emellett év végéig lényegében hetente játszunk a Jack Doyle's-ban, Budapesten. Valamint továbbra is keresünk egy elhivatott, jó menedzsert is, mert nagy terhet venne le a vállamról, ha csak a zenéléssel tudnék foglalkozni végre.

Jack Cannon Blues Band - Sensual Disillusion (official video)

A Jack Cannon zenekar (korábban Jack Cannon Blues Band) 2006-ban alakult, akkor még duóként. Később kibővült egy bőgőssel, majd egy dobossal is, most már kvartettként zenélnek. 2007-től állandó vendégei a külföldi bluesfesztiváloknak, fellépőhelyeknek, Prágától Krakkóig. A zenekar tagjai: Bíró Ádám – szólógitár, Gyergyádesz Péter – basszusgitár, Zoltai György (Zozó) – ének, szájharmonika, Lakatos Attila (Lakat) – dobok.

2008-ban megnyernek egy hazai tehetségkutatót, amelynek a fődíja egy lemezszerződés. A lemez el is kézül, Trendi címmel, de a kiadó végül nem adta ki... Szintén 2008-ban megnyerték az egyik legismertebb nemzetközi bluesversenyt, (Blues Aperitiv), amelynek eredményeképp kétszer is felléptek az egyik legrangosabb közép-európai nemzetközi bluesfesztiválon (Blues Alive).

Idén augusztusban Csehországban, Olomoucban

Azóta több külföldi fesztivál állandó résztvevői, (Blues Alive, South Bohemia Jazz Fest, Las, Woda & Blues, Echo Blues Festival, Festiwal Bluestracje, Harmonica Bridge Festival, Rybnik Blues Festival) idén augusztusban volt egy kisebb cseh turnéjuk, októberben pedig készülnek Cseh-és Lengyelországba is.

Bíró Ádám

36 éves, informatikus, gitáron játszik, 1992 óta vannak zenekarai, amelyekkel szinte minden stílust kipróbált már. Hódmezővásárhelyről indult, kezdetben a zeneiskolában klasszikus gitáron játszott, de aztán áttért a rock, a dzsessz és a blues világába.

_DSC0188
Koncertnaptár

30.10. J.C. acoustic trio, Jack Doyle's, Budapest (H)

06.11. J.C. acoustic trio, Jack Doyle's, Budapest (H)

14.11. J.C. electric, Blues Alive, Šumperk (CZ)

20.11. Memory Motel + J.C. electric, Glob Royal (H)

27.11. J.C. acoustic trio, Jack Doyle's, Budapest (H)

04.12. J.C. acoustic trio, Jack Doyle's, Budapest (H)

11.12. J.C. acoustic trio, Jack Doyle's, Budapest (H)

18.12. J.C. acoustic trio, Jack Doyle's, Budapest (H)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk