KULT

„Szerintem Amerika egyáltalán nem tutibb hely, mint Magyarország” – Little G Weevil 14 év után költözött haza

Az egyik legsikeresebb magyar blueszenésznek már a tengerentúlon is komoly rajongótábora van, most mégis a visszatérés mellett döntött. De miért? Interjú.
Láng Dávid - szmo.hu
2019. január 25.



Szűcs Gábor – akit szinte mindenki művésznevén, Little G Weevilként ismer – a ’90-es évek közepén tűnt fel a hazai blues színtéren, majd jó tíz évvel később elhatározta, hogy a műfaj őshazájában is szerencsét próbál.

Itthon először azután kapott nagyobb hírverést, hogy 2013-ban első európaikent megnyerte a szólókategóriát a világ legrangosabb bluesversenyén Memphisben. Rá egy évre pedig az X-Faktor egyik mentorának választották, aminek köszönhetően az egész ország megismerte.

Ez azonban nem zökkentette őt ki: csak egy szériát vállalt, és a műsor után tovább egyengette kinti karrierjét, ami azóta is sínen van, de most mégis Magyarországon folytatja tovább. Az elmúlt másfél évtized tapasztalatairól és jelenlegi terveiről beszélgettünk.

– Mikor voltak benned nagyobb kétségek? Amikor 14 évvel ezelőtt nulla háttérrel kimentél Amerikába, vagy most, amikor egy jól felépített kinti karriert hátrahagyva úgy döntöttél, hogy hazatérsz?

– Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy 14 éve sem megélhetési kérdés volt számomra a kiköltözés: elég jól ment itthon is a szekér, szóval az anyagi megfontolás az utolsó szempont, ami szerepet játszott a döntésemben. A fő ok, amiért kimentem, az volt, hogy tanuljak és testközelből megismerjem a kultúrát. Szerintem ez elsődleges fontosságú ahhoz, hogy valaki hiteles blueszenész legyen, főleg akkor, ha Közép-Európában adja a fejét erre.

Az akkordokat és a stílusjegyeket ugyan meg lehet tanulni távolról is, az igazán autentikus tudást, interpretációt viszont nem. Ehhez az kell, hogy ott legyél.

Én az első perctől fogva nagyon keményen dolgoztam, kialakítottam a saját stílusomat, és hála Istennek ezt a szakma és a közönség is értékelte. Mindazonáltal most sem gondolom azt, hogy a tutit hagyom ott a hazaköltözéssel. Szerintem Amerika  egyáltalán nem tutibb hely, mint Magyarország.

Az International Blues Challenge 1. hely díjátadóján, 2013-ban

– A bluesnak azért mindenképp nagyobb kint a hagyománya...

– Az lehet, de ettől még periférián foglal helyet a műfaj szerte a világon. Én azt szoktam mondani a barátaimnak, akik mostanában szeretnének kimenni szerencsét próbálni, hogy a szomszéd kertje mindig zöldebb. Az európaiak azt hiszik, hogy Amerikában megy jobban, az amerikaiak meg épp ellenkezőleg: azt, hogy Európában. Én 14 év ide-oda ingázás után elég nagy bizonyossággal állíthatom, hogy egy átlagos blueszenész mindennapi élete mindkét kontinensen pont ugyanolyan.

Fogalmazzunk úgy, hogy 2019-ben ez a műfaj nem igazán ott tart a saját hazájában, ahol tartania kéne, de nem az én dolgom kritizálni őket. Én elsősorban családi okok miatt jöttem most haza, emellett évek óta egyre erősödő honvágyam is volt. Három évvel ezelőtt elváltam, már akkor felmerült bennem a dolog, de a fiam – aki kint született – akkor még nagyon kicsi volt, így semmiképp nem szerettem volna ennyire távol kerülni tőle. Most viszont már nagyobb, ráadásul hozzá is szokott, hogy apu folyton utazik. Ezért végül eldöntöttem, hogy hazajövök, mert itt van a hazám.

Rettentően hiányoztak már az apró mindennapi dolgok, hogy olyan emberek között legyek, akik félszavakból is megértik, mire gondolok. Ezek kis semmiségeknek tűnhetnek, mégis rengeteget nyomnak a latban.

Hozzáteszem, én eleve úgy álltam hozzá, hogy egyszer majd hazajövök: ezért nem vettem például házat, és nem igényeltem állampolgárságot sem.

– Milyen gyakran látogattál ide, amíg kint éltél?

– Pontos számot nem tudok mondani, de évente minimum kétszer néhány hétre, az X-Faktor szereplésem évében pedig nyilván huzamosabb ideig is itt voltam. Persze blueszenészként az ember nem teheti meg, hogy kizárólag vakációzzon, ezért ezeket a látogatásokat mindig összekötöttem egy turnéval is. Így a családra, barátokra végső soron alig pár nap jutott, ami nem volt éppen szerencsés felállás.

Egy teljes koncert felvétele az A38 hajóról:

– Az X-Faktor mennyit adott neked így utólag visszatekintve?

– Nagyon élveztem az ottani munkát, izgalmas kihívásként fogtam fel, amiben korábban még nem volt részem. Sokat tanultam a tévészereplésekről, valamint emberileg is, annyira más volt az a közeg. Azóta is tök jól esik visszagondolni rá. Egyébként a mai napig tartom a mentoráltakkal a kapcsolatot, sőt ketten közülük, Zsófi és Jonathán nemrég vokáloztak is a Müpa-beli nagykoncertemen, és február 21-én, 22-én a Muzikum-beli dupla lemezbemutató bulin is ott lesznek.

– Követted azóta a műsor bármelyik szériáját?

– Bevallom őszintén, hogy nem igazán.

– Szólóban és zenekarral is gyakran fellépsz. Melyiknek mik az előnyei és a hátrányai?

– A hátrányát egyiknek sem látom, tudatosan viszek egyszerre két vonalat. Mindig is az volt a célom, hogy a műfajon belül a határaimat feszegessem. Nagyon széles palettája van a bluesnak, én pedig nem szeretném magam egyetlen szűk skatulyába szorítani.

A magyar közönség úgy ismert meg, hogy tradicionális bluest játszom, pedig az első 10 évben elektromos zenekart vittem. Több lemezt is készítettem ilyen felállásban, amelyek a rhytm n’ blueson át egészen az afrobeatig és a rockig elkalandoztak.

Azóta is igyekszem keverni az akusztikus és az elektromos megszólalást – van aki ezért szeret, mások azért, ideális esetben pedig mindkettőért. A műfaj afroamerikai gyökerekhez viszont mindig hű maradtam, körítéstől függetlenül.

– Hogy látod, mennyire cseng ismerősen ma a neved az amerikai blues színtéren?

– Erről nem engem kellene megkérdezni, de fellépésem mindig volt elég, ilyen téren semmi okom panaszra. Egy idő után inkább már az lebegett a szemem előtt, hogy minél színvonalasabb helyeken és körülmények között kapjunk lehetőséget. Ez alatt azt értem, hogy a kis klubok sarkaiból szerettem volna kivinni a zenekart nagyobb koncerttermekbe, mert szerintem ez is rengeteget hozzátesz az élményhez.

– A bluest szokták olyan vádak érni, hogy a zenei stílus eléggé behatárolja a mondanivalót. Veled előfordult már, hogy egy szövegötletedről azt érezted, nem passzol össze a zenével, amit játszol?

– Szerintem ez baromság. Úgy nem lehet szöveget írni, hogy ez most bluesos vagy nem bluesos, az ember egyszerűen arról ír, ami foglalkoztatja. témától függetlenül.

Az viszont biztos, hogy rengeteg olyan szöveg van, ami teljesen hiteltelen. Meghallom, és egyszerűen nem tudok azonosulni a mondanivalójával, annyira közhelyes, vagy mondvacsinált a sztori. Nekem innentől kezdve halott az egész.

Ez az igazán fontos kérdés, nem az, milyen fajta zenéhez milyen szöveg illik.

– Most, hogy hazaköltöztél, tervezel magyar nyelven is írni?

– Jó kérdés. Gondolkodom rajta, de az igazság az, hogy kicsit félek is tőle. Nem vagyok benne biztos, ugyanolyan jól működnének-e, mint az angol nyelvűek. A legvalószínűbb, hogy egy-két dallal megpróbálkozom, de teljes lemezt egyelőre biztos nem vállalnék be.

– Fogsz visszajárni Amerikába, mondjuk olyan gyakorisággal, ahogy eddig Magyarországra jöttél?

– Nem tartom kizártnak, annál is inkább, mivel a fiam ugyebár ott van. Igaz, ő nyilván majd jön ide hozzám is. Ami a turnézást illeti, szívesen visszamegyek, ha kapok egy jó ajánlatot, de önmagában ez már kevésbé motivál. Megtettem ezeket a köröket számtalan alkalommal a 14 év alatt, azt hiszem, most már nem lenne hiányérzetem nélkülük.

– Itthon mi lesz a menetrend a következő hónapokban?

– Amerika után Magyarországon is megjelent a Back in Alabama című új albumom, ennek a bemutatója lesz február 21-én és 22-én a Muzikumban, illetve 23-án Kiskunfélegyházán. Ezt az akusztikus zenekarral fogjuk előadni, a tavasz jórészt a promótálásáról szól majd országszerte és Európában, de ezzel párhuzamosan már az elektromos zenekarral is dolgozunk az új dalokon. A sokoldalúság jegyében ezután is szeretnék mindkettővel koncertezni.

Tervezem továbbá egy podcast-sorozat elindítását, amiben mindent érintenénk, aminek köze van a blueshoz, egyfajta fejtágító és ismeretterjesztő, ugyanakkor mindenképp pozitív hozzáállasú, szórakoztató jelleggel. Ez még csak most körvonalazódik, de szerintem nagyon izgalmas lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk