KULT

„Ma Magyarországon mindenhol állandósult a harc” – beszélgetés Hajdú Szabolccsal új filmjéről

Kegyetlen látleletet ad napjaink magyar közérzetéről Hajdu Szabolcs új filmje, a Békeidő, amelynek bemutatójára a koronavírus-járvány miatt interneten, a Vimeo oldalon került sor április 23-án.


Némi elégedettséget vélek felfedezni a rendező hangjában, amikor elárulom neki, hogy az előzetes vetítést egy álmatlan éjszakám követte. Az itt-ott egymásba folyó hétköznapi történetek az emberi lélek olyan sötét bugyraiba vezetnek, amelyek elől nehéz kibújni azzal a kifogással, hogy „de jó, hogy nem ilyenek vagyunk”. Mert nem tudhatjuk, mi szunnyad bennünk, de ha mégsem vagyunk ilyenek, akkor sem tudjuk e mélységeket kikerülni és főleg nem létezőnek tekinteni.

- Békeidő – tökéletes korrajz egyetlen szóban. Hagyományos értelemben véve békés időket élünk, miközben bennünk minden van, csak nem béke. Mintha a békétlenség lételemünk lenne.

- Ez valóban elkeserítő tapasztalat, de nagyon úgy néz ki, hogy ez tényleg így is van. Engem már nagyon régóta foglalkoztat ez a fogalom. 2012-ben írtam egy drámát, be is mutattuk színházban Temesváron. A történet akkor is mozaikszerű volt, de más volt a légkör, a közeg. Az elmúlt két évben aztán egyre erőteljesebben munkált bennem az a gondolat, hogy ezt a fogalmat töltsük meg tartalommal. Hozzunk létre valami tablószerűt, tágítsuk ki egy kicsit az elmúlt évek gondolkodási folyamatát. Legutóbbi munkáink, mint az Ernelláék Farkaséknál című film is, mikroközösségekben játszódó privát történetek voltak és kevésbé foglalkoztak a nagy társadalmi vitákat generáló eseményekkel. De most eljött ennek az ideje.

Nekem is van véleményem ezekről, és kevésnek éreztem ennek kifejezésére a közösségi médiában való kommentelgetést. Mindig megvan bennem az az igény, hogy valamit a lehető legpontosabban tudjak elmondani és a film médiuma erre alkalmasabb eszköz.

Ma Magyarországon mindenhol állandósult a harc, a legszűkebb családban, az utcán, a boltban, a közéletben. Ez a feszültség az elmúlt években szinte az elviselhetetlenségig nőtt és úgy tűnik, ezt képezi le a film. Persze ebben benne van az én saját, szubjektív érzékenységem is.

- A film angol címe viszont Treasure City.

- Két évvel ezelőtt filmes tábort vezettem az erdélyi Filmtett Egyesület szervezésében. Ezt már 20 éve minden évben megrendezik, és én ott folyamatosan megjelentem, mint színészi vagy rendezői csoportvezető. A legutóbbi alkalommal írtam néhány etűdöt a fiatal színészeknek. Egy délután megírtam őket, leforgattuk és be is mutattuk a táborban ezt a 20-25 perces etűdsort. Néhány hónap múlva visszanéztem és úgy éreztem, hogy érdemes lenne vele egy kicsit többet foglalkozni, kibővíteni, mert érdekesek voltak ezek az új arcok, új karakterek, akik akkor teljesen véletlenszerűen jöttek össze. Úgy gondoltuk, hogy kilépve a filmtábor kereteiből csinálunk egy játékfilmet, amit én rendezek, de úgy, hogy stáb tagjai a diákok legyenek. És mivel a Filmtett szervezte és belépett koprodukciós partnerként, egyértelmű volt, hogy a filmet Kolozsvárott forgatjuk le. Kolozsvárnak a történelmi neve „Kincses város”, ez lett a film munkacíme. Ebből lett az angol cím, a Treasure City, mert a Békeidő angolul – Peacetime – más képzeteket keltett volna, mindenki egy háborús filmre asszociált volna.

Magyarul sokkal tágabb fogalom a békeidő. Most még különösebb tartalommal töltődik fel, amikor a járvány közepén visszagondolunk arra, hogy mi volt előtte, és hogy mennyire vágyunk egy igazi, egy jobb békeidőre, mint ami eddig volt.

- Az I.világháború után is emlegették az azt megelőző „boldog békeidőket”, amelyek azért korántsem voltak annyira békések… Ha már a film születéséről beszélünk: a producerek között ott találjuk az amerikai Jim Starkot, aki többször is dolgozott együtt Jim Jarmusch-sal.

- Én hiszek abban, hogy valahol minden mindennel összekapcsolódik, és hogy bizonyos dolgok, események egy adott ponttól egy irányba haladnak. Jim Starkkal tizenvalahány évvel ezelőtt Kolozsvárott találkoztam, a Transsylvania International Film Festival zsűrijének voltunk mindketten tagjai. Ekkor tudtam meg, hogy magyar felmenői vannak – például a Florida, a paradicsom című Jarmusch-filmben szereplő magyarul beszélő néni az ő nagymamája – és Marosvásárhelyről származtak el. Elmentünk együtt megkeresni az egykori házukat, a temetőben a családi sírt. Így kezdődött a barátságunk. Azóta sok időt töltünk együtt, hol itthon, hol New York-ban találkozunk és mindig gondolkodunk valami projekten. Amikor felvetettem neki az új film tervét, örömmel csatlakozott.

- A film elején egy Thomas Bernhard-idézetet olvashatunk: „Mintha mindent testvériségbe fűzne a pillanat: a rút közelébe megy a szépnek, és megfordítva: a kíméletlen a gyengének.”

- Ez nagyjából lefedi azt, ami a filmen történik, és azt, ami érzeteim szerint Magyarországon történik. Amikor kizökkennek a normális kerékvágásból a dolgok, amikor értékrendek borulnak fel és felbátorodik a kíméletlen, a gátlástalan, az erőszakos, miközben elveszti az erejét a másik oldal. Ez van minden területen: ki lehet vetíteni a nagypolitikára és a mikroközösségek szintjére is. Minden szinten érezhető ez a rendkívüli kontrasztosság, miközben tényleg úgy érezzük, ahogy  Bernhard nagyon szépen megfogalmazta: „Mintha mindent testvériségbe fűzne a pillanat.”

- Megnézem egyszer az on-line sajtóvetítésen a filmet, utána éjjel még egyszer, majd másnap még visszapergettem néhány jelenetet, és közben egyfolytában ez járt a fejemben: tudunk-e még egyáltalán igazat mondani, tudunk-e, merünk-e önmagunk lenni?

- Ez nagyon nehéz dolog, és a filmben is megpróbáljuk sokfelől megközelíteni. Én nap mint nap az élet minden területén belebotlom abba az alapproblémába, hogy mennyire vállalható fel a személyiség autonómiája. Mennyire vállalhatja magát az ember úgy, ahogy van, a saját döntéseit, saját véleményét, saját karakterét, külsejét anélkül, hogy félnie kelljen a megítéléstől, esetleg a támadástól? Lehet, hogy ez csak Kelet-Európára érvényes, de én ebben nőttem fel, ráadásul a szocializmus alatt voltam gyerek, és csináltam is filmet arról az időszakról Fehér tenyér címmel. A megszégyenítés és a megalázás, mint alapérzet folyamatosan jelen volt a gyerekoromban, és ez nagyon összefügg azzal, hogy ki mennyire mer önmaga lenni. A filmbeli színész már a legközelebbi barátjában sem bízik, fél színpadra lépni, mert mi lesz, ha megalázó helyzetbe kerül, a nézők, a kritikusok, saját kollégái által. De a focista is fél az üres kapu előtt, és mellé rúgja a labdát. A magyar focistákon az érződik a legjobban, hogy hiányzik belőlük az elementáris, neveltetésükből eredő magabiztosság. Technikailag képesek lennének berúgni a ziccert, de mentálisan képtelenek rá.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk